Auteur Topic: snelheidsbeperking  (gelezen 22843 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
snelheidsbeperking
« Gepost op: maandag 23 september 2013 - 12:12:19 »
Hallo iedereen,

Ik heb twee vragen waar ik zelf echt geen duidelijk antwoord op weet.
A) Mijn zoon is naar Berlijn gereden en op de snelweg in Duitsland is hij een snelheidsbeperking tegengekomen van 120 km/uur, daarna een bordje met 80 erop.
Na een aantal kilometer te hebben gereden staat er een wit bordje 80 met een streep erdoor. Is de snelheid vanaf dan terug onbeperkt of blijft de 120 nog van toepassing?

B) Bij het uitrijden van Brussel op de E 40 naar Luik/Leuven staat een snelheidsbeperking van 70 km/uur. Daarna staat een bord dat het begin van de autosnelweg aangeeft.
Tussen het bord 70 en het bord autosnelweg is geen kruispunt, afrit of oprit. Is het bord 70 nog van toepassing na het begin van de snelweg of niet en wat dan met de minimumsnelheid van 70 op snelwegen?  Hoe snel mag ik rijden? Hoe snel moet ik rijden? Ik heb 70 gereden tot voorbij de eerste oprit, maximum volgens C43 en minimum indien C43 niet meer zou tellen,  maar dat is gekkenwerk gezien iedereen daar veel sneller rijdt en ik gezien de richting die ik uit wou niet in de rechterstrook kon blijven.

Dank voor antwoord
« Laatst bewerkt op: maandag 23 september 2013 - 12:14:11 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 september 2013 - 13:48:30 »
Hallo iedereen,

Ik heb twee vragen waar ik zelf echt geen duidelijk antwoord op weet.
A) Mijn zoon is naar Berlijn gereden en op de snelweg in Duitsland is hij een snelheidsbeperking tegengekomen van 120 km/uur, daarna een bordje met 80 erop.
Na een aantal kilometer te hebben gereden staat er een wit bordje 80 met een streep erdoor. Is de snelheid vanaf dan terug onbeperkt of blijft de 120 nog van toepassing?

Na een aantal km al ? was dat toevallig niet 80 kmh enkel bij kletsnatte weg (onderbord) ?




Citaat
Na een aantal kilometer te hebben gereden staat er een wit bordje 80 met een streep erdoor
dus zo eentje met 80:

StVO, Verkehrszeichen Nr. 278: Ende der zulässigen Höchstgeschwindigkeit
Ende der zulässigen Höchstgeschwindigkeit  = einde van de toegelaten snelheid (= einde 80 dan)

--Edit --- : doorstreepte was mis Indien niet is weer de 120 van toepassing (meestal wordt het 120-bord herhaald)
Citaat
Is de snelheid vanaf dan terug onbeperkt of blijft de 120 nog van toepassing?

Enkel bij Verkeersbord 282 en 278 hieronder is alles opgeheven, dus qua snelheid aanbevolen 130 kmh = onbeperkt:
 
StVO, Verkehrszeichen Nr. 282: Ende sämtlicher streckenbezogener Geschwindigkeitsbeschränkungen und Überholverbote
= einde alle snelheidsbeperkingen en inhaalverboden van het betrokken weggedeelte.

bron : http://www.verkehrsportal.de/stvo/anlage_2.php
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 september 2013 - 17:06:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 september 2013 - 13:55:53 »
A) Ik dacht dat C43's niet "genest" konden worden, dus imho terug onbeperkt

verkeersbord 282 "einde al verboden" geldt voor veel meer dan snelheid alleen, niet ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #3 Gepost op: maandag 23 september 2013 - 13:59:00 »
A) Ik dacht dat C43's niet "genest" konden worden, dus imho terug onbeperkt

verkeersbord 282 "einde al verboden" geldt voor veel meer dan snelheid alleen, niet ?
Klopt zoals het er staat, inhaalverboden ook.

KV, in D hebben de '## steden en gemeentes -vooral die diep in de schulden steken- enkel geld nodig, hier zo´n vb van kassa-kassa, de snelweg A2 in de buurt van Bielefeld: (men ziet het aan de vlotte snelheden die plots naar 100 kmh moeten... ). Waar zouden ze het gemakkelijke extra-geld anders halen als vóóral bij de automobilist ?

Vlot rijden op de 3-v-autobahn dan stukje 100 kmh - vanaf 1:30´´ op het filmpje - met even verder schootsbatterij flitsers - 2:15´´ op de middenberm, bij 3:03´´ is de kassastrook voorbij...  als de locals van het gas gaan, men ziet het aan de nummerplaten, ook best doen...
Citaat
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Y2IE3wR_ppg

Autobahnfahrt A2 bei Bielefeld - Fahrt auf dem Abschnitt mit Beschränkung auf 100 km/h, überwacht durch eine stationäre Geschwindigkeitskontrolle. Ab 1:30 beginnt der limitierte Bereich, die Blitzer stehen bei 2:15, das Ende der limitierten Strecke ist bei 3:03.

Bielefeld kent er wat van... wat vind je van extra 9,2 miljoen € voor de stadskas, dit voor enkel het eerste jaar, na het plaatsen van één kassa-plaats op de relatief drukke Autobahn A2 (2009) ?
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Geschwindigkeits%C3%BCberwachung#Wirtschaftliche_Gesichtspunkte

Nach der Inbetriebnahme Ende 2008 einer Anlage an der Talbrücke Lämershagen der A 2 in Richtung Hannover nahm die Stadt Bielefeld bei 260.000 Verstößen innerhalb des ersten Jahres 9,3 Millionen Euro ein.[12]


##
Citaat
http://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/rekord-nrw-staedte-verschuldet-wie-noch-nie/8260618.html

NRW-Städte verschuldet wie noch nie

27.05.2013, 13:19 Uhr
Das Land Nordrhein-Westfalen drückt eine nie dagewesene Schuldenlast, die die Kommune und ihre Betriebe betrifft. An der Spitze der Schuldenmacher steht die Stadt Oberhausen.

Pas vooral op in de deelstaten met die hoge grafiekbalken...
Citaat
http://www.focus.de/finanzen/steuern/tid-33025/staedte-und-gemeinden-in-dramatischen-finanznoeten-bis-zum-hals-im-schuldensumpf-so-pumpen-sich-die-kommunen-mit-gift-krediten-voll_aid_1075847.html

Hoch verschuldet
Bis zum Hals in Schulden: So pumpen sich die Kommunen mit Giftkrediten voll
Dienstag, 20.08.2013, 12:59 · von FOCUS-Online




VOORAL dit filmpje bekijken, dit slaat echt alles: 1,2 miljoen Euro/per jaar op een gewone weg (B252, loopt dwars door de zeer kleine gemeente Wetter in Hessen)... 14 onopvallende grijze flitspalen op 23 km weglengte. De snelheidsmaxima wisselen 30 maal, dynamisch inbegrepen.

http://www.spiegel.tv/filme/blitzermeile/   (even laten laden dan komt het)

Zelfs de ADAC moet het toegeven dat het puur voor de gemeentekas is (aan bepaalde plaatsen, vooral 30 kmh op brede rechte stukken).

Citaat
Der Spiegel führt in dem Artikel "Goldgrube Tempo-Falle" [13] die Bundesstraße 252 an, entlang der auf einer Strecke von 23 km 14 Überwachungsapparate aufgestellt sind. Ein 30-maliger Wechsel der zulässigen Höchstgeschwindigkeit auf diesem Abschnitt einschließlich wechselnder Gültigkeitszeiten führt leicht zu Geschwindigkeitsverstößen durch Irrtum. Die Radarfallen werfen etwa 1.2 Mio Euro pro Jahr ab.

gemeente Wetter heeft 8941 inwoners en zeer dun bevolkt:
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetter_(Hessen)
Wetter (Hessen) :
Oppervlakte   104,56 km²
Inwoners  8.941 (86 inw/km²)  (31-12-2012 [1])


De struikrovers in de Middeleeuwen waren er echt niets tegen...
« Laatst bewerkt op: maandag 23 september 2013 - 15:32:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #4 Gepost op: maandag 23 september 2013 - 21:12:37 »
Volgens mijn zoon was er geen onderbord dat nat wegdek of bepaalde uren vermelde. Het was enkel een bord 80 op de snelweg in de buurt van een stad waar eerder de snelheid tot 120 beperkt werd.
Daarna een wit rond bord om aan te geven dat de 80 gedaan is. Daarna niets meer.
Gezien alle anderen sneller begonnen rijden dan 120 is hij er dan maar vanuit gegaan dat de snelheid terug onbeperkt was.
Heft de 80 de 120 op of niet?

Wie heeft antwoord op vraag B?  Die borden 70 staan daar nog niet zo lang. Het lijkt een beetje hetzelfde probleem als een C43 70 of 30 die nog voor het bord bebouwde kom geplaatst wordt.


Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #5 Gepost op: maandag 23 september 2013 - 21:31:06 »
Na die witte plaat van 80 doorstreept: zonder andere aanduidingen, op de 'autobahn': Gewoon de 'adviessnelheid' van 130 km/u. Dus gewoon weer 'vollen-bak'
« Laatst bewerkt op: maandag 23 september 2013 - 21:32:48 door e49Memling »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #6 Gepost op: maandag 23 september 2013 - 21:34:17 »
Na die witte plaat van 80 doorstreept: zonder andere aanduidingen, op de 'autobahn': Gewoon de 'adviessnelheid' van 130 km/u. Dus gewoon weer 'vollen-bak'

Dat denk ik ook, anders zou men de vorige 120 kmh wel rap genoeg herhalen (zeker vanaf volgende oprit), zo ken ik het toch op menige snelweg door het Roergebied.

Het zou nogal zot zijn dan de voorlaatste snelheidsbeperking altijd te moeten onthouden, houdt geen steek.
Mijn vorige post moet ik dan aanpassen... oeps.

Als er geen C43 of Zeichen 274 staat, of Zeichen 274 opgeheven wordt door **Zeichen 278 of 282 (ook inhaalverbod) dan geldt 130 aanbevolen op de autobahn:
Citaat
http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/babrigeschwv_1978/gesamt.pdf

§ 1
Den Führern von Personenkraftwagen sowie von anderen Kraftfahrzeugen mit einem zulässigen Gesamtgewicht
bis zu 3,5 t wird empfohlen, auch bei günstigen Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen
1.   auf Autobahnen (Zeichen 330.1),
2.   außerhalb geschlossener Ortschaften auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch
Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind, und
3.   außerhalb geschlossener Ortschaften auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung
(Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben,
nicht schneller als 130 km/h zu fahren (Autobahn-Richtgeschwindigkeit). Das gilt nicht, soweit nach der StVO
oder nach deren Zeichen Höchstgeschwindigkeiten (Zeichen 274) bestehen.

** D- verkeersborden 200 tot 299
« Laatst bewerkt op: maandag 23 september 2013 - 22:00:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #7 Gepost op: maandag 23 september 2013 - 21:47:56 »
Om één of andere reden krijg geen 'figuren' door bij je 'posts'. Indien een snelheidsbeperking naar een hogere snelheidsbeperking gaat, moet die, dacht ik, herhaald worden met, bijvoorbeeld, een plaat van 120. Moet je als bestuurder weten welke snelheidsbeperking je hebt gehad vòòr die, zoals het voorbeeld, 80 km/u? Het kan best een zone zijn van ettelijke km. De Duitsers zijn wel zo nauwkeurig om dat dan wel te herhalen, als de beperking van vòòr de 80 km/u blijft gelden (in dit voorbeeld zou er dan een rode plaat van 120 staan, zonder de witte 80 doorstreept, zoals in vele andere situaties in Duitsland.) Het feit dat iedereen daarna sneller reed dan 120 km/u lijkt mij dat dit dan ook is toegestaan. Indien niet, is het, op zijn minst gezegd, een dubbelzinnige en verwarrende situatie.
« Laatst bewerkt op: maandag 23 september 2013 - 21:51:26 door e49Memling »

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #8 Gepost op: maandag 23 september 2013 - 21:52:57 »
Om één of andere reden krijg geen 'figuren' door bij je 'posts'.

Werkt weer, je post is intussen ook aangepast, zie ik. (dus we zijn het eens- joepie  ;))

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #9 Gepost op: maandag 23 september 2013 - 22:11:07 »
Om één of andere reden krijg geen 'figuren' door bij je 'posts'.

Werkt weer, je post is intussen ook aangepast, zie ik. (dus we zijn het eens- joepie  ;))
:)  
Die vraag van @ mazda was op het tweede zicht nog niet zo dom, ik google nu zelfs dat er in Duitsland mensen aan twijfelden, en zoals ik eerst mis waren...:
Citaat
http://www.juraforum.de/forum/strassenverkehrsrecht/unterschied-zwischen-zeichen-278-und-282-a-269889

Unterschied zwischen Zeichen 278 und 282

 Sehr geehrtes Juristen-Team,
ich danke vorab für eine Antwort und freue mich auf diese bereits.

Meine Frage wird eigentlich im Titel recht deutlich, aber ich versuche mein Anliegen im Folgenden zu explizieren:

Angenommen man fährt auf die Autobahn und sieht das Zeichen 274 "Zulässige Höchstgeschwindigkeit", hier 120. Einen Kilometer weiter das Zeichen 274 "Zulässige Höchstgeschwindigkeit", nun aber 100. Nach einem weiteren Kilometer erscheint das Zeichen 278 "Ende der zulässigen Höchstgeschwindigkeit", in diesem Falle durchgestrichene 100.
Gilt nun:
die vorher gültige Höchstgeschwindigkeit von 120 km/h,
die normale Richtgeschwindigkeit auf Autobahnen oder
ist sogar die Höchstgeschwindigkeit gänzlich aufgehoben?

Ich denke zwar, dass Option 3 zutreffend ist, aber die Antwort eines Experten würde mich freuen.

Op gewone wegen natuurlijk ook, is "de C43 / 274" opgehoven geldt de algemene snelheidsregel, in BE: 90 of 120 / in D : 100 of onbeperkt =130 aanbevollen); (in bbk 50 kmh natuurlijk)
« Laatst bewerkt op: maandag 23 september 2013 - 22:17:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 24 september 2013 - 09:35:53 »
Inderdaad, het opheffen van een beperking doet u terugvallen op de toestand waar je u bevindt (binnen/buiten bebouwde kom, minstens 2x2 met gescheiden rijrichtingen: dus 50 km/u; 90 km/u; 120 km/u en in andere landen de daar geldende regels.

Zoals, bijvoorbeeld in een bebouwde kom, kan je door een plaat van 70, sneller mogen rijden dan wat de algemene regel hiervoor oplegt. Met het gevolg dat je vanaf de eerste zijstraat weer op de beperking van bebouwde kom valt = 50 km/u. (tenzij er weer een bord van 70 staat natuurlijk)

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 24 september 2013 - 11:57:19 »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 24 september 2013 - 18:15:34 »
Beste mensen, bedankt voor de reacties op vraag A maar wat met vraag B.
Mijn zoon woont nu in Brussel en telkens als ik hem bezoek wil ik Brussel verlaten langs die E40 waar die borden 70 geplaatst werden.
Het is geen strikvraag ofzo, ik wil echt jullie mening horen gezien ik het gewoon niet weet.

Dank voor antwoord

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 24 september 2013 - 20:20:49 »
Er zijn er hier die er fameuis met hun klak naar slaan.

In de situatie die Mazda beschrijft werd enkel de snelheidsbeperking tot 80 km/h, niet de vorige snelheidsbeperking tot 120 km/h.

Ik ken hier een soortgelijke situatie. Snelheidsbord van 70 km/h, dan van 50 km/h. Daarna 50 met een streep door, en nog even verder een streep die alle vorige verbodsborden opheft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 24 september 2013 - 21:36:45 »
Beste mensen, bedankt voor de reacties op vraag A maar wat met vraag B.
Mijn zoon woont nu in Brussel en telkens als ik hem bezoek wil ik Brussel verlaten langs die E40 waar die borden 70 geplaatst werden.
Het is geen strikvraag ofzo, ik wil echt jullie mening horen gezien ik het gewoon niet weet.

Dank voor antwoord

Citaat
B) Bij het uitrijden van Brussel op de E 40 naar Luik/Leuven staat een snelheidsbeperking van 70 km/uur. Daarna staat een bord dat het begin van de autosnelweg aangeeft.

De F5 staat dus na de C43-70:

Citaat

F5. Begin van een autosnelweg.

De bijzondere verkeersregelen** op de autosnelwegen gelden vanaf de plaats waar het verkeersbord aangebracht is. Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst en mag links herhaald worden.
Dit verkeersbord mag afgebeeld worden op de verkeersborden F25, F27, F29, F31, F39 en F41 om aan te duiden dat de gesignaleerde reisweg over een autosnelweg gaat.
** Art 21:  http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/179-art21

Citaat
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;

[...]

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
...]
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/170-art11
De lagere C43-70 (of een andere) wordt niet herhaald na de F5 neem ik aan. Dan mag je 120 kmh op de snelweg.

Iets anders heeft echt geen zin, want als men wilt dat de 70 ook na de F5 blijft gelden hoefde men enkel met één C43 bord de 70 herhalen.
Hadden ze daar geen 70 borden meer ?  Waren er onzichtbare wegenwerken ? Vlogen er spoken ?  ;D

Want moest die C43-70 niet opgeheven worden door een F5, wat doe je dan -naar analogie- met al die C43-70 borden die voor een F1-bbk staan, met 70 kmh ook na dat F1 bord rijden ? Probeer het maar eens.  :P

Een van de duizenden vb: http://goo.gl/maps/Sc2Kx
Op Steenweg Wijchmaal geldt C43-70 kmh het F1-bord van Peer staat daar hoe snel mag ik de bebouwde kom inrijden of na dat bord F 1 rijden ?

Tweede invalsweg met 70kmh naar bbk Peer met F1  Goudbergstraat: http://goo.gl/maps/zAQ3c   zelfde vraag.
De laatste C43-70 km staat telkens na het laatste kp ~ 500-600 m voor de F1: http://goo.gl/maps/xDvec .  (ook bij Steenweg Wijchmaal: http://goo.gl/maps/ydvxF  )

De Goudbergstraat is amper een straat verder als Steenweg Wijchmaal, zoals je ziet :  http://goo.gl/maps/gNwm0

Quasi op bijna alle invalswegen naar stadscentra gaat de C43-70 over in een F1 (meestal zonder kruispunten net voor de F1) geef me eens de bedoeling waarom een F1 of een F5 een C43 niet kunnen opheffen ?


Citaat

F1. Begin van een bebouwde kom.

Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst op elke toegangsweg tot een bebouwde kom; het mag links herhaald worden.
Citaat
11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.
En weer dat regeltje dat na de F1 een C43 een hogere/lagere Vmax kan toegelaten/opgelegd worden.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 september 2013 - 23:47:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I