Auteur Topic: B9 bij lichten  (gelezen 11207 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: B9 bij lichten
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 25 januari 2014 - 00:05:00 »


http://goo.gl/maps/7NAkT
http://goo.gl/maps/asEJY
http://goo.gl/maps/SZ8xU

http://goo.gl/maps/LVcKx
http://goo.gl/maps/sPMR0
http://goo.gl/maps/4FOLi
http://goo.gl/maps/pRdd5
enz...

zeer gebruikelijke situatie, waarbij een voorrangsweg plots onaangekondigd opgedoekt wordt met een B1 of B5 voor bestuurders die op deze voorrangsweg rijden, maar willen afslaan.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 januari 2014 - 00:07:59 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: B9 bij lichten
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014 - 14:56:58 »
Goed dan besluit ik dit hieruit :)  :
Op een voorrangsweg verlies je die voorrang vanaf het werkende licht tot het 'logische einde' van dat licht.
Daarna heb je die terug.  Voorrangsborden die 'logisch gezien' niet bij de lichten horen blijven tellen.
'Fietspadkruispunten' zonder lichten op een voorrangsbaan moeten eigenlijk voorzien worden van driehoeken, de voorrangsbaan blijft gelden.

Is deze redenering dan ook juist?
Ik zit op een voorrangsbaan en steek een groot kruispunt met lichten over.  Door welke reden ook geraak ik het kruispunt niet af voor de zijstraat groen krijgt.
De voorrang telt daar niet, dus de auto's die van rechts komen moet ik voorrang geven.  Echter mochten er nog auto's van links komen heb ik wel voorrang door VVR?
En zoja, kan dit nog vervelend worden als de lichten uitvallen op het moment dat je op het kruispunt bent vermits de voorrang dan plots verandert ... maar dat is waarschijnlijk zeer uitzonderlijk.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: B9 bij lichten
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014 - 19:40:02 »
Ik zit op een voorrangsbaan en steek een groot kruispunt met lichten over.  Door welke reden ook geraak ik het kruispunt niet af voor de zijstraat groen krijgt.
De voorrang telt daar niet, dus de auto's die van rechts komen moet ik voorrang geven.  Echter mochten er nog auto's van links komen heb ik wel voorrang door VVR?
En zoja, kan dit nog vervelend worden als de lichten uitvallen op het moment dat je op het kruispunt bent vermits de voorrang dan plots verandert ... maar dat is waarschijnlijk zeer uitzonderlijk.
Even uitzonderlijk als een overweg niet afgeraken en dan komt er een trein aan... blijf je zitten op de sporen ?  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 januari 2014 - 19:45:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: B9 bij lichten
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014 - 21:31:13 »
Dat lijkt me toch niet hetzelfde.  De spoorweg rijd ik niet op als ik er niet zeker over kan.  Die zijn ook niet zo groot.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: B9 bij lichten
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 28 januari 2014 - 23:07:47 »
Dat lijkt me toch niet hetzelfde.  De spoorweg rijd ik niet op als ik er niet zeker over kan.
Hoe kan je dat op voorhand weten ? Dus bij kruispunten doe je het wel ?
Citaat van: Paprieka
Door welke reden ook geraak ik het kruispunt niet af voor de zijstraat groen krijgt

... staat nochtans in het verkeersreglement:
Citaat
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

Citaat
Die zijn ook niet zo groot.

Denk je, ik ben daar nog niet zo zeker van. In de buurt van een station kunnen die best breed zijn, en ook ambetant...

Mol: http://goo.gl/maps/NQX4X  3 sporen

Mol 2 sporen, schuin: de overweg ligt centraal op een quasi 5-armen kruispunt: http://goo.gl/maps/GDQWi  
verkeer kan dus stilstaan op de overweg om links af te slaan (in beide richtingen, dus als iemand wacht om links af te slaan kan er een rij wagens achter staan ):
http://goo.gl/maps/oR9dX
http://goo.gl/maps/SNdXM

Neerpelt 3 sporen: http://goo.gl/maps/241XQ  je ziet de B1.
 aan de overkant ligt een rotonde...  dus B1  : http://goo.gl/maps/Ha0Hs met wat druk verkeer sta je dus stil op de spoorweg...
met dubbele B1 zelfs ... : http://goo.gl/maps/W4Rw3

Neerpelt 2 sporen : voorrang geven (B1) door op de overweg te blijven staan...: http://goo.gl/maps/PHJaC
http://goo.gl/maps/EkYfM  ; http://goo.gl/maps/YOY7R
Citaat
De spoorweg rijd ik niet op als ik er niet zeker over kan.
En wat doe je nu ?  ;D

en een KP voor dezelfde overweg geldt VVR: http://goo.gl/maps/1yWhz
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 januari 2014 - 00:34:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: B9 bij lichten
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 08:47:14 »
Citaat
... staat nochtans in het verkeersreglement:
Citaat
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

Er zijn genoeg redenen te verzinnen dat je toch het kruispunt niet tijdig overgeraakt: je moet stoppen voor een prioritair voertuig, omdat een agent het zegt, omdat er vlak voor je een ongeval gebeurd is, omdat je eieren op de fiets vervoert en er kasseien liggen, ...
Het kan ook gewoon zijn dat de auto's voor je stoppen en dit niet te voorzien was.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: B9 bij lichten
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 08:49:28 »
Goed blijkbaar zijn er (idiote?) overwegen waar je op vast kan komen te zitten. Maakt ook niet echt uit voor mijn vraag aangezien een trein nooit voorrang gaat geven :)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: B9 bij lichten
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 11:33:51 »
Citaat
... staat nochtans in het verkeersreglement:
Citaat
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

Er zijn genoeg redenen te verzinnen dat je toch het kruispunt niet tijdig overgeraakt: je moet stoppen voor een prioritair voertuig, omdat een agent het zegt, omdat er vlak voor je een ongeval gebeurd is, omdat je eieren op de fiets vervoert en er kasseien liggen, ...
Het kan ook gewoon zijn dat de auto's voor je stoppen en dit niet te voorzien was.

Het woordje "waarschijnlijk" in AR 14.2 opent wagenwijd de poort naar oeverloze discussies.

Het zou anders zijn als AR 14.2 zou bepalen dat je een kruispunt slechts mag oprijden als het zeker is dat je op dat kruispunt niet zult moeten stoppen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: B9 bij lichten
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 11:34:41 »
Maakt ook niet echt uit voor mijn vraag aangezien een trein nooit voorrang gaat geven :)

Toch wel. Als de treinbestuurder de trein nog tijdig kan stoppen, zal hij dat ook doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: B9 bij lichten
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 12:55:38 »
Is deze redenering dan ook juist?
Ik zit op een voorrangsbaan en steek een groot kruispunt met lichten over.  Door welke reden ook geraak ik het kruispunt niet af voor de zijstraat groen krijgt.
Neen.
De verkeerslichten regelen de toegang tot het KP.
Je had in die omstandigheden mogelijk het KP niet eens mogen oprijden ... of ergens halverwege niet-hinderlijk moeten stoppen indien mogelijk.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/169-art14

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

Mrk op dat dit enkel geldt indien het verkeer zodanig belemmerd is   ;)
Niet voor andere redenen dus 

Normaal moet de timing van de lichten zodanig zijn dat je het KP kan ontruimen voor een dwarsrichting groen krijgt ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: B9 bij lichten
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 13:01:00 »

Denk je, ik ben daar nog niet zo zeker van. In de buurt van een station kunnen die best breed zijn, en ook ambetant...

Mol: http://goo.gl/maps/NQX4X  3 sporen

Mol 2 sporen, schuin: de overweg ligt centraal op een quasi 5-armen kruispunt: http://goo.gl/maps/GDQWi  
verkeer kan dus stilstaan op de overweg om links af te slaan (in beide richtingen, dus als iemand wacht om links af te slaan kan er een rij wagens achter staan ):
http://goo.gl/maps/oR9dX
http://goo.gl/maps/SNdXM

Stoppen op een overweg is verboden.
En levensgevaarlijk, maar in de Belgische wegcode wordt dat een ... eerste graads overtreding !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: B9 bij lichten
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 13:02:33 »
Sorry Inazuma maar spreek je jezelf nu niet tegen?
Je zegt dat het niet zo is, haalt het niet relevante artikel 14.2 aan om dan zelf te zeggen dat er nog andere redenen kunnen zijn dat je er niet geraakt bent?
Citaat
... of ergens halverwege niet-hinderlijk moeten stoppen indien mogelijk.

Je zegt dus dat als zoiets gebeurt je ergens uit de weg moet stoppen en geen enkele voorrang meer hebt, maar op wat is dat dan gebaseerd?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: B9 bij lichten
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 13:05:41 »
Neerpelt 3 sporen: http://goo.gl/maps/241XQ  je ziet de B1.
 aan de overkant ligt een rotonde...  dus B1  : http://goo.gl/maps/Ha0Hs met wat druk verkeer sta je dus stil op de spoorweg...
met dubbele B1 zelfs ... : http://goo.gl/maps/W4Rw3

Totale waanzin daar ...

3 (!) wegen met B1 op dit KP
Geen voorrangsbord  op de weg komende  van de rotonde naar de overweg
Geen afbuigend voorrangstraject

En de waanzin om een rotonde pal na een overweg te leggen is al helemaal van de pot gerukt.

Wegwanbeheer op zijn best !

Maar het is zone 30, dus absoluut veilig ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: B9 bij lichten
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 13:29:46 »
Sorry Inazuma maar spreek je jezelf nu niet tegen?
Je zegt dat het niet zo is, haalt het niet relevante artikel 14.2 aan om dan zelf te zeggen dat er nog andere redenen kunnen zijn dat je er niet geraakt bent?
Citaat
... of ergens halverwege niet-hinderlijk moeten stoppen indien mogelijk.

Je zegt dus dat als zoiets gebeurt je ergens uit de weg moet stoppen en geen enkele voorrang meer hebt, maar op wat is dat dan gebaseerd?

Als het verkeer belemmerd was hé.
Als je dan ergens kan stoppen zonder daardoor het dwarsverkeer te hinderen, bega je geen overtreding ...

Als dat niet zo was ...
De wegcode voorziet nergens dergelijke situatie dat een KP met lichten NIET vrijgemaakt kan worden omwille van andere redenen.

Dan ben je het KP reglementair opgereden opgereden.
De voorrangsborden gelden niet, voor niemand.
De lichten regelen enkel de toegang tot het KP, niet de voorrang ...

Terugvallen op de voorrangsregels dus :

VVR of 12.4bis bij fietspad ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: B9 bij lichten
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 29 januari 2014 - 14:03:29 »
Citaat
Terugvallen op de voorrangsregels dus :

VVR of 12.4bis bij fietspad ...

Ok :)