Over voorrang hebben ze geen / niet veel filmkes zeker ?
Lijkt niet te bestaan,
ook geen enkele campagne ofzo, gewoon niets te googlenHet is maar de hoofdoorzaak van ongevallen in het verkeer.
En om op vorige link(fietsongeval) terug te komen;
voorrangsnegatie is de absolute hoofdoorzaak van dodelijke fietsongevallen... door de fout van de fietser:
bvb
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/stat-analyse-verkeersongevallen-2009.pdf tabel 66 page 137 (enkel gewogen cijfers).
8.3.4 Soorten fietsongevallen
In 21% van alle fietsongevallen verleende de opponent van de fietser geen voorrang
aan de fietser: in deze omstandigheden kwamen 13% van de fietsdoden om het leven.
Nog meer fietsers (25%) kwamen om het leven toen zij zelf niet de rechtmatige voorrang
aan een andere weggebruiker verleenden: een kwart onder hen kwam zo te overlijden
(dit ongevalstype is goed voor 9% van alle fietsongevallen).
indien beide ongevalstypes worden opgeteld wordt duidelijk dat het niet toepassen
van de voorrangsregel een aanzienlijke rol speelt in dodelijke fietsongevallen.
De ongevalstypes met de hoogste ernst zijn de dodehoekongevallen tussen een
fietser en vrachtwagen: deze ongevallen eisten in 2009 4 fietsdoden. In 14% van de
fietsongevallen kwam de fietser ten val zijn alvorens hij werd aangereden.
tabel 66 : Hoofdindicatoren van “typische” fietsongevallen53 – 2009 (gewogen cijfers)
...
Doden 30 dagen % zwgewond % lichtgew % Ongevallen % ernst
Dodehoek
5 5 4 5 7 1 28 0 35 0 316
tegen open portier
2 2 25 3 323 5 351 4 78
opponent rijdt uit parking/parkeerplaats
0 0 26 3 309 4 335 4 77
opponent door rood licht
0 0 4 0 13 0 18 0 203
opponent verleent geen voorrang
11 13 151 17 1477 21 1648 21 99
Uitwijkingsmaneuver fietser
2 2 18 2 124 2 165 2 124
Fietser door rood licht
0 0 9 1 38 1 49 1 193
Fietser verleent geen voorrang
21 24 120 13 522 7 695 9 203
Val van de fietser56
12 14 148 16 955 13 1090 14 147
controleverlies over het stuur door de fietser
3 3% 39 4% 271 4% 309 4% 137
Val van de fietser56
Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en
niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor.
Bron: FOD Economie ADSEI / Infografie: BIVV 5
Is niet erg hoor die/dat kunnen we niet flitsen, dus onbelangrijk.
Gisteren nog 50 km met de fiets gereden, ongelooflijk al die fietsvoorzieningen bij oversteekplaatsen.
We hebben natuurlijk zoveel mogelijk het fietsroutenetwerk gevolgd, maar ook daar kruist men regelmatig eens een voorrangsweg.
We hebben soms ook op dubbelrichtingsfietspaden gereden die 2,5 meter breed waren.
enkele vbn:
http://goo.gl/maps/H1wOI gescheiden fietspad 2,5 m breed, ver buiten bbk 70 kmh weg...
http://goo.gl/maps/NpQz5 langste houten fietsviaduct ca 150 m lang over dal, telkens 3 meter breed.
http://goo.gl/maps/xAXcz beveiligde oversteekplaats naar andere kant met plateau enz... dus vroegtijdig van 70 kmh naar 50 en 30 kmh...
hier begint de 50 kmh...
http://goo.gl/maps/PxeGS de oversteekplaats is het eerste huis wat je tegenkomt quasi na 2,5 km in niemandsland.