Mss kun je
hier wat mee aanvangen:
http://www.civieleveiligheid.be/Portals/0/recueil_reglementation_n/teksten_2008/2006-09-06OB_X21_prioritaire_voertuigen.pdf
...
De doelstelling van deze omzendbrief bestaat erin het vaststellings- en vervolgingsbeleid te uniformeren op gebied van verkeersinbreuken gepleegd door bestuurders van prioritaire voertuigen en voertuigen in opdracht.
1. TOEPASSELIJKE REGLEMENTAIRE BEPALINGEN
1.1. Artikel 59.12 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op
de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (hierna het koninklijk besluit
genoemd) stelt « De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en
douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt ».
Deze bepaling was er uitsluitend op gericht deze diensten in de mogelijkheid te stellen obstakels op
de openbare weg aan te brengen, zoals wegversperringen, nadarafsluitingen…
De wijziging en de nieuwe nummering van artikel 7 door het koninklijk besluit van 4 april 2003
ingevolge de invoering van een nieuwe bepaling (artikel 7.1), geeft momenteel aanleiding tot
verwarring.
Immers:
- het huidige artikel 7.1 geeft algemene principes weer inzake de naleving van de wegcode alsook
op gebied van voorzichtigheid en voorzorg t.a.v. de meest kwetsbare gebruikers van de openbare
weg;
- het voormalige artikel 7.1, # thans 7.3, luidt als volgt: « Het is verboden het verkeer te hinderen of
onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te
plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er
enige belemmering aan te brengen»;
het is vanzelfsprekend deze laatste bepaling die nog steeds in overweging dient te worden
genomen. In ieder geval vormen de artikelen 37.2 en 37.4 van het koninklijk besluit uitzonderingen
op het algemene principe van artikel 59.12 van hetzelfde koninklijk besluit waarboven zij primeren.
(infra punten 3.1 et 3.2).
1.2. Artikel 59.13 van het koninklijk besluit luidt: « De bepalingen van artikel 11(snelheidsbeperkingen)
en artikel 22quater (zones 30) gelden niet voor de voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch
voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.
In die gevallen moeten de bestuurders van deze voertuigen evenmin de snelheidsbeperking opgelegd
door het verkeersbord C43, in voorkomend geval met zonale geldigheid conform artikel 65.5, in acht
nemen».
1.3. De artikelen 37.1 tot 3 van het koninklijk besluit omschrijven de uitrusting waarover de voertuigen
dienen te beschikken om als prioritair te worden beschouwd alsmede de voorwaarden voor het
gebruik van deze uitrusting bij de uitoefening van de opdrachten.
1.4. Artikel 37.4 van het koninklijk besluit bepaalt de voorwaarden waarop een prioritair voertuig een
rood licht mag voorbijrijden.
...
Maw Art 59.12 slaat
enkel (dixit uitsluitend) op huidig # Art 7.3 dat niet zou gelden indien de politieopdracht het rechvaardigt zodat "
deze diensten de mogelijkheid hebben obstakels op de openbare weg aan te brengen, zoals wegversperringen, nadarafsluitingen…"
Wel typisch BE dat ze dat artikel 59.12 nog altijd niet aangepast krijgen - het is toch maar één cijfer
- , ze verspreiden een omzendbrief in 2006 en schrijven "geeft
momenteel aanleiding tot verwarring" (over een nr-wijziging van 2003), ondertussen zijn we wel bijna 8 jaar later als die "momenteel" ...
mo·men·teel (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
op het ogenblik; nu
Kijk sé
net aangepast:
59.12. De bepalingen van artikel 7.3 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.
En voor andere uitzonderingen over Artikel 7 -behalve 1e zin art 7.1 !-
is er nog plaats
:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/239-art59
59.4. (...)
59.5. (...)
Ik zie ook dat Art 59.11 moet aangepast worden:
59.11. De bepalingen van de artikelen 7.1, 9.3, 10.1, 10.2, 11, 23, 24, 25.1, 46 en 49.1 gelden niet voor de voertuigen van de administratie die dienen voor het toezicht, de controle en het onderhoud van het wegennet, als zij onverenigbaar zijn met de aard of met de tijdelijke of vaste aanwending van het voertuig.
Euh gemakkelijker is dan de tekst van Art 7.3 en Art 7.1 van plaats te verwisselen.
Tjonge toch steek er toch een stekske aan ...