Na het nieuws vandaag zit ik met een vraag.
Hoe wordt er opgetreden tijdens een kettingbotsing.
Hoe kunnen deze politiemensen hun proces-verbaals opstellen?
Opc welke artikels beroepen zij zich, want na het lezen van de wegcode en de verkeerswet ben ik niets wijzer geworden.
Praktisch voorbeeld:
Tijdens een kettingbotsing ben je capabel om te stoppen voor het voorliggende voertuig. Maar het voertuig dat zich achter het jouwe bevindt rijd knal in op jou en je knalt tegen het voertuig voor jou. Wie is dan in fout en hoe te bewijzen??
Iemand die hier een antwoord kan op geven?
Dank bij voorbaat :-)
Ik verwijs naar de recentelijke uitspraken van de heer Wouter Robyns, woordvoerder voor de verzekeringssector. Wellicht hadden meerdere personen hun bedenkingen bij zijn uitspraken over het steeds invullen van het aanrijdingsformulier. Momenteel heb ik geen idee op welke wijze zwaar gewonden of een overleden personen kunnen voldoen aan zijn advies ter snellere afhandeling van de schadevergoeding.
Om een reactie te geven op uw vraag.
Over de opstelling van processen verbaal en de gebrekkige inhoud ervan heb ik mij in het verleden meermaals uitgesproken.
Welke verkeersverbeteringen zijn er gekomen naar aanleiding van het zwaar mistongeval in 2009 te Nazareth (E19) en het ongeval op de E19 te Sint Job in 't Goor, waar wij aanbevelingen hebben gegeven na onderzoek?
Tot op heden 0,0. We zijn inmiddels 14 jaar verder.
De Gouverneur sprak gisteren zijn medeleven uit met weliswaar een waarschuwing naar de autobestuurders toe.
Iets gehoord over eventuele verbeteringen aan de infrastructuur en de gebreken die zich rond de plaats van het ongeval zich situeren?
In zulke zware ongevallen worden foto opnames gemaakt en de voertuigen genummerd. Alle betrokken voertuigen worden in beslag genomen en overgebracht naar een terrein. Aldaar terug samengesteld. Aan de hand van schadebeelden, tacho schijven en alle overige gebruikelijke foto opnames van remsporen, schuif en duwsporen kan men meestal reconstruerend het ontstaan en de aansprakelijkheid aantonen.
Helaas komt de aansprakelijkheid van de wegbeheerder helaas niet of nauwelijks in aanmerking.
U kan desgewenst verdere informatie van mijnentwege terug vinden op dit forum met de nodige foto opnames over de kettingbotsing van 2009 bv....
Wat uw laatste vraag betreft. Meestal zal er geen remspoor nagelaten worden door het aangereden voertuig maar een duwspoor. Bij vrachtwagens is dit bv duidelijk te merken aan een opwaartse naaldbeweging bij de aangereden vrachtwagen die opgeduwd wordt vanuit stilstand.