Auteur Topic: OESO heeft "oplossing" voor de files  (gelezen 2355 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
OESO heeft "oplossing" voor de files
« Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 11:23:50 »
Maak alles duurder ...
WOW, die "Specialist" Jens Hoj kan meteen hier in de politiek beginnen !

Citaat
“Niemand slaat een dikke BMW af als hem die nauwelijks 2500 euro per jaar kost.

Dat werknemers dergelijke bak krijgen, komt omdat het goedkoper is dan (netto) loonsopslag door de te hoge belastingdruk op arbeid.

Men spreekt vaak over een probleem van loonkost, maar dat is een foute benaming.
Er is geen probleem van loonkost, er is een probleem van belastingslast ...

Citaat
Een treinticket moet duurder zijn in de spits, want het spoor zit propvol.
Het spoor zit net dan propvol omdat het treinaanbod niet matcht met het reizigersaanbod.
Uiteraard beginnen bedrijven vaak op eenzelfde uur - als de werknemers nog op een normaal uur weer thuis moeten zijn kan dat moeilijk anders, heel de maatschappij zit nu grotendeels zo in elkaar ...

Citaat
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) snap de kritiek gedeeltelijk, maar wijst er op dat de OESO niet de mobiliteitsaanpak van de drie verschillende regionale niveaus heeft belicht.
En toegeven dat haar administratie een fiks deel van die files en vertragingen (infra)structureel zelf veroorzaakt, gaat ze natuurlijk niet doen ...


Bron en © : GvA.be
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: OESO heeft "oplossing" voor de files
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 11:51:57 »

Citaat
Een treinticket moet duurder zijn in de spits, want het spoor zit propvol.
Het spoor zit net dan propvol omdat het treinaanbod niet matcht met het reizigersaanbod.
Uiteraard beginnen bedrijven vaak op eenzelfde uur - als de werknemers nog op een normaal uur weer thuis moeten zijn kan dat moeilijk anders, heel de maatschappij zit nu grotendeels zo in elkaar ...


Dit krijg je natuurlijk nooit uitgewerkt. Tijdens de spits zitten de treinen vol met mensen die een abonnement hebben. Hoe ga je dat aanpakken, een abonnement duurder maken zodat je er mee in de spits kan rijden, een goedkoper abonnement voor de uren buiten de spits? Een toeslag voor reizigers die met abonnement in de spits rijden?
Het is duidelijk dat die kerel er niet goed over heeft nagedacht.

Wat betreft de start- en einduren van de bedrijven. Die vaste tijden vind je nu bijna alleen maar terug in de klassieke industrie, die kunnen moelijk anders omdat hun productie moet blijven draaien. De typische kantoorjobs bieden al jaren glijdende werkuren. Er zijn dagen dat ik al om 7:00 op het werk aankom, ander dagen is het eerder 9:30, idem voor 's avonds, ik vertrek tussen 15:30 en 20:00. Ik moet alleen zien dat mijn uren gepresteerd zijn.

Thuiswerk kan voor een aantal jobs een optie zijn. Ik verkies in mijn job (project manager) van aanwezig te zijn en regelmatig bij de mensen langs te gaan, contact is belangrijk en dat kan ik niet (altijd) via de telefoon.

Wat betreft de trein heb ik nog enkele bedenkingen. Als je de trein neemt verlies je veel flexibiliteit, wat net het aangename is van glijdende werkuren. Bovendien is het niet zo snel. Ik werk nu in het centrum van Brussel, woon vlak bij het station in Mechelen, dus de trein zou hier een optie moeten zijn. Er zijn gemiddeld zo'n 4 treinen per uur naar Brussel (IC of IR) die er zo'n 20 min over doen. Dat geeft het volgende traject:
- te voet van thuis naar het station: 5 min
- reservetijd: 5 min
- treinrit: 20 min
- brussel-centraal -> werkplek: 10 min

=> Totale verplaatsing: 40 min. Dat is natuurlijk het ideale geval, regelmatig zal het meer zijn.

Met de auto:
- rijtijd in volle spits: 45 à 50 min
- 2 min stappen tot op mijn werkplek

Die 15 min extra heb ik ervoor over om in een comfortabele auto te zitten en op gelijk welk moment te kunnen vertrekken!

Als je er dan nog bijneemt dat ik 's morgens mijn zoontje naar de onthaalmoeder breng en die 's avonds ook moet oppikken dan is de trein al helemaal geen optie meer!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: OESO heeft "oplossing" voor de files
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 12:54:14 »
Dit krijg je natuurlijk nooit uitgewerkt.
Tuurlijk wel.

Citaat
Wat betreft de start- en einduren van de bedrijven. Die vaste tijden vind je nu bijna alleen maar terug in de klassieke industrie, die kunnen moelijk anders omdat hun productie moet blijven draaien. De typische kantoorjobs bieden al jaren glijdende werkuren.
Dan nog zit "iedereen" in dagdienst tegen "ongeveer" dezelfde uren aan.
Wat vroeger of wat later, maar de meesten tegen de gebruikelijke uren.
Het is logisch dat dit dan ook drukkere uren zijn.
Wat niet logisch is, is dat de NMBS daar zijn dienstregeling blijkbaar nog steeds niet op afgestemd krijgt ....

Citaat
Thuiswerk kan voor een aantal jobs een optie zijn.
Voor administratief kantoorwerk gaat dat in principe.
Alles dat fysieke arbeid of verwerking vereist is al uitgesloten.

Bij proces-controlerende functies kan het, maar riskeert vermoedelijk niemand het om veiligheidsredenen .
Doel IV @ Home, anyone ?
Je moet dan ook al genoeg schermen thuis hebben staan, en een storingsvrije internetverbinding is allerminst gegarandeerd.


Citaat
Als je de trein neemt verlies je veel flexibiliteit,
Dan hang je niet alleen vast aan hun dienstschema, maar ook aan de wil om te werken van anderen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: OESO heeft "oplossing" voor de files
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 13:49:08 »
Dit krijg je natuurlijk nooit uitgewerkt.
Tuurlijk wel.


Bij De Lijn slaagt men er zelfs niet in om op een redelijke termijn een project uit te rollen waarbij het ticket vervangen wordt door een chip-kaart (Retibo-project).  Wil je zoiets uitwerken zal je ten eerste iedereen moeten controleren die op een trein stapt. Om dit te kunnen moet je wel een digitale oplossing zoeken. Dat soort oplossingen is iets waar onze 'overheids'-bedrijven maar moeilijk in slagen. Ik kan het weten, het is net mijn job om hen daarbij te helpen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: OESO heeft "oplossing" voor de files
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 21:27:34 »
Citaat
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) snap de kritiek gedeeltelijk, maar wijst er op dat de OESO niet de mobiliteitsaanpak van de drie verschillende regionale niveaus heeft belicht.
de mobiliteitsaanpak ? Straks gaat ze nog zeggen dat ze er ook iets mee doet. ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien