Auteur Topic: Geen straf voor agent die door rood reed tijdens achtervolging  (gelezen 1625 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Geen straf voor agent die door rood reed tijdens achtervolging
« Gepost op: vrijdag 20 december 2013 - 20:10:34 »
Citaat van: GVA
Geen straf voor agent die door rood reed tijdens achtervolging

Een 35-jarige agent van de lokale politie van Antwerpen die 180 euro boete had gekregen, omdat hij door het rode licht was gereden tijdens een interventie, is daar in beroep voor vrijgesproken.

http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/antwerpen/geen-straf-voor-agent-die-door-rood-reed-tijdens-achtervolging.aspx

Ik kan zowel het vonnis in eerste aanleg als dat in beroep begrijpen.

Wellicht heeft de rechter in beroep geoordeeld dat het volgen van de betrokkenen in de gegeven omstandigheden belangrijker was dan een strikte naleving van de wegcode.

Laten we evenwel hopen dat er weer geen aantal politieagenten uit afleiden dat ze altijd een rood licht mogen voorbijrijden zonder eerst te stoppen als ze prioritair rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Geen straf voor agent die door rood reed tijdens achtervolging
« Reactie #1 Gepost op: zondag 05 januari 2014 - 15:38:40 »
Je kan je anderzijds de vraag stellen waarom we nog wetgeving hebben ...

De wetgeving zegt klaar en duidelijk hoe het moet.
Is het dan aan 1 of andere rechter om te zeggen hoe het volgens hén/haar ook wel eens mag ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Geen straf voor agent die door rood reed tijdens achtervolging
« Reactie #2 Gepost op: zondag 05 januari 2014 - 18:49:51 »
Je kan je anderzijds de vraag stellen waarom we nog wetgeving hebben ...

De wetgeving zegt klaar en duidelijk hoe het moet.
Is het dan aan 1 of andere rechter om te zeggen hoe het volgens hén/haar ook wel eens mag ?

Wanneer er zich een geval voordoet waarbij verschillende rechtstakken betrokken zijn, wordt het oordeel over wat er het belangrijkste was inderdaad overgelaten aan "de wijsheid van het Hof".

Dergelijke "collisions" doen zich bijvoorbeeld heel dikwijls voor in IPR (internationaal privaatrecht). Als ik morgen kom te overlijden, zegt het Duitse IPR dat er met mijn huis moet gebeuren wat de Belgische wetgeving zegt, omdat ik nog de Belgische nationaliteit heb. België van zijn kant zal antwoorden dat er met mijn huis moet gebeuren wat de Duitse wetgeving zegt, want volgens Belgisch IPR geldt voor onroerende goederen de wetgeving van het land waar ze zich bevinden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."