Auteur Topic: stoppen voor een stopbord (uitleg Touring GRRRR)  (gelezen 1827 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
stoppen voor een stopbord (uitleg Touring GRRRR)
« Gepost op: maandag 26 augustus 2013 - 20:54:35 »
http://nieuws.vtm.be/binnenland/58148-60-procent-stopt-niet-aan-stopbord#


Citaat van: Danny Smagghe van Touring
Ipv een stopbord, zou men vaak beter werken met een gevarendriehoek of een voorrangsteken ...

Huh ?

Nu dacht ik dat een gevarendriehoek zo'n ding was dat je dient op te stellen om een voertuig bij pech of een ongeval te signaleren, in geval het voertuig niet verplaatst kan worden of slechts kan worden opgesteld waar stilstaan en parkeren verboden zijn.  Of zou hij soms een B1 bedoelen, en die maar ineens omdopen tot gevarendriehoek ?   En verder dacht ik dat een stopbord en een omgekeerde driehoek (alias gevarendriehoek?)  toch beiden voorrangsborden waren.  Kent Smagghe buiten deze 2 soms nog een ander verkeersbord of wegmarkering dat aangeeft dat je voorrang moet verlenen?  Hoe lomp van mij, toch.



« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 augustus 2013 - 01:24:53 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: stoppen voor een stopbord (uitleg Touring GRRRR)
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013 - 08:51:00 »
Misschien bedoelen ze dit? :)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: stoppen voor een stopbord (uitleg Touring GRRRR)
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013 - 09:39:56 »
1) Euh, zo'n ding regelt de voorrang hoegenaamd niet.
2) Wanneer Smagghe het over een gevarendriehoek heeft, wordt er een omgekeerde driehoek gefilmd ....  (1:10)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 augustus 2013 - 09:42:13 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: stoppen voor een stopbord (uitleg Touring GRRRR)
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013 - 10:20:29 »
Citaat
1) Euh, zo'n ding regelt de voorrang hoegenaamd niet.
Dat beweerde ik ook niet :)  Het zegt wel dat je extra moet opletten.  En eigenlijk is dat ook de bedoeling van een stopbord.  Dus zo gek is het nog niet.
Citaat
2) Wanneer Smagghe het over een gevarendriehoek heeft, wordt er een omgekeerde driehoek gefilmd ....  (1:10)
Ik heb het filmpje niet gezien.  Als dat zo is, tsja dan is het duidelijk wat ze bedoelen :)

Mijn reactie was ook niet zo serieus bedoeld hoor ... ik zeg maar waar ik aan zou denken als men "gevarendriehoek" zegt samen met "nee het bord, niet het ding dat je op de baan zet".

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: stoppen voor een stopbord (uitleg Touring GRRRR)
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013 - 10:27:38 »
Dat beweerde ik ook niet :)  Het zegt wel dat je extra moet opletten.
 

Een A51, mag enkel gebruikt worden voor gevaarlijke situaties waarvoor nog geen specifiek gevarenbord bestaat.  En dan moet er een onderbord bijstaan, met een omschrijving van de aard van het gevaar.  Anders is zo'n bord zinloos.

En eigenlijk is dat ook de bedoeling van een stopbord.  Dus zo gek is het nog niet.


Euh, de bedoeling van een gevarenbord, is om te duiden op een gevaar en regelt geenszins de voorrang.  Een stopbord daarentegen, dient om de voorrang te regelen.  Het legt namelijk de verplichtingen op, om te stoppen en voorrang te verlenen.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: stoppen voor een stopbord (uitleg Touring GRRRR)
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013 - 11:46:56 »
Ik zeg toch ook niet dat een stopbord vervangen moet worden door enkel een gevarenbord.  Uiteraard is dat niet hetzelfde.
Maar een stopbord zegt eigenlijk:voorrang geven, en heel goed opletten hier, stop maar of je gaat het niet goed kunnen inschatten.
Dus zou je een stopbord kunnen vervangen door een voorrangsdriehoek samen met een 'waarschuwingsdriehoek' samen met onderbord 'voorrang niet in te schatten zonder eerst te stoppen'.

Nu tevreden? :)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: stoppen voor een stopbord (uitleg Touring GRRRR)
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013 - 12:05:36 »
Dus zou je een stopbord kunnen vervangen door een voorrangsdriehoek samen met een 'waarschuwingsdriehoek' samen met onderbord 'voorrang niet in te schatten zonder eerst te stoppen'.

Een B1, icm met een A51 + onderbord.  Yeah, right.  Nog een bordje meer.  Staan er nog niet genoeg verkeersborden, mischien ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: stoppen voor een stopbord (uitleg Touring GRRRR)
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013 - 12:16:41 »
Misschien ben je vergeten dat
1) het niet serieus bedoeld was
2) ik aan het raden ben wat ze zouden kunnen bedoelen met "gevarendriehoek"


Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: stoppen voor een stopbord (uitleg Touring GRRRR)
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013 - 13:15:11 »
Zo heb je natuurlijk altijd gelijk.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: stoppen voor een stopbord (uitleg Touring GRRRR)
« Reactie #9 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 16:40:52 »
In talloze gevallen, overtreedt de wegbeheerder de plaatsingsvoorwaarden ...

Daar waar men perfect voorrang kan verlenen zonder te stoppen.

8.3 Verkeersbord B5. Stoppen en voorrang verlenen.

1° Dit verkeersbord mag slechts geplaatst worden :


a) indien, ingevolge de plaatsgesteldheid, het uitzicht zodanig beperkt is dat de bestuurders geen voorrang zouden kunnen verlenen zonder te moeten stoppen;
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder