Auteur Topic: Zelfrijdende auto is geen toekomstmuziek  (gelezen 5141 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Zelfrijdende auto is geen toekomstmuziek
« Gepost op: woensdag 19 maart 2014 - 13:41:38 »
Citaat van: autokanaal.be

Zelfrijdende auto is geen toekomstmuziek

Auto’s die zelf rijden zijn niet langer het terrein van dromers en fantasten. Binnen enkele jaren laten we ons ’s morgens naar kantoor chaufferen zonder dat we ons nog om iets moeten bekommeren. [...]

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1489408/zelfrijdende-auto-is-geen-toekomstmuziek.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokboven

Hier in Duitsland gaat de automobielsector ervan uit dat de zelfrijdende auto's 100% klaar zullen zijn voor serieproductie tegen 2020 en dat tegen 2025 het juridisch kader zal klaar zijn.

Er zijn al fabrikanten die zich toeleggen op een interieur met ligzetels en een groot beeldscherm.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Zelfrijdende auto is geen toekomstmuziek
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 maart 2014 - 20:44:20 »
Eerst nog zien - zeker dat juridische kader ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 20 maart 2014 - 11:56:38 »
Eerst nog zien - zeker dat juridische kader ...

Dat zal inderdaad een hele klus zijn. Vooral omdat er minstens een aantal jaren zowel zelfrijdende auto's onderweg zullen zijn als auto's die nog bestuurd moeten worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 20 maart 2014 - 16:56:24 »
Technisch mogelijk: ja.

Maar ik maak toch nog ergens een voorbehoud.  Er moet maar ergens in het hele productieproces van zo'n wagen maar 1 IT-er of ingenieur een fout maken, en ergens verkeerde waarden ingeven.  En de machine wordt in welbepaalde omstandigheden een regelrecht moordwapen.  Toch zeker in handen van een bestuurder die z'n eigen leven, dat van z'n passagiers, en dat van alle overige weggebruikers in de buurt integraal toevertrouwt aan zo'n machine.  

Want dat is een auto nu éénmaal: een machine.  Sorry als het wat beledigend overkomt voor sommige autoliefhebbers.  En of je nu wil of niet, mensen màken nu éénmaal zo'n kapitale redeneringsfout.  De "ik-moet-geen-voldoende-veiligheidsafstand-houden-tot-mijn-voorligger-want-mijn-auto-heeft-ABS-ESP-+"... - mentaliteit, weet je wel.

« Laatst bewerkt op: donderdag 20 maart 2014 - 17:17:02 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 20 maart 2014 - 18:59:06 »
Ik ben ervan overtuigd dat er zeer uitvoerige testen zullen uitgevoerd worden vooraleer de auto's in serieproductie gaan, en er ook dan nog strenge kwaliteitscontroles zullen uitgevoerd worden.

Ook nu kan er iets mislopen met een wagen dat de bestuurder niet kan opvangen om een ongeval te vermijden.

Uiteindelijk zal ik me veel geruster voelen met zelfrijdende wagens rond mij dan met de bestuurders zoals ze zich gedragen.

De huidige rijhulpen leiden inderdaad helaas dikwijls tot overmoedige conclusies, en aldus tot ongevallen.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 20 maart 2014 - 19:59:59 »
Ik ben ervan overtuigd dat er zeer uitvoerige testen zullen uitgevoerd worden vooraleer de auto's in serieproductie gaan, en er ook dan nog strenge kwaliteitscontroles zullen uitgevoerd worden.
En het zal niet baten ...

Ook in de luchtvaartindustrie gaat het geregeld mis - en niet alles haalt Nat Geo ... Aircrash investigation.
Daar praten we dan over voertuigen die honderden passagiers vervoeren, een veelvoud kosten van een autootje, een veel langer ontstaansproces kennen en uitgebreider gecontroleerd worden.
En nog steeds gaat het automatisch mis ...

Het volstaat dat een bepaalde situatie niet "voorgeprogrammeerd" is, en de computertjes weten niet wat precies aanvangen.

Probeer een auto maar eens het veelvoud aan voorrangsregels in gans de EU te leren toepassen ...
Ritsen bvb  ;D
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 21 maart 2014 - 16:40:42 »
Het voordeel van zo'n machine, is ondermeer dat hij géén emoties kent.  Denk aan een schrikreactie of paniek van de bestuurder, die daardoor net op de slechtst denkbare manier reageert in die specifieke situatie.  De machine heeft daar geen last van, en gaat emotieloos precies datgene doen, wat men hem voorgeprogrammeerd heeft.

ALS men hem voor DIE situatie CORRECT geprogrammeerd heeft, tenminste ....

Het volstaat dat een bepaalde situatie niet "voorgeprogrammeerd" is, en de computertjes weten niet wat precies aanvangen.

En tegen dat de bestuurder doorheeft OF de machine juist reageert, is het wellicht te laat ....

Ik ben er zeker van, dat er ALTIJD wel situaties zullen zijn waarbij de automatische piloot ff tilt kan slaan en dat goed opgeleide piloten wel 's het commando moeten overnemen om een ramp te voorkomen.  Idem bij een zelfrijdende machine zoals een auto: je komt ongetwijfeld vroeg of laat weer bij de bestuurder, en diens capaciteiten terecht.  Kortom, de factor: MENS, dus.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 maart 2014 - 16:46:47 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 21 maart 2014 - 19:02:38 »

Ook in de luchtvaartindustrie gaat het geregeld mis - en niet alles haalt Nat Geo ... Aircrash investigation.
Daar praten we dan over voertuigen die honderden passagiers vervoeren, een veelvoud kosten van een autootje, een veel langer ontstaansproces kennen en uitgebreider gecontroleerd worden.
En nog steeds gaat het automatisch mis ...

Je kan een vliegtuig niet vergelijken met een auto. Een vliegtuig is vrij onderhevig aan luchtverplaatsingen. Het moeilijkste maneuver, het landen, hoeft een auto niet te doen. Een vliegtuig kan niet even op de pechstrook gaan staan als er wat hapert. Voor zover ik weet heeft men trouwens nog niet geprobeerd om de piloten volledig te vervangen.

Een vliegtuig kost dan wel meer dan een auto, maar er worden veel meer auto's geproduceerd dan vliegtuigen. De investeringen in de zelfrijdende auto zullen uiteindelijk vele jaren en vele miljarden euro's gevergd hebben.

Citaat

Dat blijkt alvast dagelijks het geval te zijn met heel veel bestuuders.

Citaat
Probeer een auto maar eens het veelvoud aan voorrangsregels in gans de EU te leren toepassen ...

Als het voor één land kan, is het een koud kunstje om de regels van de hele EU in een computer te stoppen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 21 maart 2014 - 19:07:45 »
Het voordeel van zo'n machine, is ondermeer dat hij géén emoties kent.  Denk aan een schrikreactie of paniek van de bestuurder, die daardoor net op de slechtst denkbare manier reageert in die specifieke situatie.  De machine heeft daar geen last van, en gaat emotieloos precies datgene doen, wat men hem voorgeprogrammeerd heeft.

ALS men hem voor DIE situatie CORRECT geprogrammeerd heeft, tenminste ....

In het verkeer kunnen er zich slechts een eindig aantal situaties voordoen. Die kunnen dus geprogrammeerd worden. En correct programmeren is slechts een kwestie van kwaliteitscontrole.

Citaat
En tegen dat de bestuurder doorheeft OF de machine juist reageert, is het wellicht te laat ....

De bestuurder zal niets meer doorhebben. Hij zal uiteindelijk zelfs niet meer kunnen tussenkomen.

Citaat
Idem bij een zelfrijdende machine zoals een auto: je komt ongetwijfeld vroeg of laat weer bij de bestuurder, en diens capaciteiten terecht.  Kortom, de factor: MENS, dus.

Bespaar ons ervan dat we het moeten blijven stellen met al het onheil dat de menselijke capaciteiten dagelijks aanrichten in het verkeer.

Liever een computer dan een dronken lesgever in een niet gekeurd lesvoertuig.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 21 maart 2014 - 19:28:09 »
Als het voor één land kan, is het een koud kunstje om de regels van de hele EU in een computer te stoppen.
Koud kunstje ???
Dan moet wel het wel eerst ééns zijn over de interpretatie van die regels ... daarvoor moet je de rechtspraak er bij nemen.
Maar die gaat er met een nieuw regeltje lang niet direct zijn ...
Hoe moet je kar ritsen ???

Dat er meer auto's geproduceerd worden is eigenlijk geen voordeel.
Elk merk zal zijn eigen sturing hebben, en die gaan niet 100% gelijk zijn ... dat stapelt de fouten dus op.
De kosten per merk gaan enorm zijn.

Volvo kondigde ooit met veel poeha en pers een automatische remtest aan ... die finaal de mist in ging !
In testomstandigheden, in een gecontroleerde omgeving, met technici bij de hand ... niet eens op de openbare weg.
Dat was dan enkel nog maar remmen ...

In de luchtvaart heb je veel minder actoren, factoren, en interacties onderling - maar die zijn er in het landverkeer bij hopen.
Die situaties zijn denkelijk wel eindig, maar het zijn er verdorie véél.
Weg Wanbeheer.be

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 21 maart 2014 - 21:09:46 »
Je kan een vliegtuig niet vergelijken met een auto. Een vliegtuig is vrij onderhevig aan luchtverplaatsingen. Het moeilijkste maneuver, het landen, hoeft een auto niet te doen. Een vliegtuig kan niet even op de pechstrook gaan staan als er wat hapert. Voor zover ik weet heeft men trouwens nog niet geprobeerd om de piloten volledig te vervangen.

Bij vliegtuigen is men nochtans al erg ver met het 'zelfvliegen'. Landen gebeurt nu al heel dikwijls vol automatisch. Die luchtverplaatsingen zijn het probleem niet. De computers reageren hier veel sneller en correcter op dan een menselijke piloot. Militaire drones vliegen ook dikwijls volledig zelfstandig.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 22 maart 2014 - 09:14:05 »

In het verkeer kunnen er zich slechts een eindig aantal situaties voordoen. Die kunnen dus geprogrammeerd worden. En correct programmeren is slechts een kwestie van kwaliteitscontrole.

Als het werkelijk allemaal zo simpel is, kan je me dan volgende twee zaken uitleggen?

1) VOLVO die geflaterd heeft voor voltallige pers: BENG hun automatisch stopsysteem was dusdanig feilloos, dat de wagen zichzelf perte totale reed
2) VOLKSWAGEN die zichzelf inparkeert.  VOLT deed de test.  Tussen twee correct opgestelde voertuigen, parkeerde de VW zich idd. perfect.  Tussen twee slecht opgestelde voertuigen, bakte de VW er zélf ook niks van.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 22 maart 2014 - 22:56:00 »
Koud kunstje ???
Dan moet wel het wel eerst ééns zijn over de interpretatie van die regels ... daarvoor moet je de rechtspraak er bij nemen.
Maar die gaat er met een nieuw regeltje lang niet direct zijn ...
Hoe moet je kar ritsen ???

Dat is nu juist een probleem dat met zelfrijdende auto's zal moeten opgelost worden. Er zal geen plaats blijven voor onduidelijke en dubbelzinnige regelgeving die elke rechter of het Hof van Cassatie interpreteren zoals ze het willen. De regels zullen volkomen eenduidig moeten kunnen omgezet worden in algoritmes voor de computers. Gedaan in de rechtspraak met vage noties als "te goeder trouw", "als een goed huisvader", "verschalkt in zijn normale verwachtingen", enz.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 22 maart 2014 - 22:57:04 »
Militaire drones vliegen ook dikwijls volledig zelfstandig.

Daar zeg je het.

Ook Amazon experimenteert met drones om de bestellingen te leveren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 22 maart 2014 - 23:03:44 »

Als het werkelijk allemaal zo simpel is, kan je me dan volgende twee zaken uitleggen?

1) VOLVO die geflaterd heeft voor voltallige pers: BENG hun automatisch stopsysteem was dusdanig feilloos, dat de wagen zichzelf perte totale reed
2) VOLKSWAGEN die zichzelf inparkeert.  VOLT deed de test.  Tussen twee correct opgestelde voertuigen, parkeerde de VW zich idd. perfect.  Tussen twee slecht opgestelde voertuigen, bakte de VW er zélf ook niks van.

Zoals gezegd, voorziet men dat het nog tot 2020 zal duren vooraleer de systemen volkomen betrouwbaar zijn.

In de Mercedes die van Stuttgart naar Pforzheim reed, zat voorlopig nog wel een bestuurder om in te grijpen als het nodig zou geweest zijn (maar dat was het niet). De wagen deed in het drukke stadsverkeer zelfs wat weinige bestuurders doen: hij stopte voor voetgangers die wilden oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers.

Daarnaast valt natuurlijk te verwachten dat de systemen, zoals in het verleden ABS, ESP, enz., eerder op punt zullen staan bij de premiummerken zoals Audi, BMW en Mercedes-Benz dan bij merken zoals Volvo en VW.