Auteur Topic: Twintig procent bussen raakt niet door keuring  (gelezen 4026 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Gepost op: maandag 09 september 2013 - 17:18:38 »
Citaat van: GVA
Twintig procent bussen raakt niet door keuring

Bij de technische controle van autobussen, zowel particulier als van De Lijn, krijgt een vijfde van de bussen een rode kaart. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1449958/twintig-procent-bussen-raakt-niet-door-keuring.aspx

Maar in afwachting van de keuring rijden die gevaarlijke mastodonten toch maar rond.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 september 2013 - 20:32:46 »
Toen er destijds een collega bij ons begon, nadat hij het bij De Lijn voor bekeken hield, vlogen hij en z'n collega nog op den hof al bijna tegen de voorruit.  Zijn reactie: "Miljaar, deze remmen werken precies.  Da's aanpassen voor mij, zelle.  'k Zen kik da nimeer gewend na zoveel jaren als lijnbuschauffeur".
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #2 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 16:05:40 »
Hoeft niemand te verbazen bij de binaire rijstijl van de 95%  brukers van De Lijn.
Of vol gas.
Of vol bovenop de remmen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #3 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 16:16:19 »
Hoeft niemand te verbazen bij de binaire rijstijl van de 95%  brukers van De Lijn.
Of vol gas.
Of vol bovenop de remmen.

Dat is ook zowat de enige rijstijl die bij de uurroosters past.

In België kan de buschauffeur niet wachten om te vertrekken tot iedereen neerzit, zoals dat hier gebeurt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 24 september 2013 - 09:17:40 »
In België kan de buschauffeur niet wachten om te vertrekken tot iedereen neerzit, zoals dat hier gebeurt.

Door zo te vlammen als een halve gare, houden ze zélf die veel te krappe uurrooster wél mee in stand.  De reactie van hun baas laat zich raden: "Ziet ge wel, dat die uurrooster goed uitgekiend is?"  En hij past natuurlijk niks aan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 24 september 2013 - 09:43:13 »
Dat is ook zowat de enige rijstijl die bij de uurroosters past.

Als ik mij strikt aan de verkeersregels zou houden, rij ik altijd te laat, zelfs op de kalme momenten, zegt mij een bevriend Lijnbus-bestuurder.(rijdt zelfs niet in stadsgebied)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 24 september 2013 - 21:16:00 »
Door zo te vlammen als een halve gare, houden ze zélf die veel te krappe uurrooster wél mee in stand.  De reactie van hun baas laat zich raden: "Ziet ge wel, dat die uurrooster goed uitgekiend is?"  En hij past natuurlijk niks aan.

Als ik aan vrachtwagenbestuurders vraag waarom ze elkaar inhalen met amper 2 km/h snelheidsverschil en aldus honderden automobilisten ieder veel meer tijd doen verliezen dan ze zelf kunnen winnen, krijg ik toch ook altijd te horen: "Druk van de baas"?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 12:37:18 »
Maar als sommige bedrijven met lokale distributie gaan beslissen dat voor hen 80 km/u wel genoeg is, zetten ze wel ineens alle internationale vervoer mee vast achter zich.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 18:33:14 »
Die Oostblokkers ook, doen die een verbindingsrit of een andere rit waar ze genoeg tijd hebben dan rijden die ook amper 80.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 19:41:35 »
Als ik aan vrachtwagenbestuurders vraag waarom ze elkaar inhalen met amper 2 km/h snelheidsverschil en aldus honderden automobilisten ieder veel meer tijd doen verliezen dan ze zelf kunnen winnen, krijg ik toch ook altijd te horen: "Druk van de baas"?

Mij niet meer gezien.  

Hoe zotter ge als chauffeur doet, hoe zotter den baas.  Geeft de baas je tien adressen, en je raakt op tijd rond, dan zijn het er volgende week twintig.  En als ook dat je lukt, de week erna mss wel 25.  Er zijn grenzen.  Je doet je werk, maar wat niet binnen een redelijke termijn haalbaar is, sorry moet aangepast worden.  En voor wie denkt dat ik dan een luierik ben: alles ziet hij

* langs waar ik gereden ben (dus of ik geen onnodige omwegen maak)
* m'n verbruik
* hoeveel liter per minuut m'n pomp gemiddeld haalt
* hoelang ik er gemiddeld over doe om het erf op te rijden, de slang af te rollen en aan te koppelen en te beginnen laden
* hoelang ik erover doe, om éénmaal de tank leeg is: darm oprollen, liters noteren en tankreiniging activeren, en weer door te rijden
==> voor die laatste 2 samen, krijgen wij 5 minuten.  De 6de minuut wordt afgetrokken als we er geen verantwoording over afleggen
* spoelen: maximaal 1 uur, elke minuut die we over 't uur gaan, wordt afgetrokken

In de nieuwe fabriek in Moorselde, staan zelfs al schakelaars waarmee de chauffeur een losbeurt moet aanvragen aan de laborant.  De baas kan perfect zien, hoeveel tijd er verstreken is tussen het inwegen, en de aanvraag voor de losbeurt (na bemonsteren van de melk).  En nu zijn ze zelfs al bezig met sensoren op de loskraan.  Is de tank leeg, zouden we nog 2 minuten krijgen om te vertrekken.

Dus neen, liefst van al rij ik nog op een rit waar er niet zo'n zot tussenzit die het toch 's gaat proberen.  Anders is de reactie voorspelbaar: "zie je wel dat 't gaat?".  Beter is het dan om hem te laten ondervinden, dat het mits een beetje fatsoenlijk werken écht te krap is.  Vervelend, maar de meest efficiënte methode om die cirkel te doorbreken.


Soit, ik zie dagelijks veel automobilisten een overvol kruispunt oprijden met hun tuuteke, goed wetend dat ze nooit tijdig zullen wegraken, en zo de boel onnodig in 't 100 sturen van zodra de dwarsrichting groen krijgt.  Ze sturen ook 't verkeer in het honderd, en de meesten kunnen géén "druk van den baas" inroepen .....  En toch tientallen anderen onnodig laten wachten, en files creëren waar er geen nodig zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 22:37:28 »
Soit, ik zie dagelijks veel automobilisten een overvol kruispunt oprijden met hun tuuteke, goed wetend dat ze nooit tijdig zullen wegraken, en zo de boel onnodig in 't 100 sturen van zodra de dwarsrichting groen krijgt.  Ze sturen ook 't verkeer in het honderd, en de meesten kunnen géén "druk van den baas" inroepen .....  En toch tientallen anderen onnodig laten wachten, en files creëren waar er geen nodig zijn.

Maar die steken het dan ook niet op de baas.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 26 september 2013 - 08:21:20 »
Maar die steken het dan ook niet op de baas.

Dàt is het 'm nu net... 

Zij kunnen het niet op een baas steken, en creëren desondanks toch gigantische verkeersinfarcten waar er geen nodig zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 02:41:46 »
Maar die steken het dan ook niet op de baas.

Dàt is het 'm nu net...

Zij kunnen het niet op een baas steken, en creëren desondanks toch gigantische verkeersinfarcten waar er geen nodig zijn.

Ik heb vandaag nog twee van die infarcten gezien.

Het eerste: zodra ik vermoed dat een vrachtwagenbestuurder snode plannen heeft, heb ik nog amper de tijd om te vertragen tot 190 km/h.
Dan gebeurt het: mijn claxon en grootlichtsignalen zijn paarlen voor de zwijnen, hij wijkt onverbiddellijk uit naar mijn rijstrook om gezapig een collega in te halen.
Ik stamp het rempedaal met alle kracht naar beneden, en de Volvo voegt daar nog zijn brake assistance aan toe, doch ik zie dat we het niet meer gaan halen, ook een Volvo kan geen mirakel doen.
Mijn enig mogelijke redding is de pechstrook. Door het veel te bruuske stuurmaneuver begint de Volvo uiteraard te slingeren, en zelf had ik hem wellicht niet meer onder controle gekregen vóór het misgelopen was.
Gelukkig lukt de DSTC (het equivalent van ESP bij Volvo) dat nog wel.
Ik wist wat me te doen stond: de snelweg zo snel mogelijk verlaten om vooral die vrachtwagen niet in te halen. Want dan had ik het niet kunnen laten om die gangster eens enkele keren te laten zien hoe krachtig een Volvo kan remmen en dan net op tijd snel weer optrekken.
Kenteken van de vrachtwagen: A.

Het tweede: op een parking langsheen de autosnelweg vindt een vrachtwagenbestuurder het aangewezen om een doorgang in de verkeerde richting in te rijden. Verder als 5 meter geraakt hij niet, want er komen personenwagens uit de tegengestelde richting. Al gauw staan er zowat 25 personenwagens vast, en meer dan de helft weigert terecht om achteruit te rijden. De vrachtwagenbestuurder kan zijn blunder rechtzetten door 5 meter achteruit te rijden, doch daartoe is hij slechts 20 minuten later bereid, als de Polizei hem ertoe verplicht. Mijn dag was weer goed. Want "Behinderung des Straßenverkehrs" is geen verkeersovertreding, doch een "Straftat" (het equivalent van een correctioneel misdrijf in België). Dat betekent dat die gast de nor in gaat tot zijn baas voor een waarborg gezorgd heeft. Maar goed ook.
Kenteken van de vrachtwagen: CZ.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 08:08:15 »
Er daarom van uitgaan, dat alle vrachtwagenchauffeurs zich zo gedragen, of dat het slechts een minderheid betreft die het niet doet, is een veralgemening die nergens op gestoeld is.

Ik zie evenveel infarcten veroorzaakt worden automobilisten.  Ik zie ook roekeloze motards bezig.  Er daarom van uitgaan dat elke automobilist zo'n egoïst is, en elke motard een roekeloze zot, zou een al even domme veralgemening zijn.  En neen, aan het soort opbod over welke categorie bestuurders nu het meest egoïstisch, dom, roekeloos of whatever is, ga ik niet meer meedoen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Twintig procent bussen raakt niet door keuring
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 11:01:02 »
Er daarom van uitgaan, dat alle vrachtwagenchauffeurs zich zo gedragen, of dat het slechts een minderheid betreft die het niet doet, is een veralgemening die nergens op gestoeld is.

Vroeger waren de meeste vrachtwagenbestuurders plichtbewuste professionelen. Maar dat is al een tijdje voorbij...voorbeeld:  zie mijn post in 'wat heb je vandaag weer meegemaakt'