Wie is die "ze"? Wij en zij moeten dezelfde wetgeving toepassen toch?
Politie, parket, en sommige politierechters.
Niet vergeten dat dit uiteindelijk een vervolgingsinstituut is, bedoeld om "inbreuken" vast te stellen, te vervolgen, en te veroordelen ...
Op al die fora is er sprake van één Mechelse uitspraak. Ik heb al meerdere uiteenzettingen daarover gegeven. Die heb je toch gelezen denk ik? Wat denk jij van die uitspraak en mijn uitleg daarover?
Mijn persoonlijk gedacht is dat de rechter zich vergist ; dat zijn vonnis NIET volgt uit de verkeerswetgeving - maar is er beroep aangetekend ? ; en dat zelfs als dat toch het geval zou zijn, opschorting van straf of zelfs vrijspraak aangewezen is gezien de onduidelijkheid en dubbelzinnigheid van de reglementering terzake waardoor er niet noodzakelijk een opzet was om de wetgeving te overtreden.
Hangt veel af van de rechter in kwestie natuurlijk.
De Mechelse politierechter veroordeelt ook wie "door rood" rijdt bij "pijlen en bollen"-verkeerslichten.
In Leuven of de Weist-Vloanders levert dat intussen vrijspraak op - in eerste aanleg of in beroep.
Mij valt op dat het Parket voor zover ik weet in geen van beide gevallen in Cassatie gegaan is.
Dat is veelzeggend ...