In de regel kan men stellen dat
in de BBK waar bussen (De Lijn) hun rittenschema rijden het altijd voorrangswegen zijn (wegen waar bushaltes liggen).
Maar zelfs dat is helemaal geen zekerheid, in ons dorp alvast al niet.
http://goo.gl/maps/HZxAs T-kp deze doodlopende smalle weg (Vrenenweg) rechts die naar
1 huis leidt heeft VVR op alle verkeer op de secundaire "hoofdbaan Smeetshofweg 70 kmh", dus ook op het busverkeer en sowieso het allermeeste verkeer. Als er 1 auto per dag uit komt = 1 huis tov pakweg 1000 vtg + bussen op de "hoofdweg". Men moet daar sterk vertragen voor 1 spook per dag (struikgewas)
(ca 150 m verder ligt een bushalte, bovenaanzicht
http://goo.gl/maps/GgCBB verkeer van Noord (vanuit centrum dorp) naar Zuid
Dit is overigens sinds het einde van de bbk het VIERDE kp VVR waar de Bus/dorpsverkeer VVR moet geven:
http://goo.gl/maps/rMwV6 tel maar de T-kp van N naar Z gereden... en
dit over een afstand van 1 km of om de 250 m, het 5 VVR T-kp verder scrollen ligt in de bbk maar daar komt van rechts ook busverkeer en is gelijkwaardig.
Rij ik naar sommige andere gemeenten ziet men het doorgaans wel, ook binnen de bbk:
http://goo.gl/maps/u5VLqBesluit: de "aanmoedigingen" van de Vlaamse Overheid is niets waard, maar dat was te verwachten.
Zelfs wegbeheerswetten van 15 jaar oud (verhoogde inrichtingen) worden niet uitgevoerd.
Gemeentewegen maken 90 % van het wegennet uit.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/geen-voorrang-van-rechts-meer.aspx