Auteur Topic: Aardgasfederatie geeft 2000 € op nieuwe CNG-auto tot 28 feb 2014  (gelezen 14334 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Aardgasfederatie geeft 2000 € op nieuwe CNG-auto tot 28 feb 2014
« Reactie #15 Gepost op: zondag 05 januari 2014 - 20:24:27 »
BIV valt nog te bezien, of ze de auto's als aardgas voertuig aanzien.
Normaal met een grote benzinetank is dat niet het geval, wel met een klein noodtankje.
Ik probeer het simulatietool https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top ...  ... ...

1. en neem de CO2: 92 g/km van de constructeur en selecteer CNG en BENZINE, euronorm 6, ook 8 fiscale PK (1400 cc) :
Citaat
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:   41,61 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:   224,14 EUR
Nu selecteer ik enkel CNG, rest idem:
Citaat
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:   41,61 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:   224,14 EUR
nu selecteer ik enkel BENZINE, rest idem
Citaat
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:   41,61 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:   224,14 EUR
maw geen fluit verschil, het is tenslotte enkel de CO2-waarde (uit het boekje) en de euronorm dat telt voor de BIV, verkeerstaks lijkt enkel fisc PK te tellen.

2. De benzine 1,4 TSI 109 g/km CO2, euro 5, 8 fisc PK, 103 kW
Citaat
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:   65,73
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:   224,14 EUR

3. De diesel 1,6 TDI 99 g/km CO2, euro 5, 9 fisc pk, 77 kW
Citaat
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:   374,51 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:   266,9 EUR

4. de duurste en zuingste diesel 1,6 TDI diesel maar 82 g/km CO2, euro 6 (Blue TDI), 9 fisc PK, 81 kW
Citaat
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:   41,61 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:   266,9 EUR
idem Blue TDI diesel euro 6, wel 102 g/km CO2
Citaat
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:   47,21 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:   266,9 EUR

Citaat
dat cadeau is meer dan waarschijnlijk een tankbon - was bij mij ook, enkel zo veel niet
Naja tov een euro 5 diesel - BIV 374,51 € - is het meer als een tankbon. En 200 cc meer is elk jaar 42 € VB meer.
« Laatst bewerkt op: zondag 05 januari 2014 - 20:58:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Aardgasfederatie geeft 2000 € op nieuwe CNG-auto tot 28 feb 2014
« Reactie #16 Gepost op: maandag 06 januari 2014 - 15:53:21 »
Ik probeer het simulatietool https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top ...  ... ...

maw geen fluit verschil, het is tenslotte enkel de CO2-waarde (uit het boekje) en de euronorm dat telt voor de BIV, verkeerstaks lijkt enkel fisc PK te tellen.
De CO2 waarde is dan wel die op CNG  ;-)
Op benzine gaat die hoger liggen.
De vraag is dan ook welke waarde Vlaanderen aanvaard voor een zgn "bivalent" voertuig (die zowel op CNG als benzine kunnen rijden, met een volwaardige benzinetank) : de CO2 op CNG, of die op benzine.

Voor een VW up met amper 10L benzinetank ("monovalent plus") of een echte monovalente auto (enkel CNG), wordt de CNG waarde aangenomen.


Soit, als je voldoende km doet en een pomp in de buurt hebt, of in de buurt van je werk of woon-werk traject, is aardgas zeker een te overwegen alternatief.

Brandstofkosten zijn lachwekkend eigenlijk
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Aardgasfederatie geeft 2000 € op nieuwe CNG-auto tot 28 feb 2014
« Reactie #17 Gepost op: maandag 06 januari 2014 - 20:14:16 »
Ik probeer het simulatietool https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top ...  ... ...

maw geen fluit verschil, het is tenslotte enkel de CO2-waarde (uit het boekje) en de euronorm dat telt voor de BIV, verkeerstaks lijkt enkel fisc PK te tellen.
De CO2 waarde is dan wel die op CNG  ;-)
Op benzine gaat die hoger liggen.

Natuurlijk. Daarvoor ligt er een CNG tank in.

Die verouderde NEFZ testen zijn nu eenmaal zo.
Bij een Plug-in benzinehybride gaat men ook niet met een leeg accupack de NEFZ testen doen. Men start met volle Accu.  ;)

Daar wel met de instelling mixed (ttz de benzinemotor draait zonder belasting wat mee op ideaal laag toerental, speciaal geoptimaliseerd op de NEFZ test)
Een Porsche Panamera S Hybrid 333 PK, 270 kmh... 17 fisc PK heeft daardoor maar 71 g/km CO2... en Euro 6, ik ga het uitrekenen = minimum BIV.
Citaat
De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:   41,61 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:   1.246,48 EUR

Wslk komt er tegen 2017 pas een nieuwe testcyclus.
« Laatst bewerkt op: maandag 06 januari 2014 - 20:32:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Aardgasfederatie geeft 2000 € op nieuwe CNG-auto tot 28 feb 2014
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 07 januari 2014 - 16:41:35 »
Natuurlijk. Daarvoor ligt er een CNG tank in.

Bij een Plug-in benzinehybride gaat men ook niet met een leeg accupack de NEFZ testen doen.
Ik weet niet hoe Vlaanderen de bivalente auto's aanpakt  als er eigen keuze is tussen de brandstoffen.
vrees dat dat iets te ver gaat voor de rekenmodule   ;)
Voor de TGIs van VW is er trouwens tegenstrijdige info of je nu al dan niet naar wens kan omschakelen tussen CNG en benzine.

Een naderhand voor CNG omgebouwde auto blijft een benzine.

Met een hybride kan je niet kiezen of je dat systeem uit zet, je kan er ev. kort volledig elektrisch mee rijden, of beide aandrijvingen gelijk gebruiken, maar andersom het hybride  systeem uitzetten, gaat niet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Aardgasfederatie geeft 2000 € op nieuwe CNG-auto tot 28 feb 2014
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 07 januari 2014 - 19:47:12 »
Natuurlijk. Daarvoor ligt er een CNG tank in.

Bij een Plug-in benzinehybride gaat men ook niet met een leeg accupack de NEFZ testen doen.
Ik weet niet hoe Vlaanderen de bivalente auto's aanpakt  als er eigen keuze is tussen de brandstoffen.
vrees dat dat iets te ver gaat voor de rekenmodule   ;)

Enkel de CO2 g/km van de constructeur telt (ttz testcyclus), de rest interesseert die rekenmodule niet.

Citaat
Een naderhand voor CNG omgebouwde auto blijft een benzine.
Tja omdat het wslk niet in de CO2-papiertjes staat. Of wordt die auto opnieuw gehomologeerd als nieuw type ? Ik denk het niet.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 januari 2014 - 19:49:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Wat krijgen we nu ? Is er toch nog hoop ?
« Reactie #20 Gepost op: maandag 20 januari 2014 - 22:16:03 »
Citaat
http://www.demorgen.be/dm/nl/12196/Consument/article/detail/1777761/2014/01/20/Wathelet-zet-in-op-infrastructuur-voor-elektrische-en-CNG-wagens.dhtml

Wathelet zet in op infrastructuur voor elektrische en CNG-wagens
20/01/14, 17u58  − Bron: Belga

... Wathelet en zijn collega voor Duurzame Ontwikkeling Servais Verherstraeten zetten hun schouders onder alternatieve brandstoffen voor voertuigen. Ze presenteerden vandaag tijdens het autosalon een plan daarvoor.

Een van de grote uitdagingen is infrastructuur. "Voor wagens op aardgas (CNG) is die uitdaging het grootst, want realiseerbaar op korte termijn. De infrastructuur voor wagens op elektriciteit zien we eerder als een project op middellange termijn", zo luidt het. Het aantal tankstations voor aardgas in ons land, vandaag zijn dat er 17, moet dit jaar alvast verdubbelen.

« Laatst bewerkt op: maandag 20 januari 2014 - 22:17:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Aardgasfederatie geeft 2000 € op nieuwe CNG-auto tot 28 feb 2014
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 21 januari 2014 - 14:42:54 »
Het begot gaan tijd worden.
In Nederland tank je tegenwoordig zowat overal biogas ipv fossiel aardgas.

De uitdaging bij aardgas is de auto's verkocht te krijgen.
Het aantal toelatingen is absurd laag - zelfs maar een fractie van het aantal elektrische wagens, en dat wil al iets zeggen !
Onlangs nog een overzichtje van tegengekomen, maar vind het niet meer terug ...


Tankstations bouwen is vooral een administratief en rendabiliteitsprobleem.
Wat gaan die opbrengen zonder voldoende klanten ?

Limburg en Wallonië : totale aardgaswoestijn ... niks te vinden daar.
Met maar 3-400 km rijbereik moet je wel ergens in je buurt (woonplaats <-> werk) een aardgaspomp hebben, of je zit voortdurend heen en weer te rijden en elk voordeel verdwijnt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder