Auteur Topic: Dynamische borden en flitsen  (gelezen 3594 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Dynamische borden en flitsen
« Gepost op: maandag 16 december 2013 - 20:18:46 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Dynamische borden en flitsen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 17 december 2013 - 13:54:30 »
De snelheid wordt met de dynamische borden naar 90 km/u geleid (110 km/u > 90 km/u). Er staat 1 vast bord met 90 km/u, maar niet voorafgegaan door een aankondiging, dus ongeldig op zichzelf.

Er bestaan verkeerstekens die niet aangebracht zijn overeenkomstig het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, doch desalniettemin dienen nageleefd te worden:

Citaat van: De wegcode
AR 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

"Dit reglement" slaat niet op voormeld ministerieel besluit, doch op de wegcode (koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 17 december 2013 - 15:19:39 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 17 december 2013 - 16:31:17 »
Nu kan ik niet meer volgen. Alle eerdere berichten (o.a. op dit forum) die slaan op art 9.9.3 uit het MB van 11 okt 1976 waren dus foutief? M.a.w. een wegbeheerder mag opnieuw zijn kloten schuren en doen wat hij wil? Wat is dan het nut van die bergen MB?

Idd, ik ook niet.

Anders zou ik toch heel graag willen weten waar dan al die precieze of bijzondere voorschriften staan...  -in het KB 1975 vind ik ze niet, zeker niet allemaal - voor het aanbrengen van alle verkeerstekens uit hetzelfde KB 1975.

Citaat
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Wat bedoelen ze nu met overeenkomstig "uit dit reglement" betreffende de verkeerstekens ?
Eens kijken naar de bepalingen van de verkeerstekens uit dit reglement:
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/241-art60
Artikel 60. Verkeerstekens : algemene bepaling
60.1. De verkeerstekens worden in drie categorieën ingedeeld :
verkeerslichten
verkeersborden
wegmarkeringen

60.2. De Minister van Verkeerswezen bepaalt de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens die niet in dit reglement voorzien zijn, evenals de manier waarop de werken en verkeersbelemmeringen moeten gesignaleerd worden.

Zie M.B. 11-10-1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

**bvb hoe men bepaalde C43 plaatst zodat ze in de praktijk op redelijke wijze opvolgbaar zijn staat niet in "dit reglement" (KB 1975)
maar wel in het MB bijzondere plaatsingsvoorwaarden.

Ook Art 1.1 van het MB 1976, ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens,
 verwijst direkt dat het MB 1976 over de voorschriften van (enkel) de verkeerstekens van het KB 1975 gaat ...
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/852-art1
Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.
Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
[...]

** Art 9.9.3 over een C43 is duidelijk:
Citaat
3° Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt.

Want anders gaan we nog plotse C43-30 kmh moeten opvolgen vanuit 120 kmh op de snelweg, lekker veilig.  ::)
Dynamische schoolzone-30 kmh op de snelweg wie weet...  :D ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 december 2013 - 17:27:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 18 december 2013 - 16:04:40 »
In het KB van 1.12.1975 ("de wegcode") vinden we inderdaad slechts een beperkt aantal bepalingen met betrekking tot het aanbrengen van verkeerstekens. Voorbeelden: de artikels 61.2. tot 61.4.2.

Citaat van: Michel
Want anders gaan we nog plotse C43-30 kmh moeten opvolgen vanuit 120 kmh op de snelweg, lekker veilig.

In Duitsland ontmoet je geregeld aan het einde van een autosnelweggedeelte zonder absolute snelheidsbeperking een snelheidsbord van max. 130 km/h zonder enige vooraankondiging. Tegen de tijd dat je die 130 kunt lezen als je daar tegen pakweg 250 km/h aangereden komt...

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 19 december 2013 - 10:02:42 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 19 december 2013 - 17:11:04 »
Goed, laten we art 9.9.3 uit dat MB even vergeten en de situatie als volgt zien: enkel dynamische borden, geen vaste. Snelheid wordt afgebouwd naar 90 km/u en er staat een flitswagen. Technisch defect in de borden waardoor die uitvallen en de aankomende chauffeurs geen snelheidsbeperking meer hebben, maar de flitswagen staat er nog. Wat nu?

Om de vaststelling van een hogere snelheid dan 90 km/h (de tolerantie van 6 km/h tot 100 km/h en 6% daarboven is geen wettelijke verplichting) als een overtreding te kunnen beschouwen, moet een bevoegd persoon vastgesteld hebben dat de bestuurder een bord voorbijgereden is dat correct was naar de vorm en goed zichtbaar.

Ik weet niet of dit bij dynamische borden vanop afstand mogelijk is (zoals je in je auto met een controlelampje op het stuurbord kunt zien dat er ergens een verlichting defekt is) of dat de bevoegde persoon deze vaststelling enkel ter plaatse kan doen.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 05 januari 2014 - 17:31:48 »
Nu kan ik niet meer volgen. Alle eerdere berichten (o.a. op dit forum) die slaan op art 9.9.3 uit het MB van 11 okt 1976 waren dus foutief? M.a.w. een wegbeheerder mag opnieuw zijn kloten schuren en doen wat hij wil? Wat is dan het nut van die bergen MB?

Dat is de "Belgische" manier van wetgeving ...

De overheid - en een deel van haar rechters - vinden dat de overtredingen van de overheid er niet toe leiden dat de weggebruiker de onwettig geplaatste verkeerstekens niet moet naleven ...

Het bord mag er niet eens staan volgens de wetgeving, maar staat er natuurlijk wel.
De overheid vindt dan echter wel dat zij dan het goddelijke recht heeft om haar eigen overtreding af te dwingen van de weggebruiker.

Pas dat daadwerkelijk toe, en je zal op meerdere snelwegen moeten stoppen wegens een rechts van de rijbaan geplaatste C3 ... al dan niet aangevuld met "diensten" etc .
Ik heb er zo een aantal in mijn bestandjes staan.
Benieuwd of een rechter dan ook nog gaat vinden dat die opgevolgd zouden moeten worden.  :D

Bij mij gaat het tot Cassatie indien de B staat me wil veroordelen voor het niet naleven van een bord dat er niet eens mag staan, en daarna indien nog nodig naar Straatsburg.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 05 januari 2014 - 17:35:38 »
Goed, laten we art 9.9.3 uit dat MB even vergeten en de situatie als volgt zien: enkel dynamische borden, geen vaste. Snelheid wordt afgebouwd naar 90 km/u en er staat een flitswagen. Technisch defect in de borden waardoor die uitvallen en de aankomende chauffeurs geen snelheidsbeperking meer hebben, maar de flitswagen staat er nog. Wat nu?

IDD.

Welke garantie is er dat de snelheidsbeperking gold en zichtbaar was terwijl de bestuurder er passeerde ???

Ik vraag me af welke garantie er is dat de aangepaste snelheidsbeperkingen steeds in een PV of dergelijk vastgelegd worden op het VVC.
Aan de stomme wijzigingen die je er keer op keer na elkaar ziet gebeuren, lijkt me dat er geen zinvolle registratie van gebeurd ....

PS :
De camera's van het VVC zijn GEEN bewakingscamera's en mogen daar niet voor gebruikt worden ..
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 05 januari 2014 - 17:39:02 »
Dynamische schoolzone-30 kmh op de snelweg wie weet...  :D ;D

Feind hört mit !

De invoering van zones 30 op snelwegparkings en tankstations is begonnen ... die kan (itt andere zones) wél ingevoerd worden voor slechts 1 weg.
Weg Wanbeheer.be