Zeggen dat ik er hier in de Umweltzones zelfs zonder emissiesticker mag mee rijden...
Los van de charme van oude auto's, zijn het ook de meest vervuilende.
Naja, een oldtimer benzine met
geregelde drieweg-katalysator vanaf ca 1986* (*6 jaar vóór Euro 1) is nog altijd minder vervuilend als een nieuwe diesel met Euro 6 norm als het over de echte schadelijkheid gaat.
* als ik me niet vergis was de 911 Carrera 3,2
' met Kat ' in 1986 (G model) een van de eerste, eerst nog 207 PK nadien 217 PK * De versie zonder katalysator had 231 PK (ook nog 1986).
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_911_(1963)#Technische_Daten_des_G-Modells
911 Carrera 3.2 911 Carrera 3.2 mit KAT
1984–1986 1986*–1989
170 kW (231 PS) 153 kW/ 160 kW (207 PS/ 217 PS)
Aan de slechtere cijfers (ook verbruik) kun je wel denken dat die modellen snel afgelost werden (quasi einde 1988) door de 911/ model 964 met cc-verhoging naar 3600 cc en 250 PK (en 2 liter minder verbruik).
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_964#Technische_Daten_der_SerienversionenDie eerste 3w-kat-versies worden dus
28-25 jaar van de laatste Porsche 911 G modellen, maar de 964 vanaf 1989 is wel de veel betere keus (ook qua comfort) en ook al 25 jaar.
Mijn BMW Bj ´89 in juli 2014.
