Auteur Topic: Welk merk is aan te raden?  (gelezen 22501 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #60 Gepost op: zaterdag 21 september 2013 - 13:11:17 »
Ik heb een S60 van 2008 met 5-cilinder 2,4 liter dieselmotor van 163 PK en heb 60.000 km op de teller.
Ik weet niet of dat een PSA-motor is.
Da's nog een Volvomotor, en nog een echt Volvo model - geen omgekatte Ford ...

Bij versies met roetfilter is het wel uitkijken voor oliepeil verhoging door verdunning met (bio)diesel.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #61 Gepost op: zaterdag 21 september 2013 - 13:16:57 »
Als het een Volvo wordt, zal het hoe dan ook om budgettaire redenen een occasie worden. We zijn vandaag naar een Volvogarage geweest en eigenlijk twijfelen we toch nog tussen de 40 of 60 reeks (overigens is een S40 inderdaad niet meer nieuw te verkrijgen). Het grote verschil is (vind ik) de kofferruimte en het is moeilijk in te schatten hoeveel we daarvan nodig gaan hebben.
De koffer van een S40 is al niet echt groot, en altijd te onhandig om deftig te gebruiken.
Bij een V50 is de koffer niet veel groter, wel veel handiger ...

Op de laatste versie van de S40 is de klep zodanig klein dat je er zo goed als niets in krijgt ... wie dat bedacht heeft ???

Vergelijk je dat met BVB een Vento / Bora / Passat / Camry of Avensis / ... in koffermodel, dan valt de S40 door de mand.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #62 Gepost op: zaterdag 21 september 2013 - 13:40:25 »
Op de laatste versie van de S40 is de klep zodanig klein dat je er zo goed als niets in krijgt ... wie dat bedacht heeft ???
mss kijken voor een V40 dan
de oudere modellen hebben veel plek

mijn XC70 is nu 8 jr
ik kocht hem met 80.000 kms en nu heeft hij er 220.000
verbruik is net geen 7 ltr/100km
ik kocht hem occasie omdat ik dan voor 19.000 euro meer auto kreeg dan ik nieuw voor 20.000 euro had gekregen
de garage heeft er zo eentje lopen met 450.000 kms en een andere met 700.000 kms
dus zit ik nog een paar jaar goed
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #64 Gepost op: zaterdag 21 september 2013 - 16:15:12 »
Met jouw kennis is het toch wel onvoorstelbaar dat je een Volvo met een Ford vergelijkt.
Dat doe ik niet dat doen ze in die autotest-online.

Jij vroeg naar de prijzen van die auto´s ik geef je de volledige testcriteria waar ze 6 "vergelijkbare auto´s" testen, niet meer of minder.

En Volvo maakt wel best zeer goede auto´s, zelfs interessante degelijke motoren (zeker die 5-cilinder).

Qua persoonlijke smaak is Volvo (ook Saab...)  wel een halve klasse hoger als Ford en Opel, maar toch een halve klasse tekort op Audi, BMW, Mercedes.

Opel heeft wat van zijn klasse verloren, Ford houdt redelijk goed stand. Is mijn subjectief gedacht hé.  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 september 2013 - 16:17:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #65 Gepost op: zondag 22 september 2013 - 21:38:41 »
Met jouw kennis is het toch wel onvoorstelbaar dat je een Volvo met een Ford vergelijkt.
Waarom ?

Volvo was tot voor kort eigendom van Ford.
De C30/S40/V50/C70 serie staat op een Ford Focus onderstel en deelt er een hoop onderdelen mee, waaronder de diesel motoren van PSA ... die Ford mee ontwikkelde.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 24 september 2013 - 21:11:12 »
De C30/S40/V50/C70 serie staat op een Ford Focus onderstel

Een zelfdragende carrosserie die op een onderstel staat? Daar heb ik nog niet van gehoord.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #67 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 00:01:58 »
De C30/S40/V50/C70 serie staat op een Ford Focus onderstel

Een zelfdragende carrosserie die op een onderstel staat? Daar heb ik nog niet van gehoord.

onderstel = platform

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40/V50

Auf dem Genfer Autosalon stellte Volvo im März 2012 den neuen V40 vor, der den S40 und V50 sowie den C30 ersetzen wird. Das Fahrzeug basiert als letztes Volvo-Modell noch auf einer Ford-Plattform (Ford Focus). Die Markteinführung in Europa erfolgte im September 2012.

Die dem S40/V50 zugrundeliegende Plattform, intern als P1x bezeichnet, wurde zusammen mit Ford entwickelt. Neben den Volvo-Modellen S40 II, V50 und C70 II basieren auch die aktuellen Modelle des Ford Focus und Mazda3 sowie Mazda5 auf dieser Plattform. Sowohl die Bodengruppe als auch die Fahrwerks- und Getriebekomponenten sind mit denen des Mazda3 identisch. Folglich ist auch die passive Sicherheit keine alleinige Entwicklung, dies war jedoch bereits beim Vorgänger ähnlich, der zusammen mit dem Mitsubishi Carisma auf einer Plattform aufbaute. Die Karosserie ist im Vergleich zum Vorgänger um 34 % verwindungssteifer[/u]. Im Euro NCAP-Crashtest erreicht der V50 wie auch der Ford Focus fünf Sterne.
Redelijk stijve boel dus.  ;)
Redelijk veel merken ontwikkelen tesamen (Volvo & Ford (Mazda)) een stijf "standaardplatform" waardoor ze kosten kunnen besparen, eens de verschillende karosseries erop gemonteerd worden, en afgewerkt, merkt men er niets meer van...

De voorganger van die Volvo S40/V50 had hetzelfde platform van de Mitsubishi Carisma maar dat had 34% minder stijfheid.

Na wat googlen de actuele platforms van Ford en de andere merken (veel Volvo) die eraan meedoen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Fordplatforms

vb C1-platform :
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ford_C1_platform

De volgende modellen maken momenteel gebruik van het platform:
2003 – Ford C-MAX (eerste model op dit platform).
2004 – Mazda 3 (code naam BK).
2005 – Ford Focus (niet de Amerikaanse versie deze blijven tot en met 2009 het oude C170-platform gebruiken).
2004 – Volvo S40 sedan (code naam P11).
2004 – Volvo V50 station wagon (code naam P12).
2006 – Mazda 5.
2006 – Volvo C70 coupe/cabriolet (code naam P15).
2007 – Volvo C30 (code naam P14).
2008 – Ford Kuga
2010 – Ford Focus (wereldwijd).
2010 - Mercury (klein model).
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 september 2013 - 00:38:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #68 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 12:17:34 »
Volgens mij staat de huidige V40 nog altijd op een Ford Focus onderstel.
Of dat nu het oude of het nieuwe is ...
Volvo's new V40 uses the Ford Focus as a basis for the car it produces in its Ghent factory in Belgium.


Blijkbaar de huidige  S60/V60 ook deels ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ford_EUCD-platform

Het Ford EUCD-platform is het werdeldwijde Ford-platform voor middenklasse auto's. Het is gebaseerd op het Ford C1-platform, gebruikt voor compact klasse auto's. Het EUCD- en C1-platform hebben ophanging, remsysteem en elektrisch systeem gemeenschappelijk.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 september 2013 - 12:23:54 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #69 Gepost op: donderdag 26 september 2013 - 12:00:50 »
S40 lijkt me ruim voldoende, sowieso ga je best gewoon eens naar beiden kijken. Dit filmpje kan ik niet laten liggen als je Volvo en veiligheid zegt, Volvo's automatische rem ;D (Gewoon een 'shit happens' dingetje hoor)

Zie ook >>> deze reclametest van VOLT.

Kortom, investeren in veiligheids-snufjes kan zeker geen kwaad, maar ze verzinken in het niets tov de human factor....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #70 Gepost op: donderdag 26 september 2013 - 12:14:07 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #71 Gepost op: donderdag 26 september 2013 - 14:12:44 »
Redelijk gek om zo'n systeem te testen op een echte wagen met een camera man in de koffer.

Idd.  1 misrekening, en je cameraman is ferm de klos ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #72 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 02:55:46 »
Kortom, investeren in veiligheids-snufjes kan zeker geen kwaad, maar ze verzinken in het niets tov de human factor....

Alleen helpt in België investeren in de human factor ongeveer evenveel als tegen het plafond te slaan met je ballen (sorry voor de uitdrukking).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #73 Gepost op: zondag 29 september 2013 - 19:16:00 »
Uit dezelfde aflevering (sorry dat 'k erover begin):

kostprijs voor het  vervangen van louter het glas van je linkerspiegel: de goedkoopste was een kleine 9 euro, de duurste (de erkende opel-verdelers): ruim 122 euro .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #74 Gepost op: zondag 29 september 2013 - 20:32:34 »
Jawadde "Opel wir leben autos" of liever  "Opel ein Kunde, der nicht zahlt, ist kein Kunde?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien