België ligt zowat op 4°30' oosterlengte. Gezien 360° overeenkomt met 24 u is 4.5° 18 min (4.5 x 60 x 24 / 360), just is just.
Maar eigenlijk is dat niet zo belangrijk. Laat ons eens kijken naar een land als China wat een behoorlijke afstand kent van west naar oost:
- Kashgar: 75,9° OL, zowat de meest westelijke stad, alhoewel het land nog verder westelijk uitstrekt
- Fuyuan: 134,3° OL, de meest oostelijke stad van het land
Dit levert een verschil van 58,4° op, of een verschil in zonnetijd van pakweg 4 u. Het land zou dus eigenlijk 4 tijdszones moeten kennen. Dit is echter niet het geval, China kent slechts één tijdszone (inclusief ons systeem van zomertijd en wintertijd). De tijdszone die heel het land gebruikt is die van Beijing (UTC +8). Als het ochtend is in Beijing, bv. 8 u 's morgens is het ook 8 u 's morgens in Urumqi, alhoewel in Urumqi het nog pikkedonker is, want de zonnetijd zou er ongeveer 5 u zijn. De mensen passen zich aan en staan in Urumqi dus wat 'later' op. Administratief wordt het er allemaal heel wat gemakkelijker op. Dat uurtje of twee verschil voor ons is eigenlijk maar een peulschil. Ik zou het dan ook logisch vinden dat heel de EU slechts één tijdszone zou invoeren en dat zou dan best UTC +1 zijn.
Het volgen van de klok is volgens mij onnatuurlijk. Sinds een tweetal jaar draag ik geen horloge meer. Het was me opgevallen dat ik veel te dikwijls naar de horloge keek en dat die alles begon te dicteren. Nu leef ik eerder op het gevoel en dat bevalt me beter. Al jaren gebruik ik meestal geen wekker meer. Toch wordt ik meestal op het correcte tijdstip wakker, overslapen doe ik zelden.