Men zou een wegmarkering kunnen aanbrengen naar de oversteekplaats toe die bij de oversteekplaats hoort en rekening houdt met een ruime stopafstand en als een auto reeds naast die streep rijdt mag je niet beginnen oversteken. Dat is natuurlijk moeilijk te verwezenlijken want als de auto's in file staan zijn ze allang naast die streep, dat werkt alleen bij vlot rijdend verkeer.
En je kan ook niet meer oversteken terwijl de auto duidelijk aan het stoppen is.
Afstand en snelheid zijn uiteraard altijd gecorreleerd.
Dat kan als effect hebben dat de auto moet stoppen enkel omdat jij niet mag oversteken omdat de auto nog niet gestopt is ... terwijl het best mogelijk is dat je anders probleemloos kon oversteken zonder dat de auto volledig moest stoppen.
De huidige wegcode heeft als pervers effect dat ze weggebruikers eigenlijk dwingt mekaar te hinderen.
De voetganger dwingt de auto tot stoppen aan een oversteekplaats die de voetganger verplicht moet gebruiken binnen de 30m, terwijl het vaak perfect mogelijk is elders over te steken zonder een auto te hinderen.
Het jaagt het verbruik de hoogte in, en verveelvoudigt de uitstoot van schadelijke rotzooi.
Op de Lierse Grote Markt heb ik zo ooit vanop een terrasje aan het kijken geweest welk effect dat heeft.
Overstekende voetgangers veroorzaakten er file doordat ze van een onderbroken toevoer van voertuigen, waartussen voldoende plaats was om over te steken, een stilstaande file of bijna ononderbroken stroom voertuigen maken , waartussen dan onvoldoende plaats blijft om over te steken.
Die file lost pas op als de aanvoer van voetgangers merkelijk daalt.
Voetgangers krijgen zo het idee dat de oversteekplaats noodzakelijk is om hen over te laten steken, terwijl ze dat perfect hadden gekund zonder oversteekplaats .... met wat timing.