Auteur Topic: B-landteken op voorste nummerplaat?  (gelezen 4698 keer)

Offline ghost0007

• Starter
  • *
  • Geslacht: Man
B-landteken op voorste nummerplaat?
« Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 13:00:59 »
Hallo iedereen, dit is misschien een oud topic (er bestaan al wat vragen hierover zag ik) maar ik heb een specifieke vraag hierover.
Ik weet dat de nummerplaat vooraan op de wagen een reproductie mag zijn, ofwel een alu reflecterende plaat of één met acryl.
Nu, die B landcode die links op de plaat staat, is het verplicht dat daar een B op staat? Indien niet, zou daar een andere landcode mogen opstaan?
Ik zou ivp de B, de landcode FIN (Finland) willen plaatsen, uiteraard met de EU sterretjes en blauwe achtergrond. Ik zocht al veel op, op verschillende sites, waaronder het belgische staatsblad, de website van de dienst overheid,...
Allemaal zonder specifiek resultaat. Aan de achterste (officiële) plaat, daar blijf ik natuurlijk af.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Alvast bedankt!
Don't drive faster than your guarding angel can fly!

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: B-landteken op voorste nummerplaat?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 13:38:21 »
De voorste nummerplaat moet een nagenoeg exacte kopie zijn van de plaat achteraan.
U moet vooraan dus hetzelfde model hebben als achteraan.

Met de nieuwe "robijnrode" platen betekent dat ook verplicht een B met sterretjes op de (voorste) nummerplaat.
U mag daar niets aan veranderen.

Met een "oude" plaat, zou je kunnen denken dat je er vooraan rustig een sticker met FIN zou kunnen naast plakken ... maar ik zou het je afraden.
Dit kan gemakkelijk aanzien worden als een poging om de vaststelling van de identiteit van de eigenaar van het voertuig te verhinderen of bemoeilijken.
De straffen daarop zijn in de gans Europa almaar zwaarder aan het worden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 13:44:10 »
Artikel 31

§1. Elke handeling die uitgevoerd wordt op een kentekenplaat of haar reproductie, of in de onmiddellijke nabijheid ervan, en die aanleiding geeft tot verwarring met betrekking tot de inhoud van hun opschrift, is verboden.

Het boren van bijkomende gaten in de kentekenplaat of in haar reproductie is verboden.
Weg Wanbeheer.be

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 13:51:39 »
Met een "oude" plaat, zou je kunnen denken dat je er vooraan rustig een sticker met FIN zou kunnen naast plakken ...
bij ons hangt er aan de ene kant B en aan de andere kant Fin op (achteraan)
nog nooit problemen gehad
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 14:05:32 »
Het is niet direct iets waar ze momenteel heel actief mee bezig zijn, maar kom de verkeerde flik tegen, en je kan er mee hangen.

Met de steeds grotere nadruk op automatische vaststellingen en ANPR-technologie, mag je er donder op zeggen dat er enkel meer en meer nadruk zal komen op correct identificeerbare nummerplaten en het vervolgen van alle mogelijke spielerei die deze identificatie kan misleiden.

Is een moose-sticker niet genoeg  ;D
Weg Wanbeheer.be

Offline ghost0007

• Starter
  • *
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 14:07:48 »
Ik had sowiezo al gedacht dat het niet zou mogen, we leven nu eenmaal in België... Het zal idd een Moose-stickertje worden of de vlag van Finland ergens op de achterkant van de auto ^^

Offline ghost0007

• Starter
  • *
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 14:22:48 »
En ook al zou ik het doen, ik denk dat de meeste flikken het wel door de vingers zouden zien, dat bespaart hun immers een PV en bijhorende pc-werk  ;D
Maar natuurlijk, als je 1 overijverige agent tegenkomt, dan hang je. Straks gaat de politie nog klagen als ik een sticker van de Finse vlag op de wagen kleef. Ahnja, het kan geïnterpreteerd worden als blauwe striping, en dat is verboden.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 15:55:14 »
Ik had sowiezo al gedacht dat het niet zou mogen, we leven nu eenmaal in België...

Juist. Misschien krijg je zelfs nog een GAS boete...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 18:25:39 »
Platen worden niet streng gecontroleerd, de buren hun nummerplaat is al jaren nog amper leesbaar.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 17 januari 2014 - 20:49:27 »
Is een moose-sticker niet genoeg  ;D
die hangt er ook op :D
better a bad day at sea
than a good day at the office