Auteur Topic: Rotondes met twee rijvakken gaan verdwijnen  (gelezen 3683 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Rotondes met twee rijvakken gaan verdwijnen
« Gepost op: zaterdag 22 februari 2014 - 16:03:41 »
Citaat van: GVA
Rotondes met twee rijvakken gaan verdwijnen

Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat heel wat dubbele rotondes verwijderen door de markeringen die ze in twee rijstroken verdelen weg te halen. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1541945/rotondes-met-twee-rijvakken-gaan-verdwijnen.aspx

Juist: als we de weggebruikers niet kunnen leren hoe ze een rotonde met twee rijstroken moeten gebruiken, dan schaffen we de voordelen ervan maar af.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Rotondes met twee rijvakken gaan verdwijnen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 23 februari 2014 - 13:14:49 »
Ze halen enkel de markeringen weg.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: zondag 23 februari 2014 - 14:37:50 »

Juist. En dus moet je zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zondag 23 februari 2014 - 14:52:04 »

Juist. En dus moet je zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan rijden.

Maar dat was nu net niet de bedoeling...  ;D

Citaat
Het agentschap doet dat uit veiligheid, omdat heel wat bestuurders consequent op de rechterrijstrook blijven rijden omdat ze de binnenkant van de rotonde niet durven nemen. En dat zorgt voor files, waardoor de rotondes hun doel voorbijschieten.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: zondag 23 februari 2014 - 14:57:39 »

9.3.1.

(...)

Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 23 februari 2014 - 15:05:06 »
Voor mij is het een spijtig voorval aangezien ik daar steeds gretig gebruik van maak, iedereen zit inderdaad als een bende stomme koeien op dat rechtse vak, heb ik heel het linkse vak voor mij alleen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 23 februari 2014 - 15:43:51 »

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 23 februari 2014 - 20:45:27 »
Misschien hoopt men dat als je ziet dat de persoon voor jou gaat afslaan af de rotonde en je er zelf nog niet af wil, je die dan gaat inhalen op de vrijgekomen ruimte en men dat wel durft terwijl men niet durfde om van rijstrook te veranderen ?

Ik steek het probleem precies wel op de foute aanleg van die rotondes en niet op de gebruikers ... men zou moeten verplicht worden op het buitenste rijvak om een afrit te nemen (en het middenste wordt dan het buitenste).

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: zondag 23 februari 2014 - 20:49:57 »

9.3.1.

(...)

Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.

Bedankt, Bert. Dat had ik even over het hoofd gezien.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #9 Gepost op: maandag 24 februari 2014 - 13:06:07 »

Niet op een rotonde ...

Typisch Belgische media natuurlijk : willen een rotonde verlaten vanop de binnenrijstrook, wat dus ... NIET mag !

Wie de Belgische wegcode enigszins begrijpt, blijft  uiteraard op de buitenste rijstrook ipv 2 manoeuvres met absolute voorrangsplicht te doen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #10 Gepost op: maandag 24 februari 2014 - 13:25:32 »
Beste van al : dat verandert dus in essentie ... NIETS !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder