In NL zijn er wel al een paar simpele zielen die roepen dat het aantal verkeersdoden op de 130 stukken sterk gestegen is, en op de 120 delen gedaald ... 
Logisch: er is meer 130 gekomen, en veel 120-stukken verdwenen ...
Globaal verdere daling.
Idd, daarbij de dynamische stukken die ~ 20 % aandeel-130 kmh uitmaken voor meestal 11hr/24 hr.
Tja de simpele zielen die niet kunnen rekenen, want NL had 4 maanden in 2012 al 130 kmh (met amper 2 doden in 2012, 1 dode in 2011 wslk teststuk)
Idd daling van
41 naar 35 verkeersdoden op alle 120-130 kmh snelwegen (geregistreerd ter plaatse).
vinden we in deze download:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/publicaties/2014/04/24/tabellen-verkeersdoden-2013%5B2%5D.html
Tabel 4. Verdeling naar maximumsnelheid van de weg (2009 – 2013)
Maximum snelheid weg 2009 2010 2011 2012 2013
120 km 48 33 28 39 23 ²
130 km - - 1 2 12 ²
Onbekend 12 28 37 17 19
Totaal 644 537 546 562 476
Bron RWS‐WVL
² Deze cijfers geven de maximumsnelheden weer zoals die door de politie op het ongevalsformulier zijn opgenomen. Voor wat betreft de wegdelen van 120 km/u en 130 km/u het volgende: het totaal aantal verkeersdoden op de wegdelen met deze snelheden is gedaald van 2012 met 41 naar 2013 met 35. De verschuiving van de afzonderlijke wegdelen 120 km/u en 130 km/u heeft ermee te maken dat in die jaren het aantal wegdelen met 120 km/u is verminderd ten gunste van het aantal wegdelen waarop 130 km/u gereden kan worden.
Opmerkelijk is ook dat alle snelwegdoden (volgens ongevalformulier = ter plaatse) slechts een goede 7 % van het totaal doden uitmaken, om algemene verkeersdoden te doen dalen best die download eens doorlezen, vooral tabel 2 waar telkens een interessant lijntje (senioren) w.v. 65+ is toegevoegd. Bij enkel fiets 65+ bvb 113 doden of 20 % van alle 570 doden... Ook een lijntje w.v. 18-24 jaar.
En hier vinden we het aandeel 130-120-100 kmh aan het totaal, incl dynamisch 130 kmh:
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/11/28/130-km-per-uur-vanaf-september-2012-de-nieuwe-norm.html
130 km/h vanaf sept. 2012 de nieuwe norm
Nieuws op verkeersgebied
...
In de praktijk betekent dit dat vanaf september op bijna 60% van de Nederlandse autosnelwegen 130 kilometer per uur kan worden gereden. Op ruim 900 kilometer van de snelwegen geldt de nieuwe maximum snelheid 24 uur per dag, op bijna 500 kilometer autosnelweg kan via een dynamisch regime in de avond en nacht 130 kilometer per uur worden gereden.
Aanvullend onderzoekt minister Schultz nog of de maximum snelheid op nog eens ruim 450 kilometer van de snelwegen (19%) omhoog kan. Het gaat hier om snelwegen die in de buurt van beschermde natuurgebieden liggen.
Daarnaast gaat in juli 2012 op 4 van de 5 80 kilometerzones bij de grote steden de snelheid weer omhoog naar 100 kilometer per uur. Dit is mogelijk omdat de luchtkwaliteit in Nederland de afgelopen jaren sterk is verbeterd.
Ook blijkt uit eerdere evaluaties dat 80 kilometer kan leiden tot een slechtere doorstroming van het verkeer. Over de A20 bij Rotterdam neemt de minister dit jaar een besluit als het experiment met dynamische snelheden daar is afgerond.
De minister heeft vandaag de resultaten van het experiment met een (dynamische) maximum snelheid van 130 kilometer per uur op 8 trajecten naar de Tweede Kamer gestuurd. 'Het is experiment is succesvol verlopen', aldus de minister in de brief.
Bijna 60 % (57,5 % vanaf 1/9/2012) zijn nu naar 130 kmh gebracht incl dynamisch 130 kmh
(ruim 900 km 24/24h + dynamische stukken -bijna 500 km- waar het meestal na 19h00 tot 6h00 130 kmh wordt)
900 km 130 kmh 24/24h = 37 % van de 2436 km snelweg (officieel 2013
http://www.wegenwiki.nl/Nederland )
500 km variabel 130 kmh = 20,5 % van de 2436 km snelweg.
450 km staan nog ter discussie (zie ook kaart) = 19 %, voorbehoud wegens onderzoek, omdat die door "natuurgebieden" lopen.
Dus quasi 12 van de 35 verkeersdoden vielen op de 130 kmh snelweg die quasi pi-duim 50 % aandeel uitmaakt. Helemaal geen reden tot klagen, integendeel.

verdere info te vinden met alle details, onder andere
hectometerbordjes, ook dynamisch
vanaf juni 2014 !:
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/verhoging_maximumsnelheid/
Maximumsnelheid op hectometerbordjes
De borden langs de weg (PDF, 601.8 kB) geven aan hoe hard u mag rijden. Vanaf juni 2014 worden bovendien langs de snelwegen hectometerbordjes geplaatst met daarop de maximumsnelheden afgebeeld: 100, 120, 130, 100 met een tijdvenster en 120 met een tijdvenster. Deze snelheden worden niet elke 100 meter op de hectometerbordjes getoond, maar op de hele kilometer.
Omdat er wegen zijn waar een variabele snelheid geldt, wordt daar de snelheid met een tijdvenster aangegeven. Om consequent en eenduidig te blijven, geven de hectometerbordjes hetzelfde weer als de gewone snelheidsborden:

Drie voorbeelden van hectometerbordjes met daarop geplaatst de maximumsnelheden
Vanaf juni 2014 worden langs de snelwegen hectometerbordjes geplaatst met daarop de maximumsnelheden
Twee voorbeelden van hectometerbordjes met daarop geplaatst de maximumsnelheden en de vermelding van een tijdvenster

Er worden ook hectometerbordjes geplaatst met daarop de maximumsnelheden en een tijdvenster
De hectometerbordjes worden vanaf juni 2014 geplaatst. Als eerste op de drukste snelwegen: A1, A2, A4, A12 en A15. Daarna volgende de overige snelwegen. Eind dit jaar staan ze overal.