Auteur Topic: Ritsen, the sequel ...  (gelezen 50211 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Ritsen, the sequel ...
« Reactie #120 Gepost op: zondag 16 februari 2014 - 22:52:51 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #121 Gepost op: zondag 16 februari 2014 - 23:10:48 »
Begrijp ik het goed: heeft het BIVV geprobeerd het domein ritsen.be over te nemen?
Gevraagd of ze 'm konden krijgen.
Geen poging tot eenzijdige overname   ;)

Niet meer dus .
Met een sluitende, deftige regeling hadden ze 'm zelfs gratis kunnen krijgen.
Maar met die voorwaarde wist ik uiteraard al meteen dat ik het domein zou behouden  ::)

Linkt enkel door naar deze draad omdat ik er iets mee moet doen  :D

Ik heb er jaren niets mee gedaan omdat er uiteindelijk geen juridische basis was in de wegcode om daar wat dan ook te zetten...
« Laatst bewerkt op: zondag 16 februari 2014 - 23:13:05 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #122 Gepost op: maandag 17 februari 2014 - 15:20:23 »
De zoveelste aanval op Christophoros...

Volgens mij zie je hier spoken Jozef, ritsen.be is gewoon een erg goede naam. Natuurlijk hadden ze die graag gehad, nu zitten ze immers met ritsendoejezo.be die minder krachtig is.

ritsen.be is inderdaad een waardevolle toegang tot Christophoros, die we aan Inazuma te danken hebben. En het BIVV wilde Christophoros die toegang ontnemen.

Maar je zal weer wel gelijk hebben: ze zijn toch zo lief, al die brave mensen die met de verkeersveiligheid bezig zijn, zolang je ze maar hun ding laat doen.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #123 Gepost op: maandag 17 februari 2014 - 15:37:10 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #124 Gepost op: maandag 17 februari 2014 - 17:03:03 »
ritsen.be is inderdaad een waardevolle toegang tot Christophoros, die we aan Inazuma te danken hebben. En het BIVV wilde Christophoros die toegang ontnemen.

Maar je zal weer wel gelijk hebben: ze zijn toch zo lief, al die brave mensen die met de verkeersveiligheid bezig zijn, zolang je ze maar hun ding laat doen.

De vraag om het domein te mogen overnemen was voor de verwijzing naar dit forum (en zelfs dan nog). Inazuma heeft begin november die link gelegd, BIVV had telefonisch contact begin oktober (die data maak ik op uit zijn eigen berichten & de wijzigingsdatum van het domein, ook begin november). Het BIVV wou dus niks, behalve een zeer goede domeinnaam.

Klopt.

... tot hiertoe toch   ;D

kijkt even achterom ... en nog eens ... nog eens   ;)
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #125 Gepost op: maandag 17 februari 2014 - 21:17:39 »
Dit is ook een goeike !
'k Had 'm eigenlijk zelf nog niet in de gaten gehad.

Komt via Eugeen / GRO , net als de tekeningen - gebruikt met toestemming  ;)

Ritsen vanuit 2 rijstroken ...

De tekst in de wegcode per 1 maart :

Art. 12bis. – Ritsen.

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.
De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.”.

Maar hoe pas je dat laatste in de praktijk precies toe ?

Volgens optie 1 : 1.jpg

1 van rechts / 1 van links / 1 van de doorgaande rijstrook  (die volgens de weinig realistisch verwachting van de wetgever in het midden gaat liggen ...)

Immers :

in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.

Dat is overigens wat ik er in gelezen had.
Specialleke, afwijkend van de één-voor-één ritsregel als er 2 rijstroken wegvallen.
In dit geval slinkt elke file even snel.
Het zou logisch zijn dat ook zo toe te passen ... maar wegcode en logica  ???

Maar als je de tekst anders leest, kan je net zo goed ook een andere oplossing krijgen ...

Optie 2 : 2.jpg

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder

Hier blijft het één-voor-één, maar ingeval er vanuit een rijstrook aan elke kant geritst moet worden, wordt eerst #1 vanuit de rechtse rijstrook doorgelaten door doorrijdende bestuurder #2 , en nadien #3 uit de linker rijstrook doorgelaten door doorgaande bestuurder #4 !
De "doorgaande" bestuurders moeten immer maar voorrang verlenen aan 1 invoegende bestuurder ...

Logisch, want :
in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.
en dat stelt nergens dat dit verlenen van voorrang telkens door dezelfde bestuurder dient te gebeuren ...
Er is immers in het eerste deel van de zin net gesteld dat dit beurtelings moet gebeuren, aan 1 invoegende bestuurder !

Hallo zekerst !
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #126 Gepost op: woensdag 26 februari 2014 - 16:07:41 »
Pers begint wakker te worden, maar geeft dan ook nog eens wat foute info door te verwijzen naar de website van Wegen & Verkeer, die "ritsen" uitleggen op een manier die noch met de oude, noch met de aangepaste wegcode strookt !

W&V verwijst naar de "nieuwe regels" in ... .xps formaat (een Microsoft Windows "alternatief" voor PDF)

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/1800991/2014/02/26/Nieuwe-regels-ritsen-allesbehalve-duidelijk.dhtml

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140226_003

Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #127 Gepost op: woensdag 26 februari 2014 - 16:26:06 »
Uit het eerste artikel:

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/1800991/2014/02/26/Nieuwe-regels-ritsen-allesbehalve-duidelijk.dhtml

Citaat
Het departement en kabinet Mobiliteit weet dat deze regels ruimte voor discussie laten. De beleidsmakers willen echter vooral dat correcte ritsers niet langer vies bekeken worden, wat nu wel het geval is.

Ach zo.  We stellen een nieuwe regel op, met als énige doel dat bestuurders die alle ruimte benutten, niet langer scheef bekeken worden.

Dat de nieuwe regel allesbehalve duidelijk is: geen probleem.
Dat weggebruikers bijgevolg niet meer weten waar ze aan toe zijn: geen probleem.
Dat er daardoor wellicht méér ongevallen gaan gebeuren: geen probleem.
Dat rechtbanken overstelpt gaan worden door deze knoeiboel: geen probleem.
Dat weggebruikers er niet gaan komen door louter verkeersregels te kennen, maar ook nog verplicht worden om toekomstige rechtspraak terzake te volgen: geen probleem.

En we keken 's genoegzaam achterom: we hebben goed werk geleverd vandaag.

Jongens, toch.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #128 Gepost op: woensdag 26 februari 2014 - 16:41:04 »
http://newsmonkey.be/article/5360

Nog eentje die denkt dat ze 't snapt ...
Maar er de botten van begrepen heeft.

Die worden een gevaar in 't verkeer voor de 3 man en een paardekop die wel - in zover mogelijk - weten hoe je zou moeten ritsen ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #129 Gepost op: woensdag 26 februari 2014 - 16:50:21 »
Citaat
Dat de nieuwe regel allesbehalve duidelijk is: geen probleem.
Dat weggebruikers bijgevolg niet meer weten waar ze aan toe zijn: geen probleem.
Dat er daardoor wellicht méér ongevallen gaan gebeuren: geen probleem.
Dat rechtbanken overstelpt gaan worden door deze knoeiboel: geen probleem.
Dat weggebruikers er niet gaan komen door louter verkeersregels te kennen, maar ook nog verplicht worden om toekomstige rechtspraak terzake te volgen: geen probleem.

En bij discussies lost de rechter het maar op .... maanden of jààààren na de feiten.

Als je op die manier wetgeving maakt, verdien je die 400+ extra verkeersdoden per jaar dubbel en dik !

Terwijl het al niet bepaald de goede kant uitgaat met motorrijders in het verkeer, hebben ze hier een stukje wegcode geschreven dat 0,0 rekening houdt met hun aanwezigheid ...
Het belooft voor de toekomst !

Wat mij betreft is het stilaan overduidelijk :  deze generatie politici WIL helemaal geen begrijpbare wegcode.
Zelfs wanneer ze met hun neus op de tekortkomingen van hun wetgevend werk gedrukt worden, doen ze gewoon verder, business as usual.

Eigenbelang ? Er zitten nogal wat advocaten tussen ...
Belangen in de zorgsector etc.  ?
750+ vrijkomende jobs / jaar + de 1000en die leven van verkeersongevallen.
Weg Wanbeheer.be

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #130 Gepost op: woensdag 26 februari 2014 - 17:52:21 »
Citaat

Nog eentje die denkt dat ze 't snapt ...
Maar er de botten van begrepen heeft.

Wat is er juist zo slecht hieraan?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #131 Gepost op: woensdag 26 februari 2014 - 20:07:10 »
Wat is er juist zo slecht hieraan?

Dat er eigenlijk niets klopt van wat daar staat ...

Citaat
Is het echt zo moeilijk?
Standaard dooddoener van wie de draagwijdte van 12bis nog niet snapt ...

Citaat
En het valt eigenlijk wel mee qua moeilijkheid, zo bewijzen de vele tweets én deze uitleg van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Die uitleg, is NIET wat de nieuwe regeling is.
Het was een "verzinsel" van W&V over "de regels" inzake ritsen, terwijl er geen waren !

Klopte niet met de wegcode voor 1/3.
Klopt niet met de wegcode van na 1/3.

Citaat
Dit is wat je moet onthouden:
Waarbij al meteen opvalt wat ontbreekt : enkel bij sterk vertraagd verkeer !

Citaat
1. Als borden aankondigen dat je rijstrook gaat wegvallen, blijf je er toch zo lang mogelijk op rijden. Tot bijna op het einde dus.
Neen : tot helemaal op het einde !
Je mag pas invoegen vlak voor de versmalling.

Citaat
2. Vanaf zo'n 300 meter voor de versmalling moet je je rijsnelheid aanpassen aan die van de rijstrook ernaast. Dat wil zeggen: vertragen.
Nope, het verkeer moet al sterk vertraagd zijn, anders ritsen we niet ... en gelden andere voorrangsregels !

Citaat
3. Een autobestuurder op de aanliggende rijstrook moet vervolgens ruimte laten voor jou.
Nope, die moet slechts indien aan alle rits-voorwaarden voldaan zijn, je VLAK VOOR de versmalling er tussen laten.

Citaat
4. Jij voegt in, zonder af te remmen en zonder anderen te hinderen. Hou hierbij voldoende afstand en vergeet je richtingsaanwijzers niet.
Zonder af te remmen ???
Er moet sprake zijn van sterk vertraagd verkeer ... anders geen ritsen, en andere voorrangsregels !

Citaat
5. De autobestuurder op de aanliggende strook volgt achter jou.
Dat is maar 1 interpretatie in 1 geval ...

Als er vanuit 2 rijstroken links en rechts van de doorlopende rijstrook  geritst moet worden  is dat waarschijnlijk niet het geval ...
Waarschijnlijk, want da's niet zeker ; de tekst is onduidelijk of je nu 1 dan wel 2 bestuurders moet laten voor gaan bij tegelijk links EN rechts wegvallende rijstroken.

Citaat
6. Zijn achterligger doet exact hetzelfde: één auto van de wegvallende rijstrook doorlaten.
Zie boven ...

Citaat
Meer is het niet.
Zalig zijn de simpelen van geest ...
Tot ze een botsingeske doen, en hun simplistische visie botst met de realiteit van de wegcode.
Of tot ze op éne met een betere advocaat botsen.
Of op mij  ;D

1 van mijn opmerkingen was dat de Vlaming / Belg niet WIL ritsen - zie praktijk - en nu het "ritsen" gaat vertalen naar hoe hij / zij dat wil ....
't gaat nog lachen worden op de weg.
Voor sommigen zal het groen zijn.
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #132 Gepost op: woensdag 26 februari 2014 - 21:55:49 »
Lees de commentaren er bij op HLN en je weet hoe droevig het gesteld is.

denk niet dat er daar éne de nieuwe regels snapt ...
Dat er eerst sterk vertraagd verkeer moet zijn, ontgaat zowat iedereen ...

Sterk vertraagd, dat is bij mij gestopt of amper rijdend hé .
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #133 Gepost op: woensdag 26 februari 2014 - 21:57:54 »
Ach wat:

panda's
achternaamprobleem
fatsoenlijke wegcode
justitie

...

We zitten toch goed op schema, nee ?    :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #134 Gepost op: woensdag 26 februari 2014 - 22:22:56 »

Ritsen.be werkt precies niet meer? Is dat de bedoeling?
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 oktober 2014 - 14:53:41 door Paprieka »