Auteur Topic: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait  (gelezen 6390 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 april 2014 - 14:03:03 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1845987/2014/04/08/Halfuur-minder-file-als-je-pijlen-op-borden-omdraait.dhtml

Opmerkelijk, indien waar. Hoe is het in 't buitenland?

Waarom zou dat waar zijn ?
Bestuurders die gemiddeld 10 kmh sneller rijden, hé die is echt goed. Dus ook de linksplakkers rijden dan quasi 10 kmh gemiddeld sneller bij druk verkeer ?
Gaan ze de snelheidslimieten verhogen dan ?  ;D

bvb in Duitsland staan de pijlen toch minstens al 15 jaren naar boven of wie weet altijd... voor zover ik me kan herinneren ## afbeelding 1962.  :-\
Alhoewel hln.be anders beweert, tja wat is intussen ingezet.....  ???
Citaat
Rustigere chauffeurs

"Dit laatste maakt de chauffeurs veel rustiger", zegt Esther de Graaf van Rijkswaterstaat in de Volkskrant. "Met de nieuwe bewegwijzering stellen we vast dat de gemiddelde rijsnelheid toeneemt met 10 kilometer per uur, dat de file een halfuur eerder afneemt en dat de weggebruiker zich veel beter geïnformeerd voelt. De omhoog wijzende pijlen sluiten ook beter aan bij de routeweergave van navigatiesystemen in auto's."

Nederland is nu alle borden boven de autowegen aan het vervangen. De verandering is intussen ook in Duitsland en Zweden ingezet.

Citaat
http://www.motor-talk.de/news/neuerungen-2011-tagfahrleuchten-her-steuerbefreiung-weg-t3034026.html

## 13 jaar geleden Ring München, toen stonden de pijlen al naar boven:
Citaat
http://www.viaberlin.de/web/img/pj/0098430_prospekt.pdf foto´s page 5
München, Stand März 2001
of al altijd geweest na WO II wslk, toch zeker na 1956:
http://de.wikipedia.org/wiki/Bildtafel_der_Verkehrszeichen_in_Deutschland >>
>>  
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Bildtafel_der_Verkehrszeichen_in_der_Bundesrepublik_Deutschland_von_1956_bis_1971

Vorwegweiser an einer Schilderbrücke, wie sie damals vorwiegend in Ballungsgebieten aufgestellt wurden. Nach einem Foto von 1962.

Late aprilgrap of ernstig ?

Wat Duitsland wel doet is 300 miljoen € extra investeren in dynamische pechstrookvrijgave tijdens spitsuren, dat zorgt wel voor minder lange files (-25 à -30%).
http://www.pressrelations.de/new/standard/result_main.cfm?pfach=1&n_firmanr_=101605&sektor=pm&detail=1&r=441585&sid=&aktion=jour_pm&quelle=0
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 april 2014 - 15:14:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 08 april 2014 - 16:42:29 »
Late aprilgrap of ernstig ?

Dat was ook mijn eerste bedenking, Michel.

Het zou wat al te gemakkelijk zijn als men daarmee de doorstroomsnelheid met maar liefst 10 km/h kon vermeerderen.

Tijdens een recente reis naar België heeft onze BMW X3 2.0d op de Duitse autosnelwegen 7,4 liter per 100 km verbruikt, op de Belgische 6,2 liter. De gemiddelde snelheid was dan ook wal iets anders.

De pijlen naar boven lijkt mij wel logischer. Je moet zo een bord namelijk interpreteren alsof je het op de grond zou leggen. Als je dan de tekst normaal kan lezen, wijzen de pijlen naar voor i.p.v. naar achter.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 08 april 2014 - 16:58:55 »

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 08 april 2014 - 17:46:58 »
Iemand zin om uit te pluizen of er een link is met de 10 km/u snelheidsverhoging op hun snelwegen?

Michel is hier (en elders) de super-uitpluizer.  ;)

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 08 april 2014 - 17:52:23 »
Frankrijk pijltjes naar beneden..
In GB helemaal geen pijltjes.
Italianen pijltje naar boven.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 april 2014 - 18:00:45 door e49Memling »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 08 april 2014 - 18:33:37 »
Iemand zin om uit te pluizen of er een link is met de 10 km/u snelheidsverhoging op hun snelwegen?

Het proefproject in NL vond plaats aan het knooppunt Velperbroek daar geldt maar 100 kmh op de A12 en is niet verandert...
 maar andere stukken wel van de A12 bvb 2 afritten verder vanaf afrit Duiven (richting D) is nu 130 kmh ipv 120 kmh dat kan zeker positief effect geven, en in de andere richting is er ook 3 afritten verder 130 kmh ipv 120 kmh ingevoerd. Daarbij is er de A18 (knooppunt Oud-Dijk) ook nog die uitmondt op de A12 daar geldt ook 130 kmh ipv 120. Dat kan zeker invloed geven op een betere doorstroming de personenwagens gaan vandaar af namelijk tot 10 kmh kunnen snelller rijden.

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_12#Aantal_rijstroken

Traject                                       Aantal rijstroken   Maximumsnelheid
[...]
afrit Driebergen – afrit Veenendaal   2×2 (bij drukte 2×3[7])   130 km/h (tussen 6-19h 120 km/h, 100 km/h bij geopende spitsstrook)
afrit Veenendaal – Knooppunt Maanderbroek   2×2 (bij drukte 2×3)   130 km/h (tussen 6-19h 120 km/h)
Knooppunt Maanderbroek - afrit Wageningen   2×2 (bij drukte 2×3)   120 km/h
afrit Wageningen – Knooppunt Grijsoord   2×2 (2×3 in 2014[8])   120 km/h
Knooppunt Grijsoord – Knooppunt Waterberg   2×3   120 km/h
Knooppunt Waterberg - Knooppunt Velperbroek   2×3   100 km/h
Knooppunt Velperbroek – afrit Westervoort   3+2+2   100 km/h

afrit Westervoort – afrit Duiven   3+2+2   100 km/h, parallelbaan 70 km/h
afrit Duiven – afrit Beek   2×2   130 km/h (tussen 6-19h 120 km/h)
en 130 kmh indien men de verkeerswisselaar A18 neemt (Oud-Dijk)

afrit Beek - Duitse grens   2×2   100 km/h

of Traject (rechterkolom)
Afrit autosnelweg 23a   Veenendaal N233  vanaf hier 130 kmh
Knooppunt van wegen   Maanderbroek A30
Afrit autosnelweg 24   Ede  Afrit autosnelweg 24   Wageningen N781
Afrit autosnelweg 25   Oosterbeek N224
Knooppunt van wegen   Grijsoord A50  Knooppunt van wegen Waterberg A50 verderop pas 130 kmh
Afrit autosnelweg 26   Arnhem-Noord N784
Knooppunt van wegen   Velperbroek A348 N325  stuk 100 kmh
Afrit autosnelweg 27   Westervoort N338
Afrit autosnelweg 28   Duiven N810 : 130kmh vanf hier
Afrit autosnelweg 29   Zevenaar N336N813
Knooppunt van wegen   Oud-Dijk A18  ook 130 kmh
Afrit autosnelweg 30   Beek N812  naar Grens D 100 kmh...


http://nl.wikipedia.org/wiki/Knooppunt_Velperbroek[/quote]

De A50 heeft daar in de buurt ook 130 kmh gekregen ipv 120 kmh maar wel een stuk verderaf gelegen > 30 km:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_50#Aantal_rijstroken_en_maximumsnelheid

Nog ver voor de grens van D ligt nog de A18-verkeerswisselaar waar het verkeer ook de A12 verlaat richting Noorden - knooppunt Oud-Dijk - ook daar is het 130 kmh geworden dus direct aan de wisselaar al:
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_18#Aantal_rijstroken

Knooppunt Oud-Dijk - Varsseveld   2×2   130 km/h  
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 april 2014 - 20:22:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 08 april 2014 - 18:46:08 »
Frankrijk pijltjes naar beneden..

Ja, daar hebben ze wel meer rare verkeersborden.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 08 april 2014 - 18:47:02 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 april 2014 - 18:54:31 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 08 april 2014 - 19:28:16 »
Het proefproject in NL vond plaats aan het knooppunt Velperbroek daar geldt maar 100 kmh op de A12:

Ah, had ik niet gevonden. Zie het nu ook staan in het Nieuwsblad.

Maar 2-3 afritten verder is het wel 130 kmh geworden ipv 120 kmh kan dus zeker positief effect geven, ook via de A18 verkeerswisselaar naar Noord_NL heeft daar 130 kmh.
(zie post)

Edit:  Oeps ... Euhm het bericht van die pijlen naar boven stond ook al in mei 2008 in de krant...
Citaat
http://www.gva.be/nieuws/buitenland/nederland-introduceert-autostradebord-met-pijl-omhoog.aspx

30/05/'08  U kent ongetwijfeld de blauwe autostradeborden met de richtingpijlen naar beneden. Opvallend, in Nederland wijzen die pijlen voortaan naar boven in plaats van naar beneden. Uit een test bleek namelijk dat pijlen omhoog op een autosnelweg zorgen voor een betere doorstroming en de veiligheid bevorderen.
"Pijlen naar beneden zeggen iets over de bestemming van dat moment, terwijl een pijl naar boven iets vertelt over wat er aankomt," verdedigt Esther De Graaf de wijziging in het verkeersnetwerk. "Uit de proeven in Utrecht bleek ook dat de gemiddelde rijsnelheid met tien kilometer toeneemt, de files een halfuur afnemen en de weggebruiker zich beter geïnformeerd voelt." En om op z'n Hollands af te sluiten. "Het kost ons niets", lacht mevrouw De Graef. "Pas als het onderhoud geprogrammeerd staat, vervangen we de borden."
Dus met die 130 kmh heeft het niets te maken...  :D

Ze rijden dus gemiddeld 10 kmh sneller... (euh wind vanachter ? ) :P
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 april 2014 - 22:22:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 09 april 2014 - 01:01:32 »
Pijlen omhoog hebben geen betekenis ....

Is dat nog een F15 ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 09 april 2014 - 01:45:27 »
Pijlen omhoog hebben geen betekenis ....

Is dat nog een F15 ???

Volgens de huidige wegcode uiteraard niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 09 april 2014 - 16:32:54 »
Ik had me die bedenking ook al gemaakt.  Naar Belgische gewoonte, zit de kans er dik in dat men eerst de borden gaat veranderen om vervolgens de wegcode aan te passen aan de gewijzigde borden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 09 april 2014 - 23:55:13 »
Ik had me die bedenking ook al gemaakt.  Naar Belgische gewoonte, zit de kans er dik in dat men eerst de borden gaat veranderen om vervolgens de wegcode aan te passen aan de gewijzigde borden.

Volgens mij gaat Vlaanderen het halve MB plaatsingsvoorwaarden aanpassen om hun eigen inbreuken te regulariseren ipv te regionaliseren ...

Nieuw fietsvademecum stelt zelfs toestanden voorop die tot nader order regelrecht onwettig zijn !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Halfuur minder file als je pijlen op borden omdraait
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 10 april 2014 - 08:04:35 »
Op de Antwerpse Ring, rijrichting Gent, zijn er al F15 's in die zin aangepast ....

« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 april 2014 - 08:28:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone