Auteur Topic: Twintig procent bussen raakt niet door keuring  (gelezen 4019 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 11:33:01 »
Vroeger waren de meeste vrachtwagenbestuurders plichtbewuste professionelen. Maar dat is al een tijdje voorbij...voorbeeld:  zie mijn post in 'wat heb je vandaag weer meegemaakt'

Ik heb je voorbeeldje daar gelezen. 

Maarreuhm, suggereer je nu dat automobilisten altijd keurig voldoende afstand houden?  Dan nodig ik je uit, om eens op de E313, E34/N49, E19 (A'pen-Breda) etc. te gaan kijken.  Voornamelijk dan 's morgens, tussen 6.00 u en 9.00 u.  Eens kijken hoe braafjes voldoende afstand er door iedereen gehouden wordt.  Je zal ongetwijfeld ook wel weten, dat er genoeg zijn die liefst nog in de koffer van hun voorligger duiken.  Er moest zo maar 's ene naar links willen komen, weet je wel. 

En bij de eerste twee regendruppels die vallen, kan je er wel pap op geven, dat het op meerdere plaatsen raak zal zijn op de linkerrijstrook.  Doorgaans een treintje van een stuk of vijf wagens die achterop elkaar geknald zijn.  En niet zelden zijn dàt dan diegenen, die van zichzelf vinden dat ze zoveel beter zijn dat de gemiddelde chauffeur, en overal luidkeels verkondigen dat de vrachtwagens te weinig afstand houden.  Tot ze zélf pardoes in de kont van hun voorligger terechtkomen.  Dan hebben ze "pech" gehad, en sussen ze zichzelf met de onzin dat niemand er wat aan kan doen .......

Maar dat haalt natuurlijk de media zo niet, da's niet spectaculair genoeg ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 11:39:25 »
Ik suggereer niets, en veralgemeen ook niet, en je mag het zeker niet persoonlijk nemen; er zijn nog altijd plichtbewuste vrachtwagen- en busbestuurders.. Ik stel vast dat het er altijd minder en minder zijn. Overigens, mijn schoonvader (nu 75 jaar) heeft heel zijn leven met vrachtwagens gereden. Mijn vrouw werkt in een bedrijf met vrachtwagens. Ook zij zeggen hetzelfde (vooral buitenlandse chauffeurs). Wat betreft bestuurders van 'gewone' auto's, kan ik telkens ik 5 minuten op straat kom 10 posts doen over totaal onverantwoord rijgedrag.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 12:01:27 »
Men wil er dan wat aan doen, door de verplichte basiskwalificatie vakbekwaamheid, en de verplichte 35 u opleiding per 5 jaar.

Maar als je dan weet, dat er kandidaten buizen, terwijl ze verdomd goed kunnen rijden, om redenen als daar zijn:

1) geen handschoenen gedragen bij het zekeren van de lading
2) wel van naaldje tot draadje perfect uitgelegd hoe ze controleren of er geen vreemdelingen in de laadbak zitten, gebuisd omdat hij het niet daadwerkelijk uitgevoerd had
3) bij het optillen van lading, de rug onnodig belasten door niet door de knieën te gaan, en door de rug te torsen, ipv ook met de benen en de voeten mee te draaien

Uiteraard, is je huid aan je handen als een spons.  En is het opletten voor splinters in je handen als je lege palletten stapelt.  En uiteraard is het onverstandig om met de blote hand te tanken ipv handschoenen te dragen.  En ja, vroeg of laat bekoopt die chauffeur het wel met z'n rug, als hij dat zo blijft doen.  Maar maakt dat van iemand een minder bekwaam chauffeur, dan iemand die méér moeite heeft met het rijden an sich, doch wél keurig handschoenen draagt, en z'n rug spaart?  Mijn persoonlijke mening: neen, integendeel.

De verplichte opleiding, zou hier en daar kunnen dienen om bvb de wegcode op te frissen, en links en rechts de nieuwigheden te duiden.  Er zijn terzake zéér goeie opleidingsverstrekkers bezig.  Maar ik heb hier m'n eigen ervaringen van een ferme knoeier al neergepend.  Een ander voorbeeld, dat ik van concullega's van een andere melkerij vernam.  Zij kregen een dagopleiding ladingzekeren, maar geen woord over het rijden met vloeistoffen.  Ja, die chauffeurs hebben nu écht nuttige dingen geleerd, die ze in de dagdagelijkse praktijk kunnen toepassen.  Not quite.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 18:07:11 »
Maar als je dan weet, dat er kandidaten buizen, terwijl ze verdomd goed kunnen rijden, om redenen als daar zijn:

1) geen handschoenen gedragen bij het zekeren van de lading
[...]
3) bij het optillen van lading, de rug onnodig belasten door niet door de knieën te gaan, en door de rug te torsen, ipv ook met de benen en de voeten mee te draaien

Het zijn nalatigheden die tot gezondheidsproblemen kunnen leiden welke de chauffeur al dan niet tijdelijk werkonbekwaam maken, en derhalve een nodeloze belasting voor de werkgever en de sociale zekerheid inhouden, waardoor je niet meer over een "vak-bekwame" bestuurder kunt spreken: hij is economisch niet geschikt voor dat beroep.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 08:41:56 »
Het zijn nalatigheden die tot gezondheidsproblemen kunnen leiden welke de chauffeur al dan niet tijdelijk werkonbekwaam maken, en derhalve een nodeloze belasting voor de werkgever en de sociale zekerheid inhouden, waardoor je niet meer over een "vak-bekwame" bestuurder kunt spreken: hij is economisch niet geschikt voor dat beroep.

Dan is minstens 80 % (als het niet meer is) van de arbeiders eveneens onbekwaam.  Dank die dan mss ineens ook allemaal af.  En als je dan toch bezig bent, dank dan ineens ook 80 % van de bedienden af.  Die zitten immers op een bijzonder onnatuurlijke houding voor de rug, en doorgaans veel te langdurig en veel te dicht bij hun computerscherm.  Dat kan ook nooit gezond zijn, dus die zijn ook allen onbekwaam.  En dan zou ik  de kassiersters van de supermarkt nog vergeten.  Die zie ik voortdurend hun rug torsen.  Héél slecht voor de rug.

Kortom, voor een goeie verstaander: dat soort redeneringen slaat nergens op.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 september 2013 - 09:43:40 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 16:26:59 »
Dan is minstens 80 % (als het niet meer is) van de arbeiders eveneens onbekwaam.

Wel, bijvoorbeeld in de woningbouw in België lijkt mij dat zeer waarschijnlijk.

Citaat
En als je dan toch bezig bent, dank dan ineens ook 80 % van de bedienden af.  Die zitten immers op een bijzonder onnatuurlijke houding voor de rug, en doorgaans veel te langdurig en veel te dicht bij hun computerscherm.

Dat moet je niet geloven.

Toen ik nog bij een bank werkte, kwam er minstens om de maand een ergonoom langs om te zien of de stoelen en beeldschermen (afstand, hoogte, lichtsterkte, contrast) correct afgesteld stonden, waarbij hij dan ook nog de temperatuur, de vochtigheidsgraad, de lichtsterkte en het geluidsniveau kwam meten. Voor bedienden van wie hij bijvoorbeeld vond dat ze een voetsteun nodig hadden, werd er één op maat gemaakt door de schrijnwerkers.

Op een dag wilde het externe schoonmaakbedrijf de tapijten reinigen met een produkt, maar ze konden hem de samenstelling van het produkt niet mededelen. Geen sprake van: hij verbood het gebruik van dat produkt.

Een pauze met wat beweging werd minstens om de 2 uren genomen, doch meestal vaker.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 22:21:04 »
Citaat
En als je dan toch bezig bent, dank dan ineens ook 80 % van de bedienden af.  Die zitten immers op een bijzonder onnatuurlijke houding voor de rug, en doorgaans veel te langdurig en veel te dicht bij hun computerscherm.

Dat moet je niet geloven.

Oh jawel!  Ik ben al vaak genoeg in verschillende banken geweest.  Grote banken, kleine banken.  Noem maar op.  En ik heb méér dan vaak genoeg gezien welke zithouding ze aannemen.  En nog steeds aannemen.  En ik ben nu iemand die een zwakke rug heeft, en ik kan je best wel vertellen dat mijn rug die zithouding geen twee uur zou volhouden.  Al je retoriek ten spijt, ik zou er gegarandeerd geradbraakt uitkomen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 23:05:51 »
Wat Jozef bedoelt met banken is wat men wel eens de back-office noemt, hij heeft het bij mijn weten niet over de filialen waarnaar jij refereert. Ik heb ook bij enkele banken gewerkt en daar let men wel degelijk op. Het kost hen gewoon teveel als werknemers constant met rugklachten thuiszitten. Het is natuurlijk nog altijd aan de werknemer zelf om te zien wat hij ermee doet. Er wordt overal uitgelegd hoe je de stoel op je lichaam moet afstellen, de correcte zithouding, ... Op veel plekken is het zelfs heel eenvoudig mogelijk om de hoogte van het werkblad aan te passen.
Bij de bank waar Jozef vroeger werkte kan je het werkblad elektrisch in hoogte verstellen. Het is mogelijk dit zo hoog te zetten dat je rechtstaand kan werken. Het is een gek zicht maar je ziet het er zeer regelmatig.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 23:15:24 »
Ik heb het idd. over het personeel in de filialen.  Hun zithouding .... dan mogen er nog tien ergotherapeuten langskomen, en mogen ze nog zo'n dure stoel hebben als je wil.  Mijn rug, zou hun zithouding geen twee uur volhouden.  Nog in de verste verte bijlange begot niet.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 23:31:49 »
Correcte zithouding blijkt nu verkeerd ... ge moet achteruit in de stoel hangen.
Komt niet goed over, maar zit wel goed  ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder