Auteur Topic: Heraangelegd, maar niet veiliger ...  (gelezen 5438 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 03 april 2014 - 19:34:42 »
Nog eentje die in deze categorie kan :

http://www.gva.be/regio-kempen/herselt/scholier-16-zwaargewond-bij-aanrijding.aspx#

Doet me even aan´de alombekende uitzending  "KIJK UIT" denken, helaas vergeten de weggebruikers die altijd toepasselijke titel...

http://bivv.be/nl/pers/kijk-uit
afleiding...
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 april 2014 - 19:37:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 03 april 2014 - 19:57:17 »
Over voorrang hebben ze geen / niet veel filmkes zeker ?   >:(
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 03 april 2014 - 20:40:49 »
Over voorrang hebben ze geen / niet veel filmkes zeker ?   >:(

Lijkt niet te bestaan, ook geen enkele campagne ofzo, gewoon niets te googlen

Het is maar de hoofdoorzaak van ongevallen in het verkeer.  

En om op vorige link(fietsongeval) terug te komen;
 voorrangsnegatie is de absolute hoofdoorzaak van dodelijke fietsongevallen... door de fout van de fietser:

bvb
Citaat
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/stat-analyse-verkeersongevallen-2009.pdf  tabel 66 page 137 (enkel gewogen cijfers).

8.3.4 Soorten fietsongevallen

In 21% van alle fietsongevallen verleende de opponent van de fietser geen voorrang
aan de fietser: in deze omstandigheden kwamen 13% van de fietsdoden om het leven.
Nog meer fietsers (25%) kwamen om het leven toen zij zelf niet de rechtmatige voorrang
aan een andere weggebruiker verleenden: een kwart onder hen kwam zo te overlijden
(dit ongevalstype is goed voor 9% van alle fietsongevallen).
indien beide ongevalstypes worden opgeteld wordt duidelijk dat het niet toepassen
van de voorrangsregel een aanzienlijke rol speelt in dodelijke fietsongevallen.


De ongevalstypes met de hoogste ernst zijn de dodehoekongevallen tussen een
fietser en vrachtwagen: deze ongevallen eisten in 2009 4 fietsdoden. In 14% van de
fietsongevallen kwam de fietser ten val zijn alvorens hij werd aangereden.

tabel 66 : Hoofdindicatoren van “typische” fietsongevallen53 – 2009 (gewogen cijfers)
...
Doden 30 dagen  %  zwgewond % lichtgew % Ongevallen % ernst
Dodehoek
 5 5 4 5 7 1 28 0 35 0 316
tegen open portier
 2 2 25 3 323 5 351 4 78
opponent rijdt uit parking/parkeerplaats
 0 0 26 3 309 4 335 4 77
opponent door rood licht
 0 0 4 0 13 0 18 0 203
opponent verleent geen voorrang
11 13 151 17 1477 21 1648 21 99
Uitwijkingsmaneuver fietser
 2
2 18 2 124 2 165 2 124
Fietser door rood licht
 0 0 9 1 38 1 49 1 193
Fietser verleent geen voorrang
21
24 120 13 522 7 695 9 203
Val van de fietser56
12 14 148 16 955 13 1090 14 147
controleverlies over het stuur door de fietser
3 3% 39 4% 271 4% 309 4% 137

Val van de fietser56
Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en
niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor.


Bron: FOD Economie ADSEI / Infografie: BIVV 5

Is niet erg hoor die/dat kunnen we niet flitsen, dus onbelangrijk.  >:( :P

Gisteren nog 50 km met de fiets gereden, ongelooflijk al die fietsvoorzieningen bij oversteekplaatsen.
We hebben natuurlijk zoveel mogelijk het fietsroutenetwerk gevolgd, maar ook daar kruist men regelmatig eens een voorrangsweg.
We hebben soms ook op dubbelrichtingsfietspaden gereden die 2,5 meter breed waren.
enkele vbn:
http://goo.gl/maps/H1wOI gescheiden fietspad 2,5 m breed, ver buiten bbk 70 kmh weg...
http://goo.gl/maps/NpQz5 langste houten fietsviaduct ca 150 m lang over dal, telkens 3 meter breed.
http://goo.gl/maps/xAXcz  beveiligde oversteekplaats naar andere kant met plateau enz... dus vroegtijdig van 70 kmh naar 50 en 30 kmh...
hier begint de 50 kmh... http://goo.gl/maps/PxeGS   de oversteekplaats is het eerste huis wat je tegenkomt quasi na 2,5 km in niemandsland.
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 april 2014 - 21:27:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 03 april 2014 - 21:15:03 »
Via google :



Links in rijrichting, op een berm zonder 1,5m plaats te laten voor voetgangers waar er geen trottoir is ... pal aan schoolomgeving !

PZ 5378 = Houthalen Helchteren
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 03 april 2014 - 21:30:49 »
Via google :



Links in rijrichting, op een berm zonder 1,5m plaats te laten voor voetgangers waar er geen trottoir is ... pal aan schoolomgeving !

PZ 5378 = Houthalen Helchteren
En vermoedelijk veel te kort bij het kp (< 5 m), om het zicht weg te nemen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
« Reactie #20 Gepost op: maandag 07 april 2014 - 10:49:34 »

Bekijk de foto, als de rest van de weg ook zo is, weet ik al direct een mogelijke oorzaak voor het verlies van controle over het stuur  ...
Daar moet je niet eens erg snel voor rijden ...

http://www.gva.be/regio-mechelen/keerbergen/niet-eerste-zware-ongeval-op-deze-plaats.aspx#


Hetzelfde als wat ik zelf ooit meegemaakt heb.
Andere plek, andere eeuw, gelukkig andere gevolgen, maar het lijkt me verder nogal gelijkaardig.


Oh, dit is uiteraard een bijna-standaard situatie in Vlaanderen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Stad Antwerpen veroordeeld voor
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 02 juli 2014 - 23:32:18 »
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/merksem/stad-moet-schadevergoeding-betalen-door-onveilige-vaartkaai-2.aspx

Niet in het ongeval met wielrenner Goddaert - daar is de boel geseponeerd , begrijpen wie begrijpen kan ! - maar Stad A'pen is veroordeeld tot schadevergoeding voor eerder ongeval ..

Volgens de politierechtbank wist de stad van de onveilige verkeerssituatie, maar had ze jarenlang niets ondernomen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 23 september 2014 - 10:32:20 »
Deze valt precies ook in die categorie

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2058069/2014/09/22/Drukke-steenweg-dicht-na-spectaculair-ongeval.dhtml

Proper gedaan ... de vraag die volgt : rijbewijs CE gekocht voor 100 euro ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 23 september 2014 - 12:31:17 »
Deze valt precies ook in die categorie

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2058069/2014/09/22/Drukke-steenweg-dicht-na-spectaculair-ongeval.dhtml

Proper gedaan ... de vraag die volgt : rijbewijs CE gekocht voor 100 euro ?

En je vraagt je dus niet af, hoe de Poolse automobilist aan een rijbewijs komt ?  Heeft nochtans een vuilniswagen ingehaald, terwijl er een tegenligger op hem af kwam.

Citaat
Een Poolse chauffeur, die vanuit Bilzen kwam, probeerde een vuilniswagen in te halen, maar had een tegenligger vanuit Veldwezelt te laat gezien. De Pool probeerde nog uit te wijken en ramde zo de vuilniskar
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 23 september 2014 - 22:36:38 »
Het was inderdaad een Poolse autobestuurder (Audi A3...) die ongelooflijk in de fout ging en zeer veel geluk had toen hij slingerend die tegenligger=camion-oplegger  ramde, de gevolgen hadden veel erger kunnen zijn (stel voor: fietsers op die fietspaden#...)

# http://static0.hln.be/static/photo/2014/18/7/7/20140922121100/media_xll_7131592.jpg

(stond in mijn live-krant HBVL uitvoerig beschreven).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 september 2014 - 22:42:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 24 september 2014 - 00:01:39 »
En je vraagt je dus niet af, hoe de Poolse automobilist aan een rijbewijs komt ?

Euh ...  :-[
Niet op het moment dat ik dat artikel las, nee ...
Was er stellig van overtuigd dat de Pool in de camion zat, ipv er onder ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 25 september 2014 - 02:41:38 »
Dat is gewoon triestig geschreven, ik heb het ook meerdere keren moeten herlezen om het te kunnen visualiseren .
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien