Auteur Topic: Maschine kaputt  (gelezen 16407 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Maschine kaputt
« Gepost op: maandag 27 januari 2014 - 21:16:45 »
Vanmorgen rond 3 uur, op de Ring rond München, met onze Volvo S60.

Even vóór Aschheim kom ik op enkele luttele seconden plots in een vreselijke sneeuwstorm terecht.  De zichtbaarheid bedraagt nog amper 10 meter. Maar ik moet voorzichtig vertragen, want de sneeuw is zeer glad, en een achterligger volgt mij veel te kort.

Gelukkig is er daar juist een parking. Ik verlaat de autosnelweg tegen nog 60 km/h op de teller.

Pech: juist aan het begin van de toegangsweg tot de parking staat er links op de rijbaan, en bovendien ook nog zonder enige verlichting, een tractor met oplegger uit het Oostblok geparkeerd. Ik rem uit volle kracht en stuur naar rechts om uit te wijken, maar ik kom zowat 20 cm tekort. Amper 5 seconden na de knal steekt de vrachtwagenbestuurder zijn lichten aan.

De resultaten zijn op bijgevoegde foto's te zien. Een dokter heeft bijna een uur nodig om al de glassplinters uit mijn gezicht te verwijderen en een diepe wonde dicht te naaien. "Veligheidsglas" heet dat.

Gelukkig droeg ik, zoals altijd, de gordel correct.

De airbag van de passagiersplaats werd geaktiveerd, maar de mijne niet. Waarom?

Ik zat in de Volvo, met de stoel in de laagste stand, op minder dan 1 cm van het dak. Ze moeten de auto's nog wat lager maken en de voorruit nog iets schuiner leggen, dan knal ik nog wat rapper met mijn appel tegen de voorste dakbalk. De enkele druppels brandstof die ze dan besparen met een iets geringere luchtweerstandscoëfficiënt kunnen ze dan besteden aan een airco die krachtig genoeg is om het in zo een broeikas in de zomer leefbaar te houden.

Met mijn Benz uit 1983 was het niet gebeurt. Niet alleen zit ik daarin veel verder van de voorruit. Bij gebrek aan ABS waren de voorwielen bij zo sterk remmen geblokkeerd, zodat ze zich ingegraven hadden in de losse sneeuw, die als een muur welke vóór de wielen verrijst de wagen had gestopt.

Vaarwel, lieve Volvo. Ons samenzijn was mooi, maar helaas veel te kort. Ik kan genezen, jij helaas niet meer.  :'(
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Maschine kaputt
« Reactie #1 Gepost op: maandag 27 januari 2014 - 21:40:05 »
"Veligheidsglas" heet dat.
De zijruiten hebben geen veiligheidsglas - al is dat tegenwoordig een optie hier en daar (o.a. bij Volvo op latere modellen).
Laten bekleven met folie - eventueel volledig doorzichtig - is een optie op auto's waar je geen veiligheidsglas op de zijruiten kan krijgen

Citaat
De airbag van de passagiersplaats werd geaktiveerd, maar de mijne niet. Waarom?
Geen idee waarom de éne wel ging en de andere niet.
Dit soort afschampende botsingen heeft wel vaker als resultaat dat de airbag(s) niet afgaan omdat de sensor die ze activeert niet of te laat aangesproken wordt - die zit vaak lager ingebouwd waardoor hij nog niks geraakt heeft of nog geen voldoende grote vertraging registreert als je A-stijl al tegen de oplegger zit ...



Citaat
Met mijn Benz uit 1983 was het niet gebeurt.
I beg to differ.
Rekening houdend waarmee je gecrasht bent, waartegen, en hoe snel ongeveer ...
Als je die oplegger hetzelfde geraakt had met de ouwe MB, of er onder geschoven was, had je het meer dan waarschijnlijk hier niet meer komen navertellen  :-\

Ik heb ooit een goed eind meer dan 100m nodig gehad op verse sneeuw om te stoppen van pakweg 70 om een ongeval te melden via een praatpaal (pre-GSM tijdperk).
Ik was er op tijd aan begonnen, dacht ik, maar stond een heel eind voorbij die paal ...

Volgens mij is het een utopie te denken dat je een sneeuwmuur gaat vormen die je afremt.

Ik heb ik elk geval nooit die ervaring gehad.
Blokkerende wielen = schuiven.
Mijn sneeuwstrategie is volledig op de motorrem gericht, en dat werkt (voor mij).


Spoedig en volledig herstel gewenst - al zal dat er voor de Elch niet meer in zitten.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Maschine kaputt
« Reactie #2 Gepost op: maandag 27 januari 2014 - 21:53:27 »
Dan heb je de juiste reactie om uit te wijken staat daar weer zo eentje op een slechte plaats zijn rusttijd te pakken.

In elk geval ook van mij een voorspoedig en volledig herstel gewenst.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #3 Gepost op: maandag 27 januari 2014 - 22:10:13 »
Volgens mij is het een utopie te denken dat je een sneeuwmuur gaat vormen die je afremt.

Kijk bijvoorbeeld bij Wikipedia onder Antiblokkeersysteem:

Citaat
Alleen bij remmen op een losse (bijvoorbeeld grind) of heel gladde ondergrond (bijvoorbeeld ijs) zorgt ABS niet voor een kortere remweg. Door het blokkeren van het wiel bij remmen zonder ABS, wordt door de opstapeling van het losse materiaal een wig gevormd tussen de band en de ondergrond. Dit kan leiden tot een kortere remafstand. Doordat ABS het blokkeren van het wiel voorkomt ontstaat deze wig niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Motorbear

  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maschine kaputt
« Reactie #4 Gepost op: maandag 27 januari 2014 - 22:41:36 »
Beste Forumleden,

Zoals jullie ondertussen wel zullen weten ben ik de echtgenote van Jozef en kom hier eigenlijk maar zelden langs (waarschijnlijk daar ik nogal licht ontvlambaar ben als het over verkeersveiligheid gaat).

Ik wou toch effe reageren op de posting ivm het ongeval van Jozef, vorige nacht zonder op technisch vlak ergens op in te gaan. Hoe het ook zij of het nu met een andere wagen wel of niet erger geweest was en of het met de Benz of het geitje niet gebeurd was, het is onomkeerbaar maar vooral heel erg dat zulke dingen zo vaak gebeuren. Ik vind het onmogelijk dat mensen zoals die kamionchauffeur daar gaan staan waar het zo gevaarlijk is, net zoals ik het onmogelijk vind dat de achterliggers die zoiets zien gebeuren nog niet eens stoppen om hulp te verlenen.

Andererzijds heb ik mogen ervaren dat de hulpdiensten hier in Duitsland wel heel professioneel en vooral meelevend met slachtoffers omgaan maar zich ook heel correct en uiterst behulpzaam en vriendelijk tegenover de verwanten gedragen. Jozef had mij kort verwittigd, na 2 uur hield ik het niet meer uit en heb de lokale polizei van München Trudering gebeld, die hebben mij heel vriendelijk het telefoonnummer van hun kollega's in Haar doorgegeven, daar kreeg ik een uiterst vriendelijke polizist aan de lijn die juist zijn kollega's terug zag binnenkomen, daar heeft hij mee gesproken (mij ongeveer 3 minuutjes op wacht gezet) en kon mij haarfijn uitleggen waar mijn echtgenoot zich bevond, waar de wagen heengebracht was en hoe ik het best kontakt met iedereen kon opnemen met volledige adressen en telefoonnummers van de spoeddienst waar Jozef was binnengebracht en van de Sicherheitsdienst waar de auto stond.

Voor de rest wil ik er enkel nog het volgende aan toevoegen

Vaarwel, lieve Volvo. Ons samenzijn was mooi, maar helaas veel te kort. Ik kan genezen, jij helaas niet meer.  :'(

Ook ik reed heel graag met de Volvo en vind het jammer dat hij niet meer kan genezen. Vooral omdat het jouw overleden papa's auto was. Maar voor mij is en blijft het allerbelangrijkste dat jij er zo "goed" vanaf gekomen bent. Toen we samen nog bij het wrak zijn geweest om de papieren en persoonlijke spullen te gaan halen, en ik met eigen ogen zag hoe erg de auto er aan toe was, is het me meer dan ooit bewust geworden dat het materiele toch maar het materiele blijft en we god dankbaar mogen zijn dat we nog samen zijn. Het hangt soms zo aan een zijden draadje.

En op het risiko af dat ik wat TE sentimenteel wordt (maar na zo een emotierijke dag permitteer ik het me gewoon): laat ons allemaal een beetje harder werken om het verkeer beter te laten verlopen en om het mekaar zo aangenaam mogelijk te maken op de weg zodat er zoveel mogelijk ongevallen kunnen vermeden worden.

Motorbear
In Bayern ist man Zuhause!!!

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Maschine kaputt
« Reactie #5 Gepost op: maandag 27 januari 2014 - 23:02:10 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Maschine kaputt
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014 - 02:54:22 »
Beterschap Jozef!

Spijtig voor de emotionele waarde die je ongetwijfeld had voor die Volvo. Die Volvo heeft je wel beschermd voor erger, die dingen zijn hard. Beschouw het als een ultiem cadeau van je vader!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Maschine kaputt
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014 - 04:19:20 »
Veel beterschap Papa!
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Maschine kaputt
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014 - 19:49:28 »
veel beterschap !

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 11:58:57 »
Hartelijk dank aan allen die mij hier en via andere kanalen hun medeleven betuigd hebben. In het bijzonder aan iemand van wie ik het niet verwacht had: Bert Covens (zijn verbanning heb ik opgeheven).

Ik zie er intussen heel wat minder ongeschonden uit dan op bovenstaande foto. Vooral rond mijn oog is alles dik opgezwollen. Maar dat is normaal, dat trekt weer wel weg, zij het via alle kleuren van de regenboog. Zo moet ik alvast voor carnaval geen masker opzetten. En ook na het reinigen van mijn oren met een krachtige straal van de douchekop komen er nog altijd minuskule glasschilfers uit mijn linker oor.

Moreel is Leslie er helaas niet zo goed aan toe als ik.

Weinig fraai is dat iemand, toen ik reeds met de ambulanciers in de ziekenwagen zat en de Polizei nog niet ter plaatse was, ervan geprofiteerd heeft om mijn tas met kleren, toiletgerief, medicijnen en sigaretten uit de bagageruimte van mijn auto te stelen. Gelukkig hadden de ambulanciers al mijn notebook uit het interieur gehaald.

Gezien de wagen 6 jaar oud was, was hij niet meer in full-omnium verzekerd, enkel nog in mini-omnium. De verzekeringsmakelaar heeft mij bevestigd dat ik daardoor alvast de gebroken ruiten vergoed krijg. Maar ik vrees dat daar niet de herstelling van de carrosserie inbegrepen is die zou vereist zijn om die ruiten te kunnen vervangen...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Maschine kaputt
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 13:39:28 »
Ik zie er intussen heel wat minder ongeschonden uit dan op bovenstaande foto. Vooral rond mijn oog is alles dik opgezwollen. Maar dat is normaal, dat trekt weer wel weg, zij het via alle kleuren van de regenboog.

ik kan je een tube Hirudoid aanbevelen  ;-)

In 27 jaar bloed- en aanverwante geven gebeurt er wel eens een ongelukske.
Of bij een medisch onderzoek kom je personeel tegen dat niet best kan prikken met een naald die 3 keer dunner is.  :-X

Citaat
Zo moet ik alvast voor carnaval geen masker opzetten. En ook na het reinigen van mijn oren met een krachtige straal van de douchekop komen er nog altijd minuskule glasschilfers uit mijn linker oor.
Laten nakijken door de dokter !
Kunnen makkelijk je trommelvlies perforeren, en dan is water eerder af te raden ...

Citaat
Weinig fraai is dat iemand, toen ik reeds met de ambulanciers in de ziekenwagen zat en de Polizei nog niet ter plaatse was, ervan geprofiteerd heeft om mijn tas met kleren, toiletgerief, medicijnen en sigaretten uit de bagageruimte van mijn auto te stelen. Gelukkig hadden de ambulanciers al mijn notebook uit het interieur gehaald.
Liep er dan toch nog volk rond ?

Citaat
Gezien de wagen 6 jaar oud was, was hij niet meer in full-omnium verzekerd, enkel nog in mini-omnium. De verzekeringsmakelaar heeft mij bevestigd dat ik daardoor alvast de gebroken ruiten vergoed krijg. Maar ik vrees dat daar niet de herstelling van de carrosserie inbegrepen is die zou vereist zijn om die ruiten te kunnen vervangen...  ;D
Wat met de geparkeerde oostblokker ?
Keken ze in D niet naar wat iemand deed om een ongeval te vermijden ?
Hier in B kan die enkel een PV krijgen wegens foutparkeren ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 19:45:58 »
Citaat
Weinig fraai is dat iemand, toen ik reeds met de ambulanciers in de ziekenwagen zat en de Polizei nog niet ter plaatse was, ervan geprofiteerd heeft om mijn tas met kleren, toiletgerief, medicijnen en sigaretten uit de bagageruimte van mijn auto te stelen. Gelukkig hadden de ambulanciers al mijn notebook uit het interieur gehaald.
Liep er dan toch nog volk rond ?

Gelet op het tijdstip, het vreselijk gure weer en de plaats (nog een heel eind vóór de eigenlijke parkeerplaatsen), kan ik me niet voorstellen dat daar iemand anders zou rondgelopen hebben dan de chauffeur van de vrachtwagen die ik aangereden heb, ook al is die man uiteraard onschuldig tot bewijs van het tegendeel (dat uiteraard nooit zal kunnen geleverd worden).

Citaat
Citaat
Gezien de wagen 6 jaar oud was, was hij niet meer in full-omnium verzekerd, enkel nog in mini-omnium. De verzekeringsmakelaar heeft mij bevestigd dat ik daardoor alvast de gebroken ruiten vergoed krijg. Maar ik vrees dat daar niet de herstelling van de carrosserie inbegrepen is die zou vereist zijn om die ruiten te kunnen vervangen...  ;D
Wat met de geparkeerde oostblokker ?
Keken ze in D niet naar wat iemand deed om een ongeval te vermijden ?

Dat is nog een kleine hoop die me rest.

In de eerste plaats had ik er natuurlijk moeten voor zorgen dat ik kon stoppen op de afstand die ik kon overzien. Maar gezien de plotse opkomst van die sneeuwstorm, het gladde wegdek en de kort achter mij rijdende achterligger, kon ik mijn snelheid niet snel genoeg afbouwen op een verantwoorde wijze.

Als daar overdag bij goed zicht een vrachtwagen in overtreding staat, vloek je eens, maar ga je daar natuurlijk niet opknallen. Maar ik vind dat die vrachtwagenbestuurder, toen die sneeuwstorm opkwam, had moeten beseffen dat het onverantwoord was om daar nog langer te blijven staan, en er sprake is van "Gefährdung des Straßenverkehrs".

Ook de stad München gaat voor mij niet vrijuit. Nog geen kilometer daarvoor brandden er dynamische snelheidsborden met 60 km/h. Je laat de mensen niet tegen 60 km/h een sneeuwstorm inrijden waarbij je nog amper 10 meter zicht hebt.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 19:49:47 »
Intussen heb ik van mijn Volvo dealer een verklaring gekregen voor de airbags.

Mijn airbag werd niet geactiveerd omdat bij de snelheid tegen dewelke ik reed de veiligheidsgordel volstond.

Omdat er geen gordel vastgeklikt was aan de passagierskant, wordt ervan uitgegaan dat een eventuele passagier zijn gordel niet draagt, en het dan toch nog altijd beter is dan niets om de airbag te activeren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Maschine kaputt
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 20:09:17 »
Intussen heb ik van mijn Volvo dealer een verklaring gekregen voor de airbags.

Mijn airbag werd niet geactiveerd omdat bij de snelheid tegen dewelke ik reed de veiligheidsgordel volstond.
Bij een aanrijding als deze was die anders wel bruikbaar geweest.

Hebben die oudere S60s dan geen stoelsensor ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 23:13:53 »
Hebben die oudere S60s dan geen stoelsensor ?

Toch wel. Maar die wordt enkel gebruikt om bij het vertrek na te gaan of er iemand de gordel niet aangedaan heeft, niet als parameter voor de airbag.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."