Auteur Topic: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons  (gelezen 6004 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Gepost op: zondag 15 september 2013 - 02:13:58 »
Ik vertrek op 22.09 van hier in 83471 Schönau am Königssee in Duitsland naar 37230 Fondettes in Frankrijk, en keer terug op 26.09.

Kan er iemand (mazda misschien?) even een routeplanner aanwenden en mij een idee geven van het bedrag dat ik moet voorzien voor de péage op de Franse autosnelwegen, want daar heb ik geen flauw idee van.

Mag die péage in baar geld betaald worden?

Eventuele andere raadgevingen voor mijn reis naar Frankrijk en mijn verblijf aldaar zijn meer dan welkom.

Met mijn beste dank vooraf.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #1 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 13:28:39 »
Ik vertrek op 22.09 van hier in 83471 Schönau am Königssee in Duitsland naar 37230 Fondettes in Frankrijk, en keer terug op 26.09.

Kan er iemand (mazda misschien?) even een routeplanner aanwenden en mij een idee geven van het bedrag dat ik moet voorzien voor de péage op de Franse autosnelwegen, want daar heb ik geen flauw idee van.

Mag die péage in baar geld betaald worden?

Eventuele andere raadgevingen voor mijn reis naar Frankrijk en mijn verblijf aldaar zijn meer dan welkom.

Met mijn beste dank vooraf.

Lukt deze routeplanner van Michelin bij jou niet?

http://www.viamichelin.nl/web/Routes
even geduld... de goedkoopste route met tolwegen citeer ik.

83471 Schönau am Königssee – 37230 Fondettes
Citaat
Er zijn 3  routes mogelijk

A8 A10
Kosten
169.53 € Met een Benzinevoertuig
Tol 39.50 € | Literprijs 130.03 €  
 
Tijd
12.38 u waarvan 09.09 u op autowegen

Afstand
1165 km waarvan 961 km op autowegen
Verkeer
+11 min om 13:26

Zonder tol gaat ook is ~ 2 hr 15´ langer rijden...  ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 15 september 2013 - 13:30:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #2 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:27:36 »
Met geld betalen is geen probleem, met de kaart gaat het wel sneller; met 'telepéage' het snelst. Wel uw Duitse Euro's omwisselen voor Franse, ze zijn daar heel gevoelig voor,die Franse chauvinisten.  ;D

Ik heb Frankrijk regelmatig via 'nationals' en 'départementals' van noord naar zuid doorgereden. Echt goed vooruit gaat het niet,(rotondes, dorpjes aan 30 km/u, veel snelheidsbeperkingen... en de tijd dat er zich niemand aan stoorde is definitief voorbij door frequente en scherpe controles) maar je rijdt wel door prachtge streken, mooie dorpjes, enzoverder, dingen die je mist als je de autosnelweg neemt.

Gezellige Chambres 'd hotes zijn er ook veel en zijn relatief betaalbaar. Maar ze zijn een hoop duurder dan wat ik Duitsland en Oostenrijk gewoon was.
« Laatst bewerkt op: zondag 15 september 2013 - 15:36:31 door e49Memling »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #3 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:49:52 »
Inderdaad gewoon Visa kaart.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #4 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 16:24:39 »
Inderdaad gewoon Visa kaart.

Ik ben helaas de code van mijn Visa vergeten. Of heb je die niet nodig?

Het moet wel degelijk via de autosnelwegen, het zal zo al lang genoeg duren om 1.200 km op één dag te malen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #5 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 16:33:10 »
Het moet wel degelijk via de autosnelwegen, het zal zo al lang genoeg duren om 1.200 km op één dag te malen.

Je mag 130 km/u op autosnelweg (soms 110, ook als het nat is maar 110), en sneller rijden zou ik niet aanraden. maar je rijdt doorgaans vlotter dan in Duitsland. Ooit van Bedoin (mt Ventoux) naar Dilbeek (via St Quentin) gereden met, volgens mijn boordcomputer, een gemiddelde van 116 km/u, met respecteren van de snelheidsregels. Dat heb ik nooit in Duitsland gehaald. Teveel 'Baustellen' en te druk

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #6 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 16:35:57 »
Dat heb ik nooit in Duitsland gehaald. Teveel 'Baustellen' en te druk

Op zondag zo rond 5 uur 's morgens valt die drukte best mee.  ;D

Die Baustellen, dat is inderdaad een ramp. Kilometers lang, terwijl je op die hele afstand op één plaats drie arbeiders ontmoet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #7 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 18:05:14 »
Geen code nodig voor de Visa.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #8 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 19:09:20 »
Tof.

En heb ik in Frankrijk een groene verzekeringskaart nodig? Want dan moet ik er nog één gaan halen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #9 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 21:29:19 »
Tof.

En heb ik in Frankrijk een groene verzekeringskaart nodig? Want dan moet ik er nog één gaan halen.

Heb je die in Duitsland dan niet nodig?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #10 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 21:47:56 »
Tof.

En heb ik in Frankrijk een groene verzekeringskaart nodig? Want dan moet ik er nog één gaan halen.

Heb je die in Duitsland dan niet nodig?

Neen, daarom wordt ze dan ook niet automatisch uitgereikt door de verzekeraars.

De zegels op de kentekenplaten bewijzen dat de auto verzekerd is.

Loopt je verzekering af, dan verwittigt de verzekeraar de Zulassungsstelle. Als die geen bericht krijgen van een andere verzekeraar dat de wagen voortaan daar verzekerd is, krijg je een maanbrief en 14 dagen tijd om je in orde te stellen. Doe je dat niet, dan komt de Polizei de kentekenplaten ontwaarden door er de zegels van te verwijderen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #11 Gepost op: maandag 16 september 2013 - 14:37:12 »
Ik had al gezien dat er op de achterste Duitse nummerplaten een rond 'zegeltje' was bijgeplakt met een soort datum op, en één met een 'Kreis'-naam, maar dat het verklaarde dat je was verzekerd wist ik niet.
Zoals ik de Fransen ken zullen ze graag dat groene papiertje zien en zullen ze met het Duitse zegeltje niet tevreden zijn, maar zeker weet ik het niet. Voor ons in belziek is dat ook niet aan de orde, groene verzekeringspapier is verplicht. (behalve bij een deel van de bevolking in -voornamelijk- grote steden.)
« Laatst bewerkt op: maandag 16 september 2013 - 14:40:37 door e49Memling »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #12 Gepost op: maandag 16 september 2013 - 17:47:35 »
Dat zegeltje op de achterste kentekenplaat met de datum geeft aan tot wanneer de technische keuring (HU = Hauptuntersuchung) geldig is.

Vroeger was er nog een zegeltje met de datum op de voorste kentekenplaat om aan te geven tot wanneer de AU (= Abgasuntersuchung) geldig was, maar het achterste zegeltje dient nu voor beide.

De groene kaart heb ik nagevraagd bij mijn verzekeraar. Ik heb ze in principe nergens in Europa meer nodig. Maar in Spanje en Italië staan ze erop dat je ze bijhebt bij een ongeval. En in Kosovo erkennen ze onze verzekering niet, daar moet je aan de grens een Kosovaarse verzekering afsluiten.

Als een Fransman mij niet gelooft, kan hij bellen naar de Zentralstelle der Autoversicherer (+49 40300330300). Daar kan iederen vernemen bij welke verzekeraar er een polis loopt voor een gegeven kentekenplaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 10:17:25 »
Hoe was het in Frankrijk Jozef?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vraag aan de Frankrijkkenners onder ons
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 25 september 2013 - 22:31:07 »
Hoe was het in Frankrijk Jozef?

Het is er ook op dit ogenblik nog altijd leven zoals Jozef in Frankrijk. Vanavond om 19:00 u. op een terrasje met een kaasschoteltje en een wijntje bij 31°C. Ik keer pas donderdag terug naar huis.

Op de autosnelwegen is het ontspannen rijden. Totaal geen agressie zoals in België. Alleen niet het minste verkeersinzicht:  een Fransman kan gewoon niet op een autosnelweg rijden. Middenvakklevers, inkappen net als ze je eindelijk met 2 km/h ingehaald hebben, geen of verkeerde pinkers gebruiken. Het lijkt meer op een kermis dan op echt wegverkeer.

Op de gewone wegen (die qua toestand niet voor België moeten onderdoen, inclusief de bloembakken en drempels) is het nog altijd zoals vroeger: een bende woestelingen. Veel sneller dan veilig. En maak niet het minste foutje, want ze kennen geen pardon, nog liever zouden ze er tegenrijden.

Péage: een ramp. Overal verschillend.

1ste péage: ticketje nemen.

Na een half uur: 2de péage, de automaat wil 22 Euro, twee biljetten van 20 Euro wil hij niet, een biljet van 20 en een biljet van 10 wel.

Weer na een half uur 3de péage. Ik denk: nu zal ik weer een ticket moeten nemen. Neen, daar zit een vrouw die zegt dat het 4,40 Euro is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."