Auteur Topic: flitsen vanuit helicopter ?  (gelezen 8296 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #30 Gepost op: maandag 18 november 2013 - 00:08:24 »
Tsja, nog geen enkele autofabrikant is er vooralsnog in geslaagd om de risico's van de human factor uit te schakelen .....  (zowel naar bestuurder van het voertuig zélf, als diens medeweggebruikers)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #31 Gepost op: maandag 18 november 2013 - 00:28:25 »
Tsja, nog geen enkele autofabrikant is er vooralsnog in geslaagd om de risico's van de human factor uit te schakelen .....  (zowel naar bestuurder van het voertuig zélf, als diens medeweggebruikers)

Maar ze zijn wel goed op weg. Zie bijvoorbeeld de Mercedes die onlangs, zonder enige ingreep van de bestuurder, alleen van Stuttgart naar Manheim gereden is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: maandag 18 november 2013 - 09:23:20 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: maandag 18 november 2013 - 11:05:25 »
Tsja, nog geen enkele autofabrikant is er vooralsnog in geslaagd om de risico's van de human factor uit te schakelen .....  (zowel naar bestuurder van het voertuig zélf, als diens medeweggebruikers)

Maar ze zijn wel goed op weg. Zie bijvoorbeeld de Mercedes die onlangs, zonder enige ingreep van de bestuurder, alleen van Stuttgart naar Manheim gereden is.

Ik vraag me of ze in het treinverkeer (ook treingoederen) zulke toepassingen nog niet gedaan of uitgeprobeerd hebben, want op fixe treinsporen - denk ah laatste zwaar ongeval (> 77 doden) - moet zoiets toch veel gemakkelijker te realiseren zijn (ttz technisch-electronisch). Als ik eraan denk hoeveel treinen er op jaarbasis door het rood rijden en zelfs door te hoge snelheid ontsporen stel ik me daar toch vragen bij waarom zulke snufjes eerst voor de auto´s/openbare weg uitgeprobeerd wordt.

Hoezo de menselijke fout aanpakken op de openbare weg als men het vooralsnog niet doet op gescheiden vaste spoorlijnen, waar al een basisvorm van electronische automatisatie voorhanden is ?

In het luchtverkeer bestaan die toepassingen -in de regel- wel (ook bij het landen (ILS)).
of zo zou het ook gaan  ;)  A380 versie 1:15 :  https://www.youtube.com/watch?v=-Rt9zX1rZFU  (geluid aan)

Citaat
Airbus A380-800 Singapore Airlines Modellmassstab 1:15
Länge : 4.80 Meter
Spannweite : 5.30 Meter
Startgewicht: 70,8KG
Tankinhalt : 10 Liter
Verbrauch : 1,2 Liter pro Minute :-)
Antrieb : 4x JETCAT P 120 Je 12kp Standschub

http://www.rchelijet.ch/2013/11/%E8%AC%9D%E8%AC%9D%EF%BC%8C%E6%96%B0%E5%8A%A0%E5%9D%A1-danke-singapore-big-thanks-to-island-singapore-most-seen/

From the RC Front Switzerland, your RCHeliJet Thanks to MG Affoltern a.A
more on: http://www.rchelijet.ch

En dan vanuit die A380 flitsen...  ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 18 november 2013 - 13:17:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: maandag 18 november 2013 - 15:46:23 »

In het luchtverkeer bestaan die toepassingen -in de regel- wel (ook bij het landen (ILS)).

Ze bestaan inderdaad wel. Deze zaterdag was er een erg lage zichtbaarheid in Zaventem door de dichte mist. Heel de dag bleef de zichtbaarheid beperkt tot minder dan 200 m. Quasi alle vliegtuigen voerden een zg. cat III ILS approach uit. Hierbij wordt quasi automatisch geland. Ik stond al om 5:25 in de arrivals hal van Zaventem. Ik ben er pas vertrokken om 22:40!
De vlucht van Beijing van Hainan Airlines was keurig op tijd, ik had die vlucht gevolgd op www.casperflights.com. Net voor de landing ging die even in een holding pattern boven antwerpen en klom terug weg richting het zuidoosten. Mijn eerste idee: Kloten!

Nee ik ga hier niet vloeken op het forum, de vlucht week uit naar Zürich - Kloten airport. Na een waar horror wachttijd van meer dan 6 u in een stilstaand vliegtuig op de tarmac in Zürich, zonder eten/drinken/info werden de mensen daar gedumpt in de terminal, de term uitgedreven lijkt me trouwens hier meer gepast. Het zou me allemaal niet zo erg boeien als mijn zoontje van 9 maanden niet aan boord was geweest samen met zijn grootvader.

Uiteindelijk heb ik via het nodige dreigen verkregen dat zij nog 's avonds zijn toegekomen, slechts 4 van de 200 passagiers geraakten terug.

Hainan Airlines kan geen cat III ILS approach uitvoeren omdat de piloten niet zijn gekwalificeerd. Hierdoor liepen de meeste passagiers zeer lange vertragingen op. De passagiers vanuit Beijing hadden een vertraging van zo'n dikke 33 u. De vertrekkende passagiers naar Beijing hadden een vertraging van meer dan 36 u. Als iemand ooit het idee opvat om naar China te reizen vermijdt dan ten allen tijde Hainan Airlines!

Het volledige verhaal (in het engels) op: http://www.luchtzak.be/forums/viewtopic.php?f=4&t=51662&sid=081367b0f9687bb999cc766eb9f3526e#p288856.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: maandag 18 november 2013 - 20:41:16 »
Ik vraag me of ze in het treinverkeer (ook treingoederen) zulke toepassingen nog niet gedaan of uitgeprobeerd hebben, want op fixe treinsporen - denk ah laatste zwaar ongeval (> 77 doden) - moet zoiets toch veel gemakkelijker te realiseren zijn (ttz technisch-electronisch).

Op het spoor lijkt mij dat ook eenvoudiger te realiseren dan op de weg.

Wellicht zal Walter (e49memling) ons weten uit te leggen waarop men nog wacht.

Citaat
Als ik eraan denk hoeveel treinen er op jaarbasis door het rood rijden en zelfs door te hoge snelheid ontsporen stel ik me daar toch vragen bij waarom zulke snufjes eerst voor de auto´s/openbare weg uitgeprobeerd wordt.

Ik weet niet hoe het equivalent in België heet, maar er bestaat al jarenlang PZB (Punktförmige Zugbeeinflussung) die een noodstop inleidt als de treinbestuurder te snel rijdt of een rood licht negeert. Alleen zijn dergelijke systemen nog niet op alle lijnen geïmplementeerd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #36 Gepost op: maandag 18 november 2013 - 20:50:14 »
De vlucht van Beijing van Hainan Airlines was keurig op tijd, ik had die vlucht gevolgd op www.casperflights.com.

Een vlucht volgen doe ik gewoonlijk met Flightradar24.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 19 november 2013 - 01:19:25 »
Hainan Airlines kan geen cat III ILS approach uitvoeren omdat de piloten niet zijn gekwalificeerd.
::)

Die sjarels vliegen intercontinentaal zonder Cat III  ???

OK, dan is het al wreed slecht zicht, maar toch .
Ben ooit op Zaventem geland terwijl ik de winglet niet meer kon zien, en op een 767 is dat nu ook weer niet zo ver .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 19 november 2013 - 09:27:55 »
Ze hebben officiëel een goede 300 m zicht nodig om te kunnen landen. Het valt toch regelmatig voor in België dat er minder zicht is dan 300 m. Bovendien landen enkel 's morgens zeer vroeg, wat de kans nog groter maakt. Ik vind dit erg verontrustend, zeker als je weet dat ze al een aantal keer naar België zijn gevlogen met een vertaler aan boord. Hun piloten kennen blijkbaar onvoldoende engels om op efficiënte manier te kunnen communiceren met de verkeersleiding. Een vertaler chinees-engels gaat ook niets van de luchtvaart engels kunnen maken, al helemaal niet in de richting chinees -> engels.

In China gebeurt de verkeersleiding vrijwel altijd in het Chinees, de mix met westerse vliegtuigen kan daar ook wel eens problemen opleveren. Maar engels is nu net wel de standaardtaal in de luchtvaart. Trouwens lokale luchthavens in Frankrijk gebruiken ook dikwijls Frans om te communiceren. Ik herinner me een landing een tiental jaar geleden die ik inzette met: "Vent arrière pour le dix-huit, numéro 8". Het was daar druk!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519