BIV valt nog te bezien, of ze de auto's als aardgas voertuig aanzien.
Normaal met een grote benzinetank is dat niet het geval, wel met een klein noodtankje.
Ik probeer het simulatietool
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top ... ... ...
1. en neem de
CO2: 92 g/km van de constructeur en selecteer
CNG en BENZINE, euronorm 6, ook 8 fiscale PK (1400 cc) :
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 41,61 EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 224,14 EUR
Nu selecteer ik
enkel CNG, rest idem:
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 41,61 EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 224,14 EUR
nu selecteer ik
enkel BENZINE, rest idem
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 41,61 EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 224,14 EUR
maw geen fluit verschil, het is tenslotte enkel de CO2-waarde (uit het boekje) en de euronorm dat telt voor de BIV, verkeerstaks lijkt enkel fisc PK te tellen.
2.
De benzine 1,4 TSI 109 g/km CO2, euro 5, 8 fisc PK, 103 kW
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 65,73
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 224,14 EUR
3. De diesel 1,6 TDI 99 g/km CO2, euro 5, 9 fisc pk, 77 kW
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 374,51 EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 266,9 EUR
4. de duurste en zuingste diesel 1,6 TDI diesel maar 82 g/km CO2,
euro 6 (Blue TDI), 9 fisc PK, 81 kW
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 41,61 EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 266,9 EUR
idem Blue TDI diesel euro 6, wel 102 g/km CO2
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 47,21 EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 266,9 EUR
dat cadeau is meer dan waarschijnlijk een tankbon - was bij mij ook, enkel zo veel niet
Naja tov een euro 5 diesel - BIV 374,51 € - is het meer als een tankbon. En 200 cc meer is elk jaar 42 € VB meer.