Auteur Topic: De lijn  (gelezen 48360 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Re: De lijn
« Reactie #75 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 21:54:55 »
Bert kijk jij elke dag de wielbouten van je vrachtwagen na?
Ik rij vaak dagelijks met een andere vrachtwagen, die een ander vaak heeft geladen, ik loop steeds een rondje, nakijken beschadiging bandflanken, of ze op druk staan (visueel) , of alle verlichting werkt, of er niets kapot is, of de lading goed vast ligt, hoe de lading verdeeld is..... maar wielbouten.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #76 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 07:26:56 »
Bert kijk jij elke dag de wielbouten van je vrachtwagen na?

Ik kijk toch steeds of ze er nog allemaal zijn en of ze geen zichtbare scheuren vertonen, ja. 

Zo is het nog niet langer dan een week geleden, dat ik van m'n oren gemaakt heb bij zowel m'n diensthoofd als bij de garage.  Spiksplinternieuwe trekker te rijden gekregen.  Onze garagisten zijn daar 3x mee bij de dealer geweest, omwille van de ombouw van PTO leidingen (de motor van de trekker drijft de melkpomp op de oplegger aan).  Bij het inbouwen van onze transics-computer, moet er iets mis gegaan zijn en is er een handvatje van een kastje afgebroken.  Ja, ook een garagist is een mens en kan een fout begaan.  So far no problem.  En bovendien geeft de boordcomputer een foutmelding mbt de weergave van het instrumentenpaneel.  Garagisten wisten daarvan, euvel is al hersteld bij de dealer, maar de dealer had verzuimd ineens ook die foutcode te resetten. 

Stevig gereclameerd: ZO lever je géén vrachtwagen af.  Dat ding is spiksplinternieuw, als je daar wéét van hebt, en je rijdt ermee naar de dealer voor die PTO leidingen ..... vernoem dat dan ineens, en informeer en passant ook eens of dat bestelde handvatje al in voorraad is.  Dan zijn beide euvels opgelost vooraleer je die trekker in dienst neemt.

Hier trouwens nog een beetje leesvoer:

http://www.gva.be/cnt/dmf20160107_02055293/chauffeur-de-lijn-ze-sturen-ons-met-brol-de-straat-op

Citaat
“Ze had de stelplaats niet mogen verlaten”, geeft Eva De Wolf, woordvoerder van De Lijn, toe. “De bus was buiten dienst gesteld. Dat ze toch is ingezet, is het gevolg van een menselijke fout. Wat er precies is gebeurd, moeten we nog onderzoeken. We willen ons verontschuldigen bij de reizigers.”

Ze verontschuldigt zich dus uitsluitend bij de reizigers op die bus.  Géén excuses voor honderden bestuurders die nu door hun schuld dik twee uur in de file gestaan hebben ?  Klasse !  Owee als er 's ergens een lijnbus twee minuten oponthoud heeft omdat er op haar route een ongeval gebeurd is.  De factuur zal wel naar de betrokkenen gestuurd worden. 

En verder: die bus had nooit mogen vertrekken, mààr .....

Citaat
“Met zo’n brol sturen ze ons de straat op”, reageert een Turnhoutse buschauffeur. “

(...)

Voor de chauffeur, die anoniem wil blijven, is dit incident geen verrassing. “De bussen van De Lijn zijn vaak in een hele slechte staat. Vanmorgen zijn er in Turnhout vier of vijf buiten gereden die eigenlijk buiten dienst waren gesteld.”

Plof. 

Wie is de verantwoordelijke garagist bij De lijn ?  Die moet toch op een fatsoenlijke manier die bussen onderhouden en herstellen en aangeven waarmee (veilig) gereden kan en mag worden ?

Wie is het diensthoofd van die chauffeurs en die garage, die zijn werknemers daarmee laat vertrekken ?

Hoe zit dat bij die chauffeurs, waarvan er blijkbaar genoeg rondlopen die goed genoeg wéten dat die bussen buiten dienst gesteld zijn, en waarschijnlijk technisch gezien van geen kanten deugen.  En er blijkbaar desondanks toch geen probleem van maken om met zo'n brol de baan op te gaan.

Waar zitten de vakbonden nu ? Anders leggen ze voor de belachelijkste dingen de boel wel lam, maar nu geven ze blijkbaar niet thuis.  Dit gaat dus over de veiligheid van de chauffeurs, van de reizigers, van alle weggebruikers in de buurt van die bussen.  Of mis ik ergens wat ? 

Eerlijk waar ?  Ik snap er allemaal niks meer van.  Is het dan niet de missie en opdracht van De Lijn om reizigers op een veilige manier van punt A naar punt B te vervoeren ?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 januari 2016 - 09:12:27 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #77 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 10:50:28 »
Bert ik zal ook wel gezien hebben als er een bout ontbreekt maar of hij scheuren heeft dat niet.
Ben trouwens eentje van de weinige bij ons op het bedrijf die dat doet.
Elk gebrek meld ik tegenwoordig met whatsapp aan de dispatch, gisteren nog een breedtelicht dat het niet meer deed ; foto, deze doet het niet meer.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #78 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 11:24:37 »
Het is aangewezen dat automobilisten ook eens regelmatig rond hun auto wandelen om deze te inspecteren. Een goed moment hiervoor is natuurlijk wanneer je de auto wast in het weekend. Blijkbaar brengen veel mensen hun auto naar de carwash want ik zie regelmatig gebreken aan wagens die een simpele walk-around aan het licht hadden gebracht.
Een (veel) te platte band valt op die manier toch onmiddellijk op! Ik heb mijn buur er ooit op gewezen dat hij serieuze schade had aan één van de flanken van zijn voorbanden. Blijkbaar was hij tegen iets scherps gereden. Er zat een snee in de flank van die band en er hing zelfs een stuk rubber los. Hij heeft er nog maanden mee rondgereden en dat met een voorband op een voorwielaandrijver! Als die band klapt op de snelweg had hij één en ander meegemaakt!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
dagelijks huilend uit schoolbusje omdat chauffeur snel thuis wil zijn
« Reactie #79 Gepost op: zondag 21 februari 2016 - 13:24:45 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2622481/2016/02/20/Huilend-op-schoolbus-omdat-chauffeur-snel-thuis-wil-zijn.dhtml

:o

bumperkleven, slalommen tussen geparkeerde auto's, met dermate onaangepaste snelheid over verhoogde inrichtingen vlammen dat de hoofden van de kindjes alle kanten opvliegen .....  't Is weer dik in orde.  Zijn collega's noemen hem Schumacher.

De Lijn wast haar handjes in onschuld.  Vreemd, want volgens de papieren versie van HLN, heeft de school de Lijn hierover al gecontacteerd, met een heel dossier vol klachten.  Maar zij werd door De Lijn niet ernstig genomen.

En het wordt zo mogelijk NOG degoutanter.  De wijkagent is al gecontacteerd geweest, maar die kon enkel vaststellen dat de bewuste chauffeur achter het stuur zat, en is het héél moeilijk om hem te sanctioneren zonder bewijzen van zijn gevaarlijk rijgedrag.   
WAAAAAAAAAAT  ?  Vergeet die agent weer gemakkelijkheidshalve dat zijn vaststellingen omgekeerde bewijswaarde genieten tot bewijs van het tegendeel ?  Kan niemand hem dan volgen in een anoniem voertuig, en pakweg de voorrangsnegatie al vaststellen, dan ?  Ik zeg u: gewoon te tam om hun job naar behoren uit te voeren, meer is dat niet.  Of te lomp om een deftig PV op te stellen.

Tsja, nu het verhaal de media haalt, gaat de Lijn de zaak onderzoeken.  Onnozelaars, dat hadden ze al véél eerder en deftig kunnen (neen, MOETEN) doen.
« Laatst bewerkt op: zondag 21 februari 2016 - 13:33:27 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #80 Gepost op: zondag 21 februari 2016 - 14:00:09 »
De lijn is nooit in fout, leg maar eens klacht neer, meestal weten ze nog niet wie de chauffeur is ook al geef je het juiste uur, plaats en nummer van de bus mee.
Achteraf krijg je misschien nog een uitleg dat het allemaal zo erg niet is en dat ze de chauffeur erover hebben aangesproken.
Laat ze de prijs maar opslagen en het op wat minder mensen verdienen want met hun klantvriendelijkheid gaan ze aan mij geen klant hebben.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #81 Gepost op: zondag 21 februari 2016 - 16:36:44 »
De degoutantste is inderdaad die wijkagent. Er zullen nu eenmaal altijd onverlaten bestaan zoals die buschauffeur, maar de politie, die de orde en de veiligheid moet handhaven, is er om aan dergelijke misdrijven een einde te stellen.

Die kerel mishandelt gehandicapte kinderen en brengt hun leven in gevaar, evenals dat van heel wat andere weggebruikers. En dat met zo een gevaarte. Moet er dan echt eerst weer een katastrofe gebeuren vooraleer men ingrijpt?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #82 Gepost op: vrijdag 20 mei 2016 - 11:03:57 »
Citaat van: GVA
http://www.gva.be/cnt/dmf20160519_02298114/buschauffeurs-de-lijn-geven-overal-plankgas-want-baas-betaalt-toch-boete?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Chauffeurs van De Lijn hebben het vorig jaar bont gemaakt op de weg. De politie moest 1.332 boetes uitschrijven, het hoogste aantal ooit. Bij 8 op de 10 overtredingen werd te snel gereden. “We moeten zo snel rijden, want onze rijtijden zijn te krap”, reageren de chauffeurs, die de boetes zelden zelf betalen.

Enkele bedenkingen die ik mij hierbij maak.

Eén.  De titel lijkt mij zéér onzorgvuldig gekozen.  "Den baas betaalt toch de boete" .... Alsof hun CEO zijn portefeuille opent en met een gul gebaar zou betalen.  "Den baas", versta: DE BELASTINGBETALER betaalt !

Twee.  "We moeten zo snel rijden, want onze rijtijden zijn te krap".  Juist, ja.  De béste manier om ervoor te zorgen dat ze vooral zo krap zullen blijven, is nu net overdreven snel en roekeloos rijden.  De planner met dienst kan zich eruit lullen: "Zie je wel dat mijn planning niet te krap is, want in X % van de gevallen worden de rijtijden perfect gehaald".  Ik ben dat al làng afgeleerd.  Werk voort (niet treuzelen), maar als ik door op een menselijke manier te rijden de planning niet haal, so be it.  Dan moet de planner met dienst de ritten maar aanpassen.  Zoniet zal hij snel genoeg telefoontjes krijgen van misnoegde boeren die niet op tijd kunnen beginnen melken.  Dan ondervindt hij dat vanzelf wel.  Ja, daar ben ik nogal koppig in.  Bovendien komt het mij voor, dat de chauffeurs de mogelijke gevolgen van hun rijgedrag schromelijk onderschatten.  Een boete kan betaald worden.  Maar rij eens iemand morsdood, of zwaar verminkt ?  Jij als chauffeur bent én blijft in eerste lijn verantwoordelijk voor het voertuig dat je bestuurt, inclusief de lading (of in dit geval passagiers).  Cassatie is daarin zéér duidelijk.  Je gaat er als chauffeur écht niet mee wegkomen door een "tsja, de schuld van mijne planner".  Ook naar het slachtoffer en diens nabestaanden toe, ga je dat écht niet uitgelegd krijgen.  De houding van de chauffeurs komt mij persoonlijk dan ook véél te laks over.  Heren en dames chauffeurs: neem verdorie jullie verantwoordelijkheid !
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 mei 2016 - 11:36:07 door bert.covens »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #83 Gepost op: vrijdag 20 mei 2016 - 16:27:10 »
Zeer waardevolle bedenkingen, Bert.

Een eventuel rijverbod en gevangenisstraf (met vermelding op het bewijs van goed gedrag en zeden, ook als ze slechts voorwaardijk is) kan de baas inderdaad niet overnemen van de bestuurder.

In de mate dat de overtredingen de veiligheid in het gedrang brengen, zijn ze uiteraard totaal onverantwoord.

Mogelijk is een gebrek aan solidariteit onder de chauffeurs een probleem. Zolang de baas wel een andere chauffeur vindt die bereid is de regelgeving te overtreden, riskeren sommige chauffeurs wellicht hun job als ze dat weigeren. En in tegenstelling tot jou, vrees ik dat er heel wat chauffeurs zijn die voor niet veel ander werk geschikt zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #84 Gepost op: vrijdag 20 mei 2016 - 18:04:17 »
Ik denk dat geen enkele werkgever, ook De Lijn niet, het ooit uitgelegd gaat krijgen dat er een chauffeur ontslagen wordt omdat die het vertikt(e) de verkeersregels aan z'n laars te lappen. 

Idem dito voor die chauffeur: die gaat er écht niet mee wegkomen in een rechtbank door de schuld in de schoenen van z'n planner te willen schuiven.  Wedden dat een werkgever die z'n personeel probeert te intimideren om toch maar onverantwoorde risico's te nemen, daarom ineens aan geheugenverlies lijdt en zich ineens hard genoeg zal haasten om de fout uitsluitend bij die chauffeur te leggen als het een keer écht stevig mis gaat ?  Wedden ?  Ik zou daar als chauffeur niet al té lichtzinnig mee omspringen.  In het beste geval, zal de werkgever deels méé in de klappen delen.  Maar zoals je terecht opmerkt: die planner, of de baas, kan niet in plaats van die chauffeur in de gevangenis gaan zitten.  En het zal die chauffeur zijn die met de gebakken peren zit als hij zijn rijbewijs kwijt is en desgevallend opnieuw examens moet afleggen om het terug te krijgen.

En ja, er zullen mss aardig wat chauffeurs rondrijden die niet meteen in aanmerking komen voor een andere job.  Mij lijkt dat dan alleen maar een reden des te meer om zéér zuinig om te springen met het behaalde rijbewijs.  Met een rijbewijs in handen, kan je als chauffeur nog altijd uitkijken naar een andere -betere- werkgever.  Maarreuhm, een attest van goed gedrag en zeden, waar een veroordeling na een zwaar ongeval op prijkt, is niet meteen erg handig als je bij een fatsoenlijke werkgever wil gaan solliciteren....

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #85 Gepost op: zaterdag 21 mei 2016 - 11:05:52 »
Ik denk dat geen enkele werkgever, ook De Lijn niet, het ooit uitgelegd gaat krijgen dat er een chauffeur ontslagen wordt omdat die het vertikt(e) de verkeersregels aan z'n laars te lappen.

Dat gaan ze natuurlijk niet opgeven als reden. Ze zullen de chauffeur verwijten dat hij de uurroosters niet kan naleven, wijl andere chauffeurs dat wél kunnen (zonder er natuurlijk bij te zeggen dat die dat maar kunnen omdat ze de verkeersregels niet naleven).

En dat is dan nog alleen maar om niet in de clinch te geraken met de vakbonden. Want wettelijk moet een werkgever uiteraard geen reden opgeven waarom hij je ontslaat als hij een voldoende vooropzegtermijn naleeft.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #86 Gepost op: zaterdag 21 mei 2016 - 12:06:36 »
vanaf april 2014 bestaat de ontslagmotivering

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #87 Gepost op: zaterdag 21 mei 2016 - 12:22:07 »
Dat gaan ze natuurlijk niet opgeven als reden. Ze zullen de chauffeur verwijten dat hij de uurroosters niet kan naleven, wijl andere chauffeurs dat wél kunnen (zonder er natuurlijk bij te zeggen dat die dat maar kunnen omdat ze de verkeersregels niet naleven).
Dus doe je er als chauffeur goed aan, om bewijzen te verzamelen dat de opgelegde uurroosters onrealistisch zijn als je de verkeersregels in acht neemt.  En vooral: dat je daar melding van gemaakt hebt.  Hoe meer, hoe beter.

Eender welke lijnbuschauffeur, zal je overigens wel weten te vertellen dat wanneer hun controleur vaststelt dat hij te vroeg aan een halte is, hij z'n beste dagje niet zal hebben als die controleur daar een verslag van opmaakt.

Juist: http://www.vacature.com/carriere/ontslag/Moet-de-werkgever-voortaan-elk-ontslag-motiveren

Langs de andere kant : als de werkgever je een correcte opzegtermijn uitbetaalt, ga je hem bitter weinig kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 mei 2016 - 14:34:40 door bert.covens »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #88 Gepost op: zondag 22 mei 2016 - 13:41:16 »

Oei sorry, daar was ik niet van op de hoogte.

Nu ja: bij de bank waar ik vroeger werkte, bestond dat al langer tegenover de vakbonden. Op de personeelsafdeling hadden ze een Excel-bestand met de personeelsvooruitzichten (geplande aanwervingen, voorziene pensioneringen, enz.) Eén van de kolommen had als opschrift "dans le colimateur" (= in het vizier).

Op een dag vernam ik dat Marc, een collega van mij, in die kolom opgenomen was: binnen de 6 maanden zou hij ontslagen worden.

Hij was een uitstekende PC informaticus, maar hij kwam nooit naar de vergaderingen, daar had hij een hekel aan, dat vond hij tijdverlies, dan ging hij liever eindgebruikers helpen. Tegenover de vakbonden zou dat nogal een zwakke reden voor een ontslag geweest zijn, dus hielden ze hem enkele maanden in de gaten. En ja: op een dag hadden ze een goede reden gevonden. Hij stond namelijk 3 maanden achter met de afbetaling van zijn financiering voor zijn auto, en ergens in het arbeidsreglement stond zwart op wit dat we geen niet-toegestane debetstand op onze rekening mochten hebben en geen achterstand op de terugbetaling van leningen. Voor Marc was het louter een kwestie van nalatigheid geweest, niet van geldgebrek.

Zoals gebruikelijk, werd Marc in de late namiddag bij de personeelschef geroepen, en vernam hij dat hij niet meer moest komen werken, en hij de keuze had . Ofwel gaf hij zelf zijn ontslag; dan kreeg hij desondanks zijn vooropzeg uitbetaald, stond hij voor de bank niet in de statistieken van door de bank ontslagen werknemers, en kreeg hij onmiddellijk een tegenopzeg van de bank, zodat hij kon gaan stempelen. Ofwel ging hij met niets naar huis, en zouden ze wel zien hoeveel het kostte als Marc naar de arbeidsrechtbank zou trekken. Hij mocht wel niet meer naar zijn bureau terugkeren, zijn privéspullen werden naar hem thuis gestuurd, en in de ondergrondse parking van de bank stond er een wielklem aan zijn auto. De volgende dag is hij met het achterstallige geld gekomen om zijn wagen terug te krijgen.

Wat ze vergeten waren, was dat Marc een programma aan het schrijven was dat ze absoluut nodig hadden en dringend klaar moest zijn. Omdat ze wisten dat hij na kantoortijd ook als zelfstandige werkte, belden ze hem op met de vraag of hij als zelfstandige het programma wilde komen afwerken.

Marc wist dat er nog ongeveer 3 dagen werk aan het programma was, en ze het uiterlijk een week nadien absoluut nodig hadden, doch een andere informaticus die het programma niet kende, het onmogelijk binnen een week kon afwerken. Marc stelde voor: "70.000 BEF, daarmee kan ik dan ineens mijn financiering volledig terugbetalen". In 1990 vond de bank dat uiteraard zwaar overdreven, doch Marc hield voet bij stuk: 70.000 BEF of geen programma. Hij heeft dat bedrag gekregen, ook al heeft hij het programma uiteraard niet meer bijzonder zorgvuldig op 2 dagen afgewerkt.

Ik heb Marc kort daarna ontmoet, en zei hem dat ik het spijtig vond wat de bank hem aangedaan had. Marc glimlachte, legde zijn hand op mijn schouder, en antwoordde mij: "Maak je geen zorgen om mij, ik heb elders al een beter betaalde job. Jij en je collega's zijn de sukkelaars, want jullie zitten nog bij de bank." En eigenlijk had hij nog gelijk ook.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #89 Gepost op: zondag 22 mei 2016 - 15:06:57 »
Van de week nog van een collega (ingehuurde zelfstandige) gehoord. Beste van de groep,3 maand voordien nog gelauwerd wegens zijn mateloze inzet, hoogste premie gekregen, van de ene op de andere dag buiten. Bleek dat er klachten waren over een "dikke", hij was toen ook nog dik maar het was een andere.
Voor de rechtbank en daar bleek dat "dik" en nog andere woorden in het personeelsdossier stonden, hij heeft toen een "dikke" vergoeding weten los te peuteren :) en heeft het zich nog nooit beklaagd dat hij vanaf dan zelfstandig is geworden, hij heeft nu een dikke pré, een dikke wagen maar zelf is hij niet meer dik.... ;D

Weet je ik sta ook op de officieuze nominatie lijst omdat ik al eens iets wijger uit te voeren wat een meestergast aangeeft wegens gevaarlijk of compleet zinloos. Ik heb er dus een paar tegen hun kar gereden..... Probleem is dat ik mijn werk altijd afmaak, helemaal in orde en dat ik één van de weinige ben die alle kwaliteiten heeft die bij ons nodig zijn : CE rijbewijs, spreek Nederlands-Frans-Duits-Engels, ben elektrieker-mechanieker, rigger, lasser, ......, ben ook één van de weinige die laat blijft om voor te laden.  Ach we zien het wel, heb al genoeg bewijzen verzameld, denk dat ik jaren achterstallig loon ga claimen op dat moment, doe namelijk meestergast werk maar ben het niet. Voorts begin ik dan ook op zelfstandige basis, niet in dezelfde stiel, ben er al volop mee bezig....