Auteur Topic: Maschine kaputt  (gelezen 16482 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #45 Gepost op: zondag 11 mei 2014 - 12:28:52 »
Dat is een speciaal systeem die zij (voorlopig) alleen hebben met patent dacht ik. Bij de introductie enkele jaren geleden had ik er ook mijn twijfels bij maar het gaat effectief over een lichte vracht met aanhangwagen.
Die tweede as is zelfs een soort opleggersysteem, met plateau en aparte nummerplaat en al, die onder het voertuig gebouwd is.

Ok, dan zou het kunnen.  Heb ik alvast nog nooit gezien.

Dus, die tweede as, kan je volledig afkoppelen ?  Waar zitten de steunpoten dan ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #46 Gepost op: zondag 11 mei 2014 - 12:47:12 »
@ bibi585:

Kan allemaal wel zijn, maar ik heb daar toch mijn bedenkingen bij.

Ooit heb ik overdag op een parking langs de autosnelweg eens een verkeerde afslag genomen en mij dan maar gans vooraan op een lange parkeerplaats gezet (er waren trouwens nog heel wat van die parkeerplaatsen vrij). Een bus, die er nog gemakkelijk bij kon, kwam achter mij staan en begon een claxonconcert af te steken. Maar een vrachtwagen die dwars op 10 parkeerplaatsen voor personenwagens staat, dat moet kunnen.

Met het nodige respect voor het ongeval dat je helaas overkomen is, maarreuhm .....

Willen we 's een boompje opzetten, over hoe en waar sommige touringcarchauffeurs hun reizigers laten instappen/uitstappen ?  Met alle risciso's vandien, zowel voor z'n eigen passagiers, als voor de overige weggebruikers ?  En jippaa: de zomer komt er weer aan.  Geweldig toch, voor de vrachtwagenchauffeurs die het weldra NOG moeilijker krijgen om een reglementair plaatsje te vinden om hun wettelijke rusttijden op te nemen.  Driekwart van de sowieso al schaarse parkeerplaatsen voor vrachtwagens zijn namelijk ingenomen door Kees met z'n sleurhut.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #47 Gepost op: zondag 11 mei 2014 - 13:41:36 »
Willen we 's een boompje opzetten, over hoe en waar sommige touringcarchauffeurs hun reizigers laten instappen/uitstappen ?  Met alle risciso's vandien, zowel voor z'n eigen passagiers, als voor de overige weggebruikers ?

Ik kan jou alleen maar 100% gelijk geven. Dikwijls blijft de autocar dan ook nog een half uur met draaiende motor op zo een onmogelijke plaats wachten tot iedereen terug is.

Het bevestigt dat, met welk voertuig ze ook rijden, uitgerekend vele beroepsschauffeurs zich weinig professioneel gedragen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Maschine kaputt
« Reactie #48 Gepost op: zondag 11 mei 2014 - 15:28:06 »
Maar een vrachtwagen die dwars op 10 parkeerplaatsen voor personenwagens staat, dat moet kunnen.

Cowboys heb je overal.
Als alles vol staat is dat vaak nog de enige optie. In je binnenzak steken en in een boom kruipen om te slapen is me ook nog nooit gelukt. Een tentje zetten om in te slapen met je vrachtwagen in je binnenzak mag ook niet want dan ben je aan het wildcamperen.

Hij beweert dat hij zijn 4 richtingsaanwijzers aangestoken had (wat niet klopt), doch ze misschien bedekt waren met sneeuw en daardoor niet zichtbaar waren. Nu moet jij me eens vertellen hoe het vertikale vlak van achterlichten van een oplegger, die zich in een U-vormige bumper bevinden, onder een naar achter uitstekend deel van de laadvloer, en van de sneeuw wegrijdend, dermate met sneeuw konden bedekt zijn dat je zelfs die 21 Watt lampen niet zou zien knipperen hebben.

Dat is, denk ik, alleen vast te stellen op het moment zelf of ze al dan niet voldoende zichtbaar waren. Wat ik wel weet is dat men soms verbaasd staat wat wind kan doen met stof, vuil, sneeuw en dergelijke meer.

Een, zoals zo vaak, spijtige samenloop van omstandigheden.

Wat er ook vaak over het hoofd gezien wordt is dat wanneer een vrachtwagen stopt om z'n verplichte rust te nemen, die gedurende die volledige rustperiode geen meter mag bewegen. Dus wanneer je al 2 parkings doorgereden hebt omdat er geen plaats was dan MOET je wel stoppen op de derde. Plaats of niet want zoals eerder aangehaald zijn de boetes niet mals.
Wanneer je dan ergens "bedenkelijk" moet staan en 10 minuten later komen er 5 plaatsen vrij dan mag je je voertuig niet eens verplaatsen.
In de omstandigheden zoals bij het ongeval is het ook niet aangewezen om je met een vrachtwagen ver buiten het nog zichtbare wegdek te wagen. Voor hetzelfde zak je ergens in, glij je in een put of gracht of zit je daar gewoon een paar dagen vast in de sneeuw.

Dus, die tweede as, kan je volledig afkoppelen ?  Waar zitten de steunpoten dan ?

Kan inderdaad (in principe  ;) ) afgekoppeld worden maar daar ben je volgens diene mens wel een uur of 4 mee bezig.
De steunpoten zitten ingeklapt onder de laadbak. De "aanhangwagen" is ook voorzien van luchtvering en remmen met perslucht.
Voelt wat vreemd aan de combinatie van de 2 soorten remmen maar het valt best mee.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #49 Gepost op: zondag 11 mei 2014 - 19:46:36 »
Kan inderdaad (in principe  ;) ) afgekoppeld worden maar daar ben je volgens diene mens wel een uur of 4 mee bezig.
De steunpoten zitten ingeklapt onder de laadbak. De "aanhangwagen" is ook voorzien van luchtvering en remmen met perslucht.
Voelt wat vreemd aan de combinatie van de 2 soorten remmen maar het valt best mee.

Wat is dan eigenlijk het nut of de meerwaarde van zo'n soort combinatie ? (sorry als ik wat te ver offtopic doordram)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Maschine kaputt
« Reactie #50 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 00:19:54 »
Wat is dan eigenlijk het nut of de meerwaarde van zo'n soort combinatie ? (sorry als ik wat te ver offtopic doordram)

Mensen met enkel B+E (=uitstervend ras) mogen ermee rijden, vaste wagen is makkelijker te manoeuvreren, laadklep, slingert niet zoals een aanhangwagen al eens durft te doen, tolkosten, ...

En toen kwam de overheid weeral eens af met de zoveelste pestmaatregel om alles moeilijker en duurder te maken voor diegenen die het op de goeie manier willen doen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #51 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 14:19:27 »
Maar een vrachtwagen die dwars op 10 parkeerplaatsen voor personenwagens staat, dat moet kunnen.

Cowboys heb je overal.
Als alles vol staat is dat vaak nog de enige optie. In je binnenzak steken en in een boom kruipen om te slapen is me ook nog nooit gelukt. Een tentje zetten om in te slapen met je vrachtwagen in je binnenzak mag ook niet want dan ben je aan het wildcamperen.

Rijtijd om of niet: als een vrachtwagen ergens niet mag parkeren, dan mag hij er niet parkeren. De wegcode geldt ook voor vrachtwagens:

Citaat
AR 4.4.  Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd. [...]

Gewoon afslepen dus, die hopen oud ijzer.

Het transportbedrijf moet er maar voor zorgen dat er tijdig een andere chauffeur ter plaatse is als de rijtijd van de eerste chauffeur opgebruikt is. Een vrachtwagen die stilstaat, kost geld in plaats van geld op te brengen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Maschine kaputt
« Reactie #52 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 14:49:06 »
Dat is een speciaal systeem die zij (voorlopig) alleen hebben met patent dacht ik. Bij de introductie enkele jaren geleden had ik er ook mijn twijfels bij maar het gaat effectief over een lichte vracht met aanhangwagen.
Die tweede as is zelfs een soort opleggersysteem, met plateau en aparte nummerplaat en al, die onder het voertuig gebouwd is.

Het is gewoon een opligger die vast ligt ipv te scharnieren (wat wettelijk niet verplicht is), de pin zit op de wettelijke afstand, maar dat is redelijk ver vooraan in verhouding tot het bakje zelf.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #53 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 14:55:29 »
Om de oorzaken, ben je handig heen gefietst.

Het transportbedrijf moet er maar voor zorgen dat er tijdig een andere chauffeur ter plaatse is als de rijtijd van de eerste chauffeur opgebruikt is. Een vrachtwagen die stilstaat, kost geld in plaats van geld op te brengen.

Leg eens haarfijn uit, hoe je dat concreet in de praktijk zou omzetten ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Maschine kaputt
« Reactie #54 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 15:04:48 »
De vrachtwagenchauffeurs / hun werkgever hebben al lang gezien dat de verkeersveiligheid in gevaar brengen, veel goedkoper uitvalt dan de dwaze reglementering inzake  rij/rusttijden te overtreden.

En dus staan ze overal waar het uitkomt volgens die rusttijdenreglementering.

Werken E19 ? Aan de splitsing in A'pen Noord staat het vol na een file ...
Alle "diensten" doorsteekjes op de snelwegen : gebruikt door vrachtwagens (C3 = 55 euro, parkeerverbod 110 erbij, tezamen = 160 euro ; peanuts ivm inbreuk rusttijd)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #55 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 15:25:55 »
Mensen met enkel B+E (=uitstervend ras) mogen ermee rijden

Neen, hoor.  De opleiding voor B+E, wordt nog geregeld gevraagd.  Denk aan mensen die een caravan willen kopen, paardentrailers, ....

vaste wagen is makkelijker te manoeuvreren, laadklep, slingert niet zoals een aanhangwagen al eens durft te doen, tolkosten, ...

Dus eigenlijk heeft Dockx een soort handigheidje bedacht, waardoor je een voertuig dat veel weg heeft van een C1, nu ook bestuurd mag worden door chauffeurs met een B+E.  Zo kunnen ze er méér potentiële klanten voor warm maken.  Zoiets ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Maschine kaputt
« Reactie #56 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 18:32:35 »
De vrachtwagenchauffeurs / hun werkgever hebben al lang gezien dat de verkeersveiligheid in gevaar brengen, veel goedkoper uitvalt dan de dwaze reglementering inzake  rij/rusttijden te overtreden.

En dus staan ze overal waar het uitkomt volgens die rusttijdenreglementering.

Werken E19 ? Aan de splitsing in A'pen Noord staat het vol na een file ...
Alle "diensten" doorsteekjes op de snelwegen : gebruikt door vrachtwagens (C3 = 55 euro, parkeerverbod 110 erbij, tezamen = 160 euro ; peanuts ivm inbreuk rusttijd)
Mijne maat  komt van de 313 richting ring in Deurne staat het plots stil, hij staat een half uur zonder een meter te rijden, hierdoor zit hij 10 minuten over zijn rijtijd als hij de eerste afrit neemt (sportpaleis).
De week daarop doet hij een ritje ADR naar Duitsland waar hij op een parking vertrekt zonder zijn pinker te gebruiken, dat hebben ze door de vingers gezien maar ondertussen heel de reutemeteut nagekeken en wat bleek de week daarvoor 10 minuten te lang en nu bolt hij ADR (warme melasse), afgerond 2000€
Wat wil je dan voor 160€ ?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #57 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 18:44:24 »
Het transportbedrijf moet er maar voor zorgen dat er tijdig een andere chauffeur ter plaatse is als de rijtijd van de eerste chauffeur opgebruikt is. Een vrachtwagen die stilstaat, kost geld in plaats van geld op te brengen.
Leg eens haarfijn uit, hoe je dat concreet in de praktijk zou omzetten ?

Zeer eenvoudig: NSTE (Non Stop Transport Enterprise). Er zijn er hier veel in Duitsland. Ze hebben chauffeurs in stand-by over heel Duitsland (en natuurlijk een Track and Trace systeem). Kan een chauffeur niet meer verder rijden, dan staat er al een vervanger klaar als hij aankomt op de parking.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #58 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 19:19:58 »
Zeer eenvoudig: NSTE (Non Stop Transport Enterprise). Er zijn er hier veel in Duitsland. Ze hebben chauffeurs in stand-by over heel Duitsland (en natuurlijk een Track and Trace systeem). Kan een chauffeur niet meer verder rijden, dan staat er al een vervanger klaar als hij aankomt op de parking.

Da's het probleem nu net: zijn collega mag hem daar staan opwachten zoveel hij wil, maar die parking hààlt de chauffeur niet door de file, en het gebrek aan voldoende parkings.   Een oplossing die er geen is, dus.
« Laatst bewerkt op: maandag 12 mei 2014 - 19:21:29 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Maschine kaputt
« Reactie #59 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 20:12:52 »
Mijne maat  komt van de 313 richting ring in Deurne staat het plots stil, hij staat een half uur zonder een meter te rijden, hierdoor zit hij 10 minuten over zijn rijtijd als hij de eerste afrit neemt (sportpaleis).
De week daarop doet hij een ritje ADR naar Duitsland waar hij op een parking vertrekt zonder zijn pinker te gebruiken, dat hebben ze door de vingers gezien maar ondertussen heel de reutemeteut nagekeken en wat bleek de week daarvoor 10 minuten te lang en nu bolt hij ADR (warme melasse), afgerond 2000€
Wat wil je dan voor 160€ ?
En dus zetten die zich met nog een minuutje of zo over, gewoon op de pechstrook ... veel goedkoper.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder