Men wil er dan wat aan doen, door de verplichte basiskwalificatie vakbekwaamheid, en de verplichte 35 u opleiding per 5 jaar.
Maar als je dan weet, dat er kandidaten buizen, terwijl ze verdomd goed kunnen rijden, om redenen als daar zijn:
1) geen handschoenen gedragen bij het zekeren van de lading
2) wel van naaldje tot draadje perfect uitgelegd hoe ze controleren of er geen vreemdelingen in de laadbak zitten, gebuisd omdat hij het niet daadwerkelijk uitgevoerd had
3) bij het optillen van lading, de rug onnodig belasten door niet door de knieën te gaan, en door de rug te torsen, ipv ook met de benen en de voeten mee te draaien
Uiteraard, is je huid aan je handen als een spons. En is het opletten voor splinters in je handen als je lege palletten stapelt. En uiteraard is het onverstandig om met de blote hand te tanken ipv handschoenen te dragen. En ja, vroeg of laat bekoopt die chauffeur het wel met z'n rug, als hij dat zo blijft doen. Maar maakt dat van iemand een minder bekwaam chauffeur, dan iemand die méér moeite heeft met het rijden an sich, doch wél keurig handschoenen draagt, en z'n rug spaart? Mijn persoonlijke mening: neen, integendeel.
De verplichte opleiding, zou hier en daar kunnen dienen om bvb de wegcode op te frissen, en links en rechts de nieuwigheden te duiden. Er zijn terzake zéér goeie opleidingsverstrekkers bezig. Maar ik heb hier m'n eigen ervaringen van een ferme knoeier al neergepend. Een ander voorbeeld, dat ik van concullega's van een andere melkerij vernam. Zij kregen een dagopleiding ladingzekeren, maar geen woord over het rijden met vloeistoffen. Ja, die chauffeurs hebben nu écht nuttige dingen geleerd, die ze in de dagdagelijkse praktijk kunnen toepassen. Not quite.