Met een C43 voor een F5 zou ik zeker goed uitkijken, want buiten de BBK staat er nadrukkelijk bij dat de C43 blijven gelden ...
Maar 11.1 zijn verkeersregels, zoals Art 21 specifieke verkeersregels zijn voor het verkeer
op de autosnelweg.
Kijk daar eens.
En daar staat duidelijk in
voor het verkeer op de autosnelweg dus
NA de F5, dus
behalve .... lees verder Art 21.1... ttz een
C43 die NA een F5 staat:
Artikel 21. Verkeer op autosnelwegen
[...]
21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/179-art21
M.a.w. een C43 van 70 bvb vóór een F5 dat hypothetisch zou gelden na een F5 kan dus niet, want een C43-70 voor een F5 zou dan altijd lagere snelheden toelaten onder de 70 kmh ttz ook in de beste omstandigheden en dit op de snelweg na de F5.
Art 21.2 zegt duidelijk dat enkel
een C43 dat na een F5 staat lagere snelheden toelaat op de autosnelweg als de minimum 70 kmh in goede omstandigheden (Art 10.1)
Een C43-50 voor een F5 is ook mogelijk, en kan dus nooit gelden na de F5. Bijgevolg als de F5 een C43-50 zeker opheft volgens de interpretatie van 21.2 is het niet meer als logisch dan een F5 alle mogelijke C43-30-50-60-70-80-90-100-110 opheft die eventueel vóór een F5 staan.
Een F5 betekend namelijk 120 kmh (ook 11.2.1°) behalve als er op de snelweg
NA de F5 geen lagere C43 een lagere Vmax oplegt voor het verkeer op de autosnelweg. Dat bedoelen ze met 11.2-zin-onderaan dat de C43 van toepassing blijven op de autosnelweg, wat anders. Staat toch ook zo in Art 21.2.
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
(...)
2° tot 90 km per uur :
(...)
De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
Hier staat dus letterlijk en nadrukkelijk WEL dat een C43 blijft gelden !
Nartuurlijk overal gelden de C43´s daar ook, of zijn er wegen met een algemene snelheidsbeperking van 90 of 120 kmh (ook snelweg art 21.2) waar
OP bepaalde afwijkende C43´s lager als de algemene limiet niet kunnen gelden of van toepassing blijven ?
Natuurlijk, en dat weet iedereen, kan de lappendeken-vol-gaten genaamd wegcode veel beter en duidelijker gemaakt worden met hier en daar veel onzin weg te laten en soms te vervangen door duidelijke zinnen. Maar vooral veel weglaten.
Men kan een vb nemen aan het Nederlands verkeersreglement, daar wordt vooral veel weggelaten. Maar daar ga je ook niet vinden dat een C43 een andere C43 opheft of dat een F5 en F1 altijd een C43 opheft of ga je zeker niet lezen dat een lagere C43 van toepassing blijft op een weg met een algemene snelheidsbeperking.
Ik heb alleszins gezocht en niets gevonden in :
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukIII/geldigheidsdatum_26-09-2013Naar analogie van onze Art 10 en Art 11
Artikel 10. Snelheid
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
10.3. Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.
10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
Artikel 11. Snelheidsbeperkingen
11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.
Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.
C43
De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.
De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.
De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
C43
2° tot 90 km per uur :
a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.
De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :
1° tot 75 km per uur voor de autobussen en autocars behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;
2° tot 60 km per uur voor andere voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;
3° tot de grens vastgesteld in het technisch reglement van de auto's of, bij ontstentenis daarvan, tot 40 km per uur voor de voertuigen met cushionbanden, met elastische of onbuigzame banden alsook voor de voertuigen die naar bouw en oorsprong niet met een ophanging uitgerust zijn;
4° tot 45 km per uur voor de bromfietsen klasse B;
5° tot 25 km per uur voor de bromfietsen klasse A.
vinden we de Nederlandse versie
§ 8 Maximumsnelheid (Artikelen 19-22a)
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 40 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
a. voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur;
b. voor T100-bussen 100 km per uur;
c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;
d. voor brommobielen 45 km per uur;
e. voor snorfietsen 25 km per uur;
f. voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;
g. voor andere dan de in onderdelen c en f genoemde motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur.
Artikel 22a [Vervallen per 01-01-2011]
De betekenis en de benaming van de verkeersborden vind je hier:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/Bijlage1/geldigheidsdatum_26-09-2013A1/A2 = C43/C45 ; F8 = C46 Onze...
C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1 is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.
C45. Einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43.
De vermelding "km" op het verkeersbord C45 is facultatief.
Indien gebruik is gemaakt van het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, moet het verkeersbord C45 met dezelfde vermelding aangebracht zijn boven het verkeersbord F3 van deze bebouwde kom.
C46. Einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging.
NL:
A1 Maximumsnelheid
A2 Einde maximumsnelheid
F8 Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden
We zijn nog steeds wachtende...