In het luchtverkeer bestaan die toepassingen -in de regel- wel (ook bij het landen (ILS)).
Ze bestaan inderdaad wel. Deze zaterdag was er een erg lage zichtbaarheid in Zaventem door de dichte mist. Heel de dag bleef de zichtbaarheid beperkt tot minder dan 200 m. Quasi alle vliegtuigen voerden een zg. cat III ILS approach uit. Hierbij wordt quasi automatisch geland. Ik stond al om 5:25 in de arrivals hal van Zaventem. Ik ben er pas vertrokken om 22:40!
De vlucht van Beijing van Hainan Airlines was keurig op tijd, ik had die vlucht gevolgd op
www.casperflights.com. Net voor de landing ging die even in een holding pattern boven antwerpen en klom terug weg richting het zuidoosten. Mijn eerste idee: Kloten!
Nee ik ga hier niet vloeken op het forum, de vlucht week uit naar Zürich - Kloten airport. Na een waar horror wachttijd van meer dan 6 u in een stilstaand vliegtuig op de tarmac in Zürich, zonder eten/drinken/info werden de mensen daar gedumpt in de terminal, de term uitgedreven lijkt me trouwens hier meer gepast. Het zou me allemaal niet zo erg boeien als mijn zoontje van 9 maanden niet aan boord was geweest samen met zijn grootvader.
Uiteindelijk heb ik via het nodige dreigen verkregen dat zij nog 's avonds zijn toegekomen, slechts 4 van de 200 passagiers geraakten terug.
Hainan Airlines kan geen cat III ILS approach uitvoeren omdat de piloten niet zijn gekwalificeerd. Hierdoor liepen de meeste passagiers zeer lange vertragingen op. De passagiers vanuit Beijing hadden een vertraging van zo'n dikke 33 u. De vertrekkende passagiers naar Beijing hadden een vertraging van meer dan 36 u. Als iemand ooit het idee opvat om naar China te reizen vermijdt dan ten allen tijde Hainan Airlines!
Het volledige verhaal (in het engels) op:
http://www.luchtzak.be/forums/viewtopic.php?f=4&t=51662&sid=081367b0f9687bb999cc766eb9f3526e#p288856.