Wat dan met al die vrachtwagenbestuurders die, ondanks 5 buitenspiegels, een andere weggebruiker niet gezien hebben,
Hang een dodehoekspiegel aan je cabine, en er ontstaat ACHTER die spiegel een ANDERE beperking van je gezichtsveld. Dat wordt wel 's vergeten.
De Mercedes Actros bvb, waarmee ik nu rij, is daar een geweldig voorbeeld van. Zéér hoge cabine, en zéér grote spiegels, icm een -voor mijn part- onhandige plaats van de dodehoekspiegel. Die grote spiegels, zijn erg handig als je bvb ergens op een boerenhof tegen de hand achter een schuurtje of stal om moet. Anderzijds heb ik door die vorm, en de hoogte van m'n cabine zowel vooraan als achter de spiegels een waanzinnig grote beperking van m'n gezichtsveld. Het oprijden van een simpele rotonde, wordt dan bvb al heel lastig. Zo is het bvb geen enkel probleem om daar zelfs een grote 4x4 volledig aan m'n zicht te onttrekken.... Toch iets om ernstig rekening mee te houden.
Een opstelvak voor fietsers: blijf er met zo'n Actros maar de nodige metertjes vandaan. Hierbij dus een aanrader voor iedereen die af en toe 's gaat fietsen. Best WEGBLIJVEN uit zo'n opstelvak als er een vrachtwagen vlak ERVOOR pas stopt.
Enneuh, er gebeuren ook genoeg ongevallen met automobilisen die afslaan, maar het vertikken om ook ff over de schouder te kijken. En whoops, die fietser hebben ze niet gezien. Wat roepen ze dan, zodra ze uitstappen? In de krant lees je dan niks over een dodehoek-ongeval. Terwijl het in feite krek hetzelfde is, en die dode hoek zéér eenvoudig uit te schakelen is. Er is zelfs helemaal geen dodehoek-spiegel voor nodig.
of niet gezien hebben dat er een file staat en er telkens weer los inknallen?
En hoe vaak gebeuren er in de gietende regen ongevallen doordat automobilisten nog liever het risico lopen om in de koffer van hun voorligger te knallen, dan het enigszins veilig te willen houden ? Er moest zo maar 's een vrachtwagen willen inhalen. En neen, ik ga niet inhalen. En zeker niet in de regen. Maar geregeld zie je dan heelder treintjes van auto's op de linkse rijstrook, volgafstand nul komma nul. Tot er ene z'n remmen aantikt, en er minstens drie of vier zich met elkaar
verzoenen.