http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1805830/2014/03/05/1-op-6-draagt-voorin-geen-gordel.dhtml
Hoeft het te verwonderen waarom er hier veel meer doden vallen dan elders ?
Oeps, dat is maar 83 %, en dat vooraan..., wslk is achteraan navenant erger...
Aangezien het "betere buitenland" gordeldrachtpercentages
vooraan heeft van
> 95 %
*(Eurostat), schat ik zo´n 40-
50 doden die vermeden hadden kunnen worden.
Febiac had het eens uitgerekend:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526 (wel procentpunten vooraan én achteraan)
pakweg afgerond de helft van de procent
punten betere gordeldracht is het aantal procenten minder doden.
BE verwacht 720 doden + 30d in 2013, 95%-83%= 12% gedeeld door 2 = 6 % van 720 is
43,2.
Dat alleen al zou ons 3-4 plaatsen kunnen doen stijgen op de EU-ladder, van wslk 65 doden/miljoen inw. in 2013 naar wie weet 61 doden/miljoen inw.
Ik wou al schrijven dat we daarmee wie weet wat korter bij Oostenrijk komen, maar die hebben een vermoedelijke daling van 14,7 % tov 2012:http://www.bmi.gv.at/cms/BMI_Verkehr/2013/start.aspx
Das Bundesministerium für Inneres gibt bekannt, dass im Jahr 2013 mit 453 Verkehrstoten ein deutlicher Rückgang um 14,7 % zum Vorjahr (2012: 531 Opfer) registriert werden konnte.
En stilstand-BE is al blij met een wslk daling van 6,5 % tov 2012...
Mss heeft Oostenrijk die verrassend sterke daling wel voor een groot deel te danken aan het wat-meer-aangordelen in 2013, zelfs in 2013 waren ze allesbehalve "zeer gordelig", zeker niet in de grootstad Wenen: 
http://auto.oe24.at/thema/Oesterreicher-nach-wie-vor-Gurtenmuffel/120747447
Österreicher nach wie vor Gurtenmuffel
Rund 40 Prozent der getöteten Pkw-Insassen nicht angeschnallt.
Die Auswertung der Unfallstatistik durch die ÖAMTC-Unfallforschung zeigte auch, dass sich Männer eher zu einer Fahrt ohne Sicherheitsgurt hinreißen lassen als Frauen. "Neun Prozent der zwischen 2007 und 2011 verunfallten Männer waren nicht angeschnallt, bei den Frauen waren es nur fünf Prozent", analysierte der Experte. Die Beobachtung in Wien bestätigte dieses Bild: Von den männlichen Autofahrern waren rund 24 Prozent nicht angeschnallt, bei den Frauen waren es knapp 18 Prozent.
Juist bij relatief lage impactsnelheden is de gordel algemeen eerder meer "levensreddend".
Gedrags
meting gordeldracht 2012 van de BIVV: (ook grote verschillen per provincie, en naargalng snelheidsregime)
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/rapport-nationale-gedragsmeting-gordeldracht-2012.pdf
Samenvatting
Hoewel de veiligheidsgordel sinds 1975 verplicht is voor bestuurders en passagiers voorin en
sinds 1991 voor de passagiers achterin, wordt hij nog steeds niet door alle inzittenden op de
Belgische wegen gedragen. Toch is de veiligheidsgordel cruciaal voor de verkeersveiligheid
omdat de ernst van ongevallen er aanzienlijk mee kan worden verminderd.
Het BIVV doet sinds 2003 onderzoek naar het gedrag in verband met de gordeldracht in
België. Het onderzoek werd jaarlijks uitgevoerd tot en met 2010, en opnieuw in 2012. In dit
rapport wordt de gebruikte methodologie beschreven en komen de resultaten van de tussen
2003 en 2012 uitgevoerde nationale gedragsmetingen inzake de gordeldracht aan bod.
De gedragsmeting bestaat uit een rechtstreekse waarneming van de gordeldracht. We
verzamelden de informatie over het gebruik van de gordel door de inzittenden voorin
(bestuurders en passagiers) van personenauto’s. Het gedrag van de passagiers achterin
werd echter niet in aanmerking genomen vanwege de praktische moeilijkheid die deze soort
waarneming voor de onderzoekers met zich meebrengt. De tellingen van 2012 werden
uitgevoerd op 171 locaties verspreid over de drie gewesten, op wegen met verschillende
snelheidsregimes en op verschillende momenten van de week.
Het percentage gordeldragers steeg vanaf 2003 (56,6 %) aanvankelijk zeer snel, met een
toename van meer dan 20 procentpunten in 4 jaar. Vanaf 2007 is een tragere stijging
merkbaar, vooral tussen 2010 en 2012. Het percentage gordeldragers op de Belgische
wegen bedraagt 86,4 % in 2012.
Het geslacht en de plaats in het voertuig (bestuurder of passagier voorin) zijn van invloed op
de gordeldracht, hoewel die invloed niet heel groot is. Mannen en passagiers voorin dragen
over het algemeen minder vaak de gordel dan vrouwen en bestuurders. Van de mannelijke
passagiers voorin draagt 82,4 % de gordel, in tegenstelling tot 89,2 % voor vrouwelijke
bestuurders.
Het al dan niet dragen van de veiligheidsgordel is ook afhankelijk van het snelheidsregime
van de weg waar de waarneming werd gedaan. Wegen waarop niet harder gereden mag
worden dan 30 km/u worden gekenmerkt door een aanzienlijk lager percentage
gordeldragers (77,8 %) dan op de andere wegtypen (tussen 86 en 90 %). Wij schrijven dit
resultaat toe aan de grotere onachtzaamheid van sommige automobilisten tijdens korte ritjes
en aan de onderschatting van het ongevalsrisico en het letselrisico bij een ongeval met lage
snelheid.
Maar de voornaamste variabele die de gordeldracht beïnvloedt is de plaats van waarneming.
Het percentage gordeldragers in Vlaanderen (89,2 % in 2012) is aanmerkelijk hoger dan dat
in Wallonië (82,5 %). Brussel ligt ertussenin (83,9 %). Ook binnen de regio’s bestaan
verschillen. In de provincies Antwerpen (93,9 %) en Limburg (93,0 %) wordt de gordel het
meest gedragen, terwijl de provincies Henegouwen (77,3 %), Luik (79,3 %) en Luxemburg
(80,4 %) achterblijven.
Rekening houdend met het resultaat van de gedragsmetingen door het BIVV, hebben we
reden om aan te nemen dat het percentage gordeldragers achterin duidelijk lager is dan
voorin aangezien in 2009 nauwelijks de helft van de passagiers achterin de gordel zou
hebben gedragen.
Ten slotte blijft het percentage Belgische gordeldragers achter ten aanzien van de andere
Europese landen, meer in het bijzonder bij dat van de aangrenzende landen, waar
percentages van meer dan 90 % geregistreerd zijn.
De resultaten tonen dat er in België nog veel vooruitgang te boeken valt met betrekking tot
de gordeldracht en dat deze problematiek noopt tot maatregelen op het vlak van
bewustmaking en handhaving.
*gordeldracht Europa, stand 2005-2006 ?, bron Eurostat april 2007 : European Commission - IP/07/584 27/04/2007
link bestaat nog: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-07-584_nl.htm?locale=en#fn1
Tabel 2: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel vooraan draagt (overdag)
Land %
Frankrijk 97%
*Duitsland 96%
Malta* 96%
Zweden 92%
Nederland 90%
Verenigd Koninkrijk 90%
Noorwegen 90%
Finland 88%
Ierland 86%
Portugal* 86%
Denemarken 85%
Oostenrijk 83%
Zwitserland 82%
Luxemburg 80%
Polen* 78%
Letland* 77%
Spanje 74%
Estland 74%
Tsjechië 72%
Italië* 71%
België 71%
Hongarije 67%
* uitsluitend chauffeurs
Tabel 3: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel achteraan draagt (overdag)
Land %
Duitsland 89%
Noorwegen 85%
Verenigd Koninkrijk 84%
Finland 78%
Zweden 73%
Frankrijk 70%
Nederland 64%
Denemarken 63%
Luxemburg 60%
Zwitserland 53%
Oostenrijk 52%
Spanje 51%
Ierland 46%
Portugal 45%
Tsjechië 41%
België, hier ergens ?
Hongarije 34%
Estland 30%
Malta 28%
In elk geval is het niet moeilijk -
aan de evolutiecijfers te zien - dat België hun (relatief matige) verkeersdodendalingen vooral te danken hebben aan hun stijgingspotentieel gordeldracht, en die is er vandaag nog altijd in vergelijking met "buurlanden".