Auteur Topic: PV - overschrijving?  (gelezen 8348 keer)

Offline rozeke

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
PV - overschrijving?
« Gepost op: zaterdag 07 december 2013 - 11:24:20 »
Ik kreeg een week geleden een PV in de bus voor een eerstegraadsovertreding. Tja, ik heb iets niet gezien en zal er in het vervolg op letten. Tot zover geen probleem: ik betaal die boete wel. Alleen heb ik nog steeds geen overschrijvingsformulier met betalingsgegevens ontvangen (op PV stond dat ik dit "de komende dagen" ging toegestuurd krijgen). Hoe lang kan dat duren? Ik heb natuurlijk geen zin in bijkomende problemen omdat ik zogezegd mijn boete niet betaald heb (nogal moeilijk als je geen gegevens hebt).

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: PV - overschrijving?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 07 december 2013 - 13:29:45 »
Maak je niet ongerust, Rozeke, dat overschrijvingsformulier komt nog wel. En ook als je dan de betaling over het hoofd zou zien, krijg je eerst nog een herinnering voor het verder gaat.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 07 december 2013 - 14:14:22 »
Ah zo ... ik heb er gelukkig nog geen ervaring mee ;) en de post wordt doorgestuurd naar ons nieuw adres: ik zag een en ander al helemaal gebeuren ... (PV is wel correct doorgestuurd en andere post ook maar je weet toch nooit!).

Ik heb blijkbaar op een busbaan gereden: niet flink natuurlijk ... maar heel slecht aangeduid. (Ik had het wel ergens kunnen weten: toen we naar de bank gingen ivm ons huis zei die mens dat we onze plaat moesten opgeven als we op hun parking stonden omdat je daar niet anders kan geraken dan via die busstrook en dan geven ze dat dus door. Maar ja: niet bij stilgestaan dus toen ik er voor iets anders langs reed ... soit.)

Zo'n dingen zouden ze eigenlijk toch beter aangetekend versturen ... er kan altijd bij de post iets mislopen, of wie weet ben je net met vakantie, of ... En ja, bewijs dan maar dat je het niet gekregen hebt!

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 07 december 2013 - 20:00:30 »
Ik heb blijkbaar op een busbaan gereden: niet flink natuurlijk ...

Wij zijn hier de laatsten die je dat kwalijk zouden nemen, hoor Rozeke. Beter dat je op een busbaan gereden hebt dan dat je een bus van de busbaan zou gereden hebben. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. En wat maakt zo een boete nu uit op een autobudget? Plus dat je de voldoening hebt dat die boete toch voor een goed doel dient...  ;D

Ach, een verhuizing... vroeger kwam de wijkagent dan na een jaar vriendelijk vragen of je hem wou zeggen wat hij moest opschrijven als reden waarom je niet betaalde ("Zeg maar wat, mij is het om het even"). En dan kon je hem tonen dat op het papier dat hij in zijn pollen had, nog je oud adres stond. Want de ene overheidsdienst doet er al een jaartje langer over dan de andere om zijn bestanden bij te werken.

Waar ben jij eigenlijk belastingplichtig, Rozeke? Als dat nog in België is, dan kunnen ze een onbetaalde verkeersboete ook gewoon op jouw aanslagbiljet in de personenbelasting vermelden, en heb je dus nog even tijd om te sparen...

Citaat
Zo'n dingen zouden ze eigenlijk toch beter aangetekend versturen ... er kan altijd bij de post iets mislopen, of wie weet ben je net met vakantie, of ... En ja, bewijs dan maar dat je het niet gekregen hebt!

Dat gebeurt geregeld. Dat noemen de juristen "gerechterlijke accidenten"...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 07 december 2013 - 20:08:06 »
Ik betaal in NL inkomensbelasting maar ik moet ook in België aangifte doen: ik betaal hier gemeentebelasting.

En ja, gerechterlijke accidenten: je zal er maar het slachtoffer van zijn ... Ik snap toch ook niet goed waarom ze 2 brieven sturen. Dat kan toch perfect in 1 brief?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 07 december 2013 - 22:36:08 »
En ja, gerechterlijke accidenten: je zal er maar het slachtoffer van zijn ... Ik snap toch ook niet goed waarom ze 2 brieven sturen. Dat kan toch perfect in 1 brief?

De vaststellingen door de zogenaamde "bevoegde personen" hebben een "bijzondere bewijswaarde". Een voorwaarde daartoe is dat er binnen de 14 dagen een afschrift van het PV naar de titularis van de kentekenplaat verzonden wordt (of, waar en wanneer dat afschrift toekomt, speelt weer geen rol). Anders vervalt de bijzondere bewijswaarde, en gelden de vaststellingen voor de rechter nog slechts als een inlichting, waarbij hij oordeelt of hij er al dan niet geloof aan hecht.

Bij het eerste schrijven worden dikwijls ook bijkomende inlichtingen gevraagd: wie was de bestuurder, meent deze een grond van verschoning te hebben, enz.

Een grond van verschoning heb je bijvoorbeeld als je over een doorlopende witte streep gereden bent om een kind te ontwijken: het vrijwaren van de integriteit van een mensenleven wordt geacht van hogere orde te zijn dan de naleving van de wegcode.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 08 december 2013 - 01:18:53 »
Een grond van verschoning heb je bijvoorbeeld als je over een doorlopende witte streep gereden bent om een kind te ontwijken: het vrijwaren van de integriteit van een mensenleven wordt geacht van hogere orde te zijn dan de naleving van de wegcode.

En toch wordt er nog altijd beweerd dat een doorlopende witte streep als een betonnen muur is! Ik hoorde het de eerste keer toen ik aan mijn rijopleiding bezig was in 1988, helaas dergelijke ideeën zijn lastig uit te roeien.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: zondag 08 december 2013 - 04:28:08 »
En toch wordt er nog altijd beweerd dat een doorlopende witte streep als een betonnen muur is!

Inderdaad.

De oorzaak is dat tijdens de rijopleiding helaas alleen de algemene regel uitgelegd wordt, en niet de gronden van verschoning om hem te overtreden. Dat zou er dan ook kunnen toe leiden dat iemand een kind doodrijdt in plaats van een doorlopende witte streep te overschrijden als dat kan zonder hinder of gevaar voor andere weggebruikers.

Zo is het bijvoorbeeld ook met de profieldiepte van de banden. De kandidaten voor het rijbewijs moeten enkel weten dat de wettelijke minimum profieldiepte 1,6 mm bedraagt, niet dat een zomerband al bij minder dan 3 mm en een winterband bij minder dan 4 mm niet meer voldoende veilig is, en dat ook een band met nog voldoende profiel maar die al te oud is, dient vervangen te worden.

De leerstof schrijft voor dat er moet opgeschakeld worden bij 2.000 toeren per minuut met een Dieselmotor en bij 2.500 toeren per minuut met een benzinemotor. Er zijn er die dat hier in de Alpen in bergop komen proberen en dan verschieten dat het misloopt. Anderen ondervinden het bij het inhalen, dat daardoor tot een frontale botsing met zwaargekwetsten en doden leidt.

En dat zijn helaas slechts enkele voorbeelden.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 08 december 2013 - 20:38:56 »
De leerstof schrijft voor dat er moet opgeschakeld worden bij 2.000 toeren per minuut met een Dieselmotor en bij 2.500 toeren per minuut met een benzinemotor. Er zijn er die dat hier in de Alpen in bergop komen proberen en dan verschieten dat het misloopt. Anderen ondervinden het bij het inhalen, dat daardoor tot een frontale botsing met zwaargekwetsten en doden leidt.

Slechts een minderheid van de chaufeurs kan correct omgaan met de versnellingen. Eigenlijk zou het beter zijn dat iedereen met een automaat reed. Ik ben er alleszins grote voorstander van, al die miserie die je hierboven beschrijft wordt je bespaart. Mijn wagen verbruikt met automaat dan nog eens minder dan handgeschakeld, waarom dan nog manueel rijden?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: zondag 08 december 2013 - 22:04:11 »
Slechts een minderheid van de chaufeurs kan correct omgaan met de versnellingen.

Dat klopt. En het zijn meestal diegenen die het slechtst schakelen, welke de voorkeur geven aan een handgeschakelde versnellingsbak. Ze zijn zich immers niet bewust van de concentratie en de nauwkeurige motoriek welke correct schakelen vergt.

Citaat
Eigenlijk zou het beter zijn dat iedereen met een automaat reed.

Zeker en vast.

Het is nog niet zo lang geleden dat slechts weinig wagens een cruise control, ABS, ASR, EPS en dergelijke hadden.

Velen onder ons hebben nog de handbediende choke voor een koudstart gekend.

De al wat ouderen hebben nog met een versnellingsbak gereden waarvan de eerste versnelling, of zelfs nog alle versnellingen niet gesynchroniseerd waren. Een hele kunst om daarmee te schakelen zonder tandengeknars.

Nog langer geleden moest de bestuurder ook nog de voorontsteking, de smering, enz. voortdurend manueeel bijregelen.

Alleen die handbediende versnellingsbak is nog niet overal geweken voor een automatische versie.

Citaat
Mijn wagen verbruikt met automaat dan nog eens minder dan handgeschakeld, waarom dan nog manueel rijden?

Vooral bij een kleine en middelgrote wagen weegt een automatische versnellingsbaak nogal zwaar op de eindprijs. En bij wederverkoop is een wagen met automaat minder waard. De redenering daarachter is: er komt niet gauw iets aan een automaat, maar als het gebeurt, dan kost het een fortuin.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 09 december 2013 - 11:21:52 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 09 december 2013 - 14:00:37 »
Ik verbruik alleszins een pak minder dan een vriend van mij die een 520d sedan handgeschakeld heeft. Die sedan is dan nog wat lichter ook. De laatste tijd doe ik korte afstanden dus is het verbruik weinig representatief, op middellange afstand verbruik ik net iets meer dan 5 l. Als ik veel in de eco-pro modus rijd nog wat minder. Op die manier krijg je het verbruik op de lange ritten vlot onder de 5 l/100 km, wat voor een wagen van quasi 1,8 ton met 184 pk ongelooflijke verbruikscijfers zijn. De 8-gang automaat heeft daar natuurlijk veel mee te maken, de handgeschakelde versie is maar een 6-bak.
Inderdaad, blijkbaar geeft BMW nu aan dat het gemengde verbruik hetzelfde is, toen ik mijn wagen bijna 2 jaar geleden kocht was er een klein verschil.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 09 december 2013 - 20:19:00 »
Automaat: koppelomvormer of met gerobotiseerde versnellingsbak?
In de koppelaar gaat altijd wat vermogen verloren. Ik denk dat de voet van de bestuurder uiteindelijk voor het grootste gedeelte het verbruik bepaald.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: maandag 09 december 2013 - 23:16:50 »
Automaat: koppelomvormer of met gerobotiseerde versnellingsbak?
In de koppelaar gaat altijd wat vermogen verloren. Ik denk dat de voet van de bestuurder uiteindelijk voor het grootste gedeelte het verbruik bepaald.
Met een gerobotiseerde bak (dubbele koppeling) lijkt het me veel gemakkelijker zuiniger te rijden als met een handgeschakelde.
Daarbij heeft die DSG meestal 1 of 2 versnellingen meer en die zijn ietsje langer, daarmee compenseren ze dat ietsje verlies in werkingsgraad.
De droge DSG´s (mechanische werkingsgraad tot 96-97%*) evenaren zeker het verbruik van een handgeschakelde bak en dan moet de schakelende bestuurder al heel zuinig kunnen rijden.
De droge DSG gaat nu al tot 500 nM (DQ500), bron:  http://de.wikipedia.org/wiki/Doppelkupplungsgetriebe
grafisch* : http://www.heise.de/autos/imgs/14/4/0/5/4/4/1/5635a051ec075a04.jpeg  
« Laatst bewerkt op: maandag 09 december 2013 - 23:20:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 08:08:19 »
Het ietsjes verlies in werkingskracht?
Dan spreek ik over de Daf vrachtwagen waar ik toch elke keer bij het vertrekken verkies om zelf te schakelen (flipper aan het stuur), bij de minste helling op voorhand (wegens zo traag reageren) al snel eentje naar beneden tik.
Het is gemakkelijk zo'n robot en zuinig is het ook heel zeker maar als het bij een auto ook zo loom is zou ik toch zeker voor een automaat kiezen ipv. een robot.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien