Auteur Topic: Zone 30  (gelezen 4255 keer)

Offline e49Memling

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Zone 30
« Gepost op: woensdag 27 november 2013 - 16:29:12 »
Op vele plaatsen werd een paar jaar geleden vaste zones 30 ingevoerd, vooral bij scholen, dorpskernen en woonwijken.
Intussen zijn er een hoop van die zones 30 aangepast aan de werkelijke (?) noden van die omgeving, afhankelijk van de noodzaak op bepaalde uren van de dag. De beperking wordt aangegeven met lichtborden (met een beetje geluk) op de ogenblikken dat het zinvol is. Op momenten dat die beperking niet geldt, brandt de lamp (!) niet, en ziet men geen beperking.
Stel, ik bezoek ergens mensen, of ga naar een winkel of zoiets waar er tijdelijk zone 30 kan worden gegeven, en dit op een ogenblik dat de beperking niet is ingeschakeld. Op geen enkele manier kan ik zien dat er daar een zone 30 mogelijk is (of wel?).
Wat als ik vertrek, en geen 30 km/u rij, maar de daar geldende snelheid op het ogenblik dat ik daar eerst passeerde? Ik kan niet weten dat intussen de beperking is ingeschakeld.

Offline Paprieka

• Expert
Re: Zone 30
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 november 2013 - 08:45:44 »
Zijn die zone's niet zo klein dat het moeilijk is echt hard te gaan rijden voor je eruit bent?

Maar eigenlijk wil je dus zeggen dat er om juist te zijn iets moet komen als "max 30 per uur" met een onderbord "van dan tot dan".

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 28 november 2013 - 12:23:44 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 28 november 2013 - 22:48:15 »
Het zal zeer lastig worden te bewijzen dat een bestuurder een zone 30 is ingereden terwijl ze effectief gold.

Het PV / de flitsfoto zegt niets over het moment van inrijden van de "zone 30".
Het bewijst dus de overtreding hoegenaamd niet ...

Voor zover je al ziet flitsen in dergelijke zones (ik vrees dat ze de bui ook wel zien hangen bij de flikken) zie ik geregeld dat de flitsvoertuigen kort na het variabele bord staan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 08 december 2013 - 16:43:51 »
Er is alleszins een leemte in de regelgeving hierover. Moet je weten dat een donker rechthoekig bord met geen enkele opschrift, mogelijk, een snelheid van 30 kan opleggen?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zondag 08 december 2013 - 22:09:45 »
Moet je weten dat een donker rechthoekig bord met geen enkele opschrift, mogelijk, een snelheid van 30 kan opleggen?

Is dat zo?

De 3 voorwaarden:

Citaat
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens.

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Ze moeten dus niet aangebracht zijn overeenkomstig het ministerieel besluit van 11.10.1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 09 december 2013 - 20:25:27 »
Moet je weten dat een donker rechthoekig bord met geen enkele opschrift, mogelijk, een snelheid van 30 kan opleggen?

Is dat zo?

De 3 voorwaarden:

Citaat
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens.

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Ze moeten dus niet aangebracht zijn overeenkomstig het ministerieel besluit van 11.10.1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens

Sorry Jozef, het maakt het mij niet duidelijker naar mijn vraag over die specifieke situatie.  ???

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 14:47:19 »
Sorry Jozef, het maakt het mij niet duidelijker naar mijn vraag over die specifieke situatie.  ???

Walter, die vraag heeft Inazuma toch al beantwoord.

Als het snelheidsbord niet brandde terwijl jij er voorbijreed, bega jij geen overtreding als je verderop sneller rijdt dan op dat bord nadien aangegeven wordt.

Bij een variabel bordt zal de verbalisant moeten bewijzen dat jij het voorbijgereden bent toen het brande.

Rechters gaan daar zeer ver in. Een tijdje geleden kwam een bestuurder voor omdat hij zogezegd een rood verkeerslicht voorbijgereden was. De verbalisanten hadden dat afgeleid uit het feit dat zij, in de dwarsstraat rijdend, groen licht hadden. De bestuurder werd vrijgesproken, omdat de verbalisanten niet kunnen zien hadden dat het verkeerslicht voor de bestuurder wel rood was.

Het enige waar je dus afhankelijk van blijft, is van de eerlijkheid van de verbalisanten. Maar dat is altijd zo. Als je een groen verkeerslicht voorbijrijdt, en de verbalisant zegt dat het rood was, dan was het rood.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 19:06:02 »
Ik zal een beetje "duur de komprenuur" zijn geweest.
Dus in feite hebben ze geen poot om op te staan, tenzij ze vlak naast dat bord staan. Op geen enkele andere manier kunnen ze anders aantonen dat die beperking effectief brandde op het ogenblik dat je die passeerde.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 21:21:05 »
Dus in feite hebben ze geen poot om op te staan, tenzij ze vlak naast dat bord staan.

Wel, laten we zeggen dat er bevoegde personen ergens moeten aanwezig geweest zijn op een plaats van waar ze konden vaststellen dat het bord aan was en jij er voorbijreed.

Overigens bestaat er nog altijd het algemene rechtsprincipe volgens hetwelke niemand gehouden is tot het onmogelijke. Rechters passen het geregeld toe. Het moet daarbij natuurlijk om iets gaan dat voor iedereen hoe dan ook onmogelijk is. Het geldt bijvoorbeeld niet als je een rekening niet kunt betalen omdat je geen geld hebt.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016 - 13:40:04 »
Binnen de reglementering van de zone 30 heb ik dit ergens gevonden.

http://newsmonkey.be/article/57107

Punt 9:

Uit Newsmonkey:
Citaat
Zone 30

Ook de zone 30 is streng gereguleerd. Volgens een ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 moet de zone 30 herkenbaar zijn door de plaatsgesteldheid, door een inrichting of door beide. Wat daarmee precies wordt bedoeld, weet niemand, maar een eenvoudig verkeersbord volstaat dus niet.

Een tijd geleden heb ik iets opgestuurd over de Appelboomstraat in Anderlecht Neerpede. Daar strekt de zone 30 zich uit tot de grens met Itterbeek, je rijdt intussen al bijna 2 km richting Itterbeek tussen de velden zonder een zijstraat rechts waar (auto)verkeer uit kan/mag komen.

Hoe rechtsgeldig is die beperking dan, als het artikel waar ik naar verwijs klopt?

Enkele coördinaten via streetview te bekijken.
https://www.google.be/maps/@50.8329353,4.2717355,3a,75y,295.94h,69.03t/data=!3m6!1e1!3m4!1suXycgfmUuOP9tPAT9x5OcQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl
https://www.google.be/maps/@50.8310512,4.2600533,3a,75y,237.83h,82.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1sW7rrXz96V6057-8NVzeC-A!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 augustus 2016 - 13:43:35 door e49Memling »