Auteur Topic: 1 op 6 zonder gordel vooraan in auto !  (gelezen 10051 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 1 op 6 zonder gordel vooraan in auto !
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 11 maart 2014 - 12:03:29 »
Het was in elk geval een totaal onbezonnen kliek bij elkaar als je die berichten zo allemaal leest ... en ze hebben er de ultieme prijs voor betaald.

1 van de meisjes was thuis weggeslopen om te gaan feesten ...
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1551351/melanie-zei-dat-ze-ging-slapen-maar-ze-glipte-weg.aspx
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 11 maart 2014 - 12:51:33 »
Waren de ruiten plots teveel beslagen, en daardoor het zicht naar voor onvoldoende ?

En dan blijft je maar verder rijden met hoge snelheid zonder daar iets aan te doen?
Maakt "hoge" dan nog iets uit als je niets ziet ? Ergens snel en veilig stoppen verdorie.

Stel voor de voorruit was beslagen - copassagier vooraan slaapt - je wist voortdurend enkel jouw bestuurder kant wat schoon... je pruts nog wat aan de verwarming en de verluchting ... helpt niets ...
Je rijdt dan al een tijdje op het linkervak, plots besluit je snel naar de pechstrook te rijden  .... maar op het rechtervak rijdt daar een vrachtwagen aan 85 kmh... waar je niet op gelet had en ook niet gezien door felbeslagen ruiten rondom ? kan dat ?

Ik gis maar uit "zichtbaarheidservaringen" die ik vroeger zelf gemaakt hebt. In de tijden dat een airco een dure rariteit was, en de extra ontluchting dikwijls bestond door de venster een beetje open te laten zodat de verversing vlotter ging... maar als ik de beelden van de video zie was het een vochtige (zeer licht mistige) winternacht.
video: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/binnenland/1.1903033?playlist=7.39637
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 maart 2014 - 12:54:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 12 maart 2014 - 16:52:05 »
Begeleider vliegt door de ruit bij ~ frontale botsing, zoon als rijleerling lichtgewond.... Rara

Citaat
http://www.gva.be/regio-mechelen/putte/moeder-overlijdt-tijdens-rijles-met-zoon.aspx

08/08/'11 PUTTE (2580) In Beerzel, een deelgemeente van Putte, is maandagmiddag een 45-jarige vrouw om het leven gekomen bij een zwaar verkeersongeval. De vrouw begeleidde haar 17-jarige zoon die leerde rijden, als passagier.
Het ongeval gebeurde maandag om 12.00 uur op de Heistsesteenweg in Beerzel. De zoon van het slachtoffer probeerde een vuilniswagen in te halen, maar hij botste met zijn Citroën Saxo frontaal op een tegenligger.

De vrouw uit Heist-op-den-Berg werd uit de wagen geslingerd en overleed op weg naar het ziekenhuis. De zoon raakte slechts lichtgewond. In de andere wagen zou niemand gewond zijn geraakt.

Eerste les: goede zithouding... spiegels instellen... en vooral gordel aan doen, dat geldt voor iedereen in de wagen...
Uiteraard als men geen aangepaste lesauto heeft...  meent men zich niet aan te gordelen anders kan men niet "ingrijpen"... ???  (ik gis, maar zal er niet  ver naast liggen)
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 maart 2014 - 17:04:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 12 maart 2014 - 18:18:11 »
Eerste les: goede zithouding... spiegels instellen... en vooral gordel aan doen, dat geldt voor iedereen in de wagen...
Uiteraard als men geen aangepaste lesauto heeft...  meent men zich niet aan te gordelen anders kan men niet "ingrijpen"... ???  (ik gis, maar zal er niet  ver naast liggen)

Had die ma geen vrijstelling van gordeldracht, omwille van haar kleine gestalte ?  Ik vind er niet meteen iets van terug, maar ik meen me toch zoiets te herinneren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 12 maart 2014 - 19:58:09 »

Had die ma geen vrijstelling van gordeldracht, omwille van haar kleine gestalte ?  Ik vind er niet meteen iets van terug, maar ik meen me toch zoiets te herinneren.

Bestaat zoiets nog ?

Bij mijn weten hebben alle auto´s ondertussen in de hoogte verstelbare gordels (wie dat niet heeft is de naam auto niet waard)

Daarenboven is de bestuurderszetel ook in de hoogte verstelbaar (utgezonderd extreme spaarmodellen van goedkope automerken).
Het zou nog al idioot zijn bij een uitzonderderlijk kleine gestalte zo´n simpele optie niet te nemen. € 65 bij Skoda bvb.

Het zou me zeer sterk verwonderen dat die Citroen Saxo ~11-15 jaar oud dat niet heeft.

Desnoods kan men het # narusten: vb oude GOLF II  = ~ oldtimer.
http://www.speurders.nl/overzicht/autos-onderdelen/onderdelen-volkswagen/golf-2-4-deurs-hoogte-verstelbare-gordels-120449421.html

#  
Citaat
http://www.okra.be/page?orl=5918&ssn&lng=1&pge=15902&nws=5755
Voor wie?

Tot voor kort was er geen lijst van aandoeningen die als ‘gewichtig’ beschouwd konden worden. De arts moest zelfs niet eens specificeren waarom iemand geen gordel moest dragen. Zo kregen velen gemakkelijk een vrijstelling, bijvoorbeeld tijdens de laatste maanden van hun zwangerschap, na een operatie of wegens een handicap.
Oud-staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe maakte daar in maart 2011 een eind aan. Hij introduceerde een lange lijst met richtlijnen. Voor bijna elke aandoening is er nu een middeltje zodat de gordel tóch om kan. Een kussentje of mousseband na een operatie, een langere gordel voor zwaarlijvigen of een voertuigaanpassing als je een te klein gestalte hebt Met de verstrenging hoopt de oud-staatssecretaris tientallen levens te redden. Een vrijstelling kan dus enkel nog in (uiterst) zeldzame gevallen worden verleend. Het gaat onder meer om ernstige problemen met ribben, longen en het strottenhoofd.
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 maart 2014 - 20:11:35 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 12 maart 2014 - 20:10:36 »
Ik lees in je quote dat die lijst er sinds maart 2011 is.  Het ongeval gebeurde in augustus van datzelfde jaar ....

(Had ma haar vrijstelling van voordien ?)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 12 maart 2014 - 20:28:18 »
Ik lees in je quote dat die lijst er sinds maart 2011 is.  Het ongeval gebeurde in augustus van datzelfde jaar ....

(Had ma haar vrijstelling van voordien ?)

Geen idee...

Maar ik begrijp het ergens, de passagierszetel zal niet hoogteverstelbaar geweest zijn, mss daarom ?

In elk geval heeft een Saxo een hoogteverstelbare bestuurderszetel in serie, zelfs het spaarmodel (1.1):
Citroen Saxo siège conducteur réglable hauteur
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 maart 2014 - 21:00:06 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 12 maart 2014 - 22:41:31 »
Na een eerste fase waarin een beginneling nog schrik heeft, komt hij in een fase met verhoogd risico op een ongeval: de schrik is voorbij, maar hij heeft nog onvoldoende inschattingsvermogen ontwikkeld. Als de vrouw vrijgesteld was van de gordeldracht, was het dan wel verstandig om een beginneling te begeleiden, gelet op dit verhoogd risico?

Vele mensen zijn er tegen om een beginneling met een krachtige auto te laten rijden. Daar is wat voor te zeggen: de beginneling is geneigd om er sneller dan veilig te willen mee rijden. Anderzijds had de reserve van een krachtigere motor er misschien kunnen voor zorgen dat het inhalen niet mislukt was.

De jongen zal het in ieder geval niet gemakkelijk hebben om te verwerken dat hij zijn moeder gedood heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 13 maart 2014 - 01:08:52 »
Had die ma geen vrijstelling van gordeldracht, omwille van haar kleine gestalte ? 

Vrijstelling om een zinloos verkeersslachtoffer te worden ...

Allemaal intrekken, die vrijstellingen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder