Auteur Topic: Vervuilende (vracht)wagens niet meer welkom  (gelezen 1644 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vervuilende (vracht)wagens niet meer welkom
« Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 14:45:54 »
Citaat van: GVA
Vervuilende (vracht)wagens niet meer welkom

Wie in 2016 met een vervuilende wagen het gebied binnen de Ring in rijdt, riskeert een boete. [...]

http://www.gva.be/nieuws/haven/aid1540742/vervuilende-vracht-wagens-niet-meer-welkom.aspx

Vanaf 2016 mag ik daar dus niet meer met een oldtimer rijden.

Zeggen dat ik er hier in de Umweltzones zelfs zonder emissiesticker mag mee rijden...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Vervuilende (vracht)wagens niet meer welkom
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 16:27:54 »
Zeggen dat ik er hier in de Umweltzones zelfs zonder emissiesticker mag mee rijden...
Los van de charme van oude auto's, zijn het ook de meest vervuilende.

Oldtimers moeten dus vooral niet te interessant worden voor alledaags gebruik, door allerhande uitzonderingsmaatregelen.

De Nederlanders hebben er al hun père mee gezien - een enorme stijging in aantallen "nieuw" ingeschreven import "oldies" toen hun belastingsstructuur interessanter werd.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 16:43:41 »

Naja, een oldtimer benzine met geregelde drieweg-katalysator vanaf ca 1986* (*6 jaar vóór Euro 1) is nog altijd minder vervuilend als een nieuwe diesel met Euro 6 norm als het over de echte schadelijkheid gaat.

* als ik me niet vergis was de 911 Carrera 3,2 ' met Kat ' in 1986 (G model) een van de eerste, eerst nog 207 PK nadien 217 PK * De versie zonder katalysator had 231 PK (ook nog 1986).
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_911_(1963)#Technische_Daten_des_G-Modells
911 Carrera 3.2      911 Carrera 3.2 mit KAT
1984–1986                        1986*–1989
170 kW (231 PS)        153 kW/ 160 kW (207 PS/ 217 PS)
Aan de slechtere cijfers (ook verbruik) kun je wel denken dat die modellen snel afgelost werden (quasi einde 1988) door de 911/ model 964 met cc-verhoging naar 3600 cc en 250 PK (en 2 liter minder verbruik).
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_964#Technische_Daten_der_Serienversionen

Die eerste 3w-kat-versies worden dus 28-25 jaar van de laatste Porsche 911 G modellen, maar de 964 vanaf 1989 is wel de veel betere keus (ook qua comfort) en ook al 25 jaar.

Mijn BMW Bj ´89 in juli 2014.  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 februari 2014 - 17:16:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 20 februari 2014 - 17:18:08 »

Oldtimers moeten dus vooral niet te interessant worden voor alledaags gebruik, door allerhande uitzonderingsmaatregelen.

De Nederlanders hebben er al hun père mee gezien - een enorme stijging in aantallen "nieuw" ingeschreven import "oldies" toen hun belastingsstructuur interessanter werd.
Als je enkel naar directe uitstoot kijkt, hoeveel verschil in uitstoot is er om een beetje reparatiewerk aan een oude auto te doen tegenover een nieuwe auto bouwen?
Och ja peanuts hier in België want zoveel auto's bouwen we niet, laat een ander maar voor de problemen opdraaien en dan zeggen dat je zelf goed bezig bent.
Moesten ze de uitstoot op papier mee overdragen naar het land voor elk nieuw importprodukt zullen ze in Brussel wel anders gaan piepen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien