Auteur Topic: Rijbewijs - nieuwe regels vanaf 1 september 2006  (gelezen 6785 keer)

Offline rozeke

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
Rijbewijs - nieuwe regels vanaf 1 september 2006
« Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 14:36:25 »
... is het al duidelijk hoe het eruit ziet voor de mensen die al een voorlopig rijbewijs hebben op 1 september? Op het wegcode.be forum zegt men van niet, terwijl het in de wettekst dan wel weer staat ... de rijschool en de gemeente hebben hier niks van gezegd ... zucht ...

Het zit zo. Ik heb een voorlopig rijbewijs model 2 maar dit vervalt op 25 juli; ik zou dit dus volgende week inruilen voor een model 1 met begeleider. Mijn vriend voldoet net aan de voorwaarden om begeleider te mogen zijn.

Ik heb een afspraak voor het examen op 4 augustus en hoop natuurlijk van dan geslaagd te zijn. Maar stel dat dit niet zo is ... Hoe moet het dan; gelden voor mij gewoon nog de oude regels, of word ik geacht per 1 september automatisch over te schakelen naar het nieuwe systeem? En als ik moet overschakelen, mag ik dan de optie 18 maand zonder begeleider nemen (ik heb immers nu al 20 uur les gevolgd), eventueel mits extra lessen, of moet ik verplicht 36 maand met begeleider kiezen? In dat geval zit ik wel met een probleem, want de nieuwe voorwaarden voor een begeleider zeggen dat die 8 jaar een rijbewijs moet hebben en zo een begeleider heb ik niet.

Wat het examen betreft; stel dat ik dit in december nog moet doen, gelden dan sowieso de nieuwe regels voor iedereen mbt het verloop van het examen, of is het voor mij nog op de oude manier? Mocht ik geslaagd zijn voor de manoeuvers maar niet voor de proef op de openbare weg, moet ik dit deel dan herbeginnen of niet?

Ik zal dit morgen ook eens in de rijschool vragen, maar misschien kunnen jullie al iets meer zeggen!
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juli 2006 - 21:13:05 door rozeke »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Rijbewijs - nieuwe regels vanaf 1 september 2006
« Reactie #1 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 21:05:50 »
Ik ben geen jurist maar het lijkt mij dat wanneer je voor 1 september een voorlopig rijbewijs aanvraag dat die regels dan gelden totdat de geldigheidsduur van dat voorlopig rijbewijs is verstreken, die voorwaarden staan immers op dat wettelijke document en dat kan voor zover ik het weet niet ineens ongeldig worden.
Met andere woorden, het lijkt mij dat je je geen zorgen hoeft te maken om de leeftijd van jouw begeleider als jij volgende week jouw voorlopig rijbewijs omruilt.

Dat nieuwe examen zou voor jou niet van toepassing moeten zijn als het goed is. Dat gaat pas op zijn vroegst op 1 december in en aangezien jij 4 augustus al examen doet heb je dan toch nog enorm veel tijd voor eventuele herexamens. Van 4 augustus tot 1 december, dat is bijna 4 maanden. Dan kan je toch minstens 4 keer examen hebben gedaan. Als je dan nog niet geslaagd bent....
Dat moet toch wel lukken.

Maar goed, Jozef weet precies hoe dat soort dingen werken, dus wacht maar even af wat hij straks zal zeggen. Je kan er vrij zeker van zijn dat zijn antwoord zal kloppen.

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 21:21:37 »
Ik heb al een keer examen gedaan maar was toen niet geslaagd, ik denk te veel gestresseerd. In elk geval heb ik dus bijna 5 weken moeten wachten om opnieuw te kunnen gaan (in augustus dus), dus ik weet niet of ik 4 keer kan herkansen tussen augustus en december ... het moet ook nog passen om verlof te nemen op het werk (tja ik ben al een beetje ouder dan 18, 26 om precies te zijn ;)). Enfin; wellicht is het minder druk in het schooljaar als tijdens de zomervakantie.

Ik denk ook niet dat een document "ineens" ongeldig kan worden ...

Wat mij ook wel interesseert, is te weten of ik eventueel mijn model 1 zou kunnen omruilen tegen een nieuw model om zonder begeleider te rijden, aangezien ik dus al 20 uur les heb gevolgd. Dat zou ik dan eventueel nog wel overwegen, tenminste als de reeds doorlopen stage meetelt en ik dus nog zou kunnen examen doen met de oude regels.

Maar ik wacht op Jozef, die had al gezegd dat hij vanavond zou antwoorden, dus ... ;).

PS In de marge; hoeveel tijd krijg ik nu extra als ik mijn model 2 omruil tegen een model 1? 3 maand dacht ik? (6 maand stage al gedaan, dus nog max. 3 maand met een model 1?) Omdat ik via het wegcode.be forum een mail had gekregen waarin men zei dat ik in totaal 15 maand kon krijgen, 6 maand van mijn model 2 en dan 9 maand met een model 1, omdat de wet zegt dat een model 1 max. 9 maand geldig is ... mijn stageperiode zou wel meetellen om te bepalen wanneer ik examen mag doen, dit zou dus nu in augustus wel reeds mogen. Ik zou dat natuurlijk bijzonder leuk vinden, 15 maanden in totaal, maar ik vind het maar vreemd ... klopt dit??

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 22:35:30 »
Dat laatste durf ik niet te zeggen. Jouw stageperiode telt inderdaad mee voor wanneer je examen gaat doen maar ik durf niet met zekerheid te zeggen ofdat je dan ook 9 maanden gaat krijgen voor model 1 of maar 3 maanden krijgt omdat je al 6 maanden stage hebt gehad onder model 2.
Jozef, wat weet jij hiervan?
Ik zou denken dat je inderdaag 9 maanden krijgt van het moment dat je model 1 krijgt. Maar ik ben ook niet zeker.

Hoe je presteert op jouw examen hang van zaken af, hoe goed jouw rijvaardigheid is en hoe jouw gemoedstoestand is tijdens het examen. Als je goed bent voorbereid dan ben je zoiezo al minder nerveus. Dus ik zou zeggen, veel oefenen en je niet te veel aantrekken van foutjes die je maakt zolang je maar kritisch bent. Elke fout die je maakt tijdens het oefenen hoe je niet meer te maken tijdens het examen, zo moet je dat zien.
Waarom zou je ook nerveus zijn voor het examen? Denk eens nuchter na? Er staat toch bijna helemaal niets op het spel?
Een klein beetje geld voor een herexamen, dat is alles wat er op het spel staat. Is dat iets om je nerveus over te maken? ik denk van niet, jouw examens voor jouw studie waren toch zeker veel belangrijker.
Stel dat je wat later slaagt, dan geeft dat toch practisch geen problemen.
De goede examinatoren zijn er ook echt niet op uit om jou te buisen. Ze verwachten niet dat je perfect rijdt, ze willen enkel zien dat je veilig rijdt en in staat bent om op een veilige manier extra rijervaring op te doen. Heb schijt aan die man die naast je zit, doe alsof hij er niet is. Gewoon de aanwijzingen opvolgen en hem voor de rest negeren.

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 16 juli 2006 - 22:48:22 »
Ik zou zeggen dat het ofwel 9 maand extra is, maar dan ook pas na 6 maand opnieuw examen mogen doen, ofwel 3 maand extra en direct opnieuw toegelaten worden tot het examen ... maar niet het beste van de 2 toch?

Wat dat examen betreft, goh ja, de eerste keer was ik daar echt niet gelukkig mee, ik had net met mijn spiegel het laatste paaltje geraakt bij het achteruit rijden, de rest was ook niet perfect, maar ik was er verder wel door geweest denk ik. Vandaag ben ik nog enkele uren gaan manoeuvers oefenen, morgen nog een extra rijles ... want ik vind het toch ook een nadeel dat ik met de auto van de rijschool examen moet doen, je kent die toch zo goed niet! Dus ik heb nog een les extra genomen enkele weken voor het examen om nog eens met die auto te rijden en ook nog wat tips te krijgen.

Verder maakt het me niet zoveel uit als ik er wat langer over doe, maar wel moest ik enkel nog met een bijlage 4 kunnen rijden omdat ik dan niet meer zelf mag oefenen (dat vind ik toch contradictorisch, als je er nog niet door bent en je voorlopig rijbewijs vervalt is dat toch een teken dat je nog moet oefenen, en net dat mag dan niet meer??!!), en nu ook met die nieuwe regels als ik zou verplicht moeten overschakelen in september dan heb ik geen begeleider ... daarom vind ik het wel vervelend allemaal.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 00:08:37 »
Citaat van: rozeke
is het al duidelijk hoe het eruit ziet voor de mensen die al een voorlopig rijbewijs hebben op 1 september? Op het wegcode.be forum zegt men van niet, terwijl het in de wettekst dan wel weer staat

Het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B is op 14 juli 2006 verschenen in het Belgisch Staatsblad, en geldt dus als rechtsbron.

Ik heb een afspraak voor het examen op 4 augustus en hoop natuurlijk van dan geslaagd te zijn. Maar stel dat dit niet zo is ... Hoe moet het dan; gelden voor mij gewoon nog de oude regels, of word ik geacht per 1 september automatisch over te schakelen naar het nieuwe systeem?

Het antwoord op deze vraag vinden we in art. 45 van het Koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B.

Een voorlopig rijbewijs of leervergunning uitgereikt vóór 1 september 2006 blijft geldig tot de op het document vermelde uiterste geldigheidsdatum.

Je moet niet, maar je mag vanaf 1 september 2006 een dergelijk document inwisselen voor een voorlopig rijbewijs met begeleider, of het inleveren en een aanvraag doen voor een voorlopig rijbewijs zonder begeleider. Op die datum vervallen immers de bestaande vervroegde rijopleiding en de rijopleidingen model 1, 2 en 3, zodat meteen ook de daaraan verbonden regels voor overstap naar een andere formule geen voorwerp meer hebben.

Als je vanaf 1 september 2006 een aanvraag doet voor een voorlopig rijbewijs zonder begeleider, worden de uren praktisch rijonderricht die je al gevolgd hebt in een erkende rijschool in aanmerking genomen. Zoals je weet, moet je voor dit voorlopig rijbewijs minstens 18 jaar zijn en 20 dergelijke uren praktijkonderricht kunnen bewijzen. Maar er zit nog een derde voorwaarde verscholen in artikel 10 van het koninklijk besluit: je moet een "bekwaamheidsgetuigeschrift bedoeld in artikel 23, § 6, van koninklijk besluit van 11 mei 2004 betreffende de voorwaarden voor de erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen" kunnen vertonen. Het tweede lid van deze paragraaf gaat over dat bekwaamheidsgetuigschrift:

Citaat
Koninklijk besluit van 11 mei 2004 betreffende de voorwaarden voor erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen

Artikel 23 § 6.

De rijscholen moeten aan de leerlingen, die het in de artikelen 14 en 15 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bepaalde aantal lesuren gevolgd hebben, een getuigschrift van theoretisch of praktisch onderricht afleveren, waarvan het model door de Minister bepaald wordt. Een dergelijk getuigschrift, met vermelding van het aantal gevolgde uren, wordt eveneens afgegeven aan de leerling die van rijschool verandert.

In afwijking van het eerste lid wordt aan de leerling, die het in artikel 15 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bepaalde aantal lesuren gevolgd heeft en die bewezen heeft bekwaam te zijn alleen te sturen, met het oog op het verkrijgen van een voorlopig rijbewijs model 2 een bekwaamheidsgetuigschrift afgegeven, waarvan het model door de Minister bepaald wordt.

Aan iedere kandidaat voor de leervergunning wordt, naast een getuigschrift van theoretisch en praktisch onderricht, ook een opleidingsboekje afgeleverd, waarvan het model door de Minister of zijn gemachtigde goedgekeurd wordt.

Het volstaat dus niet dat je 20 uren les gevolgd hebt, je moet ook bewezen hebben dat je bekwaam bent om alleen te sturen.

Wat het examen betreft; stel dat ik dit in december nog moet doen, gelden dan sowieso de nieuwe regels voor iedereen mbt het verloop van het examen, of is het voor mij nog op de oude manier?

Artikel 46 van het koninklijk besluit voorziet dat de nieuwe examenregeling in voege treedt op 1 december 2006. Er wordt daarbij geen uitzondering gemaakt voor de houders van een leervergunning of voorlopig rijbewijs dat uitgereikt werd of nog zal worden vóór 1 september 2006.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 06:10:29 »
En dat "bewijzen bekwaam te zijn alleen te sturen", hoe zou dat gebeuren? (In principe moet je dit nu ook al doen, maar dat is gewoon je rij-instructeur die dat moet inschatten ...)

Dus normaal gezien kan ik wel een aanvraag doen voor een voorlopig rijbewijs waarmee ik alleen mag sturen, natuurlijk mits de voorwaarden voldaan zijn? Ik heb van anderen gehoord dat dit wellicht niet zou kunnen omdat ik al eens een model 2 gehad heb. Kan ik dan onmiddellijk terug examen doen (maw tellen de reeds gedane maanden stage mee) of moet ik 3 maand wachten?

Aangezien per 1 september de oude rijopleidingen vervallen, blijven de oude documenten dan wel nog geldig (tot de datum die erop staat natuurlijk)? In het besluit staat van wel, maar ook hier heb ik al gehoord dat dit nog niet zeker is ...

Ik zal in elk geval nu mijn model 2 moeten wisselen naar een model 1 zeker, want anders is het niet meer geldig?
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juli 2006 - 06:17:52 door rozeke »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 13:52:12 »
En dat "bewijzen bekwaam te zijn alleen te sturen", hoe zou dat gebeuren? (In principe moet je dit nu ook al doen, maar dat is gewoon je rij-instructeur die dat moet inschatten ...)

Dat blijft ongewijzigd, aangezien daarvoor verwezen wordt naar de bestaande regeling in het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.

Dus normaal gezien kan ik wel een aanvraag doen voor een voorlopig rijbewijs waarmee ik alleen mag sturen, natuurlijk mits de voorwaarden voldaan zijn? Ik heb van anderen gehoord dat dit wellicht niet zou kunnen omdat ik al eens een model 2 gehad heb.

Ik heb nergens gelezen dat je met de nieuwe regeling slechts een voorlopig rijbewijs zonder begeleider zou kunnen krijgen als je nog geen houder geweest bent van voorlopig rijbewijs model 2 in de oude regeling.

Kan ik dan onmiddellijk terug examen doen (maw tellen de reeds gedane maanden stage mee) of moet ik 3 maand wachten?

Het koninklijk besluit van 10 juli 2006 bepaalt hieromtrent het volgende:

Citaat
Art. 8. De kandidaat voor het rijbewijs B mag deelnemen aan het praktisch examen vanaf de leeftijd van 18 jaar. Hij moet sinds minstens drie maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs B.
...
In tegenstelling tot andere passages in het koninklijk besluit, wordt hier niet verwezen naar de nieuwe voorlopige rijbewijzen waarvan sprake in art. 3 en 4, en komt dus ook de periode in aanmerking tijdens dewelke je houder geweest bent van een voorlopig rijbewijs uit de oude regeling.

Aangezien per 1 september de oude rijopleidingen vervallen, blijven de oude documenten dan wel nog geldig (tot de datum die erop staat natuurlijk)? In het besluit staat van wel, maar ook hier heb ik al gehoord dat dit nog niet zeker is ...
Citaat

Het koninklijk besluit van 10 juli 2006 is in het Belgisch Staatsblad verschenen, en blijft geldig tot er een andersluidend koninklijk besluit in het Belgisch Staatsblad verschijnt.

Het kabinet van de federale minister van Mobiliteit en Vervoer heeft medegedeeld dat er een omzendbrief met betrekking tot dit koninklijk besluit zal verschijnen. Een omzendbrief kan de praktische uitvoeringsmodaliteiten van het koninklijk besluit nader bepalen, zonder evenwel afbreuk te doen aan de inhoud van het koninklijk besluit.

Citaat
Ik zal in elk geval nu mijn model 2 moeten wisselen naar een model 1 zeker, want anders is het niet meer geldig?

Inderdaad.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 14:17:10 »
Bedankt! Ik heb de vraag ook gesteld aan de instructeur vanmorgen, maar die wist blijkbaar nog van evenveel als ik. Enfin, laat ik dan morgen maar alleszins een model 1 gaan halen, en dan zien we in september wel weer verder ... Als blijkt dat ik dan kan wisselen naar een nieuw model zonder begeleider en de reeds gedane stage telt mee, dan zal ik dit toch wel overwegen. Aangezien er qua examens toch geen onderscheid gemaakt wordt per 1 december.

Maar wie weet is het tegen dan niet meer nodig ;). Mijn instructeur zei vanmorgen dat hij niet begreep hoe ik niet door de manoeuvers was geraakt en weet het eerder aan stress dan aan onkunde. Op de openbare weg zegt hij dat ik nog een beetje ervaring mis en wat te veel aarzel, maar daar zal volgens hem wat meer ervaring de zaak wel rechttrekken. Hij zegt dat ik toch veel vooruit ben gegaan sinds mijn laatste les, en dat wat het examen betreft ik daar wat geluk zou moeten hebben, maar de manoeuvers zouden dus zeker moeten gaan volgens hem.

Nu ja, ik zoek het liever nu al uit hoe het zit ipv voor verrassingen komen te staan. Mijn grootste probleem is de begeleider (heeft 6 jaar een rijbewijs maar geen 8 jaar), maar zoals jij het uitlegt, zou dit sowieso geen punt mogen zijn omdat de oude regels blijven gelden voor een model 1, en ik eventueel een nieuw model zonder begeleider zou kunnen vragen.

Als je meer weet ivm die omzendbrief, geef maar een seintje!

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 15:06:25 »
Jozef, weet jij trouwens hoeveel maand stage ik extra mag doen als ik model 2 omruil naar model 1? Ik dacht dus 3 (9 max. voor model 1 - 6 maanden reeds gedaan met model 2), maar ik hoor van verschillende kanten dat het 6 + 9 = 15 maand zou zijn. En dat ik wel direct opnieuw examen zou mogen doen? Mij lijkt het logischer dat het ofwel 3 maand extra is en dan ook meteen examen mogen doen (na 6 maand dus), ofwel 9 maand extra maar dan ook opnieuw 6 maand wachten om het examen af te leggen, zoals met een "eerste" model 1 het geval zou zijn?

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006 - 09:23:13 »
OK ik weet het dus al ... ben dezemorgen gaan wisselen en ik krijg dus 9 maand extra, maar mag wel meteen opnieuw examen doen, daarvoor tellen mijn reeds gedane stagemaanden dus wel mee.