Aktieve en passieve veiligheid is een belangrijk koopargument.
Ik betwijfel het, Michel.
Hoeveel mensen kochten veiligheidsgordels toen die nog in optie waren? Hoeveel mensen kochten een airbag toen die nog in optie was?
Spoilers en lichtmetalen velgen, dat verkoopt goed, want dat valt op.
In die tijd ~ 70-80´s was dat besef voor veiligheid idd eerder derderang.
Maar met de jaren - uit mijn ervaring, met mensen die ik ken - heeft zich dat enorm verbeterd.
Edit: EuroNcap heeft sinds 1997 sterren uitgedeeld voor de veiligheid van auto´s, dat zal zeker ook zijn invloed gehad hebben.
Om een mooi vb te geven de BMW 3 serie tussen model 1997->2001->2005 =->2012 van
1,5 ster-> 4sterrren-> 4 sterren =-> 5 sterren zelfs met de strengere 2012 rating...
http://de.euroncap.com/de/results/bmw/3_series.aspx ; detail :
http://de.euroncap.com/de/tests/bmw_3_series_1997/15.aspx veel rood = onvoldoende chauffeurskant.. amper 10 punten in ´t totaal.Dat moet in 1997 een schok voor BMW geweest zijn tov de concurrentie:
http://de.euroncap.com/de/large_family_car.aspxzie onderste tabel pre 2009 rating dan enkel de modellen (1997) nemen, de Volvo S40 had toen 4 sterren:
http://de.euroncap.com/de/tests/volvo_s40_1997/5.aspx 26 punten. Zelfs Japanse "concurrentie" haalde nog 3 sterren, BMW 3 was bij de allerslechtste met 1,5 ster...
Mss ligt het ook daaraan dat vele al een zwaar ongeval gehad hadden waar ze levend uitkwamen dankzij... maar dat ze het pas dan echt beseften dat ze eigenlijk een (on)veilige wagen gekocht hadden.
Er bestaat/bestond een vuistregel (xx-jaren geleden toch): 1 op 2 autobestuurders krijgt ooit een zwaar verkeersongeval (minstens zwaargewond).
Hopelijk hebben de meesten eruit geleerd.