Nu kan ik niet meer volgen. Alle eerdere berichten (o.a. op dit forum) die slaan op art 9.9.3 uit het MB van 11 okt 1976 waren dus foutief? M.a.w. een wegbeheerder mag opnieuw zijn kloten schuren en doen wat hij wil? Wat is dan het nut van die bergen MB?
Idd, ik ook niet.
Anders zou ik toch heel graag willen weten waar dan al die precieze of bijzondere voorschriften staan... -in het KB 1975 vind ik ze niet, zeker niet allemaal - voor het aanbrengen van
alle verkeerstekens uit hetzelfde KB 1975.
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Wat bedoelen ze nu met overeenkomstig "uit dit reglement" betreffende de
verkeerstekens ?
Eens kijken naar de bepalingen van de verkeerstekens uit dit reglement:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/241-art60
Artikel 60. Verkeerstekens : algemene bepaling
60.1. De verkeerstekens worden in drie categorieën ingedeeld :
verkeerslichten
verkeersborden
wegmarkeringen
60.2. De Minister van Verkeerswezen bepaalt de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens die niet in dit reglement voorzien zijn, evenals de manier waarop de werken en verkeersbelemmeringen moeten gesignaleerd worden.
Zie M.B. 11-10-1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
**bvb hoe men bepaalde C43 plaatst zodat ze in de praktijk op redelijke wijze opvolgbaar zijn staat
niet in "dit reglement" (KB 1975) maar wel in het MB
bijzondere plaatsingsvoorwaarden.
Ook Art 1.1 van het
MB 1976, ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de
bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens,
verwijst direkt dat het MB 1976 over de voorschriften van (enkel) de verkeerstekens
van het KB 1975 gaat ...
http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/852-art1
Artikel 1. Algemene bepalingen
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.
Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
[...]
** Art 9.9.3 over een C43 is duidelijk:
3° Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt.
Want anders gaan we nog plotse C43-30 kmh moeten opvolgen vanuit 120 kmh op de snelweg, lekker veilig.

Dynamische schoolzone-30 kmh op de snelweg wie weet...