't is er door ...
per 1 maart :
Art. 5. In artikel 12.4 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de konink- lijke besluiten van 14 mei 2002, 4 april 2003 en 29 januari 2007, wordt het derde lid aangevuld met de woorden “of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis”
Art. 7. In hetzelfde besluit wordt een artikel 12bis ingevoegd, luidende :
Art. 12bis. – Ritsen.
De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.
De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuur- der; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.”.Ritsen is dus geen manoeuvre.
Wat "vertraagd verkeer" is, wordt nergens bepaald.
Gegarandeerd verschillende interpretaties door verschillende weggebruikers, politie, en politierechters nadien ... ambiance !
Wordt overal van kracht als er een rijstrook wegvalt of onbruikbaar is, bij "sterk vertraagd verkeer".
Bij licht vertraagd verkeer en gewoon vertraagd verkeer, gelden dus een andere - vaak diametraal tegenovergestelde - reglementering.
Wat er gebeurt bij 2 wegvallende rijstroken aan dezelfde kant, is niet geregeld, daarvoor geldt dus een afwijkende regeling !
Of een verbod om nog van rijstrook te wisselen, het is maar hoe je het wil lezen ...
(bvb als : mogen niets anders dan invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook, maar wat als die er niet is ?
De regeling houdt geen enkele rekening met mogelijk uitvoegend verkeer vanuit een rijstrook die verderop "eindigt" of onbruikbaar wordt ... die mogen gewoon niet meer van rijstrook veranderen !
Er is bovendien geen enkele beperking naar afstand waarop dit van toepassing is.
Dat betekent wie op een rijstrook terecht komt die 3 km verder wegvalt, bij "sterk vertraagd verkeer" niet meer van rijstrook mag veranderen, bvb om een alternatieve richting uit te gaan, of een afrit te nemen ...
Wat als niet alle rijstroken "sterk vertraagd" zijn

Veel blah blah dus, voor een regeling die nog steeds rammelt aan alle kanten, waarvan onduidelijk is wanneer ze moet toegepast worden, die nog altijd maar uiterst beperkt toepasbaar is , en die overtredingen MAAKT waar er geen zijn.
Ter info : Ritsen in D geldt ALTIJD ...
Verkeers"specialisten" kweken ze hier in België blijkbaar in de psychiatrie !