Een treinticket moet duurder zijn in de spits, want het spoor zit propvol.
Het spoor zit net dan propvol omdat het treinaanbod niet matcht met het reizigersaanbod.
Uiteraard beginnen bedrijven vaak op eenzelfde uur - als de werknemers nog op een normaal uur weer thuis moeten zijn kan dat moeilijk anders, heel de maatschappij zit nu grotendeels zo in elkaar ...
Dit krijg je natuurlijk nooit uitgewerkt. Tijdens de spits zitten de treinen vol met mensen die een abonnement hebben. Hoe ga je dat aanpakken, een abonnement duurder maken zodat je er mee in de spits kan rijden, een goedkoper abonnement voor de uren buiten de spits? Een toeslag voor reizigers die met abonnement in de spits rijden?
Het is duidelijk dat die kerel er niet goed over heeft nagedacht.
Wat betreft de start- en einduren van de bedrijven. Die vaste tijden vind je nu bijna alleen maar terug in de klassieke industrie, die kunnen moelijk anders omdat hun productie moet blijven draaien. De typische kantoorjobs bieden al jaren glijdende werkuren. Er zijn dagen dat ik al om 7:00 op het werk aankom, ander dagen is het eerder 9:30, idem voor 's avonds, ik vertrek tussen 15:30 en 20:00. Ik moet alleen zien dat mijn uren gepresteerd zijn.
Thuiswerk kan voor een aantal jobs een optie zijn. Ik verkies in mijn job (project manager) van aanwezig te zijn en regelmatig bij de mensen langs te gaan, contact is belangrijk en dat kan ik niet (altijd) via de telefoon.
Wat betreft de trein heb ik nog enkele bedenkingen. Als je de trein neemt verlies je veel flexibiliteit, wat net het aangename is van glijdende werkuren. Bovendien is het niet zo snel. Ik werk nu in het centrum van Brussel, woon vlak bij het station in Mechelen, dus de trein zou hier een optie moeten zijn. Er zijn gemiddeld zo'n 4 treinen per uur naar Brussel (IC of IR) die er zo'n 20 min over doen. Dat geeft het volgende traject:
- te voet van thuis naar het station: 5 min
- reservetijd: 5 min
- treinrit: 20 min
- brussel-centraal -> werkplek: 10 min
=> Totale verplaatsing: 40 min. Dat is natuurlijk het ideale geval, regelmatig zal het meer zijn.
Met de auto:
- rijtijd in volle spits: 45 à 50 min
- 2 min stappen tot op mijn werkplek
Die 15 min extra heb ik ervoor over om in een comfortabele auto te zitten en op gelijk welk moment te kunnen vertrekken!
Als je er dan nog bijneemt dat ik 's morgens mijn zoontje naar de onthaalmoeder breng en die 's avonds ook moet oppikken dan is de trein al helemaal geen optie meer!