Auteur Topic: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen  (gelezen 10671 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Gepost op: vrijdag 21 februari 2014 - 13:19:41 »
Ik ben even in de war met de fietsoversteekplaats.
Als je er nog niet op bent geeft het je geen voorrang, maar neemt deze ook je eventuele voorrang af als je die had gehad als er geen fietsoversteekplaats was?

Je moet rekening houden met andere weggebruikers voor je de oversteekplaats oprijdt, maar dat kan ook betekenen "ik heb hier voorrang en die auto kan nog stoppen dus ik mag doorrijden" ?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 21 februari 2014 - 14:39:19 »
Ik ben even in de war met de fietsoversteekplaats.
Als je er nog niet op bent geeft het je geen voorrang, maar neemt deze ook je eventuele voorrang af als je die had gehad als er geen fietsoversteekplaats was?

Je moet rekening houden met andere weggebruikers voor je de oversteekplaats oprijdt, maar dat kan ook betekenen "ik heb hier voorrang en die auto kan nog stoppen dus ik mag doorrijden" ?


Huh ?   ::)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 21 februari 2014 - 16:57:49 »
Ik ben even in de war met de fietsoversteekplaats.
Als je er nog niet op bent geeft het je geen voorrang, maar neemt deze ook je eventuele voorrang af als je die had gehad als er geen fietsoversteekplaats was?

Als in ; stel dat ik 6 juiste had met de lotto dan won ik een miljoen, ik heb wel 6 cijfers maar niet de juiste, telt dat ook?


Je moet rekening houden met andere weggebruikers voor je de oversteekplaats oprijdt, maar dat kan ook betekenen "ik heb hier voorrang en die auto kan nog stoppen dus ik mag doorrijden" ?

Je hebt geen voorrang, je krijgt voorrang, wat jij doet is hem afdwingen, hoe weet jij dat die auto nog kan stoppen?
Ok ik zit dan in een karretje maar had toch lekker voorrang.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 21 februari 2014 - 17:58:51 »
Ja maar, wacht even, jongens. We zijn nog niet ingegaan op de specifieke vraag van Paprieka:

Citaat
Als je er nog niet op bent geeft het je geen voorrang, maar neemt deze ook je eventuele voorrang af als je die had gehad als er geen fietsoversteekplaats was?

Kun je een voorbeeld geven van welke voorrang je daar zou gehad hebben zonder fietsoversteekplaats, Paprieka?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 21 februari 2014 - 19:45:57 »
Blijkbaar maak ik weer een rare hersenkronkel aan de reacties te zien :)

Stel dat men een fietsoversteekplaats trekt over een gewoon kruispunt.  Die mag daar waarschijnlijk niet liggen, maar dat houdt hen niet tegen dat toch te doen.
Als ik als fiets van rechts kom en over die oversteekplaats wil oversteken, neemt die dan mijn voorrang van rechts af.

Eigenlijk vroeg ik me gewoon af : ze zeggen altijd "op fietspad normaal voorrang, op fietsoversteekplaats geen voorrang".  Wat ik interpreteerde als: de voorrang wordt je daar afgenomen met de kracht van een regel.  Maar klopt dat wel en is het niet gewoon "de fietsoversteekplaats geeft je geen voorrang (voor je erop zit) omdat het de voorrangsregeling niet wijzigt".



Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 21 februari 2014 - 20:28:33 »
Paprieka, je mag gerust in de war zijn hoor. De Vlaamse wegbeheerder creeert alleen maar verwarring.
Een dwarsmarkering verwarren met een langsrichting markering, hoe durven ze. Het is logisch dat je niet meer weet wie voorrang heeft. 
Volgens mij kan de voorrang die je reeds hebt niet worden afgenomen door een slecht geplaatste wegmarkering maar ik vind daarover geen enkele uitspraak.  Zoals een fietsoversteekplaats over een kruispunt in de langsrichting van een voorrangsweg of zoals jij schrijft bij voorrang van rechts.
 Bij ongeval de wegbeheerder aanklagen voor misleiding van de weggebruiker.

Het MB van 1976 maw de plaastingsvoorwaarden voor verkeerstekens bepaalt :

18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De afstand tussen de twee onderbroken strepen is ten minste 1,00 m overeenkomstig plaat 6 van bijlage 4 tot dit besluit.
Deze tussenruimte kan evenwel teruggebracht worden tot ten minste 0,80 m indien het fietspad met éénrichtingsverkeer is.
Deze onderbroken strepen worden gevormd door vierkanten of parallellogrammen met als zijde ongeveer 0,50 m en met een tussenafstand van ongeveer 0,50 m.

De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.

De ondergeschiktheid aan het verkeer op de openbare weg die wordt overgestoken mag verduidelijkt worden door de verkeersborden B1 of B5.

 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 februari 2014 - 20:58:56 door mazda »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 21 februari 2014 - 23:33:37 »
Het MB van 1976 maw de plaastingsvoorwaarden voor verkeerstekens bepaalt :
Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
wat als ze daar net wel is aangebracht?,
wil dat dan zeggen dat fietsers en bromfietsers verondersteld zijn om niet dezelfde voorrangsregels te moeten naleven?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 22 februari 2014 - 20:45:18 »
Dat is één van de vragen die je je zou kunnen stellen.
Misleiding naar mijn mening. Het past zeker niet in het plaatje om de fietsers meer voorrang te verlenen dan de andere bestuurders want dat is de eigenlijke bedoeling van vele gemeentelijke wegbeheerders.
Volgens mij is dit gewoon doorgrond slecht wegbeheer, vergissing bij het aanbrengen van de juiste wegmarkering.
Men denkt daar gewoon niet over na.
Ik denk niet dat fietsers de voorrang die ze hebben door B9 of B15 moeten opgeven. Hier hoort een doorgetrokken fietsmarkering te worden aangebracht. De algemene vvr kan alleen worden gewijzigd door een doorgetrokken fietspad art 74 en niet door een fietsoversteekplaats.
Fietsoversteekplaatsen horen niet thuis op kruispunten maar kunnen in de langsrichting van een ondergeschikte weg wel worden gebruikt maar niet bij VVR en ook niet in de langsrichting van B9 of B15. Vele fietsers kenne het verschil niet tussen een doorgertrokken fietspad, suggestiestrook, oversteekplaats voor fietsers en overteekplaats voor voetgangers. Daarom is het beter om geen enkele markering aan te brengen als de fietser geen voorrang heeft en een doorgetrokken fietspad als de fietser wel voorrang heeft, zie fietsvademecum.
Het beste zou zijn om de voorrang van een doorgetrokken fietspad terug af te schaffen en de fietsers de gewone regels te laten naleven, dan kan de wegbeheerder het fietspad gewoon doortrekken over kruispunten zodat de fietser weet waar hij moet rijden zonder dat dit de voorrang wijzigt, niet alleen bij vvr maar ook bij het dwarsen van een voorrangsweg.
Het is allemaal veel te ingewikkeld geworden. Geknoei op grote schaal.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 februari 2014 - 21:02:17 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 22 februari 2014 - 22:33:10 »
Citaat
AR 40.ter.
De bestuurder van een auto of van een motorfiets [...] mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Voor de fietser verandert er dus niets aan de (overige) voorrangsregels.

Merk op dat de verplichtingen van voormelde bestuurder gelden tegenover de weggebruikers. Dus ook tegenover de boer die met zijn koe op stap is op die oversteekplaats.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #9 Gepost op: zondag 23 februari 2014 - 12:35:23 »
Merk op dat de verplichtingen van voormelde bestuurder gelden tegenover de weggebruikers. Dus ook tegenover de boer die met zijn koe op stap is op die oversteekplaats.


Dat is voor de wegcode ook een bestuurder .....


2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.



Van zodra hij z'n koe geleidt of bewaakt, is hij bestuurder.  Hij hoeft dus niet op z'n koe te zitten zoals een ruiter op z'n paard, om voor de wegcode een bestuurder te zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #10 Gepost op: maandag 24 februari 2014 - 16:42:28 »
Ik ben even in de war met de fietsoversteekplaats.
Als je er nog niet op bent geeft het je geen voorrang, maar neemt deze ook je eventuele voorrang af als je die had gehad als er geen fietsoversteekplaats was?

Je moet rekening houden met andere weggebruikers voor je de oversteekplaats oprijdt, maar dat kan ook betekenen "ik heb hier voorrang en die auto kan nog stoppen dus ik mag doorrijden" ?


Neen, dan ben je de oversteekplaats gewoon opgereden zonder voorrang te verlenen.

Volgens de verkeerswetgeving mag een B1 de ondergeschiktheid van de oversteekplaats benadrukken.
Ik denk dat dan duidelijk is wat de bedoeling is inzake voorrang ?
Ook al is het waanzinnig dubieus gemaakt in de wegcode ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #11 Gepost op: maandag 24 februari 2014 - 16:43:54 »
Citaat
AR 40.ter.
De bestuurder van een auto of van een motorfiets [...] mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Voor de fietser verandert er dus niets aan de (overige) voorrangsregels.

Merk op dat de verplichtingen van voormelde bestuurder gelden tegenover de weggebruikers. Dus ook tegenover de boer die met zijn koe op stap is op die oversteekplaats.

Anderzijds is die boer met koeien NIET gebonden aan deze verplichting wanneer hij de rijbaan volgt ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #12 Gepost op: maandag 24 februari 2014 - 16:48:49 »
Als je er nog niet op bent geeft het je geen voorrang, maar neemt deze ook je eventuele voorrang af als je die had gehad als er geen fietsoversteekplaats was?

Er is nergens bepaald dat zoiets zou gebeuren.
Maar ...
De bepaling dat de oversteekplaats niet mag gebruikt worden wanneer fietsers dezelfde verkeersregels inzake voorrang moeten volgen als andere bestuurders ... dus niet waar VVR geldt ... moest dat probleem vermijden .


Momenteel is het in Vlaanderen zo dat de fietsoversteekplaatsen gewoon verdwijnen bij elke heraanleg v/e KP !
Zelfs met 2richtingsfietspaden.
Crevits heeft blijkbaar liever spookrijdende fietsers ... links op de rijbaan ... dan hen een wettelijke plaats te geven om over te steken.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #13 Gepost op: maandag 24 februari 2014 - 22:22:50 »
Anderzijds is die boer met koeien NIET gebonden aan deze verplichting wanneer hij de rijbaan volgt ...

Was het alleen maar die boer. Maar ook de bromfietser en de wielerterrorist zijn niet gebonden aan deze verplichting. En die verplaatsen zich al wat sneller.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Fietsoversteekplaats voorrang afnemen
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 25 februari 2014 - 08:49:37 »
Dus als ik het goed begrijp: de fietsoversteekplaats neemt je voorrang niet af, maar mag enkel gebruikt worden waar je die niet hebt dus er zou iets anders deze moeten afnemen.