En de ouderdom van de band.... -> verharding...
In D kom je normaal niet door de keuring met verduurde rubber.
Op droge weg is er helemaal niets mis met 1,6 mm of wie weet zelf 1,2 mm profiel en al zeker niet als die band nog redelijk jong rubber heeft.
Dan kan je zelfs met slicks rijden - maar 't mag niet.
Uiteraard is er ook het ecologische en financiële deel van het bandenprobleem, maar als we kunnen beginnen met 1,4mm meer profiel, komt dat op hetzelfde neer.
Rubber kan uiteindelijk gerecycleerd worden.
Zolang men mensen toelaat met zomerbanden op sneeuw/ijzel te rijden zelfs bij - 15°C (dan harde ledersloffen)
Dat staat in de advertorials ...
Nooit problemen gehad met zomerrubber in de winter, eender hoe koud.
Wel al aquaplaning met meer dan 3mm profiel (mede dank zij gebrekkig onderhoud van de wegen) op een sportief zomerbandje dat smolt als sneeuw voor de zon.
In wat eigenlijk nog maar een klein plaske was.
Bandenprofiel speelt dus ook een grote rol.