Auteur Topic: Einde van het "KASSA" snelheids-model ? Of straks nog trager ?  (gelezen 3453 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Einde van het "KASSA" snelheids-model ? Of straks nog trager ?
« Gepost op: zaterdag 25 januari 2014 - 00:28:32 »
De bestuurders in de regio Mechelen zijn blijkbaar de extra snelheidstaksen beu ...
Zelfs met de mobiele flitswagens (pakweg 100 keer effectiever dan een vaste paal) worden er minder overtreders gesnapt.

http://www.gva.be/regio-mechelen/mechelen/nooit-zo-weinig-snelheidsovertredingen.aspx

Dat betekent uiteraard ook aanzienlijke minder-inkomsten, hoewel met de OI in de begroting tegenwoordig al rekening gehouden wordt als "zekere" inkomsten.

Volgende stappen :
- verder verlagen van de toegelaten snelheid om de winst veilig te stellen
- verbieden van aankondigen van controles
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: Einde van het "KASSA" snelheids-model ? Of straks nog trager ?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 25 januari 2014 - 10:33:22 »
Toen ik laatst in Mechelen naar het zwembad reed komende van de Tervuurse steenweg en naar rechts de voetbalstraat indraaide omdat er verder werken waren, een straat waar ik normaal niet inrij, zag ik in mijn achteruitkijkspiegel de achterkant van een zone bord. Bij de terugweg ben ik gaan kijken en het gaat om een zone 30 waarvan het bord totaal onzichtbaar is voor de bestuurders die rechts afslaan. Het bord hangt achter het hoekje hoog aan de gevel.
En dan maar controleren op snelheid.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 25 januari 2014 - 13:37:21 »
Toen ik laatst in Mechelen naar het zwembad reed komende van de Tervuurse steenweg en naar rechts de voetbalstraat indraaide omdat er verder werken waren, een straat waar ik normaal niet inrij, zag ik in mijn achteruitkijkspiegel de achterkant van een zone bord. Bij de terugweg ben ik gaan kijken en het gaat om een zone 30 waarvan het bord totaal onzichtbaar is voor de bestuurders die rechts afslaan. Het bord hangt achter het hoekje hoog aan de gevel.
En dan maar controleren op snelheid.
Zo staan er veel zone-30 bordjes in Vlaanderen, als men vreemd is aan de situatie ziet men die minibordjes niet:
http://goo.gl/maps/UM1gA
vb bordje 30 gezien onderaan die totempaal ? Stel dezelfde situatie voor met verkeer op de baan auto´s bromfiets fietser die rechts voor je rijdt...

andere kant van centrum Peer: http://goo.gl/maps/UYABj  draai hier links de Kerkstraat in, ja je ziet het als je inzoomt en vooral niet op het verkeer en de weg let, het bordje 30 is het minst opvallende van de totempaal...
En niemand valt erover.  :-X
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 januari 2014 - 13:40:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 25 januari 2014 - 15:29:39 »
Het is verboden 3 zones tegelijk in te voeren ...

Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 25 januari 2014 - 16:43:10 »

Maar F4 a/b (zone 30 bord) vormen hierop een uitzondering ...  

Citaat
6.7.5.1° Bij de toegang tot een zone mogen ten hoogste twee reglementeringen ingevoerd worden.

In dit geval mogen de verkeersborden met zonale geldigheid, boven of naast elkaar geplaatst worden op een en hetzelfde bord, dat als minimumafmetingen 0,60 m X 1,60 m heeft. Deze afmetingen mogen verminderd worden tot 0,40 m X 1,00 m, rekening houdend met de plaatsgesteldheid.

Wanneer in een zone met twee reglementeringen slechts aan één ervan een einde wordt gesteld, moet de reglementering die van toepassing blijft door een herhalingsbord aangeduid worden.

Beide reglementeringen mogen op hetzelfde verkeersbord afgebeeld worden overeenkomstig bijlage 7 tot dit besluit.

6.7.5.2° Binnen een zone mogen andere reglementeringen met zonale draagwijdte ingevoerd worden, voorzover het aantal zonale reglementeringen die door de weggebruikers moeten worden toegepast, op geen enkele plaats binnen de zone meer dan twee bedraagt.

6.7.5.3° De bepalingen van de artikelen 6.7.5.1° en 6.7.5.2° gelden niet voor de verkeersborden F4a en F4b.

Zij moeten bovendien afzonderlijk worden geplaatst van de andere verkeersborden met zonale draagwijdte.

Zij mogen evenwel op dezelfde paal worden bevestigd.

F4a

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/861-hs2art6

Aan de grootte en de plaats van de F4a te zien zijn die borden maar weinig belangrijk.  ;D
Hoe minder zichtbaar hoe hoger de flitskassa.  :-X

In menig buitenland zijn die zone 30 borden wel duidelijker zichtbaar van de rest (en meestal afzonderlijk geplaatst)
Vbn
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 januari 2014 - 16:57:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 25 januari 2014 - 20:39:19 »

Maar F4 a/b (zone 30 bord) vormen hierop een uitzondering ...  
Het is dubieus en onduidelijk opgesteld , maar volgens mij komt het hier op neer :

De zone 30 mag dan wel uitgezonderd zijn, maar de bepaling geldt onverkort verder  voor de 2 andere zones ... ;D
Dus gaat het nog altijd niet...

Ergo :
- je kan een zone 30 als 3de zone invoeren, maar geen andere zone,
- en je kan er ook geen 3 tegelijk invoeren, want dan botst dat met de andere (niet-zone 30 ) zones

De uitzondering lijkt vooral van toepassing op 1° 3de en 4de lid , en 2°
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 25 januari 2014 - 22:13:32 »
- je kan een zone 30 als 3de zone invoeren, [...],
En dat is in Peer het geval.
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 26 januari 2014 - 10:54:45 »
Vbn

Als je naar de voorbeelden van zone 30 kijkt die Michel heeft doorgestuurd merk je onmiddellijk dat het de bedoeling is dat weggebruikers de borden zien staan.
Nergens staat zo'n bord onmiddellijk achter een hoekje van de straat waar een huis het zicht beperkt waardoor rechts afslaande bestuurders de borden niet zien staan.
De borden staan gewoon op een weg of op een splitsing maar niet achter het hoekje, de borden worden indien nodig links herhaald, of op het wegdek, en zijn groot genoeg. Ik heb in Duitsland nooit problemen ondervonden om die borden te zien staan.

Het kan niet anders of bij ons is het enkel om de kassa te doen, borden klein, meestal geen herhaling links of op het wegdek, steeds op de hoek van een straat waar je ze niet ziet staan omdat men met andere dingen bezig is, te laag geplaatst enz.
De manier van het afbakenen van een zone is bij ons volledig fout. Men bakend geen zone af in een straal maar men neemt gewoon een aantal straten die geen enkel verband hebben. Daartussen lopen dan grotere wegen waar die zones niet van toepassing zijn. Een zone zou in principe als één fysisch geheel moeten aanzien kunnen worden en bij ons zijn dat allemaal flarden zones, hier en daar, vooral per straat of per aantal straten en meestal vanaf het begin van de straat.
De hele gedachte hier rond is fout. Zone 30 OK maar niet voor de kassa. Het is overduidelijk waar men hier mee bezig is. En zou dit niet zo zijn dan is men oerdom.
« Laatst bewerkt op: zondag 26 januari 2014 - 10:56:47 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 26 januari 2014 - 19:07:27 »
Vbn

Als je naar de voorbeelden van zone 30 kijkt die Michel heeft doorgestuurd merk je onmiddellijk dat het de bedoeling is dat weggebruikers de borden zien staan.
NEEN, ik gaf een vb waar je het 30-bord niet ziet als er een fietser rechts rijdt of een fietser of snorfiets uit de Noordervest rechts afdraait. Het zone 30 bord staat te laag en is te klein. Kijk nog maar eens op het 1e vb. Ik toon je het bord nog eens uit dit gezichtspunt maar wel bovenaanzicht : http://goo.gl/maps/o4kQN  wat denk je als een fietser daar naar rechts afdraait ?
Ook in het ander vb is het zone 30 bord te klein. http://goo.gl/maps/TcCCe
 Er is helemaal geen grondige reden dit klein formaat te nemen zodat het nog minder opvalt tussen de vele andere.
 Of mag het zone 30 bord net niet opvallen ?  :-X

Het M4 en M5 bord is dubbel zo groot als de F4a !
Ik tel 6 borden op die hoek en 3 info-richtingsborden ! Het is de enige weg naar centrum Peer vanuit de Oostkant van de stad.

20 mph UK :

Citaat
Nergens staat zo'n bord onmiddellijk achter een hoekje van de straat waar een huis het zicht beperkt waardoor rechts afslaande bestuurders de borden niet zien staan.
Dat verwondert me helemaal niet, het kan nog veel erger als in Peer. Zone 30 borden moeten opvallen.

Het is niet de eerste keer dat ik een einde-zonebord-30 gezien heb waar ik het zonebord-30 gemist heb...
De bedoeling in het verkeer is de verkeersveiligheid en dus allerhande verkeer en zw-weggebruikers in het oog te houden en niet te speuren naar kleine lage 30-bordjes.  :(

« Laatst bewerkt op: zondag 26 januari 2014 - 20:16:00 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 26 januari 2014 - 21:00:59 »
Beste Michel het gaat over jou voorbeelden (meervoud)  uit Duitsland : In menig buitenland zijn die zone 30 borden wel duidelijker zichtbaar van de rest (en meestal afzonderlijk geplaatst) Vbn

Ik meen toch dat het hier wel de bedoeling is dat de weggebruikers de borden zien staan, anders dan bij ons het geval is met die kleine laag geplaatste borden.
Jou antwoord NEEN vebaast mij dus ten zeerste.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zondag 26 januari 2014 - 22:13:31 »
Beste Michel het gaat over jou voorbeelden (meervoud)  uit Duitsland : In menig buitenland zijn die zone 30 borden wel duidelijker zichtbaar van de rest (en meestal afzonderlijk geplaatst) Vbn

Aha nu zie ik het. Ik dacht dat je mijn 2 geciteerde vbn van Peer bedoelde in de post ervoor (je moogt meer citeren/quoten hé).

Dat had ik even overzien dat je al die buitenlandse vbn zone Tempo 30  bedoelde.  :)

onder andere eerste zone 20 mph in New-York einde 2011:

http://www.zukunft-mobilitaet.net/7341/verkehrssicherheit/erste-tempo-30-zone-in-new-york/

quasi 30 jaar later als in Europa (NL of D is ermee begonnen denk ik)

« Laatst bewerkt op: zondag 26 januari 2014 - 22:36:56 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 27 januari 2014 - 15:53:47 »
Ook in het ander vb is het zone 30 bord te klein. http://goo.gl/maps/TcCCe
 Er is helemaal geen grondige reden dit klein formaat te nemen zodat het nog minder opvalt tussen de vele andere.
 Of mag het zone 30 bord net niet opvallen ?  :-X
Neen, dat is te veilig ...

Hoog tijd dat ze dat klein formaat zonebord definitief opdoeken.

Meten is weten : minimum is 40 x 60 cm
Nameten op de beelden kom ik maar aan 32 cm voor het zone 30 bord (als zonebord "3,5t" 60cm breed is)

Citaat
Ik tel 6 borden op die hoek en 3 info-richtingsborden !
Al eens gezien waar de bonzen van de verkeerssignalisatiebedrijven mee rijden ... of reden ?

(Zeer) Kwistig met borden is de leuze bij talloze gemeenten.
Die gasten worden slapend rijk.

Tegelijk staat er dan vaak niet wat er moet staan ...
Weg Wanbeheer.be