Slechts een minderheid van de chaufeurs kan correct omgaan met de versnellingen.
Dat klopt. En het zijn meestal diegenen die het slechtst schakelen, welke de voorkeur geven aan een handgeschakelde versnellingsbak. Ze zijn zich immers niet bewust van de concentratie en de nauwkeurige motoriek welke correct schakelen vergt.
Eigenlijk zou het beter zijn dat iedereen met een automaat reed.
Zeker en vast.
Het is nog niet zo lang geleden dat slechts weinig wagens een cruise control, ABS, ASR, EPS en dergelijke hadden.
Velen onder ons hebben nog de handbediende choke voor een koudstart gekend.
De al wat ouderen hebben nog met een versnellingsbak gereden waarvan de eerste versnelling, of zelfs nog alle versnellingen niet gesynchroniseerd waren. Een hele kunst om daarmee te schakelen zonder tandengeknars.
Nog langer geleden moest de bestuurder ook nog de voorontsteking, de smering, enz. voortdurend manueeel bijregelen.
Alleen die handbediende versnellingsbak is nog niet overal geweken voor een automatische versie.
Mijn wagen verbruikt met automaat dan nog eens minder dan handgeschakeld, waarom dan nog manueel rijden?
Vooral bij een kleine en middelgrote wagen weegt een automatische versnellingsbaak nogal zwaar op de eindprijs. En bij wederverkoop is een wagen met automaat minder waard. De redenering daarachter is: er komt niet gauw iets aan een automaat, maar als het gebeurt, dan kost het een fortuin.