Auteur Topic: snelheidsbeperking  (gelezen 23851 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 02:05:14 »
Natuurlijk kan een doorstreepte 80 een snelheidsbeperking die daar niet meer bestaat nooit opheffen. De gewone 80 heeft dat namelijk al veel eerder gedaan.   ;)

We hebben het over Duitsland, hé Michel. Welnu, daar heft een snelheidsbeperking hoegenaamd geen eerdere snelheidsbeperking op. Die wordt als het ware alleen maar geschorst tot de geldigheid van de nieuwe snelheidsbeperking ophoudt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 10:38:09 »
We hebben het over Duitsland, hé Michel. Welnu, daar heft een snelheidsbeperking hoegenaamd geen eerdere snelheidsbeperking op. Die wordt als het ware alleen maar geschorst tot de geldigheid van de nieuwe snelheidsbeperking ophoudt.

Mazda heeft duidelijk gemaakt dat bij het opheffen van de beperking van 80 km/u al de Duitsers sneller gingen rijden dan de vorige beperking van 120 km/u.

Citaat
Gezien alle anderen sneller begonnen rijden dan 120 is hij er dan maar vanuit gegaan dat de snelheid terug onbeperkt was.

 Dus is het een zwaar verkeerd interpreteerbare situatie. Als de opheffing van 80 km/u u weer naar de vorige beperking brengt van 120 km/u, dit zonder specifieke aanduiding met een c43 met 120 erop, hebben de Duitse bestuurders dit dus ook niet gesnapt. Een zwaar gevaarlijke en onrechtlijnige regelgeving dus. Niet verwacht van de Duitsers.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 september 2013 - 11:07:49 door e49Memling »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 11:06:14 »
A )Mijn zoon had gehoopt dat ik hem gewoon zonder probleem ging kunnen antwoorden op de Duitse situatie met de doorstreepte 80 maar dat kan ik niet.
Ik verwacht op die plaats eigenlijk een bord met de nieuwe snelheidsbeperking, eventueel 130 adviessnelheid.
Zelfs al zou Jozef die in Duitsland woont gelijk hebben dan nog zijn die andere bestuurders die eigenlijk allemaal sneller gingen rijden dan de adviessnelheid hier niet van op de hoogte en is het minstens misleidend te noemen.

B) Michel schrijft dat veiligheid primeert boven regeltjes en dat het compleet crazy is om 70 te rijden op een snelweg waar 120 toegelaten is.
Hij heeft gelijk maar vertel dat maar eens tegen een rechter die van plan is om je rijbewijs in te trekken omdat je 50 km per uur te snel reed met als reden dat anderen zich niet aan de regels houden.  Er moet dringend duidelijkheid komen over wegen met C43 borden die buiten de kruispunten overgaan in snelweg of bebouwde kom.
Laatst was ik in Frankrijk in een gelijkaardige situatie en daar stond bij het begin van de snelweg een bord met 130 ( bij ons een C43).
Heb je in Belgie al ooit een C43 met 120 erop gezien?

 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 14:27:23 »
Natuurlijk kan een doorstreepte 80 een snelheidsbeperking die daar niet meer bestaat nooit opheffen. De gewone 80 heeft dat namelijk al veel eerder gedaan.   ;)

We hebben het over Duitsland, hé Michel. Welnu, daar heft een snelheidsbeperking hoegenaamd geen eerdere snelheidsbeperking op. Die wordt als het ware alleen maar geschorst tot de geldigheid van de nieuwe snelheidsbeperking ophoudt.
Tiens dat moet nieuw zijn nog nooit van gehoord, ook nooit toen ik permanent 22 jaar in D woonde, of ge zijt weer een taalspelletje bezig " als het ware alleen maar geschorst ...  " .  :D

Je kunt me altijd het artikel uit de StVO of beter de # VwV-StVO geven waar dat specifiek staat, anders is het maar een gedachtenkronkel van je.
Dus gij gaat bvb max 50 blijven rijden alhoewel je een C43-70 passeerde want ergens voordien stond een C43-50 ? Hi-la-risch.

Citaat
http://www.sicherestrassen.de/VKZKatalog/Frameaufbau.htm?http://www.sicherestrassen.de/VKZKatalog/Kat274.htm
StVO zu Zeichen 274 Zulässige Höchstgeschwindigkeit
49   Zeichen 274
Zulässige Höchstgeschwindigkeit
Ge- oder Verbot
1.   Wer ein Fahrzeug führt, darf nicht schneller als mit der jeweils angegebenen Höchstgeschwindigkeit fahren.
Moet ik jeweils vertalen ?  ;)
Citaat
1. Wie met een voertuig rijdt, mag niet sneller als met de telkens aangegeven maximumsnelheid rijden.
 :P

" Geschorst " betekent, voor mij toch  ;), dat ze daar - waar de geldigheid van de nieuwe snelheidsbeperking ophoudt - dan zeer wslk de oude opnieuw begint  ::), maar daar zal dan altijd een Zeichen 274 (C43) moeten staan, dit volgens VwV-StVO #, want het VwV zegt dat een Zeichen 274 ook na een kp moet herhaald worden, in * D heft namelijk een kp een Zeichen 274 niet op na strikte rechtsspraak, daar was al een rechtsoordeel over * . In de meeste gevallen wordt dan toch de bestuurder - die daar vreemd is - die uit de zijstraat komt vrijgesproken moest de wegbeheerder dat bord vergeten hebben.
Dus als na een kp het Zeichen 274 herhaald moet worden, of een afwijkende 274, dan moet na Zeichen StVO, Verkehrszeichen Nr. 278: Ende der zulässigen Höchstgeschwindigkeit (getal doorstreept) = einde van de toegelaten snelheid zeker een Zeichen 274 staan als de wegbeheerder wilt dat daar een bepaalde Vmax gereden mag worden die afwijkt van de algemene snelheidsbeperking op dat type weg.

Dus de wegbeheerder is wel verplicht telkens het Zeichen 274 te herhalen, zelfs op langere stukken zonder kp/mondingen zodat de bestuurder eraan herinnerd wordt, zelfs in de bbk, zie #. Op de autobahn is dat in de regel zelfs na 1000 m, ttz aanbevolen voor de wegbeheerder.

Dus moest in het geval van @mazda punt A. de Zeichen 274- 80 kmh beeindigd worden door doorstreepte 80 dan zal er daar altijd (of wat verder) een nieuwe 120 - Zeichen 274 staan als de wegbeheerder wilt dat daar de 120 alweer begint, doet hij dat niet is het aanbevolen 130, ik heb de wettelijke bron van Richtgeschwindichkeit 130 al geciteerd <> waar dat duidelijk in staat. Zonder Zeichen 274 zelfs met aanbevolen-voorgeschreven herhalingen volgens VwV is het aanbevolen 130, simpel; zelfs op een gewone 2+2 weg. (zie <> onderaan)

#
Citaat
http://www.sicherestrassen.de/VKZKatalog/Frameaufbau.htm?http://www.sicherestrassen.de/VKZKatalog/Kat274.htm
VwV-StVO zu Zeichen 274 Zulässige Höchstgeschwindigkeit
Zu Zeichen 274 Zulässige Höchstgeschwindigkeit
1  I. [...]  - X.

Zu den Zeichen 274, 276 und 277

1   I.    Die Zeichen sind nur dort anzuordnen, wo Gefahrzeichen oder Richtungstafeln (Zeichen 625) nicht ausreichen würden, um eine der Situation angepasste Fahrweise zu erreichen. Die Zeichen können dann mit Gefahrzeichen kombiniert werden, wenn
2      1.    ein zusätzlicher Hinweis auf die Art der bestehenden Gefahr für ein daran orientiertes Fahrverhalten im Einzelfall unerlässlich ist oder
3      2.    aufgrund dieser Verkehrszeichenkombination eine Kennzeichnung des Endes der Verbotsstrecke entbehrlich wird (vgl. Erläuterung zu den Zeichen 278 bis 282).
4    II.    Gelten diese Verbote für eine längere Strecke, kann die jeweilige Länge der restlichen Verbotsstrecke auf einem Zusatzzeichen 1001 angegeben werden.
# 5  III.    Die Zeichen 274, 276 und 277 sollen hinter solchen Kreuzungen und Einmündungen wiederholt werden, an denen mit dem Einbiegen ortsunkundiger Kraftfahrer zu rechnen ist. Wo innerhalb geschlossener Ortschaften durch das Zeichen 274 eine Geschwindigkeit über 50 km/h zugelassen ist, genügt dagegen dessen Wiederholung in angemessenen Abständen. Grundsätzlich richten sich die Abstände, in denen die Zeichen zu wiederholen sind, nach den jeweiligen Verkehrsverhältnissen und der Verkehrssituation. Auf Autobahnen empfiehlt es sich in der Regel, die Zeichen nach 1000 m zu wiederholen.
6    VI.    Vgl. auch Nummer IV zu § 41; Randnummer 4 und über die Zustimmungsbedürftigkeit Nummer III 1 c und e zu § 45 Absatz 1 bis 1e; Randnummer 6 und 8.

* Ik kan het me natuurlijk ook gemakkelijk maken met deze bron *:
Citaat
http://www.fahrtipps.de/frage/streckenverbot-aufhebung.php

Wie lange gelten Streckenverbote?

Zu den Streckenverboten zählen die Geschwindigkeitsbeschränkungen (auch die Mindestgeschwindigkeit) sowie die Überholverbote. In der StVO steht leider wenig darüber geschrieben, ob und wann sich solche Streckenverbote schließlich aufheben. Dazu gibt es einige Gerichtsurteile.



Durch das entsprechende Aufhebungsschild wird ein Verbotsschild wieder außer Kraft gesetzt. Danach gilt die Begrenzung, die ohne Beschilderung für diesen Straßentyp gelten würde <> nvdr: en dat is op de Autobahn aanbevolen 130 kmh ( wird empholen nicht schneller als 130 km/h zu fahren (Autobahn-Richtgeschwindigkeit) bron Bundesministerie <>  ;D.
...
Wichtig:
Kreuzungen heben Streckenverbote nicht auf!

u.a. Oberlandesgericht Hamm (VerkMitt 1996 Nr. 23 und Az. 2 Ss OWi 524/01)
Ik vermoed dat dit in NL ook zo is (is niet specifiek vermeld) , de wegbeheerder is daar verplicht een verbodsbord te herhalen - of einde verbodsbord- na een kp of in-uitmonding.

<> En nog maar eens voor Jozef: uit post # 6
<>
Citaat
http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/babrigeschwv_1978/gesamt.pdf

§ 1
Den Führern von Personenkraftwagen sowie von anderen Kraftfahrzeugen mit einem zulässigen Gesamtgewicht
bis zu 3,5 t wird empfohlen, auch bei günstigen Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen
1.   auf Autobahnen (Zeichen 330.1),
2.   außerhalb geschlossener Ortschaften auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch
Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind, und
3.   außerhalb geschlossener Ortschaften auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung
(Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben,
nicht schneller als 130 km/h zu fahren (Autobahn-Richtgeschwindigkeit). Das gilt nicht, soweit nach der StVO
oder nach deren Zeichen Höchstgeschwindigkeiten (Zeichen 274) bestehen.

Citaat
http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=Geschorst&lang=nn#.UkWPWoa9VAo

Betekenis ' Geschorst '
U heeft gezocht op het woord: Geschorst.

schor·sen (schorste, heeft geschorst)
1
tijdelijk uit zijn ambt zetten; tijdelijk van school sturen; (tijdelijk) uitsluiten van wedstrijdsport: de wielrenner werd voor een jaar geschorst
2
tijdelijk laten ophouden: een vergadering schorsen
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 september 2013 - 18:05:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 16:15:14 »
in * D heft namelijk een kp een Zeichen 274 niet op na strikte rechtsspraak, daar was al een rechtsoordeel over *
Excuseer ?  :o  Hoe ben je verondersteld te weten dat er een snelheidsbeperking geldt als je uit een zijstraat komt  ???

Moet je eerst in de andere richting eens gaan kijken of zo ? :-\

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 16:18:21 »
A )Mijn zoon had gehoopt dat ik hem gewoon zonder probleem ging kunnen antwoorden op de Duitse situatie met de doorstreepte 80 maar dat kan ik niet.
Ik verwacht op die plaats eigenlijk een bord met de nieuwe snelheidsbeperking, eventueel 130 adviessnelheid.

Ik heb jou de wet geciteerd van het Bundesministerie daar staat dat altijd 130 adviessnelheid geldt op bepaalde doorstroomwegen vanaf 2+2 als er geen C43 of Zeichen 274 staan, waarom wil je dat maar niet aanvaarden ? ( <> : post hierboven nog eens : <>)

En nog maar eens, diepe zucht:
Citaat
http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/babrigeschwv_1978/gesamt.pdf
§ 1
Den Führern von Personenkraftwagen sowie von anderen Kraftfahrzeugen mit einem zulässigen Gesamtgewicht
bis zu 3,5 t wird empfohlen, auch bei günstigen Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen
1.   auf Autobahnen (Zeichen 330.1),
2.   außerhalb geschlossener Ortschaften auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch
Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind, und
3.  außerhalb geschlossener Ortschaften auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung
(Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben,
nicht schneller als 130 km/h zu fahren (Autobahn-Richtgeschwindigkeit). Das gilt nicht, soweit nach der StVO
oder nach deren Zeichen Höchstgeschwindigkeiten (Zeichen 274) bestehen.
In de regel geldt aanbevolen 130 kmh op die specifieke wegen volgens 1.2.3., maar geldt niet als er een Zeichen 274 staat (n.a. C43´s)

Het laatste bord wat je zoon tegemoet gereden is dit bord hé,  een 278
StVO, Verkehrszeichen Nr. 278:  Ende der zulässigen Höchstgeschwindigkeit  = einde van de toegelaten max-snelheid  


Citaat
eventueel 130 adviessnelheid.
Je weet toch dat er in D 130 adviessnelheid geldt op vlotte wegen buiten bbk (volgens de wet, in de regel is het vanaf autoweg/autobahn), en voor de mensen die het niet weten het staat bijna overal waar je de grens oversteekt. Een 130 kmh aanbevolen achter een snelwegsymbool.

Germany generic speed limit sign at the border

Duidelijker in het Engels ?  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 september 2013 - 17:55:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 16:23:56 »
in * D heft namelijk een kp een Zeichen 274 niet op na strikte rechtsspraak, daar was al een rechtsoordeel over *
Excuseer ?  :o  Hoe ben je verondersteld te weten dat er een snelheidsbeperking geldt als je uit een zijstraat komt  ???

Moet je eerst in de andere richting eens gaan kijken of zo ? :-\
Neen KV, de wegbeheerder zet daar een C43 (of een C45 of C46), natuurlijk naar Be-analogie.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 16:49:29 »
in * D heft namelijk een kp een Zeichen 274 niet op na strikte rechtsspraak, daar was al een rechtsoordeel over *
Excuseer ?  :o  Hoe ben je verondersteld te weten dat er een snelheidsbeperking geldt als je uit een zijstraat komt  ???

Moet je eerst in de andere richting eens gaan kijken of zo ? :-\
Neen KV, de wegbeheerder zet daar een C43 (of een C45 of C46), natuurlijk naar Be-analogie.
en als er géén staat ?  Want daar ging het toch over ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 16:58:17 »
in * D heft namelijk een kp een Zeichen 274 niet op na strikte rechtsspraak, daar was al een rechtsoordeel over *
Excuseer ?  :o  Hoe ben je verondersteld te weten dat er een snelheidsbeperking geldt als je uit een zijstraat komt  ???

Moet je eerst in de andere richting eens gaan kijken of zo ? :-\
Neen KV, de wegbeheerder zet daar een C43 (of een C45 of C46), natuurlijk naar Be-analogie.
en als er géén staat ?  Want daar ging het toch over ?
Dan wordt je zeker vrijgesproken als je vreemd bent ttz ge kent de lokale situatie daar niet. Woon je daar echter - en ken je de C43 van die weg - dan mag je het feit dat de wegbeheerder daar een bord vergeten heeft niet misbruiken...  (of moet ik dat gerechtsoordeel van Hamm van 1996 opzoeken ?)

Hier staat de uitleg eigenlijk wat er in dat oordeel stond, de overtreder is schuldig bevonden omdat hij van daar was en duidelijk wist dat daar 70 kmh geldt (passeerde daar regelmatig), hij reed echter 100 kmh vanuit die zijstraat komende...:

Citaat
Kreuzungen heben Streckenverbote nicht auf!

u.a. Oberlandesgericht Hamm (VerkMitt 1996 Nr. 23 und Az. 2 Ss OWi 524/01)

Diese klare Linie wird bei der Fahrprüfung längst so angewendet; der TÜV Rheinland hat schon 1990 darauf hingewiesen, dass der Kandidat immer auf die Aufhebung eines Streckenverbotes durch ein Verkehrszeichen achten muss.

Manches Gerichtsurteil geht sogar noch weiter. So wurde ein Autofahrer verurteilt, der in eine Straße außerorts eingebogen war und dort mit über 100 km/h fuhr, obwohl nur 70 km/h erlaubt waren. Er konnte das Verkehrszeichen jedoch beim Einbiegen nicht gesehen haben, weil es dort fehlte. Dem Autofahrer wurde vor Gericht aber nachgewiesen, dass er ortsansässig war und diese Strecke regelmäßig in der Richtung befuhr, in der das Tempolimit vor der Kreuzung stand. Somit hätte ihm das Verbot bekannt sein müssen, und der Tempoverstoß war ihm voll anzulasten.

Natürlich gibt es eine Schmerzgrenze, denn man kann ja nicht endlos auf Verdacht weiterfahren. Wenn der Geduldsfaden nach etwa 2 Kilometern und mehreren Kreuzungen reißt, kann dem Kraftfahrer kein Vorwurf mehr gemacht werden, dass er das Verbot als beendet ansieht.

Leider gibt es hierzulande von den unvollständig beschilderten Kreuzungen noch jede Menge, und die Verwaltungen reagieren häufig nicht auf entsprechende Hinweise. Einen solchen Mangel zu beseitigen kostet schließlich Geld...
Je leest op het einde dat de D-wegbeheerder ook regelmatig kemels maakt en nalatig is.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 september 2013 - 17:12:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 18:01:30 »
Dus is het een zwaar verkeerd interpreteerbare situatie. Als de opheffing van 80 km/u u weer naar de vorige beperking brengt van 120 km/u, dit zonder specifieke aanduiding met een c43 met 120 erop, hebben de Duitse bestuurders dit dus ook niet gesnapt. Een zwaar gevaarlijke en onrechtlijnige regelgeving dus. Niet verwacht van de Duitsers.

Jozef heeft totnutoe nergens die regelgeving gestaafd met een bron van het Duits verkeersreglement. Ik ga er nog altijd vanuit dat hij het zo niet bedoelt.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 19:46:52 »
Citaat
Durch das entsprechende Aufhebungsschild wird ein Verbotsschild wieder außer Kraft gesetzt. Danach gilt die Begrenzung, die ohne Beschilderung für diesen Straßentyp gelten würde

Dat is dus meer dan duidelijk. Een 'opheffings'-plaat van een snelheidsbeperking activeert niet een vorige beperking. De max snelheid is deze die zonder snelheidsplaten op deze wegtype zou gelden.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 27 september 2013 - 19:58:16 »




278 Ende der zulässigen Höchstgeschwindigkeit

Bedeutung:
Dieses Verkehrszeichen hebt die zulässige Geschwindigkeitsbegrenzung auf.

Dus ook niets meer, het kan geen andere beperking opleggen of opnieuw invoeren, anders zou het er duidelijk moeten bij staan.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #42 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 12:01:51 »
En daar staat duidelijk in voor het verkeer op de autosnelweg dus NA de F5, dus behalve .... lees verder Art 21.1... ttz  een C43 die NA een F5 staat:
Dat die C43 na de F5 moet staan, creëer jij er bij Michel.
In de wegcode staat dat de C43 blijft gelden ... Maar nergens waar die dan zou staan.

Je past dus het arrest van Cassatie (over een F1) ook toe op een F5.
Maar net de bepaling
De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
staat er NIET bij de BBK ... wel overal buiten de BBK.

Art 21 doet hierbij niet echt terzake.
En merk trouwens op :
Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43,
De vraag is net of die snelheidsbeperking nog opgelegd is ..


Citaat
Nartuurlijk overal gelden de C43´s daar ook
Die gelden er ook zonder die bepaling .... Immers 6.2 : tekens boven regels.

De wegcode moet inderdaad dringend ontdaan worden van haar dubbele bepalingen - en dergelijke onduidelijkheden.
Maar tot die dag zitten we met deze draak ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #43 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 14:50:15 »
Dat die C43 na de F5 moet staan, creëer jij er bij Michel.
Dat creëer ik niet dat staat letterlijk te lezen in de context van Art 21:
Citaat
Artikel 21. Verkeer op autosnelwegen
Het gaat dus over het verkeer op autosnelwegen, dat is enkel na een F5. Volgens jou niet ?
Citaat
21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.
En hier wordt het nog eens herhaald ivm met de minimumsnelheid op de autosnelweg van 70 kmh die geldt, behalve wanneer er een lagere snelheid opgelegd wordt door een C43, die natuurlijk op de autosnelweg (of na een F5 moet staan). Volgens jou niet ? Tiens, Art 21 gaat enkel maar over het verkeer op de autosnelweg dus die C43 moet dan ook op de autosnelweg staan.

Citaat
In de wegcode staat dat de C43 blijft gelden ... Maar nergens waar die dan zou staan ##.
Idd, de NL en D wegcode laten die zin volledig weg, is toch logisch dat een C43 altijd geldt want enkel een C43 kan een afwijkende max bepalen tov de algemene snelheids-regel/-cijfer F1 = bbk = 50 , F5 = autosnelweg = 120 kmh, buiten bbk = 90 kmh, autoweg = 120 kmh enz... die zin slaat gewoon op dat algemeen snelheidscijfer volgens dat bepaald Art 11.1 of Art 11.2 , niet meer of minder.

Citaat
Je past dus het arrest van Cassatie (over een F1) ook toe op een F5.
Niet meer als logisch als je Art 21 en andere artikelen met goede wil logisch leest, voor Art 21 " verkeer OP de autosnelweg " kan enkel maar zijn betreft het verkeer na een F5. Art 22. op de autoweg kan alleen maar achter een specifiek autowegbord enz...

Citaat
Maar net de bepaling
De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
staat er NIET bij de BBK ... wel overal buiten de BBK.
En dat vergroot je oneindig uit maar ik lees niets expliciets in die tekst hoor, jij maakt er iets van dat er niet staat.
Binnen-bbk (geldt 50 kmh) /Buiten de bbk (geldt 90 kmh) als er geen C43 borden staan, die een afwijkende snelheid, ttz ik pas nu dat zinnetje in - de lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing - van (50)(90) kmh moet aangeven anders heeft die C43 geen zin hé, als bvb zonder bord buiten de bbk 90 kmh geldt gaat men er geen C43-bord 90 zetten, evenzo op de andere wegtypes een niet-afwijkend cijfer-kmh-C43.

Citaat
Art 21 doet hierbij niet echt terzake.
Toch wel het gaat over het verkeer OP de autosnelweg, of waar staat een F5 voor ?

Citaat
Die gelden er ook zonder die bepaling .... Immers 6.2 : tekens boven regels.
Een F5 is een verkeersteken. Art 6.2 doet volgens mij niet echt terzake.

Citaat
De wegcode moet inderdaad dringend ontdaan worden van haar dubbele bepalingen - en dergelijke onduidelijkheden.
Maar tot die dag zitten we met deze draak ...
Ik heb je de Nederlandse en Duitse wegcode geciteerd, daar staat het ook niet expliciet in hé (of vindt jij van wel ? waar ? ) omdat het gewoon evident is, en daarom wordt het weggelaten, jij bewijst trouwens waarom.  ;)


## Ik vul even ( ) de regels aan

Citaat
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 11. Snelheidsbeperkingen
11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.
Op sommige openbare wegen (binnen de bebouwde kom) kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43. (natuurlijk een C43 binnen de bebouwde kom art 11.1 gaat enkel over de openbare weg binnen de bebouwde kom).
De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing. (ook binnen de bebouwde kom het is een zin van Art 11.1, en betreft enkel Art. 11.1)

Idem (.... specifieke openbare wegen buiten bebouwde kom ...)   ) voor Art 11.2.x-x- dat enkel gaat over specifieke openbare wegtypes buiten bebouwde kom dus gaat het over C43 die daar geldig zijn en die daar dan ook staan op die specifieke wegen.... zucht.

Citaat
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 (die staan op die specifieke wegen a) b) buiten de bebouwde kom vermits deze zin enkel Art 11.2.1° betreffen) of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43  (die staan op die specifieke wegen a) b) buiten de bebouwde kom vermits deze zin enkel Art 11.2.2° betreffen) of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 september 2013 - 15:40:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #44 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 16:14:25 »
Dieses Verkehrszeichen hebt die zulässige Geschwindigkeitsbegrenzung auf.

"Die Geschwindigkeitsbegrenzung." Enkelvoud en bepaald lidwoord, dus die ene welbepaalde beperking. Niet alle snelheidsbeperkingen. Anders zou bijvoorbeeld meteen de max. 100 km/h op gewone wegen buiten de bebouwde kommen ook opgeheven worden, of de maximum toegestane snelheid voor bepaalde voertuigcategorieën.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."