Auteur Topic: snelheidsbeperking  (gelezen 22828 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #45 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 16:23:41 »

278 Ende der zulässigen Höchstgeschwindigkeit
Bedeutung:
Dieses Verkehrszeichen hebt die zulässige Geschwindigkeitsbegrenzung auf.

Dus ook niets meer, het kan geen andere beperking opleggen of opnieuw invoeren, anders zou het er duidelijk moeten bij staan.
Enkel de algemene snelheidsbeperkingsregel voor dat wegtype, maar dat is evident.
Deze tekst maakt dat duidelijk:
Citaat
Durch das entsprechende Aufhebungsschild (vb 278 ) wird ein Verbotsschild wieder außer Kraft gesetzt. Danach gilt die Begrenzung, die ohne Beschilderung für diesen Straßentyp gelten würde
Zoals jezelf opmerkte erboven  ... Sorry, je post erboven niet gezien:
Citaat
Durch das entsprechende Aufhebungsschild wird ein Verbotsschild wieder außer Kraft gesetzt. Danach gilt die Begrenzung, die ohne Beschilderung für diesen Straßentyp gelten würde

Dat is dus meer dan duidelijk. Een 'opheffings'-plaat van een snelheidsbeperking activeert niet een vorige beperking. De max snelheid is deze die zonder snelheidsplaten op deze wegtype zou gelden.
 :)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 september 2013 - 16:33:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #46 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 16:41:10 »
Goed Michel, negeer dan maar die vorige snelheidsbeperking en zet je landgenoten hier maar aan om hetzelfde te doen. Als je daardoor een aanrijding dreigt te veroorzaken, kies dan liefst een dikke zieke boom uit die toch moet geveld worden, geen andere weggebruiker. En doe de uitleg die je hier geeft, best niet tegen de Polizei.

Flasche leer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #47 Gepost op: zondag 29 september 2013 - 11:39:52 »
Waarom gaan, volgens Mazda, dan al de Duitsers toch sneller dan die 120 km/u rijden. Dat is een vraag die blijft hangen. Dan hebben die dat dan ook totaal niet begrepen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #48 Gepost op: zondag 29 september 2013 - 14:33:29 »
Waarom gaan, volgens Mazda, dan al de Duitsers toch sneller dan die 120 km/u rijden. Dat is een vraag die blijft hangen. Dan hebben die dat dan ook totaal niet begrepen.

Er is wel meer wat vele Duitsers niet begrepen hebben, Walter.



Welke richtingsaanwijzers moet je hier gebruiken in Duitsland?

De linker als je de voorrangsweg volgt, geen als je rechtdoor rijdt, en de rechter als je rechtsaf slaat.

Om de voorrangsweg te volgen of om rechtdoor te rijden, doet minstens de helft van de Duitsers het verkeerd.

Bovendien weten velen niet dat je voorrang aan de voetgangers moet geven als je de voorrangsweg volgt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #49 Gepost op: zondag 29 september 2013 - 15:49:31 »
1e bron:
Citaat
http://www.sicherestrassen.de/VKZKatalog/Frameaufbau.htm?http://www.sicherestrassen.de/VKZKatalog/Kat274.htm
StVO zu Zeichen 274 Zulässige Höchstgeschwindigkeit


49   Zeichen 274
Zulässige Höchstgeschwindigkeit

Ge- oder Verbot
1.   Wer ein Fahrzeug führt, darf nicht schneller als mit der jeweils angegebenen Höchstgeschwindigkeit fahren.

vertaling: 1. Wie met een voertuig rijdt, mag niet sneller als met de telkens aangegeven maximumsnelheid rijden.

Indien geen 274 meer te zien : algemene snelheidsregels op dat wegtype, zie snelheidsregels StVO § 3 (3) 1.- 2.  **.


2e bron:
Citaat
http://www.fahrtipps.de/frage/streckenverbot-aufhebung.php

Titel : Wie lange gelten Streckenverbote?  zie foto


Titel: "Hoelang gelden deze verbodsborden (met rode rand, = Zeichen 274 ) ?"




Durch das entsprechende Aufhebungsschild wird ein Verbotsschild wieder außer Kraft gesetzt. Danach gilt die Begrenzung, die ohne Beschilderung für diesen Straßentyp gelten würde

vertaling:  Door het overeenkomstige opheffingsbord heeft een verbodschild geen rechtsgeldigheid meer. Daarna geldt de (snelheids)begrenzing die zonder borden voor dit wegtype geldig is. Zie StVO § 3 (3) 1. en - 2.  **

**  algemene snelheidsregels in Duitsland (naar Be-analogie van Art 10 en Art 11)
Citaat
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_03.php

Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)

I. Allgemeine Verkehrsregeln

§3 Geschwindigkeit

 (1) Wer ein Fahrzeug führt, darf nur so schnell fahren, dass das Fahrzeug ständig beherrscht wird. Die Geschwindigkeit ist insbesondere den Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen sowie den persönlichen Fähigkeiten und den Eigenschaften von Fahrzeug und Ladung anzupassen. Beträgt die Sichtweite durch Nebel, Schneefall oder Regen weniger als 50 m, darf nicht schneller als 50 km/h gefahren werden, wenn nicht eine geringere Geschwindigkeit geboten ist. Es darf nur so schnell gefahren werden, dass innerhalb der übersehbaren Strecke gehalten werden kann. Auf Fahrbahnen, die so schmal sind, dass dort entgegenkommende Fahrzeuge gefährdet werden könnten, muss jedoch so langsam gefahren werden, dass mindestens innerhalb der Hälfte der übersehbaren Strecke gehalten werden kann.

 (2) Ohne triftigen Grund dürfen Kraftfahrzeuge nicht so langsam fahren, dass sie den Verkehrsfluss behindern.

 (2a) Wer ein Fahrzeug führt, muss sich gegenüber Kindern, hilfsbedürftigen und älteren Menschen, insbesondere durch Verminderung der Fahrgeschwindigkeit und durch Bremsbereitschaft, so verhalten, dass eine Gefährdung dieser Verkehrsteilnehmer ausgeschlossen ist.

 (3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen

1.innerhalb geschlossener Ortschaften für alle Kraftfahrzeuge 50 km/h,  (binnen bbk )

2.außerhalb geschlossener Ortschaften  (buiten bbk )

a)für

aa)Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse über 3,5 t bis 7,5 t, ausgenommen Personenkraftwagen,

bb)Personenkraftwagen mit Anhänger,

cc)Lastkraftwagen und Wohnmobile jeweils bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 3,5 t mit Anhänger sowie

dd)Kraftomnibusse, auch mit Gepäckanhänger,

80 km/h,
b)für

aa)Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse über 7,5 t,

bb)alle Kraftfahrzeuge mit Anhänger, ausgenommen Personenkraftwagen, Lastkraftwagen und Wohnmobile jeweils bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 3,5 t, sowie

cc)Kraftomnibusse mit Fahrgästen, für die keine Sitzplätze mehr zur Verfügung stehen, 60 km/h,

c)für Personenkraftwagen sowie für andere Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t 100 km/h.
Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen (Zeichen 330.1) sowie auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind. Sie gilt ferner nicht auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben.
 (4) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt für Kraftfahrzeuge mit Schneeketten auch unter günstigsten Umständen 50 km/h.
Algemene 100 kmh buiten bbk geldt niet op Autobahnen, Autowegen, 2+2 middenberm enz... daar geldt # de aanbevolen 130 kmh # , natuurlijk als er geen verbodsborden max snelheid Zeichen 274 staan... wat evident is, zie bron met de ## wet onderaan.
# bron #
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Richtgeschwindigkeit_(Stra%C3%9Fenverkehr)
Deutschland
Die Überschreitung der Richtgeschwindigkeit ist keine Straftat oder Ordnungswidrigkeit. Bei einem Unfall kann jedoch eine Mithaftung aufgrund einer erhöhten Betriebsgefahr angerechnet werden.
In Deutschland gilt seit 1978 auf Autobahnen und außerorts auf ähnlichen Straßen (bauliche Trennung zwischen den Richtungsfahrbahnen oder mindestens zwei Fahrstreifen je Richtung) eine Richtgeschwindigkeit von 130 km/h  #  (§ 1 Autobahn-Richtgeschwindigkeits-Verordnung) . #

Die gefahrenen Geschwindigkeiten auf Autobahnabschnitten ohne Geschwindigkeitsbeschränkung liegen jedoch deutlich höher. Ein Beispiel von der A9 im Bereich Niemegk zeigt: „Im Schnitt fahren deutlich über 60 % der Verkehrsteilnehmer schneller als 130 km/h. Mehr als 30 % der Verkehrsteilnehmer fahren im Schnitt schneller als 150 km/h.“[1]

# #
Citaat
http://www.gesetze-im-internet.de/babrigeschwv_1978/__1.html

§ 1

Den Führern von Personenkraftwagen sowie von anderen Kraftfahrzeugen mit einem zulässigen Gesamtgewicht bis zu 3,5 t wird empfohlen, auch bei günstigen Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen
1.
auf Autobahnen
(Zeichen 330.1),
2.
außerhalb geschlossener Ortschaften
auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind, und
3.
außerhalb geschlossener Ortschaften auf Straßen
, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben,
nicht schneller als 130 km/h zu fahren (Autobahn-Richtgeschwindigkeit). Das gilt nicht, soweit nach der StVO oder nach deren Zeichen Höchstgeschwindigkeiten (Zeichen 274) bestehen.

Enkel voor mensen die Duits begrijpend kunnen lezen:  ;D
Citaat
http://www.juraforum.de/forum/strassenverkehrsrecht/unterschied-zwischen-zeichen-278-und-282-a-269889

Citaat
http://www.juraforum.de/forum/strassenverkehrsrecht/560637-b5

26.01.2009, 12:56                                                                   Registriert seit: Oct 2007 Beiträge: 7.309
Van Nille
V.I.P.
    
AW: Unterschied zwischen Zeichen 278 und 282

Wäre ansonsten auch ganz schön kompliziert. Ich stelle mir gerade eine Gefahrenstelle auf der Autobahn vor wo mit den Schildern "130", "100", "80", "60", "40" herunter gebremst wird. Danach 5 Schilder damit man wieder rasen kann ? Habe ich zumindest noch nie gesehen...
« Laatst bewerkt op: zondag 29 september 2013 - 17:00:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #50 Gepost op: zondag 29 september 2013 - 19:47:06 »
Vervolg, bij mijn 1e bron heb ik het kleingedrukte onderaan in de bron vergeten, was namelijk een gerechtsoordeel met een referte van het Bundesgerichtshof (BGH), het hoogste Gerechtshof in D  http://de.wikipedia.org/wiki/Bundesgerichtshof

1e bron:
http://www.sicherestrassen.de/VKZKatalog/Frameaufbau.htm?http://www.sicherestrassen.de/VKZKatalog/Kat274.htm
StVO zu Zeichen 274 Zulässige Höchstgeschwindigkeit

Urteile/Meinungen zu Zeichen 274

Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beginnt am Verkehrszeichen (wenn nicht durch Zusatzzeichen ein anderer Beginn angezeigt wird) und endet mit deren Aufhebung oder durch ein neues Zeichen mit zulässiger Höchstgeschwindigkeit. Es ist ein Streckenverbot und gilt nicht mehr, wenn die Strecke verlassen wird. Bei Kombination mit einem Gefahrzeichen gilt es solange, bis sich aus der Örtlichkeit die angezeigte Gefahr zweifelsfrei nicht mehr ergibt. Der Kraftfahrer kann darauf vertrauen, dass die angegebene Geschwindigkeit den örtlichen Verhältnissen entspricht (BGH(Z) VM 73,4).

Hiermee kan deze §-reiter discussie afgesloten worden.

Hier een discussie in D waar men zich op dezelfde uitspraak van het BGH beroept:

http://www.fahrtipps.de/forum/lesen.php?nr=19151&forum=4

vraagsteller:
Citaat
asdf555 26.11.2008, 12:12 Uhr
Heben Streckenverbote vorherige Streckenverbote auf?

Bitte stellen Sie sich folgende Situation vor:
Sie befahren eine Straße innerorts und fahren dann an folgenden Verkehrszeichen in der nachfolgend genannten Reihenfolge vorbei.

1. Z311 Hier endet eine geschl. Ortschaft
2. Z274 Streckenverbot Zulässige Höchstgeschwindigkeit 70 km/h
3. Z274 Streckenverbot Zulässige Höchstgeschwindigkeit 50 km/h
4. Z278 Ende der Verbotsstrecke 50 km/h

Frage:
Darf ab hier dann mit 70 oder mit 100 km/h weitergefahren werden?
Wie ist die Rechtslage und die Begründung?

Hebt ein neues Streckenverbot ein vorheriges Streckenverbot auf????
(Dazu gibt es wohl in der StVO keine Regelung, denn dort sind die Aufhebungen explizit und abschließend geregelt!!)

Logische repliek:
Citaat
Georg_g   26.11.2008, 20:25 Uhr
zu: Heben Streckenverbote vorherige Streckenverbote auf?

Es dürfte dir doch sicher einleuchten, dass ein neues Streckenverbot das alte aufhebt, denn anderenfalls würden ja auf ein- und derselben Strecke zwei sich widersprechende Verbote gelten.

Wenn also zunächst eine Beschränkung auf 70 km/h erfolgt und danach eine Beschränkung auf 50 km/h, dann können nach dem 50er Schild nicht 50 und 70 gleichzeitig gelten, sondern nur die späteren 50 km/h. Würdest du mir bis hierher zustimmen?

Dann wäre die Frage nur noch, ob nach einer Aufhebung der 50 km/h die vorherigen 70 km/h wieder "aufleben" sollten. Das ist aber nicht so, denn diese erste Beschränkung wurde ja schon durch die zweite Beschränkung beendet und somit aufgehoben.

Das ist so klar und plausibel, dass man es offenbar nicht für notwendig hielt es explizit in die StVO aufzunehmen. Es heißt dort völlig ausreichend:

"Streckenverbote. Sie beschränken den Verkehr auf bestimmten Strecken."

Folgt ein neues Streckenverbot, dann kann das vorherige unmöglich weiter gelten.

nog een repliek waar het oordeel BGH-referte naar voor gebracht wordt om de koppige vraagsteller te overtuigen:
Citaat
durbanZA     28.11.2008, 11:23 Uhr
zu: Heben Streckenverbote vorherige Streckenverbote auf?

Es ist einheitliche Rechtsmeinung, dass eine zHg in Form eines Streckenverbotes an der nächsten endet.
Darin gibt es in der gesamten Verkehrsrechtslehre gar keinen STreit.
Dem Autofahrer kann nicht zugemutet werden, sich endlose Verkettungen von unterschiedlichen Höchstgeschwindigkeiten zu merken.

Der Zivilsenat des BGH sagt dazu:

"Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beginnt am Verkehrszeichen (wenn nicht durch Zusatzzeichen ein anderer Beginn angezeigt wird) und endet mit deren Aufhebung oder durch ein neues Zeichen mit zulässiger Höchstgeschwindigkeit."

BGH-Z VM 73,4.

kleiner Nachtrag:
Dieses Ergebnis lässt sich problemlos dogmatisch begründen. Hier wurde gesagt, die StVO gebe nicht her, warum eine zHg am nächsten enden solle.
Jedoch wird umgekehrt ein Schuh daraus: Die StVO gibt nicht her, warum die zHg weiter gelten sollte:

Angenommen, wir befinden uns auf einer Straße agO, die zHg wird durch VZ 274 "70" angezeigt. Daraufhin folgt ein VZ 274 "50".

Würde man annehmen, das erste 274 habe über das zweite hinweg bestand, haben wir die widersprüchliche Situation, dass zwei unterschiedliche Streckenverbote für eine Strecke gelten.
Eine Konstruktion, dass das erste Streckenverbot "ruhen" würde, lässt sich anhand der StVO nicht begründen.
Die StVO sagt: VZ 274 ordnet die zulässige Höchstgeschwindigkeit an. Im Falle des zweiten VZ 274 in unserem Beispiel "50".
Die "70" sind damit unvereinbar.
Es gibt keine Anhaltspunkte in der StVO, dass die 70 dort nicht enden.

De vraagsteller ziet het in:
Citaat
asdf555   28.11.2008, 17:31 Uhr
zu: Heben Streckenverbote vorherige Streckenverbote auf?

Hi durbanZA, Dein Hinweis auf BGH(Z) VM 73,4 hat meine Frage geklärt. Danke.
Immerhin hat sich der BGH damit beschäftigen müssen, so dass ich meine Frage dazu immer noch für berechtigt halte.
Leider hatte ich dieses Urteil nicht selbst gefunden, sonst hätte ich auch nicht im Forum nachgefragt.
Ich habe nie behauptet, dass ich anderen Meinung sein, nur, dass es mir nicht eindeutig klar war und deshalb braucht mich auch niemand persönlich anzugreifen. Es gibt m.M. nach blödere Fragen.

In´t Vloams:
Waarom zou ook een *C43-120 die later in een C43-80 overgaat en later met een C45-80 eindigt weer automatisch C43-120 kmh worden ?  ???
Als de wegbeheerder terug 120 kmh wil op de plaats waar die doorstreepte-80 (C45-80) staat, dan zou het toch echt stom zijn daar een C45-80 te zetten maar wel gewoon een C43-120 ! Door de C45-80 is het zodus weer de algemene regel en dat is 130 -aanbevolen in D. (* respectievelijke nrs in D)
« Laatst bewerkt op: zondag 29 september 2013 - 19:52:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #51 Gepost op: zondag 29 september 2013 - 20:54:54 »
Mij dus duidelijk, dank u Michel, de redenering die ik ook volgde, het had anders totaal niet in overeenstemming geweest met de rechlijnigheid in de regelgeving die ik van de Duitsers gewoon ben. Door deze vraag van Mazda ben ik toch wel iets meer te weten gekomen over het systeem van snelheidsbeperkingen in het geboorteland van mijn moeder. Het verschilt toch duidelijk op een aantal vlakken met die van het geboorteland van mijn vader (en van mij)...  ;) ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 29 september 2013 - 21:08:51 door e49Memling »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #52 Gepost op: zondag 29 september 2013 - 21:33:33 »
Mij dus duidelijk, dank u Michel, de redenering die ik ook volgde, het had anders totaal niet in overeenstemming geweest met de rechlijnigheid in de regelgeving die ik van de Duitsers gewoon ben. Door deze vraag van Mazda ben ik toch wel iets meer te weten gekomen over het systeem van snelheidsbeperkingen in het geboorteland van mijn moeder. Het verschilt toch duidelijk op een aantal vlakken met die van het geboorteland van mijn vader (en van mij)...  ;) ;)
Wij waren al rap het met mekaar eens, bij post 6 al.  ;)

 Sommige Duitse forummers vragen zich zelfs af waarom men dan dat getal 60-80-100 in dat gestreepte-einde- snelheidsbord drukt en niet direkt het bord zonder getal neemt...  
Tja simpel moest men het identieke bord nemen had men geen bord meer voor snelheidsverbod en inhaalverbod gelijktijdig op te heffen.
Dat getal past er nu eenmaal op, daarbij had men de designplaat om te drukken al. Of had men ( Max - S N E L H E I D ) in dat bord moeten drukken ?  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 29 september 2013 - 21:49:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #53 Gepost op: zondag 29 september 2013 - 21:37:14 »
Wij waren al rap het met mekaar eens, bij post 6 al.  ;)

Dat is in het verleden ooit anders geweest. Maar toch liever zo.  ;)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #54 Gepost op: zondag 29 september 2013 - 21:47:14 »
Wij waren al rap het met mekaar eens, bij post 6 al.  ;)

Dat is in het verleden ooit anders geweest. Maar toch liever zo.  ;)

Het kan verkeren (zei Bredero).  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #55 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 14:30:05 »
Dat creëer ik niet dat staat letterlijk te lezen in de context van Art 21:

Maar daar gaat het niet over.
Het gaat om een beperking VOOR de snelweg ...

Citaat
Citaat
In de wegcode staat dat de C43 blijft gelden ... Maar nergens waar die dan zou staan ##.
Idd, de NL en D wegcode laten die zin volledig weg
Maar in de Belgische staat die zin wél ...
Dat zou al een stevige indicatie moeten zijn dat de wegcode in B wel eens anders "vertaald" zou kunnen worden dan in NL of D ...

Punt is gewoon dat niemand het voor zeker weet tot Cassatie nog eens een arrest terzake afscheidt ...
Whatever dat dan wordt.

En volgens mij betekent die éne, afwijkende zin net dat volgens de B wegcode, de regeling dat een F1 een C43 opheft niet overdraagbaar is naar een C43 en een daaropvolgende F5.

Bij de BBK staat er niet dat een C43 blijft gelden.
Buiten de BBK staat die bepaling er wel ...


Citaat
Niet meer als logisch als je Art 21 en andere artikelen met goede wil logisch leest
Logisch ?
Het logische [in de B wegcode] zou zijn dat de C43 blijft gelden.
een F1 of F5 leggen immers op zich geen snelheidsbeperking op.
Ze verwijzen naar de regel die dat doet.

Verkeerstekens gingen toch boven regels ... 6.2 ?
Cassatie heeft zich daar in een slangenknoop gewrongen om het toch maar te laten uitkomen zoals gewenst werd ... dat plots wel de BBK zou gelden.


Echte logica zou zijn dat alle snelheidsbepalende verkeerstekens elkaar opheffen / opschorten.
In dat geval is er ook geen artikel 11 meer nodig dat de snelheden op alle mogelijke plaatsen nog eens apart gaat bepalen ...
En die worden dan opgelegd door een verkeersteken ipv door een regel ...


Citaat
En dat vergroot je oneindig uit maar ik lees niets expliciets in die tekst hoor, jij maakt er iets van dat er niet staat.
Neen, ik wijs er op dat het er staat, waar jij de C43 niet verder wil laten gelden naar analogie met de Cassatie regeling bij C43/F1 ... waar net die bepaling dus NIET bij staat.

Lijkt me redelijk belangrijk als onderscheid.


Citaat
Citaat
Die gelden er ook zonder die bepaling .... Immers 6.2 : tekens boven regels.
Een F5 is een verkeersteken. Art 6.2 doet volgens mij niet echt terzake.
Een F5 duidt een speciale weg aan.
Maar legt geen snelheidsbeperking op.
Dat doet Art 11. Een verkeersregel dus.

Vergelijk het met een fietspad, daar legt de wegmarkering of de D7/9 ook geen voorrangsbepalingen op, dat doet de regel 12.4bis , waardoor dit dan weer ondergeschikt is aan de voorrangsborden.

Citaat
Ik heb je de Nederlandse en Duitse wegcode geciteerd, daar staat het ook niet expliciet in hé omdat het gewoon evident is
We praten hier over andere wetteksten.
Je kan niet de bedoeling van een wettekst van het éne land nemen, en stellen dat die ook in B geldt.

Omdat alles van hetzelfde verdrag afkomstig is, zouden de regels hetzelfde moeten opleggen, maar het is allerminst zeker - laat staan duidelijk - of ze dat effectief ook doen.
Volgens mij absoluut niet, en bepaalt de B wegcode hier wat anders dan de NL of D wegcode.


Citaat
## Ik vul even ( ) de regels aan

Citaat
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 11. Snelheidsbeperkingen
11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.
Op sommige openbare wegen (binnen de bebouwde kom) kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43. (natuurlijk een C43 binnen de bebouwde kom art 11.1 gaat enkel over de openbare weg binnen de bebouwde kom).

Dat is wat Cassatie er van gemaakt heeft.
Gebruikmakend van een loophole die hen toeliet het zo uit te leggen .
Maar die loophole is er niet bij de andere wegen.

Vind jij dat logisch ?
De wegcode bepaalt dat nergens uitdrukkelijk zo hoor, inzake de geldigheid van een C43.


Als het indertijd had gegaan om een C43 voor een F3 , of een C43(30) voor een F1 , had het arrest er zonder de minste twijfel anders uitgezien ...
Met een C43 nog opgelegd in de BBK gaat bij mij het gas er op.
Ik hoop dat er ooit flikken staan, kunnen we nog eens goed lachen ...
(Of ikke nadien zuur, als Cassatie een 180° bocht maakt ...)
« Laatst bewerkt op: maandag 30 september 2013 - 14:35:50 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #56 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 15:21:04 »
Maar in de Belgische staat die zin wél ...
En waarom trek jij die uit de context van het artikel ?

Citaat
Dat zou al een stevige indicatie moeten zijn dat de wegcode in B wel eens anders "vertaald" zou kunnen worden dan in NL of D ...
Mij eender, volgens de Conventie van Wenen zouden verkeerstekens in B, D en NL dezelfde betekenis/doel moeten hebben.

Citaat
De wegcode bepaalt dat nergens uitdrukkelijk zo hoor, inzake de geldigheid van een C43.
Wat evident is mag beter weggelaten worden, de NL en D wegcode doen dat.

En als er §-pilarenbijters zijn die het niet willen begrijpen is er respectievelijk de Raad van State, het BGH en onze HvC.  ;D

Het BGH heeft het alleszins duidelijk gezegd (de refertes heb ik geciteerd). De Raad van State (NL) en ons HvC zullen ook zo oordelen.
« Laatst bewerkt op: maandag 30 september 2013 - 15:36:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #57 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 15:35:17 »
Maar in de Belgische staat die zin wél ...
En waarom trek jij die uit de context ?
Waarom zou ik die uit de context trekken ?
De zin staat er zoals hij er staat ...

Ik verbijster me over de stelligheid waarmee jij je mening verkondigt, terwijl net die zekerheid ontbreekt terzake ...

Wat ga je doen met snelheidsbeperkingen opgelegd voor de F5 bij werken ?
Het MB daarover verplicht soms dat die snelheidsbeperkingen feitelijk voor de F5 moeten staan, wegens de afstanden tot de werken ...


Citaat
Citaat
Dat zou al een stevige indicatie moeten zijn dat de wegcode in B wel eens anders "vertaald" zou kunnen worden dan in NL of D ...
Mij eender, volgens de Conventie van Wenen zouden verkeerstekens in B, D en NL dzelfde betekenis moeten hebben.
Dat was oorspronkelijk de bedoeling.
Maar de lidstaten kunnen er wel van afwijken .
Er zijn talloze verschillen in de verschillende wegcodes gekomen.

De recente fantasietjes staan ook niet in dat verdrag hé.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #58 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 15:37:57 »
Maar in de Belgische staat die zin wél ...
En waarom trek jij die uit de context ?
Waarom zou ik die uit de context trekken ?
De zin staat er zoals hij er staat ...
Serieus blijven hé, jij trekt die uit het artikel, citeer het volledige artikel en niet die zin apart aub !

Zo doe je dat:

Citaat
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 11. Snelheidsbeperkingen

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

C43

2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.


 : De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
Ik heb gewoon het dubbel punt  :  ook daar nog eens gezet waar die zin met die C43 betrekking op heeft.


Citaat
Wat ga je doen met snelheidsbeperkingen opgelegd voor de F5 bij werken ?
Het MB daarover verplicht soms dat die snelheidsbeperkingen feitelijk voor de F5 moeten staan, wegens de afstanden tot de werken ...
???  En waarom zou men een C43 niet na een F5 kunnen herhalen voor de duidelijkheid ?
« Laatst bewerkt op: maandag 30 september 2013 - 15:47:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snelheidsbeperking
« Reactie #59 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 15:48:57 »
Je zet de dubbele punten verkeerd ...

Art 11.2.1
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :
a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.
De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;


dient uiteraard als volgt gelezen te worden :

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.
De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.
De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.
De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
« Laatst bewerkt op: maandag 30 september 2013 - 15:50:44 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder