Auteur Topic: Crevits wil promillegrens verlagen tot 0,2  (gelezen 1837 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Crevits wil promillegrens verlagen tot 0,2
« Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 11:41:30 »
Citaat van: GVA
Crevits wil promillegrens verlagen tot 0,2

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wil met de federale overheid onderhandelen over de maximale hoeveelheid alcohol die bestuurders in het bloed mogen hebben. Crevits wil de promillegrens verlagen tot 0,2. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1523806/crevits-wil-promillegrens-verlagen-tot-0-2.aspx

Het zal veel helpen als de flikken dan weer elkaar en de passagier laten blazen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Crevits wil promillegrens verlagen tot 0,2
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 12:08:43 »
Ach ze doen maar, dat gaat de CD&V zelfs stemmen kosten als ze dat absoluut voor de verkiezingen (in mei) erdoor boksen...

Ook de poging tot 0,2 promille kost de CD&V stemmen.  ;D  (# de grote meerderheid EU-landen (ook de 2 veiligste) heeft (minstens) 0,5 promille)

Citaat
Crevits zal over de promillegrens op het federale niveau moeten onderhandelen. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) meldt alvast via zijn woordvoerster dat hij geen brood ziet in een lagere promillegrens. "De recente verhoging van de boetes voor dronken rijden en meer sensibilisering zullen meer uithalen."
Brood = stemmen in mei 2014...  ;)

Voorbeeld UK (0,8 promille maar wel enorme boetes) geeft toch een kleine aanwijzing ? aja, Crevits haar Engels... kan v. beter ...
Citaat
https://www.gov.uk/drink-driving-penalties
The courts may offer you to take a Drink-Drive Rehabilitation Scheme (DDRS) course if you’re banned from driving for 12 or more months.
Being in charge of a vehicle while above the legal limit or unfit through drink
You may get:
3 months’ imprisonment
up to £2,500 fine
a possible driving ban

Driving or attempting to drive while above the legal limit or unfit through drink
You may get:
6 months’ imprisonment
up to £5,000 fine
a driving ban for at least 1 year (3 years if convicted twice in 10 years)

Citaat
https://www.gov.uk/drink-drive-limit
The legal alcohol limit for drivers in the UK is:
35 microgrammes of alcohol per 100 millilitres of breath
80 milligrammes of alcohol in 100 millilitres of blood
107 milligrammes of alcohol per 100 millilitres of urine

#
Citaat
in Belgien, Bulgarien, Dänemark, Finnland, Frankreich, Griechenland, Irland, Island, Italien, Kosovo, Kroatien, Lettland, Luxemburg, Mazedonien, Montenegro, den Niederlanden, Portugal, Serbien, Slowenien, Spanien, der Schweiz und der Türkei (nur bei PKW ohne Anhänger, ansonsten 0,0 ‰), Zypern: 0,5 ‰

in Großbritannien, Liechtenstein und Malta: 0,8 ‰

http://de.wikipedia.org/wiki/Fahren_unter_Einfluss_psychoaktiver_Substanzen#Promillegrenzen_in_Europa

in Albanien, Moldawien, Rumänien, Russland, Ukraine, Ungarn, Slowakei, Tschechien und Weißrussland: 0,0 ‰
in Estland,[3] Norwegen, Polen und Schweden: 0,2 ‰
in Bosnien-Herzegowina: 0,3 ‰

in Litauen: 0,4 ‰
# : Verkeersdoden/ miljoen inwoners 2012 EU-27 (ook Ref IRTAD)
Citaat
#   stand   EU-landen
26   1   Malta
28   2   UK

31   3   Zweden
32   4   Denmark
36   5   Ireland
39   6   Nederland
41   7   Spain
44   8   Germany
48   9   Finland

55   10   Slovakia
56   11   France
59   12   Slovenia
59   13   Cyprus

60   14   Hungary
62   15   Italy
64   16   Austria
65   17   Luxemburg

65   18   Estonia
68   19   Belgium
71   20   Czech Rep
71   21   Portugal
82   22   Bulgaria
86   23   Latvia
92   24   Greece
93   25   Poland
96   26   Romania
100   27   Lithuania ( 0,4 ‰)

Tiens volgens een ETSC factsheet van 2007 zou BE toch een serieuze inhaalbeweging gemaakt hebben (2e beste daling, 2005 tov 1996):
Citaat
http://www.etsc.eu/documents/Fact_Sheet_DD.pdf

In Europe as a whole, reductions in drink driving deaths have been more substantial over the last decade than reductions in other
areas such as speeding on the roads (ETSC PIN Annual Report 2007)(1). The reductions have been most impressive in the Czech
Republic, Belgium and Germany where drink driving deaths have decreased by more than 10% every year on average over the
period 1996 to 2005
. In Hungary, Lithuania, Finland, Spain and Great Britain, on the other hand, the drink driving problem has
become worse (see Fig 1).  --- Beter de GRAFIEK bekijken (ook Zweden doet het ietsje slechter)  ---
« Laatst bewerkt op: woensdag 22 januari 2014 - 13:08:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Crevits wil promillegrens verlagen tot 0,2
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 21:03:51 »
Malta is niet bepaald representatief, maar verder kan je duidelijk stellen dat er geen verband is tussen de promillegrens en het aantal verkeersdoden .

Tsjechië en Portugal zie ik ons in 2013/14 nog voorbij steken ... en dan zitten we écht bij de kneusjes inzake verkeersveiligheid.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Crevits wil promillegrens verlagen tot 0,2
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 22:03:22 »
Malta is niet bepaald representatief, maar verder kan je duidelijk stellen dat er geen verband is tussen de promillegrens en het aantal verkeersdoden.
Idd.

Citaat
Tsjechië en Portugal zie ik ons in 2013/14 nog voorbij steken ... en dan zitten we écht bij de kneusjes inzake verkeersveiligheid.

Idd, in de laatste 6 jaar stond minstens 1 van die 2 landen steeds voor BE, een 21e plaats op 27 of zelfs 22e op 28* EU-landen is mogelijk.
(*met Kroatië, heeft 2013-halfjaar 65 verkeersdoden/milj inw. 1+2Q) * http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
« Laatst bewerkt op: woensdag 22 januari 2014 - 22:19:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I