Auteur Topic: agressiviteit  (gelezen 2174 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
agressiviteit
« Gepost op: zondag 17 november 2013 - 17:41:39 »
Weggebruikers die gebruik maken van hun recht op voorrang worden in Vlaanderen als agressief bestempeld.
Weggebruikers die werkelijk net voor iemand zijn neus de voorrang nemen ( nemen = negatieve conotatie verschil met gebruiken) is inderdaad agressief maar dat wordt enkel uitgelokt doordat zovelen geen voorrang willen verlenen. Het agressief gedrag verdwijnt vanzelf als de voorrang correct wordt aangeboden.
Oplossing : leef gewoon de regels na dan hebben de anderen geen kans om agressief te worden
« Laatst bewerkt op: zondag 17 november 2013 - 18:22:25 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: agressiviteit
« Reactie #1 Gepost op: zondag 17 november 2013 - 22:25:50 »
Oplossing : leef gewoon de regels na dan hebben de anderen geen kans om agressief te worden

Dat dacht je maar.

Wat doe je met de bumperklevers, met diegenen die invoegen zonder rekening te houden met jou, en met zovele andere agressievelingen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: agressiviteit
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 19 november 2013 - 09:41:57 »
Oplossing : leef gewoon de regels na dan hebben de anderen geen kans om agressief te worden

Dat dacht je maar.

Wat doe je met de bumperklevers, met diegenen die invoegen zonder rekening te houden met jou, en met zovele andere agressievelingen?

Leef gewoon de regels na is bedoeld op diegenen die ze niet naleven en anderen als agressief bestempelen omdat ze de regels wensen na te leven.
Als de bumperklever zijn afstand zou houden, als de voorrangsplichtige voorrang zou aanbieden, als de ...

Ik wil vooral met deze uitspraak aantonen dat men de rollen niet moet omdraaien wat tegenwoordig steeds meer gebeurt.
In vele gevallen wordt de bestuurder die zich aan de afspraken houdt als agressief beschouwd, een kommaneuker die de puntjes op de i wil zetten en daar houden we niet van dus zullen we hem eens laten zien hoe wij het willen. Het probleem is dat "hoe wij het willen" niet overeenkomt met de wegcode.
Als de voorrang mooi verleend wordt is er geen enkele reden tot agressief gedrag, niet van de voorranghebbende en ook niet van de voorrangsplichtige.
Voorranghebbenden zullen enkel agressief uit de hoek komen als hen keer op keer de voorrang niet verleend wordt.
Hetzelfde geldt voor alle andere situaties zoals bumperkleven.
Waarom iemand aan je bumper kleeft kan verschillende oorzaken hebben maar de reden blijft dezelfde, bumperkleven is body language om sneller te gaan rijden of de weg vrij te maken.
Je moet je eerst en vooral afvragen of je zelf niet te traag rijdt voor een vlotte doorstroming.
Rij je niet onnodig lang in de linker strook?
Als je wil invoegen moet er wel plaats zijn en de snelheden moeten ongeveer overeenkomen.
Daartegen staat dat als iedereen afstand houdt het invoegen weinig problemen zou moeten geven als de snelheden zowat overeeenkomen.
Om de snelheden te laten overeenkomen, behalve bij extreme verschillen moeten bestuurders op mekaar inspelen en niet bewust door gas bij te geven het gat gaan toerijden.
Je moet je ook afvragen waarom je wil invoegen, noodzakelijk zoals einde invoegstrook, of bij opvolgen F15 of F13 of gewoon omdat je iets sneller wil rijden en gaan inhalen.
Het bumperkleven kan dus uitgelokt worden door bestuurders die zich niet aan de afspraken te houden.
Daarentegen houden vele bestuurders zich niet aan de snelheidsbeperkingen. Bestuurders die sneller willen rijden dan toegestaan zouden respect moeten hebben voor bestuurders die zich wel aan die beperkingen houden. Bumperkleven bij een bestuurder die reeds aan de maximum toegelaten snelheid aan het rijden is en op een weg met meerdere rijstroken ofwel rechts rijdt ofwel met gevoelig hogere snelheid inhaalt kan niet veel verweten worden en ligt het foute en agressieve gedrag volledig en uitsluitend bij de bumperklever.
Bumperklevers kunnen dan weer agressief gedrag uitlokken bij de bestuurder die ze volgen, deze kan plots gaan remmen omdat hij het gewoonweg niet meer pikt.
Weggebuikers die zich aan de regels willen houden worden het agressieve gedrag van de bumperklevers, voorrangsnegators stilletjesaan kotsbeu en reageren niet zelden op een agressieve manier om hun plaats op de weg te verdedigen.
Agressie lokt spijtig genoeg agressie uit.

 
 


Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: agressiviteit
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 19 november 2013 - 14:07:47 »
Citaat
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen
[...]
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Hoofdongevaloorzaken Duitsland 2012 (enkel bestuurdersfouten = ~ 89 %):
Citaat

Beim menschlichen Fehlverhalten im Straßenverkehr waren vor allem Abbiege- und Rangiermanöver die häufigsten Ursachen für Unfälle mit Personenschaden sowie die Missachtung der Vorfahrt.
http://www.gdv.de/2013/07/menschliches-fehlverhalten-ist-haeufigste-ursache-fuer-verkehrsunfaelle/

directe bron, evolutiecijfers:
https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/Wirtschaftsbereiche/TransportVerkehr/Verkehrsunfaelle/Tabellen/FehlverhaltenFahrzeugfuehrer.html
andere oorzaken = ~ 11 % van totaal letselongevallen, evolutiecijfers:
https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/Wirtschaftsbereiche/TransportVerkehr/Verkehrsunfaelle/Tabellen/UrsachenPersonenschaden.html

Cijfers en evolutie Belgie ?  Googlen op (hoofd)ongevaloorzaken (weg)verkeer...  Euh...  nattevinger in de wind dan maar ?  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 november 2013 - 14:43:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: agressiviteit
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 22 november 2013 - 13:42:09 »
Eigenlijk kom je dus aan zo'n 36% inbreuken tegen de voorrang ... in een land waar de voorrang nog stukken beter gerespecteerd wordt dan in België

(Abbiegen, Wenden .... + Vorfahrt , ... + falsches Verhalten ggü Fußgängern is besamen 36% )


Flits vooral maar verder ...
Helpt geen bal, zoals de steeds hogere - niet lagere - ongevallenaantallen aangeven.

Stoppen met de nadruk te leggen op het vervolgen van potentieel gevaarlijk rijden, en de effectieve ongeval-veroorzakers prioritair aanpakken !
Schiet er tijd over, de rest.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: agressiviteit
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 22 november 2013 - 15:52:19 »
Eigenlijk kom je dus aan zo'n 36% inbreuken tegen de voorrang ... in een land waar de voorrang nog stukken beter gerespecteerd wordt dan in België
Idd... zo kan men het tellen, ... in een land waar ook een navenante rijopleiding bestaat.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I