Auteur Topic: Premie en korting voor de aanschaf van winterbanden ?  (gelezen 7467 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Premie en korting voor de aanschaf van winterbanden ?
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 15:53:13 »
Zolang de "brolbanden" ook verkocht mogen worden, en ook in D plots "OK" zijn om aan de winterbanden-vereiste te voldoen terwijl ze eigenlijk voor geen halve meter deugen,  moeten ze hier niet afkomen met een winterbandenverplichting.

Brol-zomerbanden mogen toch ook verkocht worden ? Zelfs in de winter ! Die deugen voor geen halve cm.  ;)

Citaat
de winterbanden-vereiste
Is er niet in D, men laat de mensen (in bepaalde situaties) meer keus.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 september 2013 - 15:56:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 16:09:37 »
Op droge weg is er helemaal niets mis met 1,6 mm of wie weet zelf 1,2 mm profiel en al zeker niet als die band nog redelijk jong rubber heeft.

En jij bent waarschijnlijk die enige weersvoorspeller ter wereld die kan garanderen dat het niet gaat regenen als je eens terugkomt van een uitstapje naar de kust of de Ardennen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 16:35:55 »
Op droge weg is er helemaal niets mis met 1,6 mm of wie weet zelf 1,2 mm profiel en al zeker niet als die band nog redelijk jong rubber heeft.

En jij bent waarschijnlijk die enige weersvoorspeller ter wereld die kan garanderen dat het niet gaat regenen als je eens terugkomt van een uitstapje naar de kust of de Ardennen.

Dan pas ik mijn snelheid gewoon navenant aan.  ;D
Citaat van: Michel
Men moet ergens een grens trekken, daarbij Art 10.1 geldt altijd.

Of hoe doen die dat met hun zomersloffen op sneeuw ?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 september 2013 - 16:38:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 16:47:46 »

Dan pas ik mijn snelheid gewoon navenant aan.  ;D

Je gaat dus de weggebruikers met veilige banden ophouden.

Volgens mij moet je een echte Belg zijn.

Wat zijn dat toch voor uilskuikens, onder meer bij de ADAC, die een minimumprofiel van 3 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden aanraden!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 28 september 2013 - 18:08:02 »
Je gaat dus de weggebruikers met veilige banden ophouden.
Ik niet. Was maar een hypothese.

Citaat
Volgens mij moet je een echte Belg zijn.
Dus niet.

Citaat
Wat zijn dat toch voor uilskuikens, onder meer bij de ADAC, die een minimumprofiel van 3 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden aanraden!
Aanraden staat daar.

Zolang men mensen toelaat met zomerbanden op sneeuw/ijzel te rijden zelfs bij - 15°C (dan harde ledersloffen)... zou dat uiterst hypocriet zijn een zomerband op een droge weg in de zomer te verbieden omdat die minder als 3 mm profiel heeft.
Men moet ergens een grens trekken, daarbij Art 10.1 geldt altijd.

Of hoe doen die dat met hun zomersloffen op sneeuw ?

Zeker niet antwoorden Jozef, zeker niet.  Niet doen, gewoon blijven negeren, de context negeren Jozef....  ::)

En dat zal ik vanaf nu ook doen !  :-[
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 september 2013 - 18:31:26 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #20 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 13:51:46 »
En de ouderdom van de band.... -> verharding...
In D kom je normaal niet door de keuring met verduurde rubber.

Citaat
Dan kan je zelfs met slicks rijden - maar 't mag niet.  8)

Uiteraard is er ook het ecologische en financiële deel van het bandenprobleem, maar als we kunnen beginnen met 1,4mm meer profiel, komt dat op hetzelfde neer.
Rubber kan uiteindelijk gerecycleerd worden.

Citaat
Zolang men mensen toelaat met zomerbanden op sneeuw/ijzel te rijden zelfs bij - 15°C (dan harde ledersloffen)
Dat staat in de advertorials ...
Nooit problemen gehad met zomerrubber in de winter, eender hoe koud.

Wel al aquaplaning met meer dan 3mm profiel (mede dank zij gebrekkig onderhoud van de wegen) op een sportief zomerbandje dat smolt als sneeuw voor de zon.
In wat eigenlijk nog maar een klein plaske was.
Bandenprofiel speelt dus ook een grote rol.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: maandag 30 september 2013 - 17:12:32 »
Nooit problemen gehad met zomerrubber in de winter, eender hoe koud.
Daar staat bij sneeuw en ijzel, met zomerbanden kom je dan nog geen "molshoop" omhoog bij winterse neerslag.

Ook met licht versleten zomerbanden kom ik altijd een molshoop omhoog in de zomer bij natte weg, zelfs een bergweg.  ;)

In D kom je normaal niet door de keuring met verduurde rubber.
Idd, een tijd geleden heb ik zelfs Michelins eraf gehaald met nog 3,5 mm profiel omdat ze te verduurd waren en al bijna 7 jaar (zeer slecht op vochtige weg), uiteraard door te weinig en-of te langzame kms te rijden met die banden per jaar.
Continentals zijn zachter en verslijten sneller maar wslk zal ik die ook moeten wisselen bij 3 mm of meer omdat ik te weinig kms rij met die auto, verleden jaar maar ~ 2000 km...

Soit, ik zie dat je weet wat ik met mijn context bedoel.  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 30 september 2013 - 17:29:43 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 02 oktober 2013 - 10:32:00 »
Wordt vervolgd. Begin oktober toch eens naar Ethias bellen, 1 week later ligt namelijk het vervaldagbericht met rekening in de bus.

Hier de betreffende link van Ethias:
Citaat
http://www.ethias.be/pgInt.go?pg=ETIF809

Uw nieuwe winterbanden zijn gratis verzekerd tegen bandenpech in al onze omniumformules :

Deze gratis uitbreiding is toegekend van 1/10/13 tot en met 30/04/14 aan alle klanten waarvan het voertuig verzekerd is door een van onze 4 omniumformules. De uitbreiding neemt de kosten ten laste voor de herstelling of vervanging  van een klapband of een lekke of doorboorde band, veroorzaakt door aanraking met een voorwerp of een boordsteen of door een uitstulping, een daad van vandalisme of de slechte staat van de weg.
Details en voorwaarden van deze actie... :  http://www.ethias.be/upload/pdf/nl/particuliers/Action_PneusHiver_NL.pdf

De auto klanten van Ethias genieten bovendien tot € 80 korting bij aankoop van winterbanden bij Q Team, de bandenexperts :

Banden met snelheidsindex T : korting van € 10 per band
Banden met snelheidsindex H : korting van € 15 per band
Banden met snelheidsindex V, W, Z : korting van € 20 per band

Deze kortingen, btw inbegrepen en per band, zijn van 1/10/13 tot en met 31/12/13 aan de particulieren klanten van Ethias toegekend door Q Team bij aankoop van nieuwe winterbanden van de merken Continental, Uniroyal, Michelin, Kléber en BF Goodrich, in een van de 96 Q Team garages, op vertoon van uw geldige groene kaart met Ethias als verzekeraar.

Een Q Team garage bij u in de buurt… :  http://www.qteam.be/nl/bandencentrales  

Zoals je ziet stelt het zeer weinig voor, de Groep Q-team -ik ken daar ´n bandenboer van- zijn zowat de duurste bandenboeren. Die korting van 40-80 € (T-Z) voor 4 nieuwe winterbanden stelt dus amper iets voor. Die korting vind je gemakkelijk ook zonder die actie, en dan heb je keus uit meer als die 5 merken.

Het gaat dus enkel voor nieuwe aankoop van winterbanden, en enkel bij Q-team-Fa., en enkel 1 vd 5 merken, dus ook als men recent winterbanden (2012) heeft (ook van dat Q-team) valt men nooit onder die voorwaarden.

Ik was gisteren eventjes bij Ethias en kreeg daar nog eens de bevestiging, wel voor de bovenste alinea vd link :
Ik vroeg wat ik dan meer had van mijn winterbanden die ik nieuw in 2012 aankocht amper 3 weken na het afsluiten van mijn omniumverzekering toen: "Niets meer".
 " Wel voor diegene die al nieuwe winterbanden hebben, én minstens een # mini-omnium hebben, enz... # , is dat je *nieuwe winterbanden - max 1 jaar oud bij schadegeval # ! nu enkel in de 1e winter meeverzekerd zijn bij Ethias". Men moet wel een duidelijke rekening kunnen voorleggen, even bijhouden dus. Er is zelfs geen vrijstellingssom bij schade onder bepaalde voorwaarden #

# p/c link Ethias :
Citaat
http://www.ethias.be/upload/pdf/nl/particuliers/Action_PneusHiver_NL.pdf  

Van 1 oktober 2013 tot en met 30 april 2014 zijn uw nieuwe winterbanden gratis verzekerd tegen bandenpech in al onze omniumformules.

Voorwaarden:
•    Het betreft een gratis uitbreiding toegekend aan alle klantenwaarvan het voertuig verzekerd is
    door een van onze 4 omniumformules (MiniOmnium, MiniOmnium Plus,Omnium,Omnium Plus).

•    Wij nemen de kosten ten laste voor de herstelling of vervanging van een klapband of een lekke
    of doorboorde band, veroorzaakt door aanraking met een voorwerp of een boordsteen of door
    een uitstulping, een daad van vandalisme of de slechte staat van deweg.
•    De bijstand (slepen, stallen ...) is niet gewaarborgd, behalve indien de klant titularis is van een
    actief contract Ethias Assistance (zie voorwaarden op ethias.be/assistance).
•    De band moet:
    de vermelding "M + S" en/of het pictogram met een sneeuwvlok dragen;
    minder dan 1 jaar oud zijn op het ogenblik van het schadegeval (de datum op de
        aankoopfactuur dient als bewijs)
.

•    De dekkingsperiode loopt van 01/10/2013 tot en met 30/04/2014 (voor zover de
    omniumwaarborg actief is).
•    Het aantal tussenkomsten is beperkt tot één. Alle bij deze tussenkomst beschadigde
    winterbanden zijn verzekerd.
*Categorie Toerisme en Zaken en Dubbel gebruik (dus geen bestelwagens of andere voertuigen).
Verzekerde bedragen:
•    Bij herstelling: het bedrag (BTW* in) van de factuur met een maximum van 50 euro per band.
•    Bij vervanging: het bedrag (BTW* in) van de factuur met een maximum van 130 euro per band.
Eri s geen vrijstelling.
Ethias behoudt zich de mogelijkheid om in voorkomend geval gebruik te maken van een
expertisemaatregel.

*De BTW wordt terugbetaald voor zover u deze effectief betaald heeft.
Schadeaangifte:
•    Telefonisch op het nummer 011 28 24 00 of via de App Ethias Auto 24/7, beschikbaarin de
    App Store of op Google Play (zie ethias.be/mobile).
•    Bij de aangifte zal u de aankoopfactuur van uwwinterbanden nodig hebben.
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 oktober 2013 - 12:20:14 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 02 oktober 2013 - 15:59:46 »
De zoveelste reclamecampagne die hen nauwelijks wat zal kosten dus ... nu met staatssteun.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder