Auteur Topic: fietsers in groep (leerlingen van een school)  (gelezen 595 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
fietsers in groep (leerlingen van een school)
« Gepost op: donderdag 03 april 2014 - 11:48:02 »
Het is goed weer en dan komen de fietsers buiten. Iedereen zit de laatste tijd te sakkeren op de wielertoeristen. Ik stel al lang dat dit niet het enige probleem is. Dat werd deze morgend weer pijnlijk duidelijk. Toen ik mijn jongste zoon ging afzetten bij de onthaalmoeder kwam ik een grote groep fietsers tegen, ik schat zeker meer dan 50. Ik vermoed dat het twee klassen van een school waren. De groep werd vergezeld door slechts twee begeleiders, vermoedelijk de leerkrachten. Deze groep was dus zeker niet volgens de regels op pad. Bovendien werd er eigenlijk niet in groep gereden maar eerder in kudde. De straat waar ik ze tegenkwam heeft geen fietspad en is niet al te breed. Dat weerhoudt de fietsers er natuurlijk niet van om met 3 naast elkaar te rijden en meer dan de helft van de rijbaan in te nemen. Sommigen rijden al wat sneller dan de andere waardoor je een lange ketting krijgt. Ik zou dan nog verwachten dat er een begeleider als eerste rijdt en de andere als laatste, maar zelfs dat was niet het geval!
Later aan het station in Mechelen kwam ik weer zo’n groep fietsers tegen, duidelijk een andere. Weer in kudde, met onvoldoende begeleiding en ronduit chaotisch! Weer een grote groep, helemaal uitgerokken en op het fietspad. Helaas zie ik geen mogelijkheid om te achterhalen welke scholen het waren, anders kregen die gegarandeerd een vlammende email.

Laat ons ervan uit gaan dat de groepen groter waren dan 50 fietsers dan geldt volgens mij het volgende:

- Twee wegkapiteins verplicht, band rond de arm met driekleur
- Op de weg rijden met twee naast elkaar
- In groep blijven
- Volgauto

Indien dit logistiek voor de school niet kan, splits dan de groep op in kleinere groepjes.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519