Auteur Topic: Onlogische snelheidslimieten zetten aan tot overtredingen  (gelezen 1853 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Onlogische snelheidslimieten zetten aan tot overtredingen
« Gepost op: maandag 10 maart 2014 - 12:52:19 »
Citaat van: autokanaal.be
Onlogische snelheidslimieten zetten aan tot overtredingen

Mobiliteitsorganisatie Touring steunt het voorstel om zomaar overal een veralgemeende snelheidsverlaging in te voeren op gewestwegen niet. [...]

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1503122/onlogische-snelheidslimieten-zetten-aan-tot-overtredingen-2.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokboven[/quote]

Uit het artikel:

Citaat
Onlogische snelheidslimieten komen over als een pestmaatregel, zeker wanneer op die specifieke plek snelheidscontroles gebeuren. Dan is het alsof het de overheid meer te doen is om geld binnen te halen, dan wel om iets te doen aan de verkeersveiligheid.

Neen, dan is het niet "alsof", zo ís het.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Onlogische snelheidslimieten zetten aan tot overtredingen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 10 maart 2014 - 21:46:18 »
Mobiliteitsorganisatie Touring steunt het voorstel om zomaar overal een veralgemeende snelheidsverlaging in te voeren op gewestwegen niet. [...]

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1503122/onlogische-snelheidslimieten-zetten-aan-tot-overtredingen-2.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokboven

Uit het artikel:

Citaat
Onlogische snelheidslimieten komen over als een pestmaatregel, zeker wanneer op die specifieke plek snelheidscontroles gebeuren. Dan is het alsof het de overheid meer te doen is om geld binnen te halen, dan wel om iets te doen aan de verkeersveiligheid.

Neen, dan is het niet "alsof", zo ís het.

Prachtig artikel, daar staat wat ik al jarenlang pleit en tot in den treure herhaal: geloofwaardige limieten vooral op basis van de V85.
Wat veel snelheidsstudies sinds de 90er jaren steeds maar aanhalen. Eindelijk.

Citaat
Scandinavisch model

Touring is voorstander van het Scandinavisch principe, waarbij men zich baseert op de evaluatie van het snelheidsgedrag van de weggebruikers. "Op basis van de snelheid van 85% van de voertuigbestuurders gaat men een snelheidslimiet bepalen. De meeste mensen passen immers inderdaad op een correcte wijze hun snelheid aan. Resultaat is dat veel minder mensen een overtreding begaan en vooral ook meer respect opbrengen op wegen waar de snelheid terecht wordt verlaagd tot 50 of 30 km/u, zoals in woonstraten en stedelijke gebieden."

Als men dan die domme studies van de BIVV leest willen ze limieten die quasi 20 kmh lager liggen als de gemeten V85 door de strot duwen.
De BIVV heeft namelijk die V85 over een drietal jaren (2003-2004-2005) gemeten.
Dus ze weten maar al te goed dat buiten bbk 70 km (1+1) en 90 kmh (2+2 middenberm) duidelijk veel lager liggen als de gemeten V85 met 85 % draagvlak.

Citaat
2.4. Gedrag van de weggebruikers
Het BIVV ontwikkelde in 2002 een methodologie voor de uitvoering van snelheidsmetingen.
Het gaat hier om objectieve metingen die moeten toelaten de door de Staten-Generaal voorgestelde indicatoren (gemiddelde snelheid, v85, percentage voertuigen dat de snelheidslimiet met meer dan 10km/u overschrijdt) te meten.

V85
 Doelstelling SGVV (personenwagens): v85 niet hoger dan snelheidslimiet + 5km/u in 2008.   ::)
 
Snelheidslimiet v85 2003 v85 2004 v85 2005 Verschil met limiet
30 km/u 47 km/u 44 km/u 43 km/u + 13 km/u
50 km/u 65 km/u 62 km/u 61 km/u + 11 km/u
70 km/u 89 km/u 91 km/u 86 km/u + 16 km/u
90 km/u 109 km/u 102 km/u 102 km/u + 12 km/u
120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar
 
De v85 wordt wel eens beschouwd als een indicator voor de acceptatiegraad voor bepaalde
snelheidslimieten. In principe zouden dan enkel bewuste snelheidovertreders sneller mogen
rijden dan de v85 . De ‘realistische’ doelstelling van de SGVV wordt voorlopig in geen enkele
snelheidscategorie gehaald
.  ::)

page 9 tabel onderaan http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20%20snelheid%20DEF.pdf
‘realistische’ doelstelling = realistische kassa-kassa.

Touring is nu terug gestegen in mijn achting.  :)
« Laatst bewerkt op: maandag 10 maart 2014 - 21:59:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I